توافق با ریاض مقدمه موفقیت‌های بیشتر سیاست خارجی دولت سیزدهم است

تهران-ایرنا- یک کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با ایرنا، توافق ایران و عربستان را به معنای شکست سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا ارزیابی کرد و افزود: توافق با ریاض مقدمه موفقیت‌های بیشتر سیاست خارجی دولت سیزدهم است.

«سیدرضا صدرالحسینی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه غرب آسیای ایرنا اظهار داشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می کرد تا با یک ائتلاف عربی-صهیونیستی، بحران را از درون سرزمین های اشغالی به خارج از مرزها منتقل کند، اما تحولات اخیر نشان داد که کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه ای به نقش آفرینی در سناریوی رژیم صهیونیستی برای مقابله با جمهوری اسلامی ندارند.

وی افزود: بخش عمده ای از حرکات و حرف های نتانیاهو درباره اتحاد با اعراب یک بلوف سیاسی بیشتر نبود، توافق تهران-ریاض این کارت بازی را از دست وی گرفت و این تحول نشان داد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی یک سیاست مترقی و رو به‌ جلو است.

این کارشناس مسائل منطقه، سیاست همسایگی را محور سیاست خارجی دولت سیزدهم ارزیابی کرد و ادامه داد: توافق با ریاض یک موفقیت بزرگ برای طرح کلان سیاست خارجی دولت است زیرا این تصور را دشمنان ایجاد کرده بودند که حتی اگر تهران بتواند با تمام همسایگان خود روابط حسنه برقرار کند، با رقیب سنتی خود عربستان نمی تواند به نقطه تعادل برسد.

صدرالحسینی، سیاست خارجی دولت سیزدهم را مبتنی بر عقلانیت برای تامین منافع ملی دانست و افزود: توافق با ریاض شروع موفقیت های سیاست خارجی دولت سیزدهم در ارتباط با کشورهای عربی همسایه است زیرا بخش قابل توجهی از آنها سیاست خارجی خود را با قطب نمای سیاست خارجی عربستان تنظیم می کنند و مطمئنا سوریه، لبنان و دیگر کشورهای منطقه از منافع این توافق بهره مند خواهند شد.

وی به طرح موضوع جنگ یمن در پنج دور مذاکرات تهران و ریاض در بغداد اشاره و اضافه کرد: جمهوری اسلامی در این مذاکرات برای طرف سعودی به خوبی تبیین کرد که جنبش انصارالله یمن یک جنبش مستقل برای دفاع از حقوق مردم این کشور است و عربستان قانع شد که نمی تواند روابط حسنه با تهران را به توقف حرکت آزادی بخش و انقلابی مردم یمن گره بزند.

توافق با ریاض مقدمه موفقیت‌های بیشتر سیاست خارجی دولت سیزدهم است

حتی کشورهای کاملا وابسته به آمریکا، افول این کشور را دریافته اند

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: توافق تهران-ریاض می تواند ضمن احترام به استقلال و آرمان های جنبش مردمی یمن، برای آنها هم دستاوردهای خوبی داشته باشد و شاهد خرسندی مقامات جنبش انصارالله و واکنش مثبت آنها به این تحول هستیم.

صدرالحسینی درباره میانجیگری چین بین ایران و عربستان نیز افزود: این موضوع نشان می دهد که نفوذ منطقه ای آمریکا به ویژه در رابطه با همپیمانان سنتی این کشور بسیار کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، چین نشان داد که غیر از رقابت در حوزه اقتصادی، وارد رقابت سیاسی با آمریکا حتی در کشورهای هم پیمان و وابسته به واشنگتن شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: میانجیگری چین نشان داد که حتی کشورهای کاملا وابسته به آمریکا، افول این کشور را دریافته اند و این وضعیت حاکی از شکست سیاست های منطقه ای و بین المللی آمریکاست.

وی با بیان اینکه این تحول، برای تئوریسین های غرب‌گرایی که غرب را برای ملت ها بهشت تعبیر می کردند و این توهم را واقعی جلوه می دادند درس های خوبی دارد، گفت: در هندسه نظم نوین جهانی، تغییرات اساسی رخ داده و کشورهایی که بتوانند در شرایط کنونی به طور مستقل عمل کنند ، قطعا خواهند توانست در آینده هندسه قدرت جهان، تاثیر به سزایی داشته باشند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha