تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و آموزش‌ فقط به زبان فارسی مانع جذب دانشجویان بین‌الملل

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تربیت مدرس با انتقاد از تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و مشخص نبودن اهداف اصلی در سیاستگذاری‌های جذب دانشجویان بین‌الملل، گفت: فقدان مراکز مشاوره تخصصی برای راهنمایی دانشجویان خارجی و معرفی زبان فارسی به عنوان تنها زبان برای ارائه آموزش‌ها ازجمله مهمترین موانع جذب این دانشجویان در کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه علم آموزش ایرنا فرهاد دانشجو روز دوشنبه در نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین المللی در ایران که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: همچنین پایین بودن سطح امکانات رفاهی و خوابگاهی برای دانشجویان بین الملل، عدم آشنایی دانشگاه های بین الملل با آیین‌نامه‌ها و مقررات آموزشی و پژوهشی قبل از شروع به تحصیل، مناسب نبودن فرهنگ تعامل و همدلی بین دانشجویان ایرانی و غیرایرانی، مشکلات کنسولی برای دانشجویان غیرایرانی از دیگر چالش‌های این حوزه است.

تعدد نهادهای تصمیم‌گیر وارائه آموزش‌ها به زبان فارسی مشکل جذب دانشجوی بین‌الملل

وی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم آموزش عالی، موضوع سیاست های جذب دانشجویان بین الملل در کشور است و پدیده تحصیل دانشجویان بین الملل در مقاطع مختلف در ایران یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار بر نظام آموزش عالی و بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی است.

رییس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: برای رفع چالش هایی که در زمینه جذب دانشجوی بین الملل وجود دارد، هم دانشگاه ها و هم آموزش عالی کشور باید تلاش کنند.

وی افزود: این دانشگاه درصدد است با اتخاذ راهبردهای اساسی برای رفع این چالش ها اقدام کند و آموزش‌های لازم را ببیند. همچنین نیازهای این حوزه را پیش‌بینی‌ کرده است و برای حل مسائل و مشکلات دانشجویان بین الملل، آماده کردن محیط مناسب در دانشگاه و توسعه سکوها، پردیس های جذب دانشجویان خارجی و استقبال از دانشجویان بین الملل و با اصرار بر ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش تلاش دارد تا بتواند بیشتر و مناسب تر در زمینه جذب دانشجوی بین‌الملل اقدام کند.

دانشجو ادامه داد: هدف ما از جذب دانشجویان بین الملل در این دانشگاه برقراری تعامل علمی فرهنگی پس از فراغت از تحصیل به آنها است. به دنبال این هستیم که ارتباط دانشجویان خارجی پس از فارغ التحصیل شدن با ما حفظ شود و ما بتوانیم تعاملات علمی فرهنگی و اجرایی خوبی را از طریق فارغ التحصیلان خودمان داشته باشیم.

وی گفت: البته این هم بستگی به تصویری دارد که در ذهن دانشجویان بین الملل از تمدن فرهنگی ایران اسلامی و فضای دانشگاه در طول مدت تحصیل برایشان شکل می گیرد. اگر وجه این تصویر مثبت باشد، دانشجویان فارغ التحصیل بین الملل در مقام سفیران فرهنگی و صلح و دوستی دانشگاه های ایران قرار خواهند گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha