۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۲۵
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85049736
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گزارش ایرنا از طوفان و گرد و غبار در استان اردبیل+ فیلم

اردبیل - ایرنا - اهالی استان اردبیل از قبل از ظهر روز دوشنبه شاهد یکی از بی‌سابقه‌ترین اتفاقات طبیعی در استان خود هستند و طبق اعلام اداره کل هواشناسی، گرد و غبار شدید که از قبل از ظهر امروز در استان شروع شده تا فردا (سه‌شنبه) ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، طوفان و وزش باد که از نیمه شب گذشته در مناطق مختلف استان آغاز شده بود، از قبل از شهر امروز تشدید شد و گرد و غبار اردبیل و سایر شهرهای استان را در برگرفت.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اردبیل سرعت وزش باد در اردبیل ۷۰ کیلومتر بر ساعت، مشگین‌شهر ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت ، نیر ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت ، گرمی ۹۷ کیلومتر بر ساعت ، نمین ۷۹ کیلومتر بر ساعت ، سرعین ۹۰ کیلومتر بر ساعت و خلخال ۶۱ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

سیاوش محمدی ، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در خصوص این پدیده و اطلاع‌رسانی اداره متبوع خود اظهار کرد: اداره هواشناسی روز پنجشنبه با هشدار زرد و روز شنبه با هشدار نارنجی درخصوص وقوع این پدیده در اردبیل اطلاع‌رسانی کرد.

گرد و غبار تا ظهر فردا میهمان اردبیلی‌هاست

محمدی یادآورشد: این پدیده تا ساعت ۱۰ تا ۱۱ فردا (سه‌شنبه) در استان حاکم خواهد بود ، البته از عصر امروز ضمن کاهش شدت وزش باد از غلظت هوا کمتر خواهد شد.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ، از ظهر فردا سیستم شمالی وارد استان می‌شود که شاهد بارش رگباری در مناطق مرکزی و جنوبی استان خواهیم بود.

وی منشاء گرد و غبار را داخلی عنوان کرد و گفت: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی در استان، منشاء گرد و غبار از مراتع و زمین‌های کشاورزی است و منشاء بیرونی ندارد.

نشست ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران اردبیل

این در حالی است که ساعتی قبل نشست ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان اردبیل با حضور معاونان استاندار اردبیل و مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان ، در این نشست گفت: با توجه به آغاز باد شدید و گرد و غبار بی‌سابقه در اردبیل، سرعین، مشگین‌شهر، نمین، کوثر، گرمی و انگوت و استمرار این وضعیت تا ظهر فردا، لازم است دستگاه‌های مرتبط درمانی هشدارها و پیام‌های پیشگیرانه در خصوص مراقبت‌های بهداشتی را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

گزارش ایرنا از طوفان و گرد و غبار در استان اردبیل+ فیلم

وی بیان کرد: تمامی حوزه‌های مرتبط درمانی و همچنین سپاه، ارتش، هلال احمر و دانشگاه آزاد با محوریت دانشگاه علوم پزشکی آمادگی‌های لازم را برای ارائه خدمات درمانی به آسیب‌دیدگان احتمالی از وضعیت حاکم جوی داشته باشند.

معاون استاندار اردبیل تصریح کرد: همچنین در راستای جلوگیری از مخاطرات احتمالی، باید تدابیر لازم از سوی شهرداری‌ها و مسئولان مراکز تفریحی در خصوص حفاظت از تابلوها اتخاذ شود.

میرجعفریان تأمین و ذخیره‌سازی نیازمندی‌های آب شرب، سوخت و اطلاع‌رسانی به دامداران و عشایر در خصوص مراقبت از دام‌ها را ضروری خواند و خواستار اقدام دستگاه‌های مرتبط از جمله آب و فاضلاب، کشاورزی و شرکت فرآورده‌های نفتی شد.

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در روز سه‌شنبه

در همین حال کاظم دبیر، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های استان در روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند به‌دلیل پدیده گرد و غبار خبر داد و گفت: بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل هم به غیر از مراکز امدادی، درمانی و خدمات‌رسان، فردا از ساعت ۱۰ فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

توصیه آب منطقه‌ای به شهروندان مشگین‌شهر

روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به ایجاد اختلالات آبگیری به جهت سیلابی و رسوبی شدن خیاوچای بر اثر طوفان گرد و خاک، از شهروندان در شهرستان مشگین‌شهر تقاضا می‌شود تا عادی شدن شرایط در مصرف آب شرب صرفه‌جویی نمایند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل هم در اطلاعیه‌ای از کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند، خواسته است از روشن کردن آتش تا اطلاع ثانوی به طور جدی خودداری کنند.

در این اطلاعیه همچنین از مردم خواسته شده است از رها کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش‌سوزی خودداری کنند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در عین حال تاکید کرد: تمامی نیروهای منابع طبیعی در آماده‌باش کامل هستند و تا پایان وضعیت فعلی طوفان به‌صورت آماده‌باش خواهند بود.

اداره کل منابع طبیعی ؤ آبخیزداری استان به شهروندان استان توصیه کرده است در صورت مشاهده هرگونه علائم آتش‌سوزی از طریق تلفن گویای ۱۵۰۴ و ۱۳۹ نسبت به اطلاع‌رسانی اقدام کنند.

بر اساس این گزارش امروز اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل هم از سقوط چند مورد تیر برق و تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی در راه‌های استان خبر داد و به شهروندان توصیه کرد با توجه به محدودیت فاصله دید افقی و خطرات ناشی از آن تا حد امکان از سفرهای غیر ضروری در راه‌های استان خودداری کنند.

این در حالی است که طوفان و گرد و غبار که از قبل از ظهر امروز در استان آغاز شده، تقریبا تمام فعالیت‌های شهروندان را مختل کرده است ، به طوری که اغلب کسبه و مغازه داران مغازه‌های خود را بسته‌اند.

نکته قابل تامل دیگر اینکه شهروندانی در روزهای پایانی سال اقدام به خانه تکانی کرده بودند با این وضعیت به نظر می‌رسد باید زحمت یک خانه‌تکانی دیگر تا ایام عید نوروز را متحمل شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha