۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85048120
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تنها حدود نیمی از نیاز آبی فضای سبز اصفهان تامین می‌شود

اصفهان - ایرنا - مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: سالانه بالغ بر ۶۰ میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز و درختان این کلانشهر نیاز است اما تنها حدود نیمی از آن در اختیار ما قرار می‌گیرد که بی‌شک مشکلاتی را برای درختان ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید عرفان‌منش، روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت "روز درختکاری" افزود: این موضوع که بیشتر بدلیل خشکسالی، جاری نبودن زاینده‌رود و تخصیص نیافتن حقابه شهر اصفهان به وقوع پیوسته، آبیاری فضای سبز این دیار را با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل سامانه‌های جدید آبیاری را توسعه داده‌ایم و در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از فضای سبز شهر با روش قطره‌ای آبیاری می‌شود و از این حیث رُتبه نخست کشور از آنِ اصفهان است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان با بیان اینکه بخشی از نیاز ما از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: میزان برداشت آب از چاه‌های مجاز در بیشترین حالت ممکن حدود ۲۷ میلیون مترمکعب در سال است.

عرفان‌منش با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از پساب و آب خاکستری تصریح کرد: هر سال هشت میلیون مترمکعب پساب خریداری شده توسط شهرداری برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به هزینه حدود یک هزار میلیارد تومانی در فضای سبز اصفهان در سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: ۳۵۰ میلیارد تومان از این رقم برای حفاظت و نگهداری از فضای سبز و پارک ها صرف شده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اضافه کرد: برای سال آینده ۷۰۰ طرح در دستور کار داریم که یکی از آنها توسعه پوشش گیاهی و ایجاد جنگل دست کاشت و احداث پارک‌ کوهستانی در "بختیاردشت" واقع در شمال غربی اصفهان است.

سقوط ۵۰۰ درخت در اصفهان

عرفان‌منش با بیان‌اینکه درختان در معرض خشکی و سقوط با اجرای طرح توموگرافی(بُرش‌نگاری) و سنجش میزان خطرآفرینی شناسایی می‌شود، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۵۰۰ درخت در شهر سقوط کرده که تعداد آنها در مقایسه با سال قبل بدلیل خشکسالی افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: درختان خطرآفرین بطور حتم باید قطع شوند، اما درختانی که در زمان حاضر خطری ندارند اما ممکن است مشکل‌ساز باشند، نشانه‌گذاری می‌شوند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان با اشاره به هرس درختان توت در سطح شهر تصریح کرد: عملیات "هرس پلارد"(بریدن ساقه‌های اصلی) را برای درختان توت در سطح شهر اجرا کردیم، زیرا توت‌های ریخته شده آنها در سطح معابر، خطر آلودگی و افزایش خطر تصادف شهروندان را در پی داشت.

عرفان‌منش افزود: پیشتر در بوستان‌های اصفهان حدود ۶۰۰ هکتار پوشش چمن وجود داشت، اما بدلیل کمبود منابع آبی، این رقم به ۴۲۰ هکتار رسیده است، البته تولید چمن‌ گرمسیری برای مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار هکتار جزو برنامه‌های ماست.

وی همچنین در باره روند رو به تزاید آتش زدن درختان در سال های اخیر گفت: بیشتر آتش‌سوزی‌ درختان عمدی، اما بخش کمتر آن از روی بی‌احتیاطی بوده است.

در ایران روز ۱۵ تا ۲۲ اسفند بعنوان «هفته منابع طبیعی» نامگذاری شده‌ که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند «روز درختکاری» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha