حمایت از پژوهشگران هدفمندتر شد

تهران - ایرنا - صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اعلام کرد: نسل دوم بسته‌های حمایتی پژوهشگران تعریف شد و با این کار حمایت‌ها به نسبت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها توزیع می‌شود.

به گزلرش گروه علم و آموزش ایرنا، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور که از سال ۸۲ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با هدف حمایت از پژوهشگران از طریق پذیرش طرح‌های پژوهشی تأسیس شد به زودی با نام «بنیاد ملی علم ایران» فعالیت و حمایت‌های خود را در قالب رساله دکتری، پسادکتری، طرح پژوهشی، کرسی و گرنت ارائه می‌کند.

این حمایت‌ها به طور مستمر در سامانه مدیریت پژوهش صندوق شاهد بارگذاری می شود. طرح‌های پژوهشی به اعضای هیات علمی، محققان پسادکتری و دانشجویان دکتری ارائه می شود.

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهموری، علی‌محمد سلطانی رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور درباره برنامه های جدید این صندوق، گفت: از این پس قرار است حمایت‌های صندوق متناسب با تعداد اعضای هیات علمی در استان‌ها توزیع شود و برنامه دیگر هم این است که سقف حمایتی را برای دانشگاه‌هایی که در حوزه‌های مأموریتی خود فعالیت علمی و پژوهشی دارند، افزایش دهیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که برخی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در برخی استان‌ها در ۲۰ سال اخیر کمتر از منابع صندوق استفاده کردند؛ لذا برنامه‌های جدید را بر محور عدالت طراحی کردیم.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه صندوق هیچ محدودیتی برای دانشگاه‌های استانی لحاظ نکرده است، اظهار داشت: عامل اصلی استفاده کمتر برخی دانشگاه‌ها از منابع صندوق، ناشناخته بودن این نهاد حمایتی برای این مراکز علمی بوده است ضمن اینکه خیلی از دانشگاه‌ها نیز به تازگی در استان‌ها تأسیس شدند و اعضای هیئت علمی آن‌ها کم و محدود بوده‌اند.

سلطانی خاطرنشان کرد: از آنجایی که مخاطبان ما اعضای هیات علمی دانشگاه ها و فارغ التحصیلان پسادکتری هستند حمایت‌ها را باید به نسبت اعضای هیات علمی توزیع کنیم.

وی تصریح کرد: در گذشته تفاهم نامه‌های با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها امضا شد و در حال حاضر هم قصد داریم این تفاهم نامه‌ها را بر محور عدالت در پژوهش و بر مبنای مأموریت دانشگاه‌ها ادامه دهیم.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با تأکید بر اینکه شرط کیفیت پژوهش‌ها یکی از پارامترهای این صندوق جهت حمایت از پژوهش‌ها لحاظ شده است، گفت: کمبود اعتبارات و زیرساخت‌های پژوهشی دو مشکل اصلی و تکراری در حوزه پژوهشی کشور هستند که امید است این نقیصه‌ها به زودی مرتفع شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha