همزمانی نوروز و رمضان، اهمیت مدیریت و نظارت بر بازار خراسان رضوی (بخش پایانی)

مشهد- ایرنا- بازار و تامین کالا به دلیل ارتباط مستقیم با زندگی و سبد مصرف خانوار، دارای اهمیت بسیار است و نوروز آینده که با ماه مبارک رمضان گره خورده است، با توجه به ۲ نوع متفاوت از مصرف خانوار و زائران در هر یک از این ایام، شیوه مدیریت شبکه تامین، توزیع و قیمت از اهمیت و حساسیت مضاعفی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، استان مسافرخیزی مانند خراسان رضوی و کلانشهر مذهبی مشهد، به دلیل شرایط و ویژگی خاصی که به واسطه حضور میلیونی زائران با آن مواجه می‌شوند، وضعیت خاصی را در بخش های مختلف بازار تجربه می کنند که مدیریت بازار و کنترل و حتی کاهش قیمت ها، در ایام اوج سفرها مورد توجه متولیان این عرصه بوده و به عنوان اولویت برنامه‌ریزان استانی قرار می گیرد.

در نوروز پیش رو نیز همزمان با تامین و تنظیم بازار خراسان رضوی در آغاز سال جدید، باید با توجه به الگوی مصرف خانواده ها در ماه مبارک رمضان، نیازهای این بخش نیز در موضوع پراهمیت تامین و کنترل وضعیت کالاهای اساسی مردم مد نظر باشد، بنابراین امسال امر مدیریت بازار و تامین کالاهای اساسی در خطه سفرخیز خراسان رضوی، حساسیت دوچندانی یافته و تلاش مضاعفی را طلب می کند.

به گفته مسوولان خراسان رضوی، کمبودی در خصوص تامین کالاهای اساسی ویژه نوروز و ماه رمضان وجود ندارد البته دغدغه اصلی آنان کنترل قیمت ها و تلاش برای عرضه کالا با قیمت مناسب است.

آنچه تنظیم بازار نوروز و ماه رمضان را به صورت توامان برای مسوولان حایز اهمیت می‌کند، تامین مناسب کالاهای اساسی مانند شکر، برنج، گوشت، حبوبات، روغن، قند، آرد، مرغ و غیره است.

نظر به اینکه بخش های اقامت، حمل و نقل و جاده و بازار سه بخش مهم در حوزه سفر و نقش آفرین در وضعیت میزبانی شایسته است و با توجه به نیازی که برای بررسی چالش ها و مشکلات این سه بخش وجود دارد، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در قالب میزگردی با عنوان "شایسته‌ها و بایسته‌های میزبانی زائران در خراسان رضوی"، اقدام به کسب اطلاع از روند برنامه‌ریزی های صورت گرفته به منظور میزبانی درخور نوروزی استان با حضور متولیان امر و دستگاه‌های دخیل در آن، و بررسی و واکاوی این بخش ها کرد.

با هدف نگاه تخصصی‌تر و هدفمند نسبت به سه موضوع زیربنایی یادشده، انتشار مطالب مطرح در این میزگرد در سه بخش تنظیم شد که پیش از این به ترتیب ۲ بخش آن شامل موضوعات مربوط به اقامت و ظرفیتها و ضرورت های در نظر گرفته شده در این زمینه و نیز جاده و حمل و نقل مسافربری به عنوان زیربنای ورود و خروج زائران منتشر شد و اکنون بخش سوم و پایانی این میزگرد با موضوع بازار در بخش های تامین، توزیع و نظارت بر قیمت ها پیش چشم مخاطبان قرار می گیرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، معاون توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش، قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد، معاون بازرسی و حمایت مصرف‌کنندگان اداره کل صمت، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدیر توسعه بازرگانی سازمانی جهاد کشاورزی، رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور و جانشین رییس پلیس راه استان از مدیران حاضر در این میزگرد بودند.

برای حضور در میزگرد یاد شده از دستگاه‌هایی چون دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جمعیت هلال احمر استان، فرمانده نیروی انتظامی و فرمانداری مشهد نیز دعوت شده بود که متاسفانه در این جلسه حاضر نشدند.

همزمانی نوروز و رمضان، اهمیت مدیریت و نظارت بر بازار خراسان رضوی (بخش پایانی)

تامین ارزاق عمومی زائران، اولویتی جدی

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در کنار موضوعات مهمی مانند اقامت و حمل و نقل و مسائل مبتلابه آنها، موضوع تامین ارزاق عمومی و کنترل بازار از حساسیت و اهمیت بالایی برخورداراست.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد بیان کرد: این موضوع به عنوان زیرمجموعه معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی و با تولی‌گری ۲ دستگاه صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در ایام پایانی سال، سه حوزه مصرفی متراکم را خواهیم داشت که شامل اعیاد مذهبی نیمه شعبان، ایام نوروز و ماه رمضان می شود که برای هر مناسبت یک سبد مصرفی خاص، نیاز است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل متولیان حوزه بازار باید با لحاظ کردن این تفاوت نیاز، نسبت به تامین و توزیع کالا با قید تقویت نظارت بر عرضه کالا و نرخ کالاها اقدام کنند.

همزمانی نوروز و رمضان، اهمیت مدیریت و نظارت بر بازار خراسان رضوی (بخش پایانی)

اتحادیه‌های صنفی، خط مقدم نظارت

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت و نقش نظارت و بازرسی در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز پیش رو بیان کرد: باید با تقویت نظارتها نسبت به ارائه خدمات به موقع اقدام شود تا مردم دلگرم از کنترل بازار باشند.

وی ادامه داد: با تاکید استاندار خراسان رضوی، منظومه و هرمی جدید برای بازرسی و نظارت در استان طراحی شده که در این قالب و بر اساس ظرفیت، اتحایه‌های صنفی و انجمن‌های تولیدی، پیشانی نظارت و اصلی ترین نقش آفرین هستند.

وی اظهار کرد: لایه های بعدی نظارت و بازرسی دستگاههایی مانند صمت و جهاد کشاورزی، دستگاههای عمومی و تعزیرات حکومتی و در نهایت دستگاههای عالی نظارت و بازرسی مانند سازمان بازرسی، ناظران قوه فضاییه و استانداری خراسان رضوی خواهند بود.

همزمانی نوروز و رمضان، اهمیت مدیریت و نظارت بر بازار خراسان رضوی (بخش پایانی)

فعالیت ۲۰ بازار عرضه ارزاق عمومی در ایام نوروز

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: در ایام نوروز ۲۰ بازار شامل ۱۳ بازار عرضه ارزاق عمومی و هفت بازار توزیع شیرینی برای نوروز در نقاط مختلف شهر از جمله بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی راه اندازی می شود.

علی نجفی این میزگرد افزود: همچنین یکی از مواردی که دولت بسیار پیگیر آن است راه اندازی ۱۳ بازار ارزاق با قیمت مصوب است که کالاهای ضروری مردم در آن عرضه خواهد شد و شهرداری مکان این بازارها را تامین خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات مورد نیاز زائران و مجاوران در ایام نوروز تامین نان است که با همکاری فرمانداری ۱۱ مکان ویژه عرضه نان پیش‌بینی شده است.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: در ایام نوروز جشنواره فروش ویژه در فروشگاه های "شهر ما" با تخفیف ۱۵ تا ۳۰ درصدی برگزار می شود و همچنین برای نخستین بار امسال جشنواره شیرینی عیدانه نیز برپا و در هفت فروشگاه شهرداری شیرینی با تخفیف عرضه می شود.

وی افزود: جشنواره سوغات نیز در اطراف حرم رضوی برگزار می شود و میوه با نرخ تنظیم بازار هم با هماهنگی دولت در بازارها و میادین میوه و تره بار شهرداری عرضه خواهد شد.

همزمانی نوروز و رمضان، اهمیت مدیریت و نظارت بر بازار خراسان رضوی (بخش پایانی)

چهار پایگاه اصلی نظارتی مستقر در اطراف حرم رضوی

معاون بازرسی و حمایت مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ۱۴ دستگاه اجرایی عضو کمیته نظارت و تنظیم بازار ستاد تسهیلات خدمات سفر استان هستند، گفت: هماهنگی در همه زمینه های تامین، توزیع و نظارت بر بازار در این قالب انجام می شود.

بخش‌علی بیاتی گفت: در نخستین و مهمترین گام نظارتی، چهار پایگاه اصلی در چهار محور منتهی به حرم مطهر رضوی اقداماتی مانند رسیدگی به شکایات را به صورت لحظه ای دریافت و پیگیری می کنند و همچنین ۶ پایگاه نظارتی دیگر ناظر بر بازار و مسوولیت بازرسی های عمومی خواهند بود.

وی با بیان اینکه اقدامات تنظیم بازار برای میزبانی از حدود ۹ میلیون زائر پیش بینی شده است که تامین کالاهای اساسی برای این جمعیت نیز انجام شده است، ادامه داد: همچنین با ۵۰۰ واحد صنفی در شبکه خرده فروشی هماهنگی شده است تا به عنوان امین صنفی، اقدام به عرضه کالا و خدمات به زائران کنند که از نظر مکان این واحدها با اولویت در حلقه های اول و دوم پیرامونی حرم رضوی قرار دارند.

بیاتی گفت: طرح نظارتی پایان سال نیز با دستور وزارت صمت در استان اجرا می شود ضمن اینکه با هدف رفاه حال مردم در قالب طرح فروش ویژه و با تخفیف اقدام به برگزاری ۱۸ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در مشهد با عرضه کالاها ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار خواهد شد.

وی ادامه داد: ۵۰ گروه نظارتی در بخش صنعت، معدن و تجارت فعال خواهند بود و علاوه بر آن ۵۰ گروه نظارتی نیز از سوی اتاق اصناف فعال دارند که کار نظارتی خود را از ۱۵ اسفندماه آغاز کرده اند.

همزمانی نوروز و رمضان، اهمیت مدیریت و نظارت بر بازار خراسان رضوی (بخش پایانی)

توزیع ۸۰۰ تن میوه تنظیم بازار خراسان رضوی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این میزگرد با بیان اینکه سهمیه میوه تنظیم بازار استان در نوروز پیش رو، ۸۰۰ تن تعیین شده است که توسط بخش خصوصی تامین و توزیع می‌شود، ادامه داد: سهمیه میوه تنظیم بازار خراسان رضوی شامل ۳۰۰ تن سیب زرد و ۵۰۰ تن پرتقال تامسون تعیین شده است.

بیژن ثمینی ادامه داد: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان خراسان رضوی و کمیته راهبری میوه، امسال تامین و توزیع میوه توسط بخش خصوصی صورت می گیرد که اکنون کار ذخیره‌سازی آن در مراحل نهایی است.

وی گفت: در این خصوص سه مباشر تامین و توزیع میوه در بخش خصوصی کار را بر عهده دارند که شامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های تولید، اتحادیه تعاونی‌های روستایی خراسان رضوی و اتحادیه میادین میوه و تره بار هستند.

ثمینی بیان کرد: ۲ اتحادیه تعاونی های تولید و روستایی در مجموع توزیع ۲۰۰ تن سیب و پرتقال و اتحادیه میادین میوه و تره بار نیز ۶۰۰ تن از این میوه ها را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه شبکه توزیع میوه توسط شهرداری مشهد در اختیار تمامی مباشران قرار می گیرد، گفت: تامین میوه شب عید شهرستان ها نیز در صورت اعلام نیاز، توسط اتحادیه میادین میوه و تره بار مشهد قابل ارائه است.

همزمانی نوروز و رمضان، اهمیت مدیریت و نظارت بر بازار خراسان رضوی (بخش پایانی)

توزیع گوشت قرمز و سفید تنظیم بازار

ثمینی با بیان اینکه توزیع مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازار سهمیه سال گذشته استان با هدف حمایت از مردم و تعدیل قیمت آغاز شده است، افزود: سهمیه گوشت منجمد گوساله استان در این قالب به میزان هزار تن توزیع می شود و گوشت منجمد مرغ نیز بدون محدودیت قابلیت توزیع دارد.

وی ادامه داد: توزیع این سهمیه در روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضانف با هدف تامین نیاز مصرف‌کنندگان و رفاه حال مجاوران امام رضا(ع)، در نظر گرفته شد.

این مسوول در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: قیمت مرغ منجمد در این قالب در محل سردخانه ۵۰ هزار تومان است که برای مصرف کننده بین سه تا چهار هزار تومان افزایش قیمت دارد.

وی ادامه داد: قیمت گوشت گوساله منجمد نیز به ازای هر کیلوگرم ران ۱۵۵ هزار تومان، سردست و گردن ۱۵۰ هزار تومان، راسته ۱۶۰ هزار تومان، گلوگاه ۱۳۰ هزار تومان برای مصرف کننده قابل دریافت است.

وی بیان کرد: توزیع سهمیه گوشت منجمد دی و بهمن امسال در مشهد شامل ۸۲۲ تن گوشت منجمد گوساله و ۴۱۱ تن گوشت منجمد گوسفندی بوده است.

همزمانی نوروز و رمضان، اهمیت مدیریت و نظارت بر بازار خراسان رضوی (بخش پایانی)

افزایش۲۲ نانوایی به ظرفیت پخت نان در اطراف حرم رضوی

ثمینی گفت: در ایام تعطیلات نوروزی ۲۲ واحد پخت و توزیع نان به ظرفیت توزیع نان در اطراف حرم مطهر رضوی افزوده می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: از این شمار ۱۳ واحد نانوایی، وظیفه پخت و توزیع نان را دارند و ۹ واحد نیز صرفا توزیع نان را در اطراف حرم رضوی با هدف تامین نان مورد نیاز زائران و مسافران بر عهده خواهند داشت.

وی بیان کرد: علاوه بر این واحدها، در حلقه های اول و دوم پیرامونی حرم منور رضوی ۹۵ واحد نانوایی به صورت ثابت فعالیت دارند که در ایام اوج سفرهای نوروزی با تزریق سهمیه فوق العاده آرد، نسبت به پخت و توزیع نان تا ساعت ۲۴ شب اقدام می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha