۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۳۴
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85047095
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

آلودگی هوای بجنورد پنج روزه شد

۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۳۴
کد خبر: 85047095
آلودگی هوای بجنورد پنج روزه شد

بجنورد-ایرنا- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: افزایش غلظت آلایندگی در آسمان بجنورد سبب شد تا وضعیت هوا برای پنج روز پیاپی برای گروه‌های حساس در این شهر ناسالم شود.

حسین هراتی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مرکز کنترل و پایش این اداره کل، شاخص کیفی هوای بجنورد امروز به طور میانگین ۱۰۵ ثبت شده است که در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است.

وی افزود: شاخص آلودگی هوای آسمان بجنورد پنجشنبه هفته گذشته ۱۲۱، روز جمعه ۱۱۰، روز شنبه ۱۱۲، روز گذشته (یکشنبه) ۱۱۴ ثبت شده است که در این روزها هم کیفیت هوا برای گروه های حساس ناسالم گزارش شد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: علت آلودگی هوا، افزایش ریزگردها و گرد و غبار در آسمان است و در صورت پایداری هوا مشکل آلودگی ادامه دارد.

براساس این گزارش در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

هواشناسی خراسان شمالی اعلام کرده است که با فعالیت سامانه جوی جدید از روز سه شنبه، مردم استان در مناطق مختلف شاهد وزش باد لحظه ای شدید و بارش باران خواهند بود.

انگشت شماتت بر خشکسالی ها

مسوولان استان معتقدند که علت اصلی آلودگی هوا مربوط به خیزش گردو غبار است، دیروز میزان آلایندگی هوا در بجنورد، شاخص کیفیت هوا را تا حد بحران پیش برد.

به گفته کارشناسان محط زیست خراسان شمالی زمین های کشاورزی رها شده منشا این گرد و غبارها است، زمین هایی که سبزینگی خود را از دست داده و اکنون کانون گردو غبار شده است، برخی هم می گویند گرد و غبار منشا خارجی دارد و از کشورهای همسایه وارد استان شده است.

این کارشناسان بر این باورند که خیزش گرد و غبار، علت مهم آلودگی هوای بجنورد است، اکنون در اطراف شهر بجنورد واحدهای آلاینده نظیر سنگ شکن ها و کارخانه آسفالت فعال است که باید به خارج از حریم شهر منتقل شوند البته علت مهم بروز این پدیده خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی در مراتع است.

با توجه به کاسه ای بودن شهر بجنورد، در صورت بروز مشکل در آلودگی هوا برطرف کردن آن به سختی انجام می شود، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه باشد.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر در شمالشرق کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha