اقدام قطع کنندگان ۱۰ اصله درخت ۲۰ ساله در قائمشهر تلافی جویانه بوده است

ساری- ایرنا-فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری ضمن تایید قطع ۱۰ اصله درخت ۲۰ ساله در منطقه ریکنده قائمشهر گفت: این اقدام توسط افراد سودجو ،تلافی جویانه و برای ناکارآمد جلوه دادن خدمات ماموران یگان حفاظت بوده است.

سرهنگ مجید ذکریایی سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توضیح این که ۱۰ روز گذشته ماموران حفاظت منابع طبیعی منطقه همین افراد را با حمل قاچاق چوب دستگیر و تحویل مقامات انتظامی داده بودند، افزود: این افراد متاسفانه پس از پرداخت جریمه ناچیز و گذاشتن وثیقه به راحتی آزاد و امروز در یک اقدام تلافی جویانه اقدام به قطع درختان کردند.

وی با توضیح این که این افراد فقط درختان منطقه را در ارتفاع دومتری از زمین قطع کرده و حتی آن را از جنگل بیرون نیاورده اند، ادامه داد: کسانی که قاچاق چوب می کنند ،درختان را از زیر به زمین انداخته و سپس در اندازه های مناسب قطع و حمل می کنند. ، اما این افراد فقط با هدف انتقام و تلافی از ماموران یگان حفاظت که آنان را دستگیر کرده بودند ، این عمل زشت را مرتکب شدند.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به این که این افراد شناسایی شده و در تعقیب ماموران انتظامی قرار دارند، گفت: از آن جایی که در هفته منابع طبیعی قرار داریم و طرح کاشت یک میلیارد درخت درکشور آغاز شده است، این افراد فقط برای خدشه دار کردن خدمات ماموران یگان حفاظت منطقه درختان را قطع و به زمین انداختند و حتی طوری عمل کردند که مردم منطقه و استان از این اقدام مطلع شوند.

ذکریایی با بیان این که نمونه این اقدام تلافی جویانه را امسال در منطقه نور و بهشهر نیز با قطع بیش از ۳۰ اصله درخت را داشته ایم، گفت: این افراد حتی ماموران حفاظت منابع طبیعی را تهدید و در یک اقدام تلافی جویانه خانه و خودروی ماموران را به آتش کشیده بودند.

وی نسبت به افزایش مراکز خرید و فروش و دپوی انواع چوب آلات در مناطق مختلف استان انتقاد کرد و گفت: بسیاری از این مراکز بدون مجوز و استعلام از منابع طبیعی فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد: وقتی تقاضا برای خرید چوب با قیمت مناسب بالا باشد ، ترغیب به قاچاق چوب نیز دو چندان می شود ، از سوی دیگر وقتی جریمه ها و مجازات هم بسیار کم و بازدارنده نباشد ،انگیزه قاچاق چوب بیشتر شده و حتی اقدام به انتقام تلافی علیه ماموران یگان حفاظت نیز می کنند.

وی با بیان این که گشت های یگان حفاظت منابع طبیعی در محل دپو چوب در کارخانه نیز انجام می شود، گفت: امسال چندین مرکز خرید و فروش و دپوی چوب به دلیل وجود چوب های قاچاق در استان پلمپ شده است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: گشت های نوروزی یگان حفاظت از منابع طبیعی در آماده باش قرار گرفتند و در همین راستا یکهزارو ۲۰۰نیرو در قالب ۱۰۲ گشت خودرویی و ۱۵۷واحد موتوری در ایام تعطیلات نوروزی عرصه های طبیعی و کشاورزی مازندران را شبانه روزی رصد می کنند، همچنین در این مدت پروانه قطع درخت و حمل و نقل چوب آلات جنگلی نیز صادر نخواهد شد.

وی به ماموریت مهم یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در حوزه مقابله با قاچاق چوب اشاره کرد و گفت: در ۱۱ ماهه امسال یک‌هزار و ۳۱۷ فقره پرونده حمل و نگهداری چوب های جنگلی و غیر مجاز به اندازه ۴۰۶متر مکعب کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به این که در این مدت یکهزارو ۶۰۷ استر هیزم ( هر استر معادل ۶ دهم مترمکعب چوب است و در مورد هیزم نیز هر استر معادل یک متر مکعب فضایی است که هیزم اشغال می کند) کشف و ضبط شده است، اظهار داشت: همچنین در این مدت پنج هزار و ۸۵۵ کیلو گرم زغال قاچاق و تعداد ۱۵ باب کوره زغال غیرمجاز با دستور قضایی در استان تخریب شد.

سرهنگ ذکریایی با بیان این که در اجرای طرح های بازدارنده مقابله با قاچاق چوب و دیگر محصولات جنگلی یکهزار و ۳۰ متخلف شناسایی و دستگیر شدند، ادامه داد: در ۱۱ماهه امسال ۸۹۳ دستگاه خودرو حامل چوب قاچاق جنگلی توقیف و ۷۶ دستگاه تجهیزات از جمله اره موتوری کشف و ضبط شده است.

حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مساحت را منابع طبیعی شامل جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha