«دریادار بایندُر»؛ فیلمی که برای معمار نیروی دریایی معاصر ساخته می‌شود

عسلویه- ایرنا- «دریادار بایندُر» عنوان فیلمنامه‌ای است که قرار است به کارگردانی عبدالرحمن شلیلیان و مشاوره امرالله احمدجو و بهروز افخمی به فیلمی درباره معمار نیروی دریایی معاصر بپردازد.

عبدالرحمن شلیلیان برنده بخش فیلمنامه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برای فیلمنامه دریادار بایندُر در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا اعزامی به عسلویه اظهار داشت: این اثر، کار سنگینی است و به پیش تولید مفصل و مبسوطی نیاز دارد.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش تعهد لجستیک و پشتیبانی‌های مورد نیاز را کرده است. جام دریایی ایران هم قول‌هایی برای حمایت داده است. قرار شد جلسه‌ای با حضور فرمانده نیروی دریایی و مدیران ارشد دریایی کشور برای جلب مشارکت در تامین منابع مالی برای ساخت این فیلم برگزار شود.

شلیلیان خاطرنشان کرد: دریادار غلامعلی بایندر جدای از این که بنیانگذار و پدر و معمار نیروی دریایی معاصر است بنیانگذار بسیاری از نهادهای دریایی هم بوده است.

وی یادآوری کرد: در نود و چند سال پیش که بایندر کار خود را در حوزه دریا شروع می‌کند هیچ ارگان و نهاد دریایی در کشور نبود و یا به صورت جدی چیزی وجود نداشت، بنابراین عهده‌دار چند مسوولیت دیگر اعم از مقررت دریایی و امکانات ایمن لازم در دریا برای تردد کشتی‌ها هم بود و جامعه دریایی به صورت عام مدیون اوست.

شلیلیان گفت: فیلمنامه حاصل چندین سال مطالعه است و برای این کار تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای انجام شده است. به همین خاطر با رعایت خیلی مسایل با اتکا بر مستندات تاریخی، متن آن نوشته شده و با مشاوره امرالله احمدجو و مشاوره کارگردانی بهروز افخمی این فیلم ساخته خواهد شد.

غلامعلی بایندر (زادهٔ ۲۳ آذر ۱۲۷۷ – درگذشتهٔ ۳ شهریور ۱۳۲۰) دریابان نیروی دریایی به مدت ۵ سال فرمانده این نیرو از مهر ۱۳۱۵ تا شهریور ۱۳۲۰ بود. وی در جریان درگیری‌های میان قوای ایران و انگلستان در جنگ جهانی دوم در خرمشهر در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۲۰ کشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha