دیپلماسی علمی نیاز به عزم فرابخشی دارد/وزارت امورخارجه کمک کند

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دیپلماسی علمی نیاز به یک عزم فرابخشی و گسترده دارد، صدور ویزا و ورود و خروج دانشجویان بین الملل باید تسهیل شود و وزارت امورخارجه باید در این زمینه کمک کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز دوشنبه در نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین المللی در ایران که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: ما پیگیر این هستیم که برای دانشجویان غیرایرانی بتوانیم مجوز شغل پاره‌وقت بگیریم و شرایطی را ایجاد کنیم که دانشجویان غیرایرانی اگر نیاز برای تامین بخشی از هزینه خود دارند، اشتغال داشته باشند.

وی اظهار داشت: به هر حال باید دست به دست هم بدهیم و با حفظ احترام، تفاهم و تعامل متقابل همه بخش هایی که در این زمینه مرتبط هستند، همکاری لازم را داشته باشیم.

وزیر علوم یادآور شد: با تأسی از پنج تن و به احترام و امید مدد از آنها پنج اولویت را برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نظر گرفتیم؛ اولویت اول مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، اولویت دوم آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، اولویت سوم نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، اولویت چهارم شاگرد، فناور و نوآورپروری و اولویت پنجم تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش است.

وی گفت: اولویت اول بخش دیپلماسی علمی است. بخشی از دیپلماسی علمی مربوط به تبادل دانشجو و استاد و  پذیرش دانشجویان غیرایرانی و بین المللی است. به همین دلیل ما توجه ویژه ای را در این دوره از مدیریت وزارت علوم به بحث دیپلماسی علمی و بخش‌های مختلف داریم و سعی می کنیم سیاست‌گذاری در وزارت علوم تحقیقات و فناوری به گونه ای باشد که این دیپلماسی علمی را ضمن اینکه محقق می کند، ترغیب و تشویق هم بکند.

زلفی گل ادامه داد: رعایت اخلاق دیپلماسی علمی نیروی پیشران علمی است. باید به دیپلماسی علمی و اخلاق دیپلماسی علمی توجه ویژه ای داشته باشیم، بحث دیپلماسی اخلاق یعنی شرط ورود و خروج دانشجویان، دانشمندان و اعضای علمی را تسهیل کنیم که در این راستا هماهنگی و همکاری لازم انجام شده اما کافی نیست. وزارت امور خارجه هم نهایت همکاری را داشتند اما انتظار ما این است که این کار تسریع شود.

وی گفت: دانشجویان ایرانی ما باید بتوانند برای ورود و خروج، پذیرش، فارغ التحصیلی و دانش آموختگی، همچنین برای تایید مدارک تحصیلی در کمترین زمان ممکن نتیجه بگیرند. معنای اخلاق دیپلماسی علمی این است که میزبانی شایسته باشیم و در تامین امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی، رفاهی و ورزشی باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم.

وزیر علوم از رئیس سازمان امور دانشجویان خواست همانگونه که بحث آیین نامه اعطای مجوز به موسسات جذب دانشجو در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تصویب شد برای جذب دانشجو تسهیلگری لازم اتفاق بیفتد و بحث اخلاق دیپلماسی علمی را در دستور کار قرار دهد و برای اخلاق دیپلماسی علمی هم یک شیوه نامه علمی تهیه شود و روسای دانشگاه‌ها بر اساس این شیوه نامه اخلاق دیپلماسی علمی بسترهای لازم رفاهی، آزمایشگاهی ، کارگاهی، خوابگاهی را برای دانشجویان غیر ایرانی مهیا کنند.

زلفی گل تصریح کرد: رئیس دانشگاه ، یاوران علمی و اعضای هیأت علمی باید بدانند که اخلاق دیپلماسی علمی چیست و به آن توجه کنند.و  دانشجویان غیر ایرانی هم بر اساس اخلاق دیپلماسی علمی در انتخاب استاد راهنمای خود در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بتوانند آزاد باشند.

وی افزود: اصول وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشیم. ما در جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داریم که وقتی از مرز بین دو کشور دانشمند و دانشجو و تاجر عبور کند، سرباز عبور نمی کند بنابراین بحث تبادل دانشجو، دانشگاه و تجارت بین کشورهای همسایه و سایر کشورها یک بحث امنیتی هم برای ما است، یک بحث تفاهم و تعامل فرهنگی هم وجود دارد.

وزیر علوم یادآور شد: زمانی که این تعامل و تفاهم فرهنگی صورت بگیرد احترام به فرهنگ ها را توجه کنیم، موجب می شود منافع ملی و مشترک ما هم تامین شود. زمانی که ما به منافع مشترک  توجه کنیم اصول مشترک راهم توجه می کنیم.

زلفی گل همچنین گفت: موضوع دیگری که در تبادلات علمی و جذب دانشجویان بین الملل باید به آن توجه کنیم، موضوع قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی است. قدرت نرم یعنی اینکه تلاش کنید که در قلب همسایگان و در قلب مردم دیگر هم بتوانید نفوذ داشته باشید. آنها به شما علاقه داشته باشند آنها شما را به رسمیت بشناسند که امروز از طریق علم و دانش این اتفاق می افتد.

وی در ادامه به رونمایی از سرود دانشگاه مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: در این سرود این نکته توجه شده بود که این نکته برای من بسیار ارزشمند بود این نکته این بود بود که کشور گشایی از طریق نفوذ دانش انجام می‌شود و جالب است کشورگشایی که از طریق نفوذ دانش اتفاق می‌افتد روا و پذیرفته شده است یعنی امروزه از طریق دانش و فناوری و نوآوری قدرت نرم را افزایش می دهند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: بنابراین به بحث دیپلماسی نگاه افزایش قدرت نرم را داریم و هرگونه سرمایه گذاری کردن برای این بخش در حقیقت سرمایه گذاری کردن برای افزایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی هم است.

زلفی گل در ادامه از روسای دانشگاه ها خواست که به بحث پذیرش دانشجویان خارجی نگاه مادی نداشته باشند، نباید نگاه مادی اصل باشد . باید به پذیرش دانشجویان خارجی نگاه افزایش سرمایه اجتماعی نظام را داشته باشیم. نگاه باید معنوی و نگاه تعامل و تفاهم فرهنگی و تقویت ارتباط بین کشورهایی که از آنها دانشجو می پذیری باشد و در حقیقت نگاه آشنایی با فرهنگ و پیشینه تاریخی ما باشد.

ضرورت اتخاذ سیاست حمایتی برای جذب دانشجوی بین المللی 

در ادامه این مراسم سیدمحمد شریف موسوی‌پور مدیر مسئول یکی از موسسات جذب دانشجوی بین المللی در سخنانی اظهار داشت: امروز بیشتر کشورهای جهان به دنبال ارتقای کمی و کیفی رتبه های دانشگاه های خود هستند و این حوزه به قطب صنعت توریسم علمی تبدیل شده اند و رقابت چشمگیری در جریان است. ایران خیلی دیر وارد این عرصه شده و آمار و ارقام کشورهای رقیب بهترین دلیل این ادعا است.

وی خاطرنشان کرد: جذب دانشجو جدای از عواید ارزی برای کشور، در گسترش روابط فرهنگی و علمی بین کشورها تاثیر بسزایی دارد. به منظور نیل به این هدف لازم است تمامی ارگان ها و سازمان های دولتی و خصوصی سیاستی یکنواخت و حمایتی را برگزیند تا در این فرآیند همه طرف ها برنده باشند.

مدیر این موسسه جذب دانشجویان بین المللی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با مجوز رسمی از سازمان سنجش قصد برگزاری آزموس «یوس وتومر» ترکیه در ایران را داشته است، گفت: در این حرکت تلاش کردیم آزمون یوس و تومر بیش از ۸۰ دانشگاه ترکیه را تجمیع کرده و با قیمت بسیار نازل در اختیار متقاضیان قرار دهیم ولی در واپسین  لحظات یکی از ارگان های فرهنگی مانع این امر شده و برای اولین بار در تاریخ سازمان سنجش، یک آزمون رسمی پس از اعلان رسمی و فراخوان جذب و ثبت نام متقاضیان متوقف شد. تحت این شرایط متقاضیان باید جهت این آزمون آن هم در این شرایط اقتصادی فعلی مبالغی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون هزینه کرده و به ترکیه رفته تا در این آزمون شرکت کنند. این اتفاق و تفاوت در دیدگاه و سیاست گذاری عملا باعث به چالش کشیدن بخش خصوصی است که از راه قانونی مجوزهای لازم را ابتیاع کرده و عملا مجبور است میدان را به موسسات غیر مجاز در این حوزه واگذار کند.

موسوی‌پور تصریح کرد: چالش بزرگ بین تعریف و دیدگاه ما در حوزه اعزام و جذب است چرا که اعزام دانشجو را به منزله خروج مغزها تعریف می کنیم که مغایر با دیدگاه ما در سیاست جذب دانشجو تلقی می‌شود. پس به عبارتی در ازای خروج مغزها ما هم مشغول جذب مغزهای دیگر کشورها هستیم.

وی افزود: تا این دو دیدگاه به هم نزدیک نشوند موانع اصلی حوزه جذب کماکان لاینحل خواهند ماند چرا که این شیوه رویه مطلوب رقابت در بازارهای جهانی و منطقه ای نیست. دنیا با دید سرمایه گذاری در امر آموزش به این حوزه می نگرد و ما هم جهت نیل به این هدف دیدگاه جداگانه ای نمی توانیم داشته باشیم. سایر مشکلات این حوزه بحث سرعت اینترنت و شبکه های مجازی در امر ارتباط با دانشجویان خصوصا در بخش بازاریابی توسط موسسات است.

مدیر این موسسه جذب دانشجویان بین المللی خاطرنشان کرد: مشکل بعدی ناهماهنگی و استاندارد سازی آزمون زبان و ادبیات فارسی است که هر دانشگاه از سیستم و استانداردی جداگانه استفاده می کند و به نظر می رسد متولی خاصی ندارد. بهتر است بدانیم تمام آزمون های بین الملل یا اختصاصی کشور ها دارای الگویی یکپارچه در سیاست گذاری و اجرا هستند.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین المللی در ایران روز دوشنبه با حضور زلفی گل وزیر علوم، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، نعیم العبودی وزیر آموزش عالی عراق، معاون کنسولی وزارت امورخارجه، هاشم داداش پور رییس سازمان امور دانشجویان و اساتید ، شخصیت های علمی و دانشجویی برگزار شد.

در ادامه این جشنواره وزیر علوم از نمایشگاه دانشگاه تربیت مدرس بازدید کرد و به مناسبت روز درختکاری یک اصله نهال در محوطه دانشگاه کاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha