نیازمند اولویت‌بندی پژوهشی در حوزه کشاورزی هستیم/برخی محصولات هنوز وارداتی است

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: کشور ما با توجه به اینکه شرایط خاصی برای تولید محصولات غذایی دارد ولی به علت عدم اولویت‌بندی پژوهشی در حوزه کشاورزی، در تامین برخی محصولات به ویژه محصولات دامی به کشورهای دیگر وابسته است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، منصورعلی زارعی در بازدید از نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای جهاد دانشگاهی در خصوص مصادیق این مساله اظهار داشت: در استان های شمالی و مازندران برنج کاشته می‌شود؛ اما سه میلیون تن نیاز مصرفی ما در کشور است که ۲ میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود و یک میلیون تن را وارد می کنیم. این روند در سال‌ های متمادی چندان تغییری نکرده و نتوانستیم بهره‌وری را بالا ببریم و همچنان از کشورهای خارجی کسری نیاز داخل را تامین می کنیم.

وی افزود: همچنین در حوزه های دیگر مانند آفت های کشاورزی و ضایعات مربوط به مرکبات مشکل داریم که کشاورزان با توجه به اینکه با زحمت فراوان محصولات خود را تولید می‌کنند اما به طور متوسط طبق آمار کارشناسان حدود ۳۰ درصد ضایعات داریم که در این موارد مراکز پژوهشی مانند جهاد دانشگاهی می توانند مشکل را برطرف کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: به طور کلی این موضوع باید در اولویت برنامه های مراکز پژوهشی مانند جهاد دانشگاهی باشد که سابقه کار پژوهشی دارند. آنچه اکنون در حوزه محصولات غذایی برای ما مهم است هم کیفیت محصولات غذایی است که محصولات سالمی باشند و هم کمیت آنها است که هر دو مورد را در سیاست‌های کلی و برنامه هفتم مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند.

زارعی با اشاره به اینکه در حوزه تامین امنیت غذایی کشور مراکز پژوهشی مانند جهاد دانشگاهی می توانند یکی از قطب های انجام این کار باشند، اظهار داشت: قرار است کمیسیون کشاورزی و فراکسیون امنیت غذایی مجلس شورای اسلامی که کار مشترکی را با همکاری جهاددانشگاهی از اوایل سال آینده آغاز کند.

وی افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین سیاست‌های کلی برنامه هفتم در خصوص تامین ۹۰ درصد مواد غذایی کشور، مسئولیت جهاد دانشگاهی به عنوان نیروی پژوهشی کشور سنگین تر می شود. در این حوزه مشکلاتی داریم.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با حمایت های مجلس در راستای تجاری سازی دستاوردهای جهاددانشگاهی بیان کرد: مجلس جهاددانشگاهی را به عنوان مرکز پژوهشی دارای سابقه به طور کامل می شناسد. البته شاید نتوان در بحث بودجه سالانه کارهای تخصصی و اساسی را حل کرد اما به نظر می رسد باید بیشتر تلاش هایمان در حوزه پژوهش را به سمت کارهای پایه ای پیش ببریم و در تدوین برنامه هفتم توسعه اقدامات پایه ای، میدانی و آزمایشگاهی را به سمت کارهای پژوهشی سوق دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha