توزیع بیش از ۵۰ هزار اصله نهال رایگان در مهاباد + فیلم

مهاباد - ایرنا - بیش از ۵۰ هزار اصله نهال رایگان همزمان با هفته منابع طبیعی در مناطق مختلف شهرستان مهاباد توزیع و غرس می‌شود.

به گزارش ایرنا، هر سال در هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۲ اسفند) در بیشتر نقاط کشورمان آیین های درختکاری و غرس نهال های مثمر و غیرمثمر بازار داغی دارد و هر چند بسیاری از این نهال ها پس از مدتی بدون مراقبت خواهند ماند و خشک می شود اما تعدادی از آنها نیز رشد و نمو پیدا می‌کنند.

در شهرستان مهاباد نیز در طول این ایام علاوه بر پارک‌ها، محوطه مدارس، حاشیه شهرها و واحدهای صنعتی آیین درختکاری با حضور و مشارکت مردم و مسوولان برگزار می‌شود.

در مهاباد بیش از ۲۰۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از یک هزار هکتار جنگل در منطقه «کاولان و کوران»، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

هفته منابع طبیعی را بهانه ای قرار دادم تا در خصوص برنامه‌های این هفته و دیگر اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری مصاحبه‌ای با سیدانور حسینی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد انجام دهم.

توزیع بیش از ۵۰ هزار اصله نهال رایگان در مهاباد + فیلم

ایرنا: امسال آیین درختکاری و هفته منابع طبیعی در مهاباد چگونه برگزار می‌شود؟

سیدانور حسینی: امسال بیش از ۵۰ هزار اصله نهال رایگان همزمان در هفته منابع طبیعی در این شهرستان توزیع و غرس می‌شود.

این نهال‌ها از نوع زینتی و غیرمثمر و متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه است که در طول این هفته در مناطق مختلف این شهرستان به ویژه مناطق روستایی با همکاری مردم و تشکل‌های زیست محیطی غرس خواهد شد.

این نهال‌ها شامل گونه‌های جنگلی و غیرجنگلی مانند صنوبر، زالزالک، گلابی وحشی، سنجد و کاج نقره‌ای است که سازگاری خوبی با آب و هوای این منطقه دارند.

برنامه‌های هفته منابع طبیعی در جهت نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی، ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و آگاهسازی اقشار مختلف مردم برای حفظ و احیای منابع ملی اجرا می‌شود.

برنامه‌های این هفته از ۱۵ اسفند با آیین غرس نهال در کمربندی فرهنگیان مهاباد آغاز می‌شود و درختکاری در پادگان ارتش و سپاه پاسداران، دیدار با مسوولان دستگاه اجرایی و قضایی، شرکت در آیین نماز جمعه، غرس نهال در پارک‌های جنگلی شهرهای «گوکتپه» و «خلیفان»، غرس نهال در مدارس و افتتاح طرح‌های آبخیزداری از جمله دیگر برنامه‌های این هفته است.

مهاباد یکی از قطب‌های تولید نهال در آذربایجان غربی است و نهالستان این شهرستان واقع در روستای «قزلقوپی» تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال را دارد که بخشی از این نهال‌ها در مهاباد و بخش دیگر آن در سایر شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

ایرنا: پروژه زراعت چوب در مهاباد چگونه است؟

حسینی: طبق قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در اجرای طرح زراعت چوب تعهد دارد با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی تا پایان این برنامه حدود ۷۵ هزار هکتار از اراضی جنگلی و جلگه‌ای در کشور را با کشت گونه‌های «صنوبر» و «اوکالیپتوس» نهال کاری کند.

متقاضیان به شرط داشتن زمین و آب کافی، باید ابتدا درخواست خود را برای زراعت چوب به اداره منابع طبیعی تحویل دهند تا کارشناسان، مکان کاشت و تعداد نهال‌های مورد نیاز را بررسی کنند سپس برای دریافت نهال معرفی شوند.

در قالب طرح زراعت چوب گونه‌های «صنوبر» که سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارد و در صورت رعایت فاصله استاندارد در زمان کمتر از پنج سال به بهره‌برداری می‌رسد، در بین متقاضیان دارای شرایط به صورت رایگان توزیع می‌شود

در قالب طرح زراعت چوب گونه‌های «صنوبر» که سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارد در بین متقاضیان دارای شرایط به صورت رایگان توزیع می‌شود

توزیع بیش از ۵۰ هزار اصله نهال رایگان در مهاباد + فیلم

در این طرح فاصله هر اصله نهال باید یک در ۲ و یا ۱.۵ در سه متر باشد و برای هر هکتار در حدود ۴۰۰ اصله نهال در اختیار کشاورزان و علاقه‌مندان به زراعت چوب قرار می‌گیرد.

با اجرای دقیق طرح زراعت چوب و دادن مشوق‌های لازم به متقاضیان این طرح، پدیده قاچاق چوب و قطع درختان جنگلی کاهش چشمگیری پیدا کرده و نیاز اولیه صنعت چوب تامین شود.

ایرنا: پروژه پارک جنگلی ماموستا هه‌ژار و قرق‌بانی آن در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

حسینی: پروژه پارک جنگلی «ماموستا هه‌ژار» به مساحت ۸۰ هکتار در فاصله نزدیکی با شهر مهاباد و در حاشیه شمالی دریاچه سد این شهرستان در حال ساخت است و حاشیه این سد را به یکی از تفرجگاه‌ها زیبای این شهر تبدیل کرده است.

در جنگل‌کاری این طرح از گونه‌های بومی مثمر و غیرمثمر از جمله زالزالک، گلابی وحشی، داغداغان، سنجد، پسته و کاج نقره‌ای که سازگاری زیادی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارد، استفاده شده است

پروژه پارک جنگلی ماموستا «هه‌ژار» شامل یک استخر با حجم ۶۰۰ متر مکعب، ۶ کیلومتر لوله‌گذاری، ۲۰ کیلومتر فنس‌کشی، ۴۵ هکتار نهال‌کاری و تجهیز تمام ۷۰ هکتار مساحت پارک به آبیاری تحت فشار قطره‌ای است.

ساخت نخستین ساختمان قرق‌بانی (حفاظتی) منابع طبیعی این شهرستان در این پارک جنگلی، در زمینی به مساحت ۱۸۰ مترمربع و در ۲ طبقه و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال در دست احداث است.

عبدالرحمان شرفکندی متخلص به «ماموستا هه‌ژار» نویسنده، محقق، مترجم و شاعر نامدار کُرد در سن ۶۹ سالگی در سال ۱۳۶۹ دار فانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان مهاباد به خاک سپرده شد.

این نویسنده و شاعر نامدار در طول سالیانی که به کار نویسندگی و پژوهش پرداخت، آثار متعددی در زمینه های مختلف ادبی، فرهنگی و دینی خلق کرد.

ایرنا: امسال چقدر چوب قاچاق در مهاباد کشف شد؟

حسینی: بدون مشارکت مردم و حمایت دیگر دستگاه‌های اجرایی حفاظت از منابع طبیعی امکان پذیر نیست و فرهنگ‌سازی و افزایش مشارکت عمومی در حفظ منابع طبیعی راهکاری مناسب برای جلوگیری از تخریب و تعرض به منابع طبیعی و محیط زیست است.

امسال بیش از ۱۰۰ تُن انواع چوب قاچاق در این شهرستان کشف و ضبط و در همین ارتباط چندین دستگاه خودرو حمل چوب قاچاق نیز توقیف شده که بیشتر این محموله در شهرستان‌های اطراف بارگیری شده بودند و صاحبان آنها قصد داشتند که آن را از طریق محورهای مواصلاتی این شهرستان به مناطق دیگر کشور منتقل کنند.

امسال ۴۰ فقره پرونده مربوط به قطع درختان تشکیل شده و یک هزار و ۴۱۵ اصله انواع درخت طی سال‌جاری در مناطق مختلف قطع شده که درخت بید بیشترین نوع آن را تشکیل می‌دهد.

ایرنا: در مهاباد چند هزار راس دام مازاد بر چراگاه وجود دارد؟

حسینی:
در مهاباد بیش از ۲۰۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که این مراتع نیز با توجه پوشش گیاهی به مراتع درجه، یک، ۲ و سه تقسیم می‌شود، اما برخی رفتارهای بهره‌برداران مراتع از جمله چرای دیرس، چرای زودرس و چرای خارج از توان مراتع (دام مازاد) باعث آسیب رساندن به مراتع می‌شود.

توزیع بیش از ۵۰ هزار اصله نهال رایگان در مهاباد + فیلم

در مهاباد هم اکنون ۶ هزار و ۷۰۰ نفر بهره‌بردار مراتع فعالیت می‌کنند، این بهره‌برداران مجوز ورود ۱۹۴ هزار واحد دامی به مراتع این شهرستان دارند در حالیکه هم اکنون ۴۵۰ هزار راس از مراتع مهاباد استفاده می‌کنند.

امسال در مجموع ۳۷ پرونده چرای غیرمجاز در مهاباد با چهار هزار و ۵۵۹ راس دام تشکیل شده است.

ایرنا: امسال چند فقره پرونده تخریب و تصرف منابع طبیعی در مهاباد تشکیل شده و مختلفان چقدر جریمه شدند؟

حسینی:
امسال در مجموع ۱۳۳ فقره پرونده تخریب و تصرف منابع طبیعی با مساحت ۲۵۴ هکتار در این شهرستان تشکیل و ۶۱ فقره پرونده با مساحت ۳۲۳ هکتار رفع تصرف شده است که بخشی از آن مربوط به سال‌های قبل بود.

امسال متخلفان عرصه‌های منابع طبیعی در این شهرستان به پرداخت یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی مهاباد استبرای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی مهاباد است.

از شهروندان خواست می‌کنیم تا در صورت مشاهده تجاوز به حریم مراتع و عرصه‌های ملی به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند تا در اولین فرصت اقدام قانونی در مورد آن صورت گرفته و از تخریب‌ این عرصه‌ها جلوگیری شود.

۱۵ اسفند ماه به نام روز درختکاری و هفته منتهی به آن یعنی ۱۵ تا ۲۱ اسفند به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است، امسال شعار این هفته «درخت برای زندگی، با هم بکاریم برای ایران سرسبز، ایرانی قوی» نامگذاری شده است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha