بررسی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما با حضور متخصصین فائو در جهرم

شیراز-ایرنا- بررسی، پایش و ارائه راهکار برای مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی درخت خرما با سفر متخصصین و نمایندگان سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) به جهرم در حال انجام است.

در این سفر که رو زدوشنبه انجام شد ، با حضور نمایندگان و متخصصین سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) ،کشاورزان و کارشناسان بومی منطقه وضعیت آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در باغات شهرستان جهرم بررسی شد.

فرماندار ویژه شهرستان جهرم در جلسه بررسی وضعیت آفت سرخرطومی حنایی خرما با حضور متخصصین فائو در جهرم گفت: با ورود سرخرطومی حنایی خرما از شهریور ماه امسال به شهرستان جهرم بیش از ۲۵۰ درخت آلوده شدند که ۲۰۰درخت تیمار و ۵۰ درخت امحا و از بین برده شد.

محمدحسن شعبانی افزود: از کارشناسان و نمایندگان فائو تقاضا داریم که تجربه های خود که حاصل بازدید و سفرهای متعدد به کشورهای مختلف است را به متولیان مقابله این امر به اشتراک بگذارند.

شعبانی با اشاره به اینکه جهرم یکی از قطب های کشاورزی در استان فارس و حتی کشور است، تاکید کرد: قطعا اشتراک داده و تجربیات بین کارشناسان و محققان ایرانی و فائو مفید و اثر گذار خواهد بود.

نماینده و کارشناس بین المللی سرخرطومی خرما سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) هم در این جلسه گفت: از اهمیت بالای خرما در ایران اطلاع داریم و یکی از دلایل سفر ما به ایران و شهرستان جهرم به دلیل اهمیت این موضوع است و فائو تجربه بسیار زیادی از سرخرطومی خرما، ملخ صحرایی و … دارد که تلاش خواهیم کرد این تجربه را برای کنترل این آفت بین کشورها انتقال دهیم.

" رمنو فلاریو " هدف خود را از این سفر برای بررسی وضعیت آفت سرخرطومی خرما و کنترل آن اعلام کرد و گفت: آمادگی داریم که هرگونه کمک به دولت ایران برای انتقال تجربه و دانش خود برای مقابل این آفت انجام دهیم.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ روشی برای تشخیص زودهنگام آفات وجود ندارد، تاکید کرد: بهترین روش برای مقابله سریع با آفات، آگاهی به تمام کشاورزان از وضعیت آفات و شیوه پایش ‌مقابله به آن است.

فلاریو با بیان اینکه چالش های کشاورزان جهرمی را شنیده است گفت: این چالش ها بسیار همگانی است و تنها مربوط به این‌ منطقه نمی شود تمام کشورهایی که درگیر این آفت بوده با این چالش ها روبه رو هستند.

کارشناسان و نمایندگان سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) به همراه مسولان و باغداران با حضور در چندین باغ درگیر با آفت سرخرطومی خرما در منطقه هکان شهرستان جهرم از نزدیک وضعیت آفت را بررسی و مشاهده کردند.

فائو، سازمان‌های بین‌المللی است که در زمینهٔ توسعهٔ کشاورزی فعالیت دارد، این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر حدود نود اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تأمین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند و هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.

محل این سازمان در رم ایتالیا مستقر است .

شهرستان جهرم نیز در ۱۸۲ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha