۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۶:۳۲
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85053601
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۲ درصد جمعیت زنجان زیر چتر خدمات تامین اجتماعی+فیلم

زنجان - ایرنا - تامین اجتماعی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بیمه‌گر در کشور بیش از ۵۲ درصد جمعیت استان را تحت پوشش قرار داده است و خدمات خود را به طور رایگان در مراکز ملکی به بیمه شدگان ارایه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اهمیت بیمه درمانی برای بیمه شدگان زمانی خود را بیشتر نشان می دهد که بیمه شده به دریافت این خدمات نیازمند می شود و با مراجعه و گرفتن خدمت لازم با کمترین هزینه‌های ممکن، دستگاه بیمه گر را پشتیبان سلامت خود می بیند.

بیمه شدگان تامین اجتماعی علاوه بر دریافت خدمات رایگان در مراکز ملکی این سازمان، در مواقعی که به مراکز غیرملکی سازمان برای گرفتن خدمات درمانی و پزشکی مراجعه می کنند می توانند خدمات لازم را به صورت غیرمستقیم و از مراکز دولتی و خصوصی طرف قرارداد با تامین اجتماعی با پرداخت فرانشیز تعیین شده دریافت کنند.

بر اساس آمارهای موجود بیش از نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش خدمات درمانی تامین اجتماعی هستند که این میزان در استان زنجان بیش از ۵۲ درصد جمعیت معادل ۵۸۰ هزار و ۵۶۷ نفر بیمه شده را شامل می شود که این میزان نسبت به سال قبل سه و نیم درصد افزایش یافته است.

این تعداد بیمه شده خدمات لازم را از طریق هفت شعبه و چهار کارگزاری و یک شعبه اقماری دریافت می کنند و خدمات درمانی نیز در ۲ بیمارستان و پنج درمانگاه ملکی به طور مستقیم در استان زنجان ارایه می شود.

حمایت های درمانی تامین اجتماعی به خصوص فعالیت مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی با هدف کاهش بار مالی ناشی از هزینه های بالای درمان و خدمات پزشکی برای بیمه شدگان انجام می شود.

با توجه‌ به اینکه بخش درمان سازمان تامین اجتماعی یکی از حوزه های حساس و با اهمیت در ارایه خدمت به بیمه شدگان تحت پوشش این نهاد غیر دولتی است برای تبیین هر چه بیشتر نقش و کارکرد مهم این بخش در حوزه سلامت، آگاهی دهی و روشنگری افکار عمومی در خصوص خدمات مراکز ملکی تامین اجتماعی خبرنگار ایرنا با دکتر معصومه رباط میلی، مسوول درمانگاه روزبه زنجان گفت و گو کرده است.

۵۲ درصد جمعیت زنجان زیر چتر خدمات تامین اجتماعی+فیلم

ایرنا: وضعیت فیزیکی ساختمان درمانگاه روزبه و خدمات ارایه شده در این درمانگاه را توضیح دهید؟

رباط میلی: درمانگاه روزبه در سال ۱۳۷۲ در مساحت ۶ هزار مترمربع و یک هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا به عنوان اولین واحد درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در شهر زنجان تاسیس شد.

این درمانگاه شامل بخش های مختلف پاراکلینیکی، کلینیکی، خدمات و پشتیبانی است که به بیمه شدگان خدمات ارایه می کند.

واحدهای کلینیکی شامل بخش عمومی است که سه پزشک عمومی و در واحد دندانپزشکی نیز ۲ پزشک روزانه مستقر هستند و به شهروندان خدمت ارایه می کنند.

۵۲ درصد جمعیت زنجان زیر چتر خدمات تامین اجتماعی+فیلم

ایرنا: چه خدمات تخصصی و پاراکلینیکی در این درمانگاه ارایه می شود؟

رباط میلی: متخصصان داخلی، اطفال، روانپزشک، ارتوپد، متخصص زنان و ارولوژی در این درمانگاه مشغول خدمت به بیمه شدگان هستند، در واحد مامایی نیز در سه بخش خدمت ارایه می شود که بخش عمده فعالیت آن کنترل و آموزش مادران باردار، غربالگری سرطان پستان و غربالگری سرطان رحم است که از طریق پاپ اسمیر انجام می شود.

واحد پاراکلینیکی این درمانگاه نیز شامل داروخانه، آزمایشگاه، تزریقات و پانسمان، نوار قلب و گرافی دندان (تک دندان) و واحد پشتیبانی و خدمات است.

ایرنا: چه اقداماتی در خصوص تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایتمندی بیمه شدگان در این درمانگاه انجام می‌شود؟

رباط میلی: نهایت سعی و تلاش مسوولان و کارکنان این درمانگاه آن است که در راستای تکریم ارباب رجوع و رضایتمندی مراجعان بهترین و با کیفیت ترین خدمات را در چارچوب درمانگاه تخصصی ارایه کنند.

از جمله فعالیتهای مثبت در راستای تحقق این اهداف به رغم اینکه درمانگاه روزبه دارای ۲ ردیف پزشک عمومی فعال بر اساس پروانه فعالیت است در حال حاضر سه پزشک عمومی در این درمانگاه مشغول به خدمت هستند.

تعداد تخصص های درمانگاه روزبه امسال از ۲ متخصص به ۶ متخصص افزایش یافته است. این درمانگاه از نظر ردیف های خصصی ۲ ردیف تخصصی داخلی و اطفال دارد که با افزایش تعداد ردیف های تخصصی به ۶ ردیف تخصصی علاوه بر داخلی و اطفال، متخصصان زنان و زایمان، ارتوپدی، اورولوژی و روانپزشکی هم از امسال فعال شده اند.

همچنین در جهت افزایش رضایتمندی بیمه شدگان با توجه به قدمت بالای این ساختمان و فرسودگی زیرساختهای آن عملیات بازسازی در این درمانگاه آغاز شده است.

امسال ۲۵ میلیارد ریال برای بازسازی و ترمیم تاسیسات و سرویس های بهداشتی، سرویس اعلان و اطفای حریق، رنگ آمیزی ساختمان درمانگاه و سنگ فرش محوطه هزینه شده است.

همچنین سالن انتظار و پذیرش درمانگاه بهسازی و سرویس های بهداشتی تعمیر و بازسازی شده و اقدامات بعدی نیز تا اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری کامل می رسد.

۵۲ درصد جمعیت زنجان زیر چتر خدمات تامین اجتماعی+فیلم

ایرنا: مراکز درمانی تامین اجتماعی زنجان با چه کمبودهای دارویی مواجه است؟

رباط میلی: با تلاش و پیگیری های مستمر انجام شده مشکل کمبود دارویی بیماران مراجعه کننده به این مراکز در زنجان به کمترین میزان ممکن رسیده است و هم اکنون داروهای تحت پوشش بیمه با خرید یکپارچه سازمان تامین می شود و با توجه به نیارمندی هایی که در فصول مختلف هست پیش بینی های لازم در این خصوص انجام شده است و داروهای مورد نیاز را در انبار دارویی به طور کامل داریم حتی یکسری کمبود داروهایی که در سطح شهر وجود دارد مراجعان به این مرکز با این مشکل مواجه نیستند.

تغییر روش خرید دارو و یکپارچه شدن آن برخی کمبودها در زمینه آنتی بیوتیک و حتی سرم هایی را که هم اکنون خارج از این سیستم وجود دارد حل کرده است و در مراکز درمانی تامین اجتماعی زنجان با این مشکل مواجه نیستیم.

ایرنا: مراجعه بیمه شدگان به درمانگاه روزبه چه تعداد است؟

رباط میلی: طی ۱۱ ماه امسال ویزیت پزشکان عمومی ۴۸ هزار و ۸۶۱ مورد، ویزیت پزشکان متخصص ۱۱ هزار و ۸۲۸ مورد، دندانپزشکی هفت هزار و ۵۰۰ مورد، کارشناس مامایی ۲ هزار و ۹۰۰ مورد، تست پاپ اسمیر ۲۰۰ مورد و غربالگری سرطان پستان ۷۰۰ مورد بوده که یک مورد مثبت شناسایی شده است.

غربالگری سرطان روده بزرگ نیز در این مرکز انجام می شود که یک هزار و ۲۰ مورد در این مدت انجام شده است و در صورت نیاز به سطوح بالا ارجاع داده می شود که یک مورد مثبت هم گزارش شده است.

آمار آزمایش های انجام شده پنج هزار و ۵۸۶ مورد، تزریقات، پانسمان و نوار قلب هفت هزار و ۵۰۰ مورد و نسخ داروخانه نیز ۶۷ هزار مورد در ۱۱ ماه امسال بوده است.

۵۲ درصد جمعیت زنجان زیر چتر خدمات تامین اجتماعی+فیلم

ایرنا: مهمترین علل افزایش ۳۰ درصدی پذیرش درمانگاه روزبه طی سه ماهه سوم امسال چه بوده است؟

رباط میلی: پذیرش درمانگاه روزبه در سه ماهه سوم امسال ۳۰ درصد نسبت به اول سال افزایش یافته که عمده ترین علت آن، افزایش تعداد متخصصان و پزشکان عمومی است همچنین کمبود های دارویی که در بیرون از سیستم درمان تامین اجتماعی وجود دارد در مراکز درمانی این سازمان بسیار کمتر است.

تعداد مراجعه به درمانگاه روزبه زنجان ۳۰ درصد افزایش یافته است. ۸۰ درصد مراجعان به درمانگاه روزبه بیماران مزمن و سالمند هستند که با روند افزایش قیمت دارو بیمه شدگان رغبت بیشتری به مراجعه پیدا کرده اند و برخی از بیماران مزمن برای اولین بار در این مرکز تشکیل پرونده داده اند چون می توانند طبق قانون مراجعه کرده و پرونده تشکیل دهند و بر اساس بیماری داروهای خود را در مراکز ملکی تامین اجتماعی به طور رایگان دریافت کنند و در صورت نیاز هم به متخصص ارجاع داده شوند.

مراکز درمانی این سازمان در خصوص داروهای بیماران خاص کمبودی ندارد و در مقطعی که دیگر مراکز با کمبود داروی انسولین مواجه بود این مرکز مشکلی در خصوص تامین انسولین بیماران نداشت.

۵۲ درصد جمعیت زنجان زیر چتر خدمات تامین اجتماعی+فیلم

بیشتر بخوانید

اجرای طرح توسعه و تخصصی کردن مراکز ۲ اولویت تامین اجتماعی زنجان

ایرنا: چند میزان از نوبت دهی های درمانگاه روزه به صورت غیرحضوری انجام می شود؟

رباط میلی: خدمات غیر حضوری در این درمانگاه به سه روش تلفنی، اینترنتی و یو اس اس دی انجام می شود که ظرفیت پذیرش تلفنی این مرکز ۷۸ درصد بوده و ظرفیتی نیز برای دیگر افرادی که نتوانند تلفنی یا غیرحضوری وقت بگیرند به طور حضوری پیش بینی می‌شود.

یک مسیر نیز به نام ارجاع وجود دارد که بیمه شده با مراجعه به پزشک عمومی در صورت نیاز به خدمات تخصصی به متخصص مربوطه ارجاع داده می شود که ظرفیتی نیز به همین منظور اختصاص می یابد که بر حسب شرایط بیمار نوبت دهی می شود.

ایرنا: چه اقداماتی در راستای سهولت و افزایش دسترسی بیمه شدگان به خدمات درمانگاه روزبه پیش بینی شده است؟

رباط میلی: در این خصوص تلاش بر افزایش ظرفیت تخصص ها می باشد؛ امسال یک واحد یونیت دندانپزشکی خریداری و فعال شده است.

همچنین وب کیوسک شماره دهی داروخانه و دستگاه های نوبت دهی و تجهیزات کامپیوتری داخل داروخانه خریداری و فعال شده و با این اقدامات مراجعات به این مرکز نظام مند شده و با کمترین تنش انجام می شود و احتمال خطا نیز کاهش یافته است.

فعالیت درمانگاه روزبه زنجان از سال آینده ۲ نوبته می شود. مانیتورهایی که پشت درب اتاق ویزیت پزشکان نصب شده است و نوبت دهی هایی که بر اساس ساعت انجام می شود مراجعات را منظم کرده و ازدحام جمعیت در ساعاتی از روز را کاهش داده است.

در پذیرش های تلفنی و غیر حضوری نیز زمان حضور بیمار اعلام می شود که این امر از تجمع افراد در مرکز جلوگیری می کند همچنین امسال فضای درمانگاه نیز بهسازی شده و افزایش یافته است.

همچنین تعداد روزهای ویزیت متخصصان ارتوپدی، ارولوژیست و شمار پزشک عمومی نیز افزایش یافته و موجب توزیع مراجعات بیماران در ایام هفته شده است.

از غربالگری سرطان دهانه رحم و سرطان روده در این مرکز استقبال شده است که این اقدامات به همراه آگاهی دهی به افراد بالای ۵۰ سال انجام می شود.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده فعالیت درمانگاه روزبه زنجان که هم اکنون تک نوبته است در سال آینده ۲ نوبته در صبح و بعدازظهر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha