۲۵ کیلومتر از محور ساحلی جنوب کشور به بهره‌برداری رسید

بندرعباس - ایرنا - بهره‌برداری از ۲۵ کیلومتر کریدور بزرگراهی جنوب کشور در محدوده بندرخمیر به بندرلنگه با سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریال با حضور وزیر راه وشهرسازی، استاندار و جمعی از مسوولان هرمزگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور روز شنبه در حاشیه افتتاح این طرح گفت: در طول این مسیر ۱۳۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۲۲۵ هزار مترمکعب خاکریزی، ۴۱ هزار مترمکعب زیرسازی، ۲۵ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بتن ریزی و ۲۷ هزار تن آسفالت ریزی در مسیر بندرخمیر- بندرلنگه انجام شده است.

محمدرضا کدخدا زاده افزود: همچنین ۲۴ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۳۰ هزار متر مکعب خاکریزی، ۵۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب زیرسازی، هشت هزار و ۸۰۰ مترمکعب بتن ریزی و ۲۳ هزار تن آسفالت ریزی در مسیر جاسک - کاروان به طول ۱۵ کیلومتر انجام شده است.

وی ادامه داد: احداث این مسافت از مسیر که در سال ۹۴ آغاز شده است؛ در محور جاسک - کاروان ۲۶ دستگاه پل کوچک آب‌رو به طول ۲۵۰ متر و در مسیر بندرلنگه - بندرخمیر ۴۵ دستگاه پل به طول ۴۲۰ متر است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: کریدور ساحل جنوبی کشور که باید با احداث خط ریلی برای دسترسی ایمن‌تر مردم، تجار و صنایع مستقر در این منطقه به زیرساخت‌های حمل و نقلی تکمیل شود، بخشی از آن امروز در استان هرمزگان به بهره‌برداری رسید.

کدخدازاده گفت: این مسافت شامل بخشی از محور بندرخمیر - بندرلنگه به طول ۱۰ کیلومتر با اعتبار یکهزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و همچنین بخشی از مسیر بندر جاسک - کاروان به طول ۱۵ کیلومتر با سرمایه هزینه شده افزون‌بر یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود.

کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور از پسابندر در جنوب شرق تا شلمچه در جنوب غربی را شامل می‌شود که طول آن به یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر می‌رسد و از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان عبور می‌کند.

نوار ساحلی جنوب کشور به دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز، تجارت ریشه‌دار مردم ساکن آن با سایر ممالک و همچنین سواحل زیبا از اهمیت خاصی برای توسعه به خصوص توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی برخوردار است.

آغاز عملیات اجرایی بزرگراه کهورستان به لار

همچنین در این روز عملیات اجرایی بزرگراه کهورستان لار به طول ۳۶ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد که از طریق شهرستان‌های کهورستان، لار، جهرم و شیراز بندرهای این استان را به کریدور بزرگراهی جنوب به شمال کشور متصل می‌کند.

این مسیر در سال‌های اخیر به عنوان جایگزین مناسب بزرگراه بندرعباس سیرجان، تردد بسیار وسایل نقلیه سنگین ترانزیتی را داشته است.

احداث باند دوم این بزرگراه علاوه‌ بر تسهیل و سرعت بخشی به ترافیک وسایل نقلیه سنگین، موجب افزایش ایمنی و کاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادف‌های جاده‌ای خواهد شد و کاهش زمان سفر و مصرف سوخت را نیز درپی خواهد داشت.

اکنون ۲۰ کیلومتر از محور کهورستان لار به بهره‌برداری رسیده و ۸۴ کیلومتر در دست احداث باند دوم بوده و ۴۹ کیلومتر آماده‌ی مناقصه است، هم اکنون نیز عملیات اجرایی قطعه سوم این مسیر به طول ۳۶ کیلومتر آغاز شد.