سهم خراسان شمالی در بودجه ۱۴۰۲ از محل درآمدهای نفتی ۶۰۰ میلیارد تومان است

بجنورد- ایرنا- نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم این استان از محل سه درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی به مناطق نفت‌خیز و توسعه نیافته در لایحه بودجه سال آینده ۶۰۰ میلیارد تومان است.

محمد وحیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را در دستور کار قرار دادند و با اختصاص سه درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و فرآورده های نفتی به مناطق نفت خیز و توسعه نیافته موافقت کردند.

وی تصریح کرد: سهم خراسان شمالی از این درآمدها در جدول پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال آینده ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ادامه داد: ۳۴ هزار میلیارد تومان از محل سهم نفت برای سال ۱۴۰۲ به مناطق نفت خیز و توسعه نیافته کشور اختصاص یافت که این سهم در جدول پیشنهادی دولت در لایحه ارائه شده ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: در مجموع از محل فروش محصولات نفتی، گازی و میعانات نفتی ۴۰ درصد به صندوق توسعه ملی، ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و توسعه میادین نفتی و سه درصد نیز به محرومیت زدایی خاص مناطق نفت خیز و توسعه نیافته کشور و بقیه این فروش نیز درآمد عمومی کشور است.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان بر محرومیت زدایی مناطق توسعه نیافته تاکید کرد و افزود: باید تلاش شود تا استان های کمتر توسعه یافته در شاخص های توسعه به میانگین جدول در شاخص های کشوری برسند.

به گزارش ایرنا، بر اساس قانون سه درصدی نفت؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند که سه‌ درصد(۳%) از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی را به ترتیب یک‌سوم به استان‌های نفت‌خیز و گازخیز که سهم هر استان براساس سهم آن استان در ارزش صادرات نفت خام و خالص صادرات گاز طبیعی تعیین می‌شود و دوسوم به شهرستان‌های مناطق کمترتوسعه‌یافته که براساس شاخص های توسعه نیافتگی به تفکیک شهرستان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می‌شود، جهت اجرای برنامه عمرانی بودجه‌های سنواتی اختصاص دهد.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha