گشت های نوروزی یگان حفاظت از منابع طبیعی مازندران در آماده باش قرار گرفتند

ساری- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: گشت های نوروزی یگان حفاظت از منابع طبیعی در آماده باش قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ، سرهنگ مجید ذکریایی روز شنبه در نشست با خبرنگاران افزود با اظهار این که تجاوز و تصرف به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری های غیر قانونی زمین های کشاورزی در ایام تعطیلات نوروزی خطر جدی است ، افزود :از بیست و هشتم اسفند امسال تا چهاردهم فروردین سال آینده طرح گشت های تلفیقی نوروزی را با همکاری جهاد کشاورزی ، محیط زیست و منابع طبیعی را عملیاتی می کنیم.

وی با بیان این که ۱۲۰۰نیرو در قالب ۱۰۲ گشت خودرویی و ۱۵۷واحد موتوری در ایام تعطیلات نوروزی عرصه های طبیعی و کشاورزی مازندران را شبانه روزی رصد می کنند، ادامه داد: در این مدت پروانه قطع درخت و حمل و نقل چوب آلات جنگلی نیز صادر نخواهد شد.

وی با اشاره به این که در ۱۱ماهه امسال در مجموع ۵۳ فقره آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری بوقوع پیوست که در جریان آن حدود ۲۰۰ هکتار از این عرصه‌ها در آتش سوخت و دچار خسارت شدند.

وی با توضیح این که ۷۸ درصد آتش سوزی خسارت سطحی به عرصه های جنگلی زده است، ادامه داد : یعنی جنگل در این عرصه های آتش سوزی شده، تجدید می شود.

گشت های نوروزی یگان حفاظت از منابع طبیعی مازندران در آماده باش قرار گرفتندسرهنگ ذکریایی عامل انسانی را علت اصلی بیشتر آتش سوزی های عرصه‌های جنگلی مازندران اعلام کرد و گفت: گرم‌تر شدن هوا، وزش باد گرم، بارش کم باران، سخت گذر بودن مناطق، ریزش برگ‌های خشک در کنار بی توجهی مسافران و گردشگران از دلایل اصلی وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی این استان است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: طی ۱۱ ماهه امسال در راستای مقابله با زمین‌خواری، جنگل و مرتع‌خواری با رسیدگی یک‌هزارو ۶۷فقره پرونده حفاظت و اجرای احکام قضایی ۳۶۹ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان رفع تصرف و آزادسازی شده است.

وی به ماموریت مهم یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در حوزه مقابله با قاچاق چوب اشاره کرد و گفت: در ۱۱ ماهه امسال یک‌هزار و ۳۱۷ فقره پرونده حمل و نگهداری چوب های جنگلی و غیر مجاز به اندازه ۴۰۶متر مکعب کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به این که در این مدت یکهزارو ۶۰۷ استر هیزم ( هر استر معادل ۶ دهم مترمکعب چوب است و در مورد هیزم نیز هر استر معادل یک متر مکعب فضایی است که هیزم اشغال می کند) کشف و ضبط شده است، اظهار داشت: همچنین در این مدت پنج هزار و ۸۵۵ کیلو گرم زغال قاچاق و تعداد ۱۵ باب کوره زغال غیرمجاز با دستور قضایی در استان تخریب شد.

سرهنگ ذکریایی با بیان این که در اجرای طرح های بازدارنده مقابله با قاچاق چوب و دیگر محصولات جنگلی یکهزار و ۳۰ متخلف شناسایی و دستگیر شدند، ادامه داد: در ۱۱ماهه امسال ۸۹۳ دستگاه خودرو حامل چوب قاچاق جنگلی توقیف و ۷۶ دستگاه تجهیزات از جمله اره موتوری کشف و ضبط شده است.

وی به دلایل جنگل خواری، تصرف و تغییر کاربری های زمین های کشاورزی در مازندران اشاره کرد و گفت: امروز سن قاچاقچیان چوب در استان به به زیر ۲۰ سال رسید ، اره موتوری شارژی شدند ، این موارد ریشه در آسیب شناسی بیکاری در استان دارد.

این مسوول حفاظت از عرصه طبیعی مازندران به وجود ۹کارخانه بزرگ سلولزی که روزانه حدود ۶ هزار متر مکعب چوب مصرف دارند ، اشاره کرد و گفت: اگرچه بخشی از این چوب ها از چوب های باغی است و از استان های مختلف کشور وارد استان می شود ، اما شاهد قاچاق چوب جنگلی در بیان این نوع چوب ها هستیم.

وی با بیان این که گشت های یگان حفاظت منابع طبیعی در محل دپو چوب در کارخانه نیز انجام می شود، گفت: امسال چندین مرکز خرید و فروش و دپوی چوب به دلیل وجود چوب های قاچاق در استان پلمپ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha