۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۲۱
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85048479
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رییس جهاد کشاورزی : تغییر کاربری اراضی البرز را تهدید می کند

کرج – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه وضعیت زمین در حوزه کشاورزی این استان تهدیدشونده است، گفت: نگرانی زیادی بابت تغییر کاربری این اراضی و تولید در البرز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالرضا بازدار روز یکشنبه در نشست مشترک با رییس سازمان امور اراضی کشور و مدیران مجموعه جهاد کشاورزی استان البرز، افزود: استان البرز به رغم وسعت کمی که دارد ولی در امنیت غذایی کشور نقش بسزایی دارد که با وجود روند افزایشی تغییر کاربری ها و حداقل نیرو و امکانات شاید نتوانیم در مقابل این هجمه سنگین ایستادگی کنیم.

وی با بیان اینکه مقابله با تغییر کاربری ها نیازمند امکانات و منابع مالی و همچنین نیروی انسانی بیشتری است که بایستی وزارتخانه برای آن وقت بگذارد، اظهار کرد: تغییر کاربری ها در این استان نگران کننده است بطوریکه از ۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان هم اکنون فقط ۵۲ هزار هکتار باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ هزار هکتار مابقی اراضی کشاورزی البرز کجاست؟ گفت: سه میلیون نفر در یک پهنه ۵۵۰ هزار هکتاری زندگی می کنند که تراکم جمعیت بالایی دارد در حالیکه سیاست هایی مثل توسعه مسکن و از طرفی تغییر کاربری ها نیز با هم نمی خوانند.

بازدار افزود: از طرفی با روند کاهشی و خارج شدن از عرصه تولید بسیاری از واحدهای تولیدی طیور و دام هستیم به طوریکه اکنون ۹۰ درصد گوشت مرغ مورد نیاز استان از دیگر استان ها وارد می شود و شاهد تعطیلی ۱۱۶ واحد مرغداری در حاشیه شهرها و روستاها هستیم.

وی با بیان اینکه گوشت استان هم همین وضعیت را دارد، تصریح کرد: گاوداری ها در محدوده قرار گرفته اند که خیلی از دامداری ها و صنایع در حال تعطیل شدن است ضمن اینکه اراضی را از حالت کاربری خارج می کنند و آب نمی دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه فضا در برخورد با تغییر کاربری ها چندگانه است، تاکید کرد: باید جایی برای اراضی کشاورزی ارزش افزوده ای ایجاد شود تا تغییر کاربری کم شود مثل اینکه سازه گلخانه ای بزنیم.

وی گفت: باید برای ساختار و تشکیلات امور اراضی فکری شود و ساختار و تشکیلات قوی تری داشته باشیم زیرا همه استان ها درگیر تغییر کاربری هستند اما البرز وضعیتی به مراتب شکننده تر دارد چرا که خوابگاه تهران است بطوریکه در ایام تعطیلات یک میلیون نفر به جمعیت البرز اضافه می شود.

بازدار افزود: همچنین بایستی بر روی ساختار امور اراضی همچون امکانات، منابع و زمینی که تغییر کاربری می شود بازنگری شود زیرا زمینی که بتن وسیمان داخلش برود دیگر زمین کشاورزی نمی شود.

بایستی بر روی پیشگیری از تغییر کاربری کار شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه بایستی بر روی پیشگیری از تغییر کاربری تمرکز کنیم، گفت: آب شرب نداریم ولی سالانه ۱۵۰ هزار نفر به جمعیت البرز اضافه می شود که دامنه آن به اراضی کشاورزی می رسد.

وی افزود: همچنین بایستی بر روی یگان حفاظت هم بازنگری شود و امکانات بیشتری در اختیار آن ها قرار گیرد ضمن اینکه برای تخریب ها و رفع تصرف ها خودمان لایحه ای ببریم تا امکاناتی داشته باشیم که خودمان رفع تصرف ها را انجام دهیم

بازدار تصریح کرد: تهدید و تطمیع در این حوزه ها زیاد است و از طرفی فشارهای زیادی وجود دارد.

وی همچنین به موضوع تجمیع اراضی کشاورزی اشاره کرد وگفت: بر روی تجمیع اراضی دراستان مشوقاتی داشته باشیم و برنامه جدیدی داشته باشیم به طوریکه اکنون ۷۰ درصد سطح اراضی کشاورزی زیر یک هکتار است که اقتصادی نیست که به سمت ساخت و سازهای غیرمجاز می رود.

وی افزود: بایستی بر روی تجمیع اراضی دستورالعمل هایی داشته باشیم تا بر روی امنیت غذایی کشور کمک کند.

استان البرز حدود ۶۸ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha