آیین "چراغ برات" در خطه خورشید، افروختن شمعی برای آمرزش درگذشتگان

مشهد- ایرنا- آیین "چراغ برات" از سنت‌های قدیمی دیار خراسان است که در آن مردم با حضور در آرامستان‌ها، ضمن فاتحه‌خوانی بر مزار درگذشتگان، برای آنان طلب مغفرت می‌کنند و متولیان امور شهری در مشهد مقدس به منظور تسهیل تردد مردم و برگزاری این آیین کهن ایرانی، تمهیدات ویژه ای را در نظر گرفته اند.

به گزارش ایرنا، دوازدهم تا چهاردهم شعبان المعظم به شبهای چراغ برات معروف است و مردم خطه خراسان از سده های دور در این ایام در مراسمی موسوم به "چراغ برات" بر سر مزار درگذشتگان جمع شده و با روشن کردن شمع و توزیع خیرات، برای شادی روح عزیزان از دست رفته خود دعا کرده و طلب مغفرت می‌کنند.

به منظور حفظ این میراث ناملموس و تسهیل شرایط برای انجام هرچه بهتر آن، نهادها و دستگاه های مختلف نظیر شهرداری، پلیس راه و راهور و سایر دستگاه های خدماتی اقدامات و برنامه ریزی های لازم را پیش بینی کرده اند تا شهروندان زیارت اهل قبور را با کمترین دغدغه به انجام برسانند.

آیین "چراغ برات" در خطه خورشید، افروختن شمعی برای آمرزش درگذشتگان

افزایش سه در ورود و خروج در بهشت رضا (ع) برای ایام چراغ‌برات

آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد، به عنوان بزرگترین قبرستان این کلانشهر، در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. این آرامستان ۱۸۰ هکتاری از سال ۱۳۵۵ تاکنون به مدت ۴۵ سال عمده‌ترین محل دفن درگذشتگان در مشهد بوده است که همچنان فعال است.

مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای ایام چراغ برات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آرامستان بهشت رضا (ع) مشهد دارای ۶۵ بلوک دفن است که بلوک ۳۰ به عنوان گلزار شهدا و بلوک‌هایی مانند بلوک میرزاجوادآقا تهرانی، بلوک صالحین و بلوک نام‌آوران از جمله بخش‌های دیگر این آرامستان هستند و در این ایام شاهد ازدحام جمعیت در این آرامستان هستیم.

مهدی علی‌آبادی افزود: مسیریابی بلوک ها از دغدغه های اصلی شهروندان در این آرامستان بود، لذا از مسیریاب ها استفاده شد و نقشه ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا شهروندان از طریق کیوآر کد و شماره بلوک، بتوانند به راحتی نشانی مورد نظر خود را پیدا کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در ایام چراغ برات، سه در ورودی و خروجی به ورودی ها و خروجی های این آرامستان اضافه شده و هماهنگی لازم نیز با پلیس راهور در این خصوص انجام شده است.

علی آبادی با اشاره به افزایش بار ترافیکی و ورودی خودروها در این ایام خاطرنشان کرد: استفاده از خطوط حمل و نقل عمومی توسط شهروندان برای کاهش بار ترافیکی بسیار موثر است و در این راستا تعداد زیادی خودرو ون در آرامستان برای جابه‌جایی شهروندان پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری مشهد ادامه داد: وجود متکدیان نیز از دیگر معضلات این آرامستان است که مانع از برگزاری همراه با آرامش مراسم چراغ برات می شوند، لذا جمع آوری آنها و ساماندهی دستفروشان در دستور است.

علی آبادی افزود: یک ایستگاه فرهنگی نیز با موضوع "انتظار" در این آرامستان پیش بینی شده و در بهشت رضوان و سایر آرامستانهای مشهد نیز تمهیدات لازم برای این ایام اندیشیده شده و تلاش می شود مراسم چراغ برات به بهترین نحو انجام شود.

آیین "چراغ برات" در خطه خورشید، افروختن شمعی برای آمرزش درگذشتگان

استقرار آتش نشانان در مسیرهای منتهی به آرامستان ها

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز اظهار کرد: به منظور تامین مباحث ایمنی در برگزاری آیین چراغ‌برات، ناوگان آتش نشانی در پنج نقطه از معابر و اماکن مشهد و مبادی شهر در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه این هفته مستقر خواهند بود.

آتشپاد دوم مجید فرهادی افزود: در این راستا آتش نشانان به همراه تجهیزات در بزرگراه شهید سلیمانی و جاده مشهد فریمان به‌سمت بهشت رضا(ع) و داخل آرامستان بهشت رضا(ع)، ورودی آرامستان خواجه اباصلت، ورودی آرامستان خواجه‌ربیع و همچنین جاده مشهد - کلات در محدوده آرامستان رضوان که تراکم ترافیکی شدیدی خواهد داشت، مستقر شده اند.

وی گفت: تلاش می شود ایمنی شهروندان در این ایام تامین شود و شهروندان نیز در صورت مواجهه احتمالی با آتش‌سوزی یا حادثه با شماره ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس گرفته و حوادث احتمالی را اعلام کنند تا به سرعت امدادرسانی شود.

آیین "چراغ برات" در خطه خورشید، افروختن شمعی برای آمرزش درگذشتگان

تمهیدات ترافیکی ایام چراغ‌برات

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص تمهیدات ترافیکی ایام چراغ برات اظهار کرد: تمهیدات لازم برای برای آرام سازی ترافیک و انضباط ترافیکی در این ایام اندیشیده شده است.

سرهنگ علی اکبر غلامی افزود: همزمان با مراسم چراغ برات از عصر امروز - یکشنبه- تا عصر روز سه شنبه در مسیرهای منتهی به آرامستان بهشت رضا در مسیر بزرگراه شهید سلیمانی، آرامستان خواجه ربیع در میدان امام حسین (ع) طول خیابان خواجه ربیع و آرامستان رضوان در طول بلوار بهمن حجم تردد و ترافیک قابل ملاحظه خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای سرویس دهی ناوگان حمل و نقل عمومی، اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز برنامه ریزی شده و سرویس دهی از آرامستان ها به مرکز شهر و بالعکس افزایش می یابد و تعداد گشتی ها و نیروهای راهور نیز در قالب تیم های خودروی، موتورسواران و نیروهای پیاده در طول مسیرها برای روان سازی ترافیک مستقر شده اند.

رییس پلیس راهور خراسان رضوی افزود: البته در صورت نیاز و افزایش حجم ترافیک، ناچار به اعمال محدودیت ترافیکی خواهیم بود.

سرهنگ غلامی تاکید کرد: در مجموع تمهیدات ویژه انتظامی و ترافیکی برای برقراری امنیت و نظم کامل در استان برنامه ریزی شده و کسب رضایت حداکثری مجاوران مورد تاکید قرار دارد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز از اجرای تمهیدات ترافیکی به منظور مدیریت ترافیک در ایام چراغ برات خبر داد و افزود: تردد در آزادراه شهید شوشتری در ایام خاص به سمت بهشت رضا(ع) رایگان است و در سه روز ایام چراغ برات نیز از ساعت هشت صبح تا ۶ عصر تردد رایگان خواهد بود.

علی سمیعی افزود: شهروندان ساکن در شرق مشهد نیز از طریق آزادراه شهید شوشتری می توانند تعیین مسیر کنند.

وی اضافه کرد: همچنین برای ایام چراغ برات از ۱۵ پایانه سطح شهر ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به مقصد بهشت رضا اختصاص داده شده که ۲۴۰ اتوبوس به بهشت رضا و ۱۵۰ اتوبوس نیز به مقصد خواجه ربیع تردد خواهند داشت.

سمیعی ادامه داد: ۱۶ دستگاه ون نیز در این ایام به صورت رایگان از ساعت هشت صبح تا ۱۸ در بهشت رضا به بلوک های داخلی سرویس دهی می کنند.

چراغ برات به ‌عنوان سنتی دیرینه در شهرها و روستاها به‌ منظور سرکشی از اموات و اهدای خیرات مادی و معنوی شناخته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha