آتش‌سوزی جنگل و مراتع استان سمنان ۹۰ درصد کاهش داشت

شاهرود - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها و مراتع استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد کاهش داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز سه‌شنبه در آیین اقدام مشترک جشن درختکاری امور آب و فاضلاب، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود افزود: دیده‌بانان بومی و محلی نقش مهمی در کاهش ۹۰ درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌های استان سمنان داشتند.

وی با بیان اینکه کاهش حریق‌ها طی امسال نشان از فرهنگ بالای مردم دارد، ابراز کرد: شهرستان شاهرود بهترین منابع طبیعی از جمله گونه‌های مختلف جنگلی در دنیا دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به طرح کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال اشاره و اظهار کرد: هشت و هفت دهم درصد وسعت کشور معادل ۱۴ میلیون هکتار جنگل است و این موضوع یکی از دلایل اجرای طرح کاشت نهال محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: فرسایش‌های باد و آبی، تخریب و پیرشدن جنگل‌ها و عوامل اصلی که سبب افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود از دیگر دلایل مطرح شدن تولید و کاشت یک میلیارد درخت در کشور است.

مرادی حقیقی به شعار هفته منابع طبیعی با عنوان «درخت برای زندگی، با هم بکاریم برای ایرانی سرسبز و قوی» اشاره کرد و افزود: تولید و کاشت ۱۰ میلیون اصله درخت طی چهار سال در استان سمنان در دستور کار است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، گفت: این فرهنگ بین مردم و مسوولان سراسر استان نهادینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: توسعه پایدار منابع طبیعی بستر مناسبی برای انواع سرمایه‌گذاری‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی، صنایع تبدیلی و دامپروری است.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار منابع طبیعی با ارتقای فرهنگ محقق می‌شود، افزود: تمامی صاحبان صنایع و معادن باید در حفظ پوشش گیاهی، تولید اکسیژن و منابع موجود عرصه‌های طبیعی، این اداره را یاری کنند.

مرادی حقیقی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با توجه به کاهش بارش‌ها را ضروری خواند و ابراز کرد: طرح جامع آبخیزداری استان سمنان به وزارت جهاد کشاورزی و همچنین وزارت کشور ارایه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: از پنج و نیم میلیون هکتار مساحت استان سمنان، ۹ و هفت دهم میلیون متر حوزه‌های آبخیز است که تاکنون فقط یک میلیون متر آن کار شده است.

وی با بیان اینکه برای ساخت یک بند خاکی دست‌کم ۲ و نیم میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، اظهار کرد: مشارکت مردمی و همچنین صاحبان صنایع برای تحقق این امر ضرورت دارد.

مرادی حقیقی به اهمیت حفظ منابع طبیعی در مجامع بین المللی اشاره کرد و گفت: تشکل‌های مردم نهاد بین المللی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی را دهه احیای بوم‌سازگان (اکوسیستم) مطرح کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی از کشورها به دنبال صفر رساندن میزان دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ میلادی هستند، افزود: تعدادی از کشورها نیز درصدد هستند تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی به جنگل‌زدایی پایان دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: براساس تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران هفتمین کشور تولید کننده کربن است و در رتبه ۴۲ ترسیب کربن (روند ذخیره کربن موجود در هوا، خاک و گیاهان) در بین کشورهای دنیا قرار دارد.

آتش‌سوزی جنگل و مراتع استان سمنان ۹۰ درصد کاهش داشت

حفظ منابع طبیعی و گسترش درختکاری عبادت است

امام جمعه شاهرود نیز با بیان اینکه حفظ منابع طبیعی و گسترش درختکاری عبادت است، گفت: نگاه به منابع طبیعی مخصوص به این دنیا نیست در دستورات دینی بر زیست درست و سالم تاکید شده است.

حجت الاسلام عباس امینی با بیان اینکه نگاهی که اسلام در خصوص حفظ منابع طبیعی برای ما آورده تنها به این مدت عمر دنیایی محدود نمی‌شود، افزود: نگاه اسلام به این موضوع فراتر و ماورایی است.

وی به روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر حفظ منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: هرکس درخت تازه‌ای را بشکند این عمل او به مانند شکستن بال ملائک است.

حجت الاسلام امینی با بیان اینکه نگاه مسلمانان به منابع طبیعی باید غیر از نگاه دیگران باشد، ابراز کرد: به برکت انقلاب اسلامی فعالیت‌های بسیار مناسبی در حوزه حفظ و نگهداری منابع طبیعی با وجود همه محدودیت‌ها انجام شده است.

امام جمعه شاهرود تاکید کرد: اگر نگاه اسلام به حفظ منابع طبیعی فراگیرتر شود آینده خوبی می‌توان برای خود، نسل‌های بعد و زندگی اُخروی ترسیم کرد.

آتش‌سوزی جنگل و مراتع استان سمنان ۹۰ درصد کاهش داشت

سازمان‌های مردم نهاد در خط مقدم حفظ منابع طبیعی فعالیت دارند

معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود هم در این آیین با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد در خط مقدم حفظ منابع طبیعی فعالیت دارند، گفت: اقدام‌های مناسبی طی یک سال گذشته در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان انجام شده است.

ابوطالب جلالی با اشاره به اینکه اقدام‌های مناسب سازمان‌های مردم نهاد (NGO) در راستای حفظ و نگهداری منابع طبیعی شهرستان طی یکسال گذشته انجام شد، اظهار کرد: حفظ و حراست از این منابع طبیعی فقط وظیفه اداره منابع طبیعی نیست، بلکه تمامی آحاد مردم باید در این زمینه مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ صیانت از منابع طبیعی در بین شهروندان به ویژه کودکان نهادینه شود، افزود: منابع طبیعی ظرفیت خدادادی است که در جنبه‌ها و شئون مختلف زندگی شهروندان تاثیرگذاری بسیاری دارد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود افزود: برای حفظ مراتع و کنترل منابع اندک آبی در منطقه خارتوران بیارجمند باید هرچه سریع‌تر منابع طبیعی استان با این موضوع ورود پیدا کند تا با بحران در این منطقه روبرو نشویم.

جلالی با بیان اینکه حفظ جنگل و مراتع در راستای تامین بخش عمده‌ای از اقتصاد مردم شرق استان ضروری است، اظهار کرد: وسعت قابل توجه شهرستان شاهرود نسبت به استان در خصوص اختصاص اعتبارات باید مورد توجه مسوولان باشد.

در این آیین از کارکنان نمونه اداره منابع طبیعی شهرستان شاهرود، فعالان منابع طبیعی و خبرنگاران تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha