شماری از مردم تربت حیدریه در تماس با مراجع و نهادهای مختلف اداری و عمومی همچون فرمانداری، راه آهن و خبرگزاری جمهوری اسلامی خواستار افزایش سهمیه بلیت این شهرستان بویژه برای مقاصد تهران و شهرهای گردشگری جنوب کشور همچون بندرعباس، کرمان و یزد هستند.
به گفته مردم؛ تربت حیدریه یکی از بزرگترین و مجهزترین ایستگاههای راه آهن کشور را در اختیار دارد و با وجود عبور قطار مسافری از این شهرستان به مقاصد مختلف همچون مشهد، تهران، طبس، یزد، بندرعباس، کرمان و دیگر شهرهای گردشگری ؛ دسترسی اهالی منطقه به بلیت و امکان سفر کم و ضعیف است.
این در حالیست که آبان ماه امسال و در جریان سفر علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی و مسوولانی از وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی به تربت حیدریه اظهاراتی مبنی بر ارتقای راهآهن این شهرستان به اداره کل و افزایش سهمیه مسافر مطرح شد اما این وعده هنوز جامه عمل به خود نگرفته است.
نیکزاد پس از پایان این سفر در حضور مسوولان راه آهن اظهار داشت: "البته با توجه به کمبودهای موجود از نظر ساختار اداری و تشکیلاتی شایسته است نماینده مردم منطقه در مجلس جلسات مشترکی با مسوولان راهآهن کشور برگزار و با تشریک مساعی نسبت به رفع کمبودها اقدام تا در دهه فجر امسال به صورت رسمی استقلال کامل اداره کل راهآهن تربتحیدریه را شاهد باشیم".
یک شهروند تربت حیدریه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: انتظار جدی برای ارتقای تشکیلاتی راه آهن شهرستان نداریم اما نیاز داریم سهمیه بلیت افزایش یافته تا امکان سفر به دیگر نقاط کشور آسان و ارزان شود.
علی حقیزاده به خبرنگار ایرنا افزود: سهمیه بلیت مردم طبس با حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت که اداره مرکزی اداره کل راه آهن شرق کشور در آن شهرستان مستقر است از تربتحیدریه با ۲۲۵ هزار نفر جمعیت بیشتر است و این نابرابری در حالیست که اهالی شهرهای حومه همچون زاوه، مهولات، رشتخوار، بجستان و خواف هم از سهمیه تربت حیدریه استفاده می کنند.
مریم حسنی دیگر شهروند اهل تربتحیدریه که برای خرید بلیت مسیر تربتحیدریه به تهران به آژانس فروش مراجعه اما دست خالی برگشته است؛ به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صرفنظر از کمبود بلیت؛ مبلغ دریافتی از مسافران تربت حیدریه در مقایسه با برخی دیگر شهرها با طول مسیر یکسان، بیشتر و گران تر است.
حسن رضایی دیگر شهروند تربت حیدریه نیز با بیان اینکه سهمیه بلیت قطار تربت حیدریه حتی پاسخگوی نیاز و درخواست های زیاد دانشجویان این شهرستان نیست، گفت: سایر اقشار مردم تربت اعم از مسافر ، گردشگر و زائر نیز متقاضی بلیت از مبدا ایستگاه راه آهن تربت حیدریه به پایتخت و دیگر مقاصد گردشگری و برعکس هستند که این حجم بالای تقاضا با عرضه تطابق ندارد.
همچنین شمار دیگری از اهالی تربت حیدریه با بیان اظهارات مشابه خواستار افزایش سهمیه بلیت قطار برای مردم این شهرستان شدند.
در گفتگوی خبرنگار ایرنا با مصاحبه شوندگان مشخص شد فراوانی تقاضای اهالی تربت حیدریه برای بلیت قطار در مقصد تهران به سبب نیازهای اداری، کاری، پزشکی و تحصیلی بیشتر از سایر مسیرها است.
یکی از مسوولان ایستگاه راه آهن تربتحیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود تقاضای بالای مردم شهرستان برای خرید بلیت اما از ایستگاه راه آهن تربت حیدریه قطار مستقل به هیچ یک از دیگر مقاصد کشور حتی تهران وجود ندارد.
وی که خواست نامش در گزارش درج نشود افزود: قطار خواف و طبس به تهران به صورت یک روز در میان و در تاریخ های فرد مسافران تربتحیدریه را به پایتخت منتقل می کند همچنین برای سایر مسیرها همچون یزد، بندرعباس، کرمان و دیگر شهرها نیز قطار مستقلی وجود ندارد و شهروندان تربت حیدریه باید اجبارا از قطار عبوری استفاده کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربتحیدریه نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توجیه راه آهن برای محدود بودن سهمیه بلیت تربت حیدریه استقبال کم مردم شهرستان و نداشتن توجیه اقتصادی است در حالیکه هم اکنون با حجم زیادی از تقاضاهای بی پاسخ مواجهیم.
سیدعلی موسوی افزود: انتظار داریم مسوولان راه آهن در اختصاص سهمیه بلیت تربت حیدریه برای مسیرهای جنوبی، مرکزی و تهران تجدید نظر داشته باشند.
در پاسخ به انتظارات مردم و مسوولان تربت حیدریه؛ سرپرست اداره کل راهآهن شرق کشور معتقد است: میزان بلیت در نظر گرفته شده برای ایستگاه تربتحیدریه حدود ۲۵ درصد سهمیه شرق کشور است و با توجه به شرایط و تجهیزات موجود امکان افزایش آن وجود ندارد.
علی حکامی قاسمی افزود: از سوی دیگر تربتحیدریه ایستگاه "مبدا مقصدی" نیست بلکه یک ایستگاه "طول خط یا کمربندی" محسوب می شود و ممکن است مسافری از ایستگاه شاهرود یا دیگر شهرها با پرداخت هزینه بیشتر یا بلیت مبدا به مقصد بلیت را خریداری کند.
وی اظهار کرد: نظر و دیدگاه اداره کل راه آهن شرق کشور نیز افزایش سهمیه بلیت ایستگاه تربتحیدریه است و این موضوع از طریق ادارات مرکزی در تهران پیگیری می شود.
وی در خصوص ارتقای تشکیلاتی ایستگاه راهآهن تربتحیدریه گفت: این درخواست نیازمند پیگیری، بررسی و فراهم شدن برخی شرایط و زیرساخت ها است.
تربت حیدریه با مزیت های نسبی در حوزه های مختلف اقتصادی بویژه بخش کشاورزی حلقه اصلی اتصال استانهای جنوبی و جنوب شرقی کشور همچون بندرعباس، اصفهان، فارس، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به مشهد مقدس است از این روی "معبر مهم گردشگری" محسوب می شود.
راه آهن ایران از طریق ایستگاه تربت حیدریه و در ادامه مسیر شهرستان مرزی خواف به کشور افغانستان نیز متصل می شود و چشم انداز اولیه این طرح اتصال به چین و احیای جاده ابریشم در ساختار ریلی آن بوده است.
تربت حیدریه حدود ۴۰۰ اثر تاریخی و جاذبه گردشگری دارد که ۹۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است ضمن اینکه این شهرستان به لحاظ برخی جاذبه های خاص همچون صنایع دستی، ابریشم کشی و کاشت زعفران مقصد گردشگری هم محسوب می شود.
اگرچه آمار دقیقی از دانشجویان تربت حیدریه وجود ندارد اما برآورد برخی نهادهای فرهنگی شهرستان حاکیست نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر جوان اعم از دانشجویان غیر بومی مقیم دانشگاههای این شهرستان یا دانشجویان تربتی مشغول به تحصیل در سایر مراکز علمی داخل و خارج کشور جویای علوم مختلف هستند.
نظر شما