بیش از سه هزار بیمار در لیست انتظار دریافت عضو از بیمارستان منتصریه مشهد هستند

مشهد- ایرنا- رییس بیمارستان پیوند اعضای منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سه هزار و ۱۱۲ بیمار نیازمند پیوند عضو، در لیست انتظار و نوبت دریافت عضو این بیمارستان قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محسن علی‌اکبریان روز دوشنبه در نشست خبری آخرین دستاوردهای دانشگاه در حوزه پیوند اعضا در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون در لیست انتظار پیوند عضو ۵۰ نفر در نوبت دریافت کبد، ۳۰ نفر در لیست دریافت همزمان کلیه و پانکرانس، ۲ نفر در نوبت دریافت همزمان کلیه و کبد و ۳۰ نفر قلب و سه هزار نفر در نوبت دریافت کلیه هستند که ۲۵۰ نفر از متقاضیان دریافت کلیه، آماده پیوند هستند.

وی ادامه داد: بیماران در نوبت انتظار از ۲ روز تا سه سال منتظر روز عمل هستند و این میزان بسته به نوع پیوند و حیاتی و غیرحیاتی بودن بیمار دارد و ما هیچ هزینه‌ای برای پیوند دریافت نمی‌کنیم و تنها هزینه دریافتی در موارد ارائه خدمات ویژه است.

رییس بیمارستان پیوند اعضای منتصریه مشهد گفت: پیوند اعضا در بیمارستان‌های خصوصی ممنوع است و این نوع اعمال، تنها در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود، پزشکان و پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان فعال در حوزه پیوند اعضا هیچ گونه چشمداشتی ندارند و آخرین حق‌الزحمه‌شان مربوط به ۱۴ ماه قبل بوده است.

علی‌اکبریان افزود: یک دستگاه آمبولانس آی.سی.یو دار به مبلغ پنج میلیارد تومان از سوی تولیت آستان قدس رضوی برای انتقال بیماران پیوندی از سایر بیمارستان‌ها به این مرکز تامین شده و در اختیار بیمارستان منتصریه قرار گرفته است.

مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: شاخص اهدای عضو در شهر مشهد ۲۰ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است که این عدد حدود ۲ برابر شاخص کشوری است.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: میزان اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر از هفت دهم در سال ۱۳۸۸ به ۱۱.۲ در سال گذشته رسیده، عددی که در مشهد ۲۰ بوده که تقریباً ۲ برابر شاخص کشوری است.

وی ادامه داد: همچنین میزان رضایت خانواده های بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو نیز هفت درصد افزایش داشته و از ۷۰ درصد سال گذشته به ۷۷ درصد در سال جاری رسیده است.

مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد، هزار و ۶۰۰ قبر در آرامستان بهشت رضا(ع) برای تدفین بیماران اهدا کننده مرگ مغزی اختصاص یافته که تاکنون ۴۵ نفر از آنان در این قبور دفن شده‌اند و ما همه ساله در پنجشنبه آخر سال در قطعه بخشندگان حیات حضور می‌یابیم و مراسم یادبودی با حضور مسوولان و خانواده های بیماران مرگ مغزی برگزار می کنیم.

خالقی افزود: ما بیشترین آمار اهدای عضو را در طی سالیان اخیر در سال ۱۴۰۰ داشتیم، اما بسیار امیدواریم که در روزهای باقی مانده از سال ۱۴۰۱ و همچنین در سال‌های بعد اعداد بالاتر را به ثبت برسانیم.

وی اضافه کرد:هم اکنون ۱۳۰ هزار نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند که این عدد نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد، از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha