تمرکز سازمان سینمایی حوزه هنری بر استعدادیابی، تولید و توزیع آثار است

سمنان- ایرنا- رییس سازمان سینمایی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: تمرکز و رویکرد این سازمان در دروه کنونی بر سه بخش استعدادیابی، حمایت از تولید، و توزیع و پخش است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا جعفریان روز دوشنبه در نشست با هنرمندان مرکز رشد دفتر هنرهای تصویری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان سمنان، افزود: نخستین و مهم ترین اقدام «تولید آثار هنرهای تصویری» شامل آثار سینمایی، انیمیشن، مستند، فیلم کوتاه و سریال به ویژه سریال های تلویزیونی است و دومین اقدام، پیگیری امور مربوط به «توزیع و پخش» است که مباحث مربوط به اکران فیلم ها در این بخش، مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی با تاکید بر مغفول ماندن ظرفیت های بسیار در حوزه «تولید» گفت: جنس کار در این حوزه، «بلندمدت» است و استفاده از ظرفیت ها در حوزه تولید، از گذشته یک سابقه هویتی در حوزه هنری دارد؛ با این وجود باید به واسطه «استعدادیابی» و «رشد» به طور جدی تری در این حوزه ورود شود و تجربیات سال های اخیر نشان داده است که باید بیشتر بر فضای داستانی تمرکز کرد، چراکه به نظر می رسد، مستند سهل‌الوصول‌تر بوده است.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان این که بسترهای خوبی همچون جشنواره عمار برای دیده شدن آثار مستند در کشور وجود دارد، گفت: در چنین شرایطی حمایت و پشتیبانی و حتی هدایت آثار داستانی باید جدی تر، متمرکزتر و بلندمدت‌تر اتفاق بیفتد؛ بر این اساس تلاش می شود در استان ها و حتی در تهران، برای شناسایی و استفاده از ظرفیت کسانی که کمتر امکان بروز و ظهور داشته اند، تمهیداتی اندیشیده شود که جشنواره فیلم ۱۰۰، بر مبنای همین مقدمات، فعال شده است.

جعفریان، جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه ای را مهم ترین ابراز استعدادیابی و جهت دهی مضمونی به آثار عنوان کرد و گفت: برای تقویت حوزه داستانی «فیلم کوتاه» مهم ترین ابزار است؛ در مرکز تولیدات کوتاه تلاش می شود که «آدم ها» را در کنار طرح ها و ایده هایشان ببینیم و با توجه به توانمندی، تخصص، سابقه و آثارشان، پروژه هایی را در فضای فیلم کوتاه برای آن ها تعریف کنیم تا این آدم ها بیشتر دیده شوند و یک گام به پیش بروند و اتفاقات جدیدی برای آن ها رخ دهد.

تمرکز سازمان سینمایی حوزه هنری بر استعدادیابی، تولید و توزیع آثار است

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری انقلاب اسلامی اظهار داشت: تلاش می‌شود تا با دفاتر هنرهای تصویری حوزه های هنری استان ها ارتباط نزدیک تری برقرار شود.

سمنان می تواند به «قطب صادرات فیلمنامه» تبدیل شود

مدیر مرکز تولیدات کوتاه سازمان سینمایی سوره نیز در این نشست ضمن تأکید بر این که استعدادهای بالقوه و بالفعل بسیاری خارج از تهران وجود دارد گفت: در سازمان سینمایی حوزه هنری، نگاهِ تهرانی-شهرستانی وجود ندارد؛ معتدیم کار زمانی به درستی انجام می شود که گستره اش پهنه کل کشور باشد.

محدثه پیرهادی ادامه داد: در این نگاه، استان ها و تهران، ۲ اقلیمِ جدا از هم نیستند؛ بر جشنواره فیلم ۱۰۰ نیز همین نگاه حاکم بوده است. این جشنواره بستر و زمینه ای برای فراهم کردن امکان شناسایی فیلمسازان نخبه کشور است.

وی با اشاره به اینکه نویسندگان، فیلمسازان و تهیه کنندگان در سراسر کشور «موضوعیت» دارند، گفت: خود این افراد از محصولاتی که تولید می کنند، مهم‌تر هستند؛ رشد این افراد مسیر آینده سینما، تلویزیون و عرصه هنرهای تصویری را ترسیم می کند؛ تولیدات جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه ای نقطه شروع آشنایی با ظرفیت ها در این حوزه است.

مدیر مرکز تولیدات کوتاه سازمان سینمایی سوره تاکید کرد: ویژگی ها و ظرفیت های شگفت انگیز استان سمنان در کشور ناشناخته است و تمرکز بر ویژگی های خاص استان سمنان، می تواند از وجوه ممیزه آثار فیلمسازان در این استان باشد؛ این ویژگی ها در کشور ناشناخته است و شنیده نشده و دیده نشده است؛ دیده شدن این ویژگی ها می تواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند؛ روحیه اهالی استان سمنان، آرام و متواضعانه است اما آثار فیملسازان استان مانند «سینمای بی پول» فراتر از انتظار بود.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ به همت سازمان سینمایی سوره، شامگاه ۱۲ اسفندماه در تالار ایوان شمس با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد و اثر «سینمای بی پول» به تهیه‌کنندگی سعید خجسته‌فر و علی عارف‌نسب و کارگردانی علی عارف‌نسب، از استان سمنان، جایزه حمایت و بهترین فیلم انجمن سینمای جوانان را از آن خود کرد.

پیرهادی با قدردانی از «علی عارف نسب» صاحب اثر «سینمای بی پول» از آثار تولیدی در سمنان گفت: خلق این اثر نشاندهنده آن است که می تواند اتفاقات مطلوب تری در این استان رخ دهد؛ از کشف نویسندگان جدید در این استان، ساختن فیلم های خوب، درخشش فیلم های کوتاه استان در جشنواره فیلم کوتاه تهران به اندازه هنرمندان استان سمنان خرسند می شویم.

وی با بیان این که سمنان می تواند به «قطب صادرات فیلمنامه» تبدیل شود گفت: ظرفیت های خوبی در این استان در حوزه نگارش فیلمنامه وجود دارد؛ در حوزه فیلم داستانی، مشکل نبود قصه و فیلمنامه خوب، بیش از هرچیز به چشم می خورد؛ من امیدوارم که قصه های خوب استان سمنان در کشور مورد استفاده قرار بگیرد و سازمان سینمایی در این مسیر همراه خواهد بود.

در ادامه این نشست هنرمندان و فیلمسازان مرکز رشد دفتر هنرهای تصویری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان سمنان ضمن بیان پرسش ها و دغدغه های خود، برخی از طرح های خود را به مسئولان سازمان سینمایی حوزه هنری کشور، ارائه کردند.

مسوولان سازمان سینمایی سوره و مدیر زنجیره سینماداری مهر در سفری یک روزه به سمنان، ضمن بازدید از پردیس سینمایی ققنوس به عنوان بزرگترین پردیس سینمایی در دست تکمیل در استان سمنان، نشستی با هنرمندان مرکز رشد دفتر هنرهای تصویری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان سمنان برگزار کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha