اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی، رهاورد سفر دوم رئیس جمهور برای آبخیزداری استان بوشهر

بوشهر - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: مهمترین دستاورد دومین دور سفرهای استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به این استان تصویب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش آبخیزداری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالحسین گرشاسبی روز یکشنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران افزود: تصویب این میزان اعتبار در شرایطی است که در دور نخست سفر استانی دولت به استان بوشهر هیچ اعتباری به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری استان تخصیص نیافته بود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از پساب فاضلاب شهری به عنوان یک ظرفیت‌ مهم در استان‌ها اظهار کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است از پساب شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم با رعایت شرایط و ضوابط زیست محیطی در بحث زراعت چوب استفاده شود.

گرشاسبی ادامه داد: در همین ارتباط به صورت پایلوت ۴۰ هکتار در شهرستان بوشهر برای زراعت چوب اختصاص یافته که استفاده از این ظرفیت برای کاشت و توسعه تولید درخت کائوچو مد نظر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهارکرد: از شیره درخت کائوچو به عنوان مواد اولیه صنایع لاستیک سازی استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده تولید درخت کائوچو در استان بوشهر در سطح ۲۰۰ هکتار با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

کاشت ۱۴میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال در استان بوشهر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به آغاز اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال آینده در کشور گفت: سهم این استان از اجرای این طرح ملی مردمی ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله (سالانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار اصله) طی چهار سال است.

گرشاسبی یادآورشد: با توجه به تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، کاهش پوشش گیاهی، افزایش بیابان و کانون‌های گرد و غبار اجرای طرح ملی مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور و همکاری همه رسانه‌ها برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مخاطبان برای اجرای این طرح ضروری است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر چهار نهالستان به مساحت ۲۸ هکتار در استان بوشهر وجود دارد همچنین ۲ نهالستان دیگر در دشتی و بنک شهرستان کنگان نیز غیر فعال هستند که در تلاش برای احیای آنها هستیم.

گرشاسبی گفت: ظرفیت بالفعل تولید نهال در استان بوشهر ۶۹۵ هزار اصله در چهار شهرستان است که از این میزان ۵۴۰ هزار نهال قابل توزیع است تاکنون ۲۰۰ هزار اصله آن توزیع و ۳۴۰ هزار اصله نیز تا پایان سال و سال آینده توزیع می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از گونه های درختان بومی منطقه اظهار کرد: با توجه به سازگاری گونه‌های بومی و سازگار با محیط برای نخستین بار به دنبال تهیه قلمه درختچه اشک و گونه هایی از جمله استبرق و اسکنبیل هستیم و این نقطه عطفی در حوزه برنامه ریزی برای کشت گونه‌های سازگار با شرایط استان است.

اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی رهاورد سفر دوم رئیس جمهور برای آبخیزداری استان بوشهر

گرشاسبی اذعان کرد: ایران هفتمن کشور جهان در تولید کربن است اما از نظر ترسیب رتبه ۴۲ را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی باید تا سال ۲۰۳۰ میزان جذب و ترسیب کربن در کشورهای عضو برابر شود و تا سال ۲۰۵۰ این میزان به سفر برسد؛ در این راستا تا هفت سال آینده طرح‌های تشویقی و پس از آن طرح‌های تنبیهی برای کشورهای تولید کننده کربن اعمال می‌شود.

گرشاسبی عنوان کرد: این اهرم‌های بین المللی اهمیت اجرای طرح‌هایی در این زمینه را دوچندان کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اعلام کرد: در زمان حاضربرای تامین یک میلیون اصله درخت با یکی از شرکت‌ها توافق شده تا در یکسال اجرا شود.

وی افزود: اکنون یک واحد نهالستان ۲۸ هکتاری آماده اجرای این طرح است و زیرساخت‌های ۲ نهالستان دشتی و بنک کنگان نیز ‌آماده شده تا در آینده تکمیل و فعال شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha