آماده‌سازی دانشجو برای بازار کار/رشته‌های فنی و مهندسی پرمتقاضی‌ترین رشته‌های دانشگاهی

تهران- ایرنا- رشته‌های فنی و مهندسی به گفته بسیاری از مسوولان دانشگاهی پرمتقاضی‌ترین رشته‌های دانشگاهی هستند و توجه به این رشته‌ها می‌تواند یکی از چالش‌های مهم آموزش عالی را که کاهش جمعیت دانشجویی کشور است، به راحتی مرتفع کند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان غرب تهران که یکی از دانشگاه های مهارت محور است و هدف آن تربیت نیروی انسانی برای بازار کار است، در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا توضیح داد: بیشترین چالشی که مراکز و دانشگاه جامع و حتی آموزش عالی با آن روبرو هستند، کاهش جمعیت دانشجویی و تقاضا برای ورود به دانشگاه ها است و توجه به دانشگاه هایی مانند دانشگاه مهارت محور علمی کاربردی می تواند در تشویق افراد برای ورود به این دانشگاه و در نهایت ورود به بازار کار بسیار تاثیرگذار باشد.

سید محمد حسن پیش بین اظهار داشت: دانشگاه جامع هیچ بودجه دولتی دریافت نمی کند و بر اساس شهریه ای که دریافت می کند هزینه ها را برنامه ریزی می کند. بنابراین با کم شدن دانشجو مراکز ما از نظر مالی تحت فشار قرار می گیرند. این درحالی است که بعضی از دانشگاه های دولتی ۱۰۰ درصد از دولت بودجه می گیرند. در نتیجه دغدغه اصلی مراکز ما این است که هزینه ها در حال افزایش است؛ از طرف دیگر تعداد دانشجو هم کم شده است و شهریه هم تقریبا افزایشی نداشته است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان غرب تهران گفت: راه حل های مختلفی از جمله برگزاری دوره های آزاد و جذب دانشجویان بین الملل پیشنهاد شده که امروز می تواند به کسب درآمد در مراکز کمک کند.

وی گفت: با توجه به تعامل خوبی که با مجلس و سازمان برنامه و کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق داریم امید است بتوانیم بودجه محدودی از دولت بگیریم تا شهریه را بالا نبریم و مقداری از هزینه های دانشگاه را از این بودجه تامین کنیم؛ ضمن این که با صندوق رفاه دانشجویان همکاری نزدیک داریم که شهریه دانشجویان به صورت قسطی و از طریق صندوق رفاه پرداخت شود. دانشجو از طریق وام شهریه را بپردازد و بعد از دانش آموختگی در مدت چند سال این وام را به صندوق رفاه برگرداند.

پیش بین درباره جذب دانشجویان خارجی گفت: دانشجوی بین الملل به دو صورت جذب می کنیم. دانشجویانی که برای مقطع دو ساله کاردانی تحصیل می کنند و مجوز دانشجویی می گیرند که از نظر وزارت علوم و کشور دانشجوی رسمی هستند و بعد از خاتمه تحصیل یا به کشور خود بر می گردند یا ادامه تحصیل می دهند.

آماده‌سازی دانشجو برای بازار کار/رشته‌های فنی و مهندسی پرمتقاضی‌ترین رشته‌های دانشگاهی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان غرب تهران افزود: دانشجویان دیگری داریم که به صورت کوتاه مدت یک یا دو هفته در دوره های فشرده تخصصی نظری و عملی آموزش می بینند و تخصصی را کسب می کنند و بعد از دریافت گواهی تخصص به کشورشان بازمی گردند.

وی در باره کشورهایی که در این زمینه با ما تعامل دارند، عنوان کرد: ابتدا افغانستان به دلیل این که زبانشان فارسی است بیشترین متقاضی را دارد و بعد از آن عراق و آذربایجان است که تمایل اکثر آنها برای رشته های فنی مهندسی است. البته رشته های هنر در زمینه کارگردانی، فیلم سازی، تئاتر، نقاشی هم متقاضی داریم، اما عموما تمایل به رشته های تخصصی فنی مهندسی دارند.

این مسوول دانشگاهی ادامه داد: شعار این دانشگاه آماده‌سازی دانشجو برای بازار کار است و اگر دانشجو بداند با دانش‌آموختگی از این دانشگاه می‌تواند وارد بازار کار شود، حتما برای حضور در این دانشگاه نام‌نویسی می‌کند. دانشگاه جامع علمی کاربردی تشکیلات خود را استانی تعریف کرده است و در استان تهران حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ مرکز با حدود ۸۰ هزار دانشجو دارد و به دلیل وسعت و تعداد دانشجو در استان به دو قسمت شرق و غرب تقسیم شده است.

وی گفت: ۷۳ مرکز فعال با ۴۰ هزار دانشجو در چهار رشته فنی مهندسی، فرهنگ و هنر، خدمات و کشاورزی در واحد استان غرب تهران داریم. به دلیل کرونا جلسات بین روسای مراکز را هر ماه یکبار برگزار می کردیم که با فروکش کردن کرونا جلسات را حضوری برگزار می کنیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان غرب تهران گفت: برای جذب بیشتر دانشجوی خارجی باید تعامل با کشورها و سفارتخانه‌های کشورها داشته باشیم تا دانشگاه را به آنها معرفی کنیم که البته شرکت ها و موسساتی برای جذب دانشجو فعالیت می کنند. برای جذب دانشجوی ایرانی به دلیل بالا رفتن هزینه زندگی و از آنجا که چون دانشگاه جامع شهریه ای است، تعداد دانشجوی متقاضی کم شده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان غرب تهران یادآور شد: خیلی ها از دانشگاه جامع شناخت ندارند و از دبیرستان که دانش آموخته می شوند؛ فقط اسم چهار دانشگاه معروف دولتی را شنیده اند و فکر می کنند اگر آنجا تحصیل کنند و مدرک بگیرند زندگی آنها تامین است. از طرف دیگر باید با هنرستان ها ارتباط برقرار کنیم؛ چرا که بیشتر دانشجویان ما هنرستانی هستند. از طرف دیگر رشته های جدیدی را که بازار کار داشته باشد، معرفی کنیم.

وی در ادامه گفت: جذب دانشجوی ایرانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۱۴۰۱ در مقابسه با بقیه دانشگاه ها بالاتر رفته است. البته در حال طراحی قسمت های نظری و عملی رشته های تخصصی نیاز بازار کار هستیم که این اقدام باعث جذب بیشتر دانشجو می شود.

آماده‌سازی دانشجو برای بازار کار/رشته‌های فنی و مهندسی پرمتقاضی‌ترین رشته‌های دانشگاهی

رشته‌های فنی و مهندسی پرمتقاضی‌ترین رشته‌های دانشگاهی

پیش بین با بیان این که بیشترین تقاضا برای دانشگاه جامع علمی کاربردی، رشته های فنی مهندسی است، گفت: در رشته های آی تی و کامپیوتر هم متقاضی داریم، اما بازاریابی و رشته های جدیدی که روز به روز در دنیا معرفی می شوند باید شناسایی شوند و با توجه به نیاز بازار کار رشته ها را تعریف کنیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان غرب تهران با بیان این که دانشجوی شاغل و غیر شاغل در دانشگاه علمی کاربردی مشغول به تحصیل است، گفت: بیشترین دانشجویان شاغل هستند البته دانشجوی غیرشاغل هم داریم و با توجه به درخواست و علاقه آنها در رشته های خاصی که علاقه مند هستند تحصیل می کنند. در ضمن بعضی از مراکز ما به شرکت های خصوصی وابسته هستند که آنها برای استخدام خود دانشجو تربیت می کنند.

وی در ادامه گفت: دغدغه ما این است که دانشگاه باید محیطی آموزشی و آرام باشد و از دغدغه های سیاسی و برخوردهای سیاسی دور باشد؛ البته نه به این معنا که دانشجو سیاسی نباشد. دانشجو می تواند سیاسی باشد اما سیاسی بازی نباشد و وقت دانشجو برای مسایل مختلف تلف نشود. کلاس ها برقرار باشد و در عین حال باید بتوانیم کیفیت علمی و کارایی مراکز را بالا ببریم و هزینه ها پایین بیاید و درآمدها بالا برود و نیاز بازار کار را تامین کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha