۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۱۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85053302
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیشنهاد کمک به مولداوی؛ بهانه جدید آمریکا برای مقابله با روسیه

تهران- ایرنا- کاخ سفید با پیشنهاد کمک به مولداوی برای رویارویی با آنچه که تلاش‌های مسکو برای ایجاد بی‌ثباتی در این کشور اروپای شرقی عنوان کرده بهانه جدیدی برای مقابله با روسیه یافته است. 

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: آمریکا، روسیه را به تلاش برای بی ثبات کردن مولداوی متهم و اعلام کرده که با به اشتراک گذاشتن اطلاعات و سایر خدمات به این کشور، برای مقابله با این تلاش مسکو کمک می کند.

کاخ سفید اعلام کرده در همکاری با کنگره، از طریق اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار دیگر در بخش انرژی به مولداوی جهت تامین نیازهای فوری این کشور به دلیل جنگ اوکراین کمک می کند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت: آمریکا نظر مایا ساندو رئیس جمهوری مولداوی را درباره این که در آینده نزدیک تهدید نظامی از سوی روسیه متوجه این کشور نیست، تایید می کند اما خود را در نگرانی های وی در خصوص تلاش مسکو برای ایجاد بی ثباتی در این کشور با ایجاد دولتی که بیشتر حامی روسیه است، سهیم می داند.

کربی مدعی شد، در شرایطی که مولداوی به ادغام بیشتر با اروپا ادامه می دهد ما بر این باوریم که روسیه به دنبال گزینه هایی برای تضعیف دولت مولداوی احتمالا با هدف نهایی مستقر کردن دولتی همسوتر با روسیه در این کشور است.

این مقام آمریکایی افزود، به ویژه نقش آفرینان حامی روسیه که برخی از آنها با دستگاه های اطلاعاتی این کشور در ارتباط هستند، به دنبال راه اندازی و بهره برداری از اعتراضات در مولداوی به عنوان مبنایی برای تحریک و برانگیختن قیام علیه دولت مولداوی هستند.

کربی مدعی شد دیگر بازیگران روسیه به آموزش و ایجاد تظاهرات در مولداوی عضو اتحاد جماهیر شوری سابق می پردازند.

وی با اشاره به منطقه ترانس نیستریا (Transdniestria) در مولداوی که مورد حمایت روسیه است، گفت: مقام های مسکو به غلط مدعی اند که اوکراین قصد دارد جدایی طلبان در این منطقه را هدف قرار دهند.

ساندو، رئیس جمهوری مولداوی که کشورش هم مرز با اوکراین است بارها مدعی مقاصد مسکو علیه کشورش شده و از حضور نیروهای روسیه در منطقه ترانس نیستریا ابراز نگرانی کرده است.

پیشنهاد کمک به مولداوی؛ بهانه جدید آمریکا برای مقابله با روسیه

به گزارش ایرنا، تظاهرات تازه ضددولتی هزاران نفری اخیر در پایتخت مولداوی برای درخواست یارانه دولتی با هدف جبران هزینه های انرژی زمستانی و درخواست خودداری این کشور از دخالت در جنگ اوکراین، نگرانی هایی را درباره گسترش ناآرامی ها در این کشور کوچک در شرق اروپا، ایجاد کرده است.

ساندو در ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن ماه) مدعی توطئه مسکو برای سرنگون کردن دولت مولداوی به منظور قرار دادن این کشور در دسترس روسیه و خارج کردن آن از مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا شد که مسکو به شدت آن را تکذیب کرده است.

دولت مولداوی مدتی است که روسیه را دخالت در ناآرامی‌های این کشور از جمله اعتراضات در کیشیناو پایتخت، متهم می‌کند.

در همین رابطه رئیس جمهوری مولداوی ماه گذشته مدعی شد که سرویس‌ اطلاعات کشورش از طرح روسیه برای اجرای کودتا در این کشور مطلع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha