۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۰۴
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85052417
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ناتو از توافق ترکیه با سوئد و فنلاند برای برگزاری یک نشست خبر داد

تهران-ایرنا- سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه با سوئد و فنلاند در مورد عضویت این دو کشور اروپایی در ناتو گفتگو کرده و نمایندگان آن‌ها توافق کرده‌اند تا قبل از نشست سران ناتو در ویلنیوس در ماه ژوئیه بار دیگر دیدار کنند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از "اسپوتنیک"، در این بیانیه آمده است: نمایندگان ترکیه، فنلاند و سوئد در مورد اقدامات انجام شده پیرامون یاداددشت سه جانبه پیشین گفت و گو کردند. همانطور که در یادداشت توافق شده است، هیچ محدودیتی برای صادرات تسلیحات میان این سه کشور وجود ندارد.

آن‌ها همکاری‌های ضد تروریسم را بطور قابل توجهی افزایش داده‌اند. سوئد اکنون در حال تشدید قوانین ضد تروریسم، از جمله علیه پ. ک. ک [حزب کارگران کردستان] است. همه شرکت کنندگان از پیشرفت بدست آمده استقبال کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، میزبان نمایندگان سه کشور در بروکسل مقر ناتو بود.

استولتنبرگ در سخنرانی افتتاحیه خود گفت که فنلاند و سوئد گام‌های بی‌سابقه‌ای را برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی ترکیه که مشروع است، برداشته‌اند.

وی از همه طرف‌ها خواست تا فرآیند الحاق را تکمیل کنند و فنلاند و سوئد را به‌عنوان اعضای کامل ناتو بپذیرند.

به گزارش ایرنا، برای بررسی پرونده درخواست عضویت سوئد به ناتو، تاکنون دو جلسه مشترک برگزار شده و جلسه سوم نیز به علت اقدام افراط گرایان در اهانت غیرقابل قبول به قرآن کریم، به تعویق افتاد.

دبیرکل ناتو و مقامات آمریکا عضویت این دو کشور را منوط به جلب رضایت و موافقت ترکیه اعلام کرده‌اند.

پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند که این درخواست باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ترکیه از زمان ارائه این درخواست، با اعلام شروطی از این دو کشور خواست که از مخالفان کُرد و حامیان پ. ‌ک. ‌ک در کشورشان میزبانی نکرده، از آن‌ها حمایت نکنند و افراد مظنون به اقدامات تروریستی را به ترکیه تحویل دهند.

اقدام موهن یک نماینده تندروی مجلس سوئد در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم و آتش زدن قرآن کریم در آن محل نیز به پیچیده‌تر شدن موضوع درخواست عضویت این کشور شبهه جزیره اسکاندیناوی منجر شد.

پس از این اقدام موهن، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که اقدام این فرد با مجوز دولت این کشور انجام شده و دیگر استکهلم نباید انتظار حمایت ترکیه را از پیوستن این کشور به ناتو داشته باشد.

آنکارا خواستار تحویل ۱۳۰ نفر از مخالفان دولت ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو است که هم‌اکنون در این دو کشور ساکن بوده و اغلب هم جزو معارضان کُرد و متهمان مشارکت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha