روند رسیدگی به تخلفات ساختمانی نیازمند بازنگری است

بیرجند - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها از منابع و منافذ درآمدزایی است لذا روند رسیدگی به تخلفات ساختمانی به بازنگری نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز دوشنبه در چهارمین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان جنوبی در سال جاری افزود: این مساله یکی از دغدغه‌های مهم دستگاه قضا است و آیت الله رئیسی در زمان تصدی ریاست قوه قضاییه بر اصلاح این کمیسیون تاکید داشت.

وی تصریح کرد: اگر اقدامی تخلف است نباید با پرداخت جریمه وجهه قانونی پیدا کند و اگر تخلف نیست باید در حوزه نظام مهندسی ساختمان پیشنهادات جدی گرفته شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر مهندسان با نقشه طراحی شده سازه یک ساختمان را تایید می‌کنند اما سازندگان چون براساس آن نقشه اقدام نمی‌کنند نقشه دیگری را پشت صحنه به صورت غیر رسمی طراحی می‌کنند و مهندس ناظر هم ناچار به همراهی است.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی در راستای پیشگیری از تخلفات ساختمانی پیشنهاداتی دارد که می‌توان براساس تجربیات دیگر استان‌ها به آن پرداخته شود.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا گفت: بازنگری طرح تفصیلی شهر و استفاده از تجربه دیگر کشورها با در نظر گرفتن محله محور بودن ساخت و سازها در کاهش تخلفات ساختمانی تاثیر دارد و نیاز است از سوی شهرداری دنبال شود.

وی همچنین از برگزاری ۱۷ جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان‌های استان با ۸۲ مصوبه خبر داد و افزود: چهار جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان هم از ابتدای امسال برگزار شده که ۱۸ مصوبه داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: اهتمام دستگاه قضا بر پیشگیری از وقوع جرم است لذا در راستای کاهش آسیب سرقت باید پایش تصویری اصناف و بازار جدی گرفته شود.

وی بیان کرد: پایش تصویری بازار به طور مرتب در جلسات کارگروه پیشگیری از سرقت مورد تاکید بوده که انتظار است با همکاری شهرداری و اصناف به نتیجه برسد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی هم با اشاره به راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در بیرجند گفت: نیازسنجی برای مرکزی با ظرفیت ۱۵۰ نفر انجام شده و آمادگی کامل برای تجهیز آن را داریم.

محمدرضا حسنی مقدم افزود: ابتدا باید بهزیستی مجوزهای لازم برای راه‌اندازی این مرکز با استانداردهای مورد تایید کمیته کشوری را صادر کند.

وی گفت: تاکنون مکانی با ظرفیت ۳۰ نفر در خیابان معلم از سوی بهزیستی مجوز اخذ کرده اما مورد تایید کمیته کشوری نیست لذا باید مجدد مکانی با استانداردهای لازم معرفی شود تا بتوانیم آن را تجهیز کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی به همراه شماری از مسوولان امروز از روند اصلاح نقاط حادثه‌خیز شهر بیرجند هم بازدید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha