هیات‌های مذهبی در جامعه کارکرد اجتماعی و فرهنگی دارند

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: هیات‌های مذهبی در جامعه کارکرد اجتماعی دارند و در شرایط فعلی نقش‌آفرینی آنها در مسائل فرهنگی نیز بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدرضا طالبی شامگاه جمعه در همایش "شه با وفا" که به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس هیات ابوالفضلی بیرجند در سالن فرهنگسرای شهر برگزار شد گفت: مردمی بودن از خصوصیات مهم هیات مذهبی است و به تعبیر مقام معظم رهبری، هیات‌های مذهبی با سه خصلت مهم و برجسته از مردم بودن، برای خدمت به مردم و تامین هزینه‌ها توسط مردم و با وجود سه محور اساسی روحانیون، مداحان و عوامل اجرایی قوام گرفته‌اند.

وی افزود: امسال به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس هیات ابوالفضلی بیرجند، همایش معنوی و غنی برگزار شد و امیدواریم سال آینده شاهد برگزاری این همایش در سطح ملی و بین‌المللی باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی هیات ابوالفضلی بیرجند را از هیات‌های تاثیرگذار و ولایت‌مدار منطقه خواند و گفت: هیات‌های مذهبی در خراسان جنوبی با توجه به ولایی و انقلابی بودن، علاوه بر کارکردهای مذهبی و اعتقادی، دارای کارکردهای اجتماعی هم هستند و با زمان‌شناسی که دارند در حوادث طبیعی به مردم و مسئولان کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیات‌های مذهبی وابستگی به بدنه حاکمیتی ندارند افزود: بعضی از افراد احساس می‌کنند هیات‌ها فقط در ماه محرم ایفای نقش می‌کنند در حالی که کارکردهای بسیاری دارند و با توجه به ولایی و انقلابی بودن مردم و هیات‌ها مورد انتظار جامعه است.

طالبی با اشاره به اهمیت کارکرد اجتماعی هیات‌های مذهبی تصریح کرد: ورود به‌موقع هیات‌های مذهبی در زمان بحران‌ها و حوادث نشان از موقعیت‌شناسی این تشکل‌های مردمی دارد و در مقابله با کرونا نیز نقش هیات‌های مذهبی به وضوح برای مردم روشن شد و خدمات خوبی ارائه کردند.

وی گفت: همچنین در زمان شیوع کرونا هیات‌های مذهبی مجالس عزاداری را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کردند و نگذاشتند کرونا مراسم ملی و مذهبی را تحت‌الشعاع قرار دهد. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: تهیه‌ جهیزیه، کمک به محرومان و سایر موضوعات اجتماعی از دیگر کارکردهای هیات‌های مذهبی است که در این زمینه همواره پیشگام بوده‌اند و در شرایط فعلی که دشمن بر مسائل فرهنگی تمرکز کرده نیز نقش آنها به عنوان یک رسانه بزرگ، تاثیرگذار است.

وی یادآور شد: دشمن در جنگ ترکیبی، کشور را درگیر کرده و از هر روش و روزنه‌ای که بتواند نفوذ می‌کند لذا هیات‌ها می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

طالبی گفت: بصیرت‌دهی و روشنگری در حوزه جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بر آن تاکید فراوان دارند نیز یکی از کارکردهای هیات‌های مذهبی است.

وی با تاکید بر لزوم ورود هنرمندانه مداحان به مسائل روز کشور گفت: انقلاب اسلامی توفیقات و دستاوردهای زیادی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته اما هنوز صریح، روشن و واضح به نسل جوان منتقل نشده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: با بصیرتی که در هیات‌های مذهبی وجود دارد می‌توان در کنار پرداختن به مصائب اهل بیت (ع)، توفیقات نظام را هم برای مردم بیان کرد و هرچند در ماده چهار اساسنامه هیات‌های مذهبی آمده، حق دخالت در امور مربوط با احزاب را ندارند اما در موضوعات ملی و مذهبی و در انتخابات برای حضور حداکثری مردم می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. 

وی با اشاره به کارکرد سیاسی هیات‌های مذهبی گفت: علاوه بر بصیرت‌دهی، تشویق به حضور حداکثری مردم در انتخابات‌ یکی از کارکردهای هیات‌های مذهبی است.

طالبی تاکید کرد: بی‌بصیرتی، یکنواختی و اختلاف از آسیب‌هایی است که می‌تواند متوجه هیات‌های مذهبی شود لذا دشمن‌شناسی، خلاقیت، نوآوری و دوری از موج‌های مخرب در هیات‌های مذهبی اهمیت دارد.

وی همچنین فعالیت‌های هیات‌های بدون مجوز و زیرزمینی را آفتی بزرگ برای جامعه دانست که دشمن از روزنه آن نفوذ می‌کند و نیاز است از بروز چنین پدیده‌هایی جلوگیری شود.

در این همایش با حضور جمعی از مسوولان استان، پیرغلامان و خادمان هیات‌های مذهبی، کتاب "قرنی بر مدار قمر" و تمبر یکصدمین سالگرد تاسیس هیات ابوالفضلی بیرجند رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha