۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85046880
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عفو بین الملل:«فرمول یک» دستاویز آل خلیفه برای پاک کردن چهره سیاه خود است

تهران - ایرنا - سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به وضعیت ناگوار «عبدالهادی الخواجه» فعال حقوق بشری و زندانی در بحرین اعلام کرد که برگزاری مسابقات «فرمول یک» در این کشور، برای سرپوش گذاشتن بر جنایات آل خلیفه و پاک کردن پرونده سیاه حقوق بشری آن است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «منامه پُست»،سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از مقامات بحرین خواست تا فوری و بدون قید و شرط «عبدالهادی الخواجه» فعال حقوق بشری را که از سال ۲۰۱۱ میلادی در زندان رژیم بحرین است، آزاد کنند.

این سازمان همچنین خواستار امضای طوماری برای آزادی وی و لغو احکام صادره علیه این فعال حقوق بشری به عنوان یک زندانی عقیدتی شده است.

به نوشته این پایگاه اطلاع‌رسانی، عبدالهادی الخواجه فعال حقوق بشر در سال ۲۰۱۱ پس از شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی در بحرین که به عنوان بخشی از انقلاب‌های بیداری اسلامی برگزار شد، توسط مقامات امنیتی این کشور بازداشت و پس از دفاع از مسائل حقوق بشر در این کشور،با شکنجه و حبس ابد مواجه شد.

سازمان عفو بین الملل تاکید کرد که بحرین به دلیل اعمال سیاست شکنجه و بدرفتاری با زندانیان سیاسی پس از محاکمه‌های غیرمستقل، حقوق بشر را نقض کرده است، همچنین شهروندان را از حق آزادی عقیده و بیان منع می‌کند که این به معنای نقض منشور و قوانین بین‌المللی است.

این سازمان، برگزاری مسابقات «فرمول یک» در بحرین را یک اقدام برای پاک کردن پرونده سیاه آل خلیفه و مخفی کردن تصویر ضدحقوق بشری بحرین علیه مخالفان و حقوقدانان بازداشت شده دانست.

پیشتر نیز سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به سلامتی الخواجه ابراز نگرانی و اعلام کرده بود: الخواجه به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی در معرض نابینایی قرار دارد.

«لین معلوف» معاون مدیر دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل نیز گفته بود: ما نگران سلامتی الخواجه هستیم، دخترش می‌گوید که او از درمان پزشکی برای بیماری آب سیاه محروم است. این بیماری می‌تواند به نابینایی او منجر شود.

به گفته وی، این بیماری نتیجه جراحاتی است که الخواجه هنگام شکنجه در سال ۲۰۱۱ میلادی در معرض آن بوده است.

معلوف گفته بود: این جدیدترین نمونه قساوت و ظلم مقامات بحرینی است که نشان از بی‌توجهی به درمان زندانیان دارد. زیرا مراقبت‌های پزشکی در زندان‌های این کشور به طور معمول با تاخیر در درمان و اقدامات خودسرانه مخدوش می‌شود.

عبدالهادی الخواجه فعال حقوق بشر بحرینی-دانمارکی رئیس سابق مرکز حقوق بشر بحرین، عضو شبکه مشاوران مرکز حقوق بشر بین‌المللی و اعضای هیات کمیته عربی نظارت بر حقوق بشر در ۶ کشور عربی مشاور و عضو سازمان عفو بین‌الملل بود که ۹ آوریل سال ۲۰۱۱ توسط پلیس بحرین بازداشت و به شدت شکنجه و آزار شد.

وی از مدافعان سرسخت حقوق بشر در بحرین و قیام مردمی این کشور و از معترضان به اشغال بحرین توسط نیروهای سعودی پس از وقوع این قیام بود.

حکومت بحرین در پی قیام مردمی بحرینی ها از آل سعود برای سرکوب آنها درخواست نیرو کرد.

بحرین از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد قیام مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مردم بحرین خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.

در جریان قیام مردمی بحرین، هزاران نفر شهید یا زخمی شده اند و حکومت آل خلیفه همچنین هزاران بحرینی را بازداشت و شکنجه و صدها نفر دیگر را سلب تابعیت کرده است.

حکومت بحرین همچنین همه جمعیت ها و احزاب سیاسی مخالف را منحل و فعالیت آنها را ممنوع کرده و از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون انتخابات را در سایه تحریم مردم و رهبران مخالفان و به صورت تک صدایی و همسو با خواست خود برگزار می کند.

مسابقات اتومبیلرانی فرمول وان هر ساله در پایان ماه مارس (فروردین) در بحرین برگزار می شود.
بحرینی ها پیشتر مسابقات جهانی فرمول یک را مسابقات «فرمول خون » و مسابقه «بر روی خون مردم بحرین» نام نهاده و مشارکت مستقیم رژیم آل خلیفه در برپایی این مسابقات را محکوم کرده بودند.
انقلابیون بحرینی حمایت مقامات بحرینی از برگزاری این مسابقات را تبلیغات برای سرپوش گذاشتن بر اوضاع فجیع حقوق بشر در کشور می دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha