۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۲۶
کد خبر: 85050228
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میانجی‌گری هند و گروه ۲۰ در موضوع قطب شمال

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۲۶
کد خبر: 85050228
میانجی‌گری هند و گروه ۲۰ در موضوع قطب شمال

تهران- ایرنا- هند به عنوان رهبر دوره‌ای گروه ۲۰، در تلاش است مطالعات قطب شمال که به دلیل تحریم‌های روسیه متوقف شده است، از سر گرفته شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تارنمای تحلیلی پرینت، ریاست هند در گروه ۲۰ فرصتی برای از سرگیری تمرکز بر قطب شمال و تأثیر آن بر جهان است برای اساس گزارش موسسه قطب شمال، فقدان کامل تعامل بین روسیه و غرب در پیامدهای مسکو- درگیری کیف، روند فعالیت‌ها در قطب را متوقف کرده است.

در اعتراض به اقدامات روسیه، در ۳ مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۱)، هفت کشور (A۷) از هشت عضو شورای قطب شمال (AC)، تعلیق تاریخی مشارکت در تمام فعالیت‌های این شورا را اعلام کردند، این موضوع توسط شورای وزیران شمال اروپا نیز دنبال شد.

بسیاری از تحقیقات و اشتراک گذاری داده ها، میان دانشمندان به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط آژانس های مالی در اروپا و ایالات متحده متوقف شده است. چندین آزمایش میدانی که در ابتدا برای این منطقه برنامه ریزی شده بود به قطب شمال آمریکای شمالی یا اروپا منتقل شده است.

«آنوراگ بیسن»، پژوهشگر مؤسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی منوهار پاریکار، گفت: ویژگی‌های قطب شمال برای هند را می توان به طور کلی اینگونه داد: تحقیقات علمی، تغییرات آب و هوا و محیط زیست، اقتصاد و منابع انسانی و دلایل ژئوپلیتیک و استراتژیک.

وی افزود: قطب شمال و هیمالیا، اگرچه از نظر جغرافیایی دور هستند، اما به هم پیوسته اند و نگرانی های مشابهی دارند.

ذوب شدن یخ‌های قطب شمال به جامعه علمی هند کمک می کند تا ذوب یخبندان در هیمالیا را که اغلب به عنوان «قطب سوم» نامیده می شود و پس از قطب شمال و جنوب دارای بزرگترین ذخایر آب شیرین است، درک کنند.

موسسه قطب شمال در گزارش خود توضیح داده است: تغییراتی که در قطب شمال رخ می دهد هنوز به طور کامل درک نشده است، اما جدا از تأثیرگذاری بر آب و هوا و اکوسیستم های جهانی، آنها بر بادهای موسمی در هند تأثیر می گذارند و تأثیر منفی قابل توجهی بر اقتصاد هند و همچنین سایر شاخص های انسانی و توسعه دارند.

علاوه بر این، هند تنها کشور در حال توسعه به غیر از چین است که از سال ۲۰۰۸ ایستگاه تحقیقاتی دائمی در قطب شمال دارد. به گزارش بیسن، هند از سال ۲۰۰۷، بیش از ۱۳ سفر علمی به قطب شمال انجام داده است.

بالا آمدن سطح آب دریا نه تنها بر ۱۳۰۰ قلمرو جزیره ای و ویژگی های دریایی هند و رفاه ۱.۳ میلیارد هندی بلکه بر جغرافیای همسایگان نزدیک هند نیز تأثیر قابل توجهی دارد.

همچنین برخی از پیامدهای خوب ناشی از تغییرات ناشی از گرمایش جهانی در قطب شمال وجود دارد. گرم شدن قطب شمال منجر به افزایش دسترسی بیشتر به منابع می شود، قطب شمال این پتانسیل را دارد که کمبود انرژی و مواد معدنی کمیاب هند را تامین کند.

برای هند، از نظر ژئوپلیتیکی، قطب شمال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا دو شریک استراتژیک مهم آن، ایالات متحده و روسیه، و چین، که با هند در چالش است، در یک رقابت استراتژیک مستقیم در حال افزایش مشارکت در این منطقه هستند.

به گفته بیسن، در حالی که هند به طرز ماهرانه ای بین پیامدهای ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ناشی از درگیری روسیه و اوکراین تعادل برقرار کرده است، باید در منطقه قطب شمال باقی بماند تا منافع ملی فزاینده خود را تامین کند.

از سرگیری تبادل علمی امری ضروری است که تنها به قیمت زیان جمعی به جهان می توان آن را نادیده گرفت. از آنجایی که کمبود اعتماد عمیقی در قطب شمال وجود دارد، از سرگیری مبادلات علمی نیازمند یک میانجی با مشروعیت، اعتبار و مقبولیت همه کشورهای عضو است.

بنا به گزارش موسسه قطب شمال، بیسن گفت، هیچ کشور و سازمان دیگری به جز هند و گروه ۲۰ با این قانون مطابقت ندارد.

ارتقای امنیت و ثبات در منطقه قطب شمال و پیگیری همکاری‌ها و مشارکت‌های بین‌المللی با همه ذی‌نفعان در منطقه، از جمله به عنوان اهداف در سیاست هند در قطب شمال ذکر شده است.

مهمتر از همه، مطابق با اخلاق تمدنی هند یعنی «یک جهان، یک خانواده» است، هند آمادگی خود را برای «ایفای نقش و کمک به خیر جهانی» در تعامل با قطب شمال ارائه می دهد.

بیسن گفت، از سرگیری همکاری های علمی در قطب شمال یکی از رویدادهای خوب برای جهان است که هند می تواند با گرد هم آوردن کشورهایی که در تقابل هستند، برای آن تلاش کند.

۱۱ کشور از ۱۹ کشور عضو گروه ۲۰ که اکثریت ۶۰ درصد مجمع را به خود اختصاص می دهند، دارای سهام قطب شمال هستند که سه نفر از آنها شامل ایالات متحده، روسیه و کانادا اعضای دائمی شورای قطب شمال هستند.

هشت کشور گروه ۲۰، شامل چین، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و بریتانیا ناظران شورای قطب شمال هستند.

علاوه بر این، سه عضو دیگر شورای قطب شمال (دانمارک، فنلاند و سوئد) و دو ناظر (اسپانیا و لهستان) نیز به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا و عضویت اتحادیه اروپا در گروه ۲۰ حضور دارند.

بنابراین، شش عضو از هشت عضو دائم شورای قطب شمال و ۱۲ نفر از ۱۳ ناظر در G۲۰ نمایندگی دارند.

علاوه بر این، قطب شمال در تقاطع چندین موضوع با پیامدهای جهانی مانند تغییرات آب و هوا، افزایش دسترسی و در دسترس بودن منابع، و عرصه رقابت استراتژیک جهانی قرار دارد که این منطقه را به طور فزاینده ای با جهان مرتبط کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha