۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۱۹
کد خبر: 85051760
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

موزه مفاخر اراک؛ گنجینه‌ای از بزرگان استان مرکزی + فیلم

اراک - ایرنا - استان مرکزی به عنوان مهد مفاخر کشور آوازه دارد، شمار مفاخر کشور بیش از ۴۵۰۰ نفر است که یک چهارم (۱۱۰۰ نفر) آنها مربوط به استان مرکزی است که تمثال، آثار و زندگینامه تعداد زیادی از آنها در موزه مفاخر اراک در معرض دید عموم قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، توجه به زندگی و معرفی مشاهیر و مفاخر به نسل‌های کنونی و آینده از جمله مسوولیت‌های مهم مسوولان فرهنگی است که این مهم در موزه مفاخر استان نمود یافته که علاوه بر نمایش بخشی از تاریخ ایران و استان به معرفی مفاخر می‌پردازد.

این موزه از بخش‌های مختلف شامل تالار امام‌خمینی (ره)، مفاخر مذهبی و دینی، مفاخر علمی و فرهنگی، امیرکبیر، قائم‌مقام فراهانی، مفاخر در قید حیات، سرداران شهید، مرکز اسناد و مدارک مفاخر، کارگاه مرمت و عکاسی، نگارخانه و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و هنری تشکیل شده است.

در این موزه آثار چاپ شده و اسناد، عکس‌ها و گزارش‌های متعلق به امام خمینی(ره)، امیرکبیر، قائم‌مقام فراهانی، پروین اعتصامی، کربلایی کاظم کریمی ساروقی، ملامهدی نراقی، ملا احمد نراقی، میرزا حسن آشتیانی، سلمان ساوجی، پروفسور حسابی، دکتر محمد قریب، آیت‌الله اراکی، علی‌اکبرخان فراهانی، استاد فتحعلی واشقانی فراهانی، شهیدچمران، شهید محلاتی، میرزا عیسی فراهانی، ضیاء‌الدین عراقی، عباس سحاب و فخرالدین عراقی به نمایش درآمده است.

ساخت بنای موزه که به منزل "خاکباز" مشهور است در اواخر دوره قاجاریه توسط سید حسین خاکباز یکی از فرزندان حاج آقا محسن اراکی انجام شد.

این بنا واقع در خیابان شهید بهشتی اراک در سال ۱۳۷۹ در فهرست ملی ثبت و در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ برای علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایران اسلامی تبدیل به موزه مفاخر شد.

نقشه این ساختمان توسط یک مهندس روسی تهیه و اجرای کار توسط استاد مراد چمنی اراکی در مدت چهار سال انجام شد.

این بنا با تزئینات آجری خاص دوره قاجاریه به مساحت سه هزار مترمربع ساخته شده و دارای ۲ ایوان شرقی و غربی، ۱۱ اتاق، حمام خصوصی قدیمی و دو قنات که یکی در محوطه ساختمان به نام قنات ده و دیگری در زیر آب انبار به نام قنات خان معروف است.

این بنا در محوطه مشجری قرار دارد که قسمتی از محوطه موزاییک فرش و مقداری به صورت باغچه بندی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha