فراریان مالیاتی زیر تیغ نظارت

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۳۲
کد خبر: 85049076
فراریان مالیاتی زیر تیغ نظارت

تبریز- ایرنا- اصلاح نظام مالیاتی از موضوعاتی است که در چند سال گذشته توسط اقتصاددانان و مسئولان مطرح شده و مردم به خصوص کارمندان، کارگران و کاسبان خرد با گلایه از اینکه صاحبان ثروت با ترفندهای مختلف از پرداخت مالیات فرار می کنند خواهان برقراری عدالت در نظام مالیاتی هستند.

به گزارش ایرنا، اقدامات مثبت و موثری برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی در استان ها آغاز و انجام شده که علاوه بر توسعه عدالت اجتماعی بر اقتصاد عموم مردم و کشور نیز تاثیر مستقیم دارد.

مدیر کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی در این خصوص در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت بوده و سیاست‌های اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی بر مبنای آن تعیین می‌شود، گفت: مبارزه جدی با فرار مالیاتی و کاهش بار مالیاتی بر روی مودیان جزو برنامه های اولویت دار این اداره کل می باشد.

عیسی اورج زاده افزود: با تشکیل کارگروه فرار مالیاتی در استان و با همکاری نیروهای مجرب اداره کل اطلاعات، فرار مالیاتی ۶۴ شرکت در چهار ماه گذشته شناسایی شده است.

وی ادامه داد: اعتبار مالیاتی سال ۱۳۹۹ این ۶۴ شرکت بالغ بر ۴۳۰ میلیارد تومان، برای سال ۱۴۰۰ نیز ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و ۶ ماهه سال جاری نیز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که در مجموع ۵ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده که ۵۰ درصد سهمیه مالیات استان را شامل می شدند.

اورج زاده اضافه کرد: در اجرای ماده ۲۷۴ قانون مالیات های مستقیم نسبت به اقامه دعوا علیه مرتکبین جرائم مالیاتی اقدام شده و پرونده های مطروحه در اداره کل دادگستری استان در دست بررسی است.

فراریان مالیاتی زیر تیغ نظارت
اروج زاده،مدیر کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی

۳۲ پرونده جدید در کارگروه فرار مالیاتی آذربایجان شرقی در حال بررسی است

وی با اشاره به اینکه ۳۲ پرونده جدید نیز در کارگروه فرار مالیاتی استان در حال بررسی است، تاکید کرد: رویه اداره کل امور مالیاتی مبارزه با فرار مالیاتی و کاهش بار مالیاتی بر روی مودیان موجود است.

مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی اظهار کرد: ۲۴ فقره از پرونده های شناسایی شده با روش های سنتی و در اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم، از طریق بازرسی از محل شرکت و جمع آوری اطلاعات انجام شده و ۴۰ فقره نیز از طریق اطلاعات موجود در سامانه های مالیاتی شناسایی شده است.

وی اظهار کرد: طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیات های مستقیم، هرگونه پنهان کاری در مورد فعالیت اقتصادی و درآمد حاصل از آن نوعی جرم مالیاتی محسوب می شود که برای ۲ پرونده در این راستا اقامه دعوای حقوقی انجام یافته و بقیه پرونده ها در دست اقدام است.

پزشکانی که از ارایه کارتخوان به مشتریان خودداری کنند به نظام پزشکی معرفی می شوند

اورج زاده با اشاره به عدم استفاده از دستگاه های پوز (کارتخوان) در صنوف مختلف به خصوص پزشکان گفت: با مستند سازی گروه بازرسی و نظارتی اداره کل مالیاتی، اسامی پزشکانی که از ارائه کارتخوان به مشتریان خودداری می کنند در نامه‌ای به سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان متخلفان از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اعلام می شود.

وی ادامه داد: تراکنش کلیه حساب های بانکی پزشک متخلف، بستگان درجه اول پزشک و افراد شاغل در آن مکان جمع آوری می شود و در پرونده مالیاتی نسبت به تعیین مالیات درج می شود همچنین در صورت تکرار تخلف از طریق ابزارهای قانونی می توان نسبت به ابطال پروانه کسب پزشک اقدام کرد.تراکنش کلیه حساب های بانکی پزشک متخلف، بستگان درجه اول پزشک و افراد شاغل در آن مکان جمع آوری می شود و در پرونده مالیاتی نسبت به تعیین مالیات درج می شود همچنین در صورت تکرار تخلف از طریق ابزارهای قانونی می توان نسبت به ابطال پروانه کسب پزشک اقدام کرد.

مدیر کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی گفت: نام پزشکان متخلف از فهرست مودیان دارای شرایط استفاده از توافق موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم در زمان تسلیم اظهارنامه شغلی و توافق با سازمان امور مالیاتی خارج خواهد شد.

فراریان مالیاتی زیر تیغ نظارت

سرپرست دفتر دادستانی انتظامی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه مبارزه با فرار مالیاتی یکی از رویکردهای اصلی سازمان مالیاتی است، گفت: با راه اندازی و به روز رسانی سامانه سوت زنی امکان اعلام گزارش‌های تخلفات و فرار مالیاتی و عدم استفاده از کارت‌خوان توسط شهروندان فراهم شده است.

علی اکبری همچنین گفت: شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۵۲۶، مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی شکایت ها، پیشنهادها و سؤالات مالیاتی خود را مطرح کنند تا از سوی سازمان مالیاتی رسیدگی شود.

پاداش ویژه ای برای گزارش کنندگان فرارهای مالیاتی نیز در نظر گرفته شده است

وی تاکید کرد: این سامانه ها با حفظ و نگهداری اطلاعات محرمانه مردم، شکایات را ثبت کرده و کارشناسان و بازرسان را برای رسیدگی به این موارد بیش از گذشته مصمم می کنند، همچنین پاداش ویژه ای برای گزارش کنندگان فرارهای مالیاتی نیز در نظر گرفته شده است.

سرپرست دفتر دادستانی انتظامی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی گفت: در کارگروه فرار مالیاتی استان، شناسایی فرارهای مالیاتی سازمان یافته با مبالغ بسیار بالا مورد توجه جدی بازرسان و کارشناسان می باشد.

وی ادامه داد: بررسی پرونده‌های شرکت های فاقد اعتبار مالیاتی، نشان می‌دهد تعداد اشخاصی که در زنجیره معاملات فاقد اعتبار مالیاتی قرار دارند بسیار کم، ولی گردش مالی و فروش آنها بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می شود.

اکبری گفت: اشخاصی که اقدام به فرارهای مالیاتی به صورت سازمان یافته می کنند در سطح کل کشور فعال هستند ولی اثرات مالیاتی این اشخاص در وصولی مالیات آذربایجان شرقی بیشتر است، زیرا شرکت ها و اشخاص موجود در انتهای زنجیره معاملات بدون اعتبار در استان آذربایجان شرقی قرار دارند و اعتبار مالیاتی مربوط به اینگونه معاملات در این استان مورد پذیرش قرار می گیرد که با اقدامات صورت گرفته جلوی پذیرش اعتبار مالیاتی اینگونه معاملات گرفته می شود.

وی افزود: برای مثال شناسایی ۶۴ شرکت در موضوع فرار مالیاتی در ۶ ماهه اول امسال میزان فروش فاقد اعتبار یک شرکت بالغ بر سه هزار میلیارد تومان بوده است.

در ۶ ماهه اول امسال میزان فروش بدون اعتبار یک شرکت بالغ بر سه هزار میلیارد تومان بوده است.

سرپرست دفتر دادستانی انتظامی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی ادامه داد: ۶۴ شرکتی که توسط اداره کل امور مالیاتی استان و با همکاری نهادهای نظارتی در استان شناسایی شده اند بیشتر در یک صنعت خاص فعالیت می کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha