به گزارش خبرنگار ایرنا، در جریان سفر یک روزه "مهرداد بذرپاش" به استان هرمزگان بیشاز ۶ هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان طرح به بهرهبرداری رسید که در واقع دستاورد ارزشمندی در زمینه تسریع در توسعه طرحها در بخش راه، توسعه بندری، مسکن و شهرسازی این دیار را بدنبال داشت.
افتتاح ۲۵ کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور، آغاز عملیات اجرایی بزرگراه کهورستان به لار، فتتاح طرح روکش آسفالت راه گچین بندرعباس، بهرهبرداری از بندرگاه چند منظوره خمیر، برج کنترل دریایی، افتتاح ساختمان مرجع دریایی و بخش جدید فاز سوم بندر شهید رجایی به همراه ۲ دستگاه مکنده از طرحهای شاخص افتتاحی حوزه راه، شهرسازی، دریایی و بندری در استان هرمزگان است.
افتتاح ۲۲ طرح مسکن با حدود ۸۱۰ واحد مسکونی به ارزش یکهزار و ۱۶۷ میلیارد ریال، بهرهبرداری از ۳۳ طرح راهداری و راههای روستایی به ارزش ۶ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال و بهرهبرداری از ۱۰ طرح بندری و دریایی به ارزش چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از برنامههای سفر وزیر راه و شهرسازی به هرمزگان بود
پیشرفت خوب طرح نهضت ملی مسکن در هرمزگان
وزیر راه و شهرسازی که با استقبال استاندار و جمعی از مسوولان استانی از طریق فرودگاه بندرلنگه وارد هرمزگان شد، در بدو ورود به استان اظهارداشت: با همت استاندار هرمزگان طرح نهضت ملی مسکن در این استان با پیشرفت خوبی همراه بوده و امروز حدود ۸۰۰ واحد مسکونی این طرح به بهرهبرداری میرسد.
مهرداد بذرپاش در تشریح هدف از سفر به هرمزگان اظهارداشت: امروز توفیقی شد خدمت مردم این استان برسیم و قرار است در این سفر چند طرح مهم در حوزه بندری، راههای ارتباطی و نهضت ملی مسکن و حوزه فرودگاهها به بهرهبرداری برسد.
وی ابزار کرد که امیدواریم اجرای این طرحها پیشرفت و توسعه استان مرزی هرمزگان را درپی داشته باشد.
افتتاح ۲۵ کیلومتر کریدور نوار ساحلی جنوب کشور و آغاز عملیات بزرگراه کهورستان -لار
وزیر راه و شهرسازی در سفر به شهرستان بندرلنگه ابتدا طرح ۲۵ کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در محدوده بندرخمیر به بندرلنگه را به عنوان نخستین طرح افتتاح کرد که ۱۰ کیلومتر از این راهها از بندرخمیر به بندرلنگه با هزینه یکهزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و ۱۵ کیلومتر از جاسک به بخش کاروان استان سیستان و بلوچستان با سرمایهگذاری یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.
کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور از پسابندر در جنوب شرق تا شلمچه در جنوب غربی را شامل میشود که طول آن به یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر میرسد و از استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان عبور میکند.
نوار ساحلی جنوب کشور به دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز، تجارت ریشهدار مردم ساکن آن با سایر ممالک و همچنین سواحل زیبا از اهمیت خاصی برای توسعه بویژه توسعه زیرساختهای حمل و نقلی برخوردار است
همچنین در این روز عملیات اجرایی بزرگراه کهورستان لار در استان هرمزگان به ارزش ۱۱ هزار میلیارد ریال با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
هماینک ۲۰ کیلومتر از محور کهورستان لار نیز به بهرهبرداری رسیده و ۸۴ کیلومتر در دست ساخت باند دوم بوده و ۴۹ کیلومتر آماده مناقصه است و عملیات اجرایی قطعه سوم این مسیر به طول ۳۶ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
معاون ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه افتتاح طرح بزرگراهی کریدور نوار ساحلی جنوب کشور گفت: در طول این مسیر ۱۳۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۲۲۵ هزار مترمکعب خاکریزی، ۴۱ هزار مترمکعب زیرسازی، ۲۵ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بتن ریزی و ۲۷ هزار تن آسفالت ریزی در مسیر بندرخمیر- بندرلنگه انجام شده است.
محمدرضا کدخدا زاده افزود: همچنین ۲۴ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۳۰ هزار متر مکعب خاکریزی، ۵۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب زیرسازی، هشت هزار و ۸۰۰ مترمکعب بتن ریزی و ۲۳ هزار تن آسفالت ریزی در مسیر جاسک - کاروان به طول ۱۵ کیلومتر انجام شده است.
وی ادامه داد: ساخت این مقدار از مسیر که در سال ۹۴ آغاز شده است؛ در محور جاسک - کاروان ۲۶ دستگاه پل کوچک آبرو به طول ۲۵۰ متر و در مسیر بندرلنگه - بندرخمیر ۴۵ دستگاه پل به طول ۴۲۰ متر است.
اجرای طرحهای وزارت راه با محوریت کریدور ساحلی جنوب
وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه بهرهبرداری از این طرح با اشاره به اینکه طرحهای در دستورکار این وزارتخانه با محوریت کریدور ساحلی جنوب کشور اجرایی میشود، گفت: در این زمینه میتوان به ساخت شهرها و بندرهای جدید در نوار ساحلی جنوب کشور اشاره کرد.
بذرپاش افزود: کریدور ساحلی جنوب حدود یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که از چهار استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان عبور میکند که هرمزگان بیشترین طول این مسیر را به خود اختصاص داده است.
معاون وزیر و مدیر شرکت ساخت و توسعه راههای کشور نیز در این مراسم اظهارداشت: طرحهای بزرگ زیرساختی از جمله سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی و یکهزار و ۵۰ کیلومتر مسیر آزاد راهی و نزدیک به ۶ هزار کیلومتر مسیر بزرگراهی در کشور درحال ساخت است.
احداث طرحهای بزرگ زیرساختی در کشور
معاون وزیر و مدیر شرکت ساخت و توسعه راههای کشور نیز در این آیین گفت: این طرحها به مرور زمان و متناسب با اعتباری که تخصیص داده میشود، به بهرهبرداری میرسد که امیدواریم در سال آینده اقدام بزرگی در توسعه شبکه ریلی کشور انجام شود.
خیرالله خادمی ادامه داد: این اقدام در قالب پنج طرح که نزدیک به ۴۰۵ کیلومتر آماده شده و سه مرکز استان به مسیر ریلی دسترسی یابند
افتتاح ۳۳ طرح راهداری و راه روستایی در هرمزگان
همچنین وزیر راه و شهرسازی در غرب بندرعباس طرح روکش آسفالت راه گچین به بندرعباس به عنوان یکی از پرترددترین محورهای هرمزگان را به نیابت از ۳۳ طرح راهداری و راه روستایی حوزه روکش آسفالت و تعریض و بهسازی راههای بین شهری و روستایی را افتتاح کرد که ۶ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته است.
۱۹ طرح روکش آسفالت و تعریض و بهسازی به طول ۲۲ کیلومتر به ارزش پنج هزار و ۲۱۹ میلیارد ریال و آسفالت ۱۴ طرح راه روستایی به طول ۴۲ کیلومتر به ارزش یکهزار و ۷۷۰ میلیارد ریال در هرمزگان انجام شد
آسفالت راه روستایی در شهرستانهای حاجی آباد، قشم، بندرلنگه، میناب و بشاگرد نیز انجام شد.
شناسایی و اصلاح ۳۵ نقطه حادثه خیز در هرمزگان
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در حاشیه افتتاح طرح روکش آسفالت راه گچین بندرعباس گفت: طرح روکش آسفالت راه گچین یکی از محورهای پرتردد این استان است که به نیابت از طرحهای راهداری و راه روستایی این استان توسط بذرپاش به بهرهبرداری رسید.
عباس کمالی افزود: سالانه ۱۰۰ میلیون تردد در هرمزگان صورت میگیرد که ۲۲ درصد آن مربوط به ناوگان سنگین و فوق سنگین هست در حالیکه میانگین کشوری این مورد ۱۳ درصد است.
وی بیان کرد: ۳۵ نقطه حادثه خیز در هرمزگان شناسایی شده و در حال ساماندهی و اصلاح آنها هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان اظهارداشت: طی۱۱ ماه گذشته ۲۵ میلیون تن کالا از بنادر استان به کشور و خارج کشور حمل و در این مدت یک میلیون و ۹۵۵ هزار مسافر در استان جابجا شده است.
افتتاح بندرگاه چند منظوره خمیر
وزیر راه و شهرسازی به اتفاق مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سپس در گریز به غرب هرمزگان و شهر تالابی خمیر، بندرگاه چند منظوره این منطقه را به عنوان یکی از شاخصترین طرحهای دریایی و بندری استان افتتاح کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: این بندر چندمنظوره که زمینه اشتغال ۷۰ نفر را فراهم کرده دارای چهار پست اسکله و ۱۷ هکتار مساحت پسکرانه با کاربری تجاری و مواد فله است و اثرگذاری بسیار زیادی در توسعه صادرات مواد معدنی و ایجاد اشتغال و رونق معیشت ساحلنشینان این منطقه دارد.
عباسی از بارگیری محموله صادراتی حاوی یکهزار و ۸۰۰ تن سنگ گچ از بندرگاه تازه تاسیس بندرخمیر خبر داد و افزود: فرآیند پهلودهی نخستین شناور بارج یدکش با ظرفیت ۲ هزار تن به شکل آزمایشی نیز با رعایت تمامی الزامات ایمنی ۱۹ بهمنماه امسال با موفقیت انجام شد.
بندر خمیر با دارا بودن ۲۹ معدن فعال و نزدیکی به صنایع مهمی همچون کارخانههای سیمان هرمزگان، گچ خمیر و شهرکهای صنعتی، مستعدترین منطقه از نظر موادمعدنی در استان محسوب میشود وی از بارگیری محموله صادراتی حاوی یکهزار و ۸۰۰ تن سنگ گچ از بندرگاه تازه تاسیس بندرخمیر خبر داد و افزود: فرآیند پهلودهی نخستین شناور بارج یدکش با ظرفیت ۲ هزار تن به شکل آزمایشی نیز با رعایت تمامی الزامات ایمنی ۱۹ بهمنماه امسال با موفقیت انجام شد.
بندر خمیر با دارا بودن ۲۹ معدن فعال و نزدیکی به صنایع مهمی همچون کارخانههای سیمان هرمزگان، گچ خمیر و شهرکهای صنعتی، مستعدترین منطقه از نظر موادمعدنی در استان محسوب میشود و ظرفیت بالایی برای صادرات مصالح ساختمانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس که نیازمند مصالح و مواد اولیه ساختمانی هستند، را دارا است.
تنها بندری که در استان هرمزگان مجوز پیلهوری دارد و یکی از ظرفیتهای مهم بندری و دریایی در حوزه صادرات موادمعدنی استان هرمزگان به شمار میرود، بندرگاه چند منظوره خمیر است.
اصلاح ۳۵۰ نقطه حادثه خیز کشور
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بهرهبرداری از بندرگاه چند منظوره خمیر گفت: تاکنون ۳۵۰ نقطه پرحادثه و حادثهخیز در کشور اصلاح و رفع خطر شد که این مساله منجر به کاهش تصادفهای جادهای و حفظ جان هموطنان میشود.
وی با اشاره به وجود بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی آسفالته در کشور، افزود: برای حدود ۸۷۸ نقطه حادثهخیز این جادهها در دولت سیزدهم هدفگذاری شده که تاکنون برخی از آنها با انجام کارهای اندکی قابل اصلاح و رفع شده است.
بذرپاش ادامه داد: برخی دیگر از این نقاط حادثه خیز که تعدادی از آنها در استان هرمزگان قرار دارد، به انجام کارهای عمرانی بیشتری نیاز دارد که امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این کار به اتمام برسد.
وی اظهارداشت: امید است سال آینده در حوزه تعریض و بهسازی مسیرها برای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور طلایی باشد.
بیشتر بخوانید:
اجرای طرحهای وزارت راه با محوریت کریدور ساحلی جنوب در دستور کار است
طرح نهضت ملی مسکن در هرمزگان پیشرفت خوبی دارد
طرحهای بزرگ زیرساختی کشور درحال ساخت است
ایجاد بنادر نسل جدید در هرمزگان
استاندار هرمزگان نیز در حاشیه افتتاح این طرح بندری با اشاره به جای خالی حمل و نقل ترکیبی در کشور گفت: در این استان میتوان کارهای بزرگی از جمله بنادر نسل جدید سطح چهار و پنج ایحاد کرد و در این صورت استانهای ساحلی کشور از موقعیت ویژه بنادر بهرهمند میشوند.
مهدی دوستی با تاکید بر اینکه هرمزگان را همگان استانی بندری میشناسند، اظهارداشت: معتقدیم این استان با توجه به ظرفیتهای بسیار ویژه و خاص، منطقه مهم لجستیکی کشور است که در بنادر این استان شاهد پهلودهی شناورهای کوچک و هم کشتیهای چند هزار تنی هستیم.
وی توجه به توسعه سواحل مکران و ایجاد بنادر بزرگتر در این منطقه مهم را مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد و اظهارداشت: در طول سواحل مکران نیروگاه وجود ندارد، در این منطقه مهم فقط بنادر کوچک و رویههای محدود و تجارت خرد رایج است که باید برای این مساله فکری اساسی شود تا منویات رهبر انقلاب محقق شود.
نماینده عالی دولت در هرمزگان، توسعه و ایجاد شهرهای جدید ساحلی در این استان را امری ضروری دانست و افزود: ۶ شهر ساحلی در هرمزگان پیشبینی شده که شهر خلیج فارس اصلی ترین شهر در شرق بندرعباس است، این شهر برای تکمیل زیرساختها به تامین اعتبار ویژه نیاز دارد و آمادگی داریم آن را با معماری ویژه ایرانی اسلامی احداث کنیم.
افتتاح مرتفعترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر کشور
برج کنترل دریایی بندر شهید رجایی به عنوان مرتفع ترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر کشور با سرمایهگذاری ۸۷۷ میلیارد ریال از دیگر طرحهای دریایی بندری بود که توسط وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بهرهبرداری رسید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حاشیه بهرهبرداری از این طرح گفت: این ساختمان در زمینی به مساحت یکهزار و ۲۰۰ مترمربع با کاربری برج مراقبت دریایی(VTS)، مرکز جست وجو و نجات دریایی(MRCC) و فضاهای خدماتی طراحی و اجرا شده است.
عباسنژاد افزود: این بنا با ارتفاع ۶۳.۲ متر در حال حاضر مرتفعترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر کشور محسوب میشود و به دلیل اهمیت راهبردی بندر شهید رجایی و پیچیدگی عملکردی میتواند به عنوان نماد بنادر و دریانوردی کشور جایگاه ویژهای را برای خود کسب کند.
وی اظهارداشت: ارتفاع قابل توجه این برج باعث ارتقای سطح ایمنی تردد دریایی در استان هرمزگان میشود.
ساخت ۳۰ شمع بتنی به طول ۱۰ متر، بتن ریزی به حجم ۲ هزار و ۹۸۰ مترمکعب، اسکلت بتنی طبقه همکف به متراژ ۶۵۰ مترمربع، راهاندازی کامل آسانسورهای برج و احداث ساختمان پست برق به متراژ ۲۵۰ مترمربع از دیگر ویژگیهای برج کنترل ترافیک دریایی است
بهره برداری از ۱۰ طرح دریایی و بندری هرمزگان
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در مجموع ۱۰ طرح دریایی و بندری در این استان با سرمایهگذاری بیشاز ۴۲ هزار میلیارد ریال با حضور وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بهره برداری رسید.
عباس نژاد افزود: این طرحها شامل ۶ طرح بهرهبرداری به ارزش ۱۹ هزار و ۳۲ میلیارد ریال، سه طرح آغاز عملیات اجرایی به ارزش ۲۱ هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال و یک پروژه بهرهبرداری از تجهیزات به ارزش ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: ساختمان مرجع دریایی و بخش جدید فاز سوم بندر شهید رجایی به همراه ۲ دستگاه مکنده در بندرشهید رجایی از طرحهای شاخص افتتاحی دریایی و بندری در استان هرمزگان است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اظهارداشت: برج کنترل ترافیک و امداد نجات دریایی کشور با سرمایه گذاری ۸۷۷ میلیارد ریال در ساختمان مرجع دریایی بندرشهید رجایی مستقر شده و بیشترین امکانات و تجهیزات مدرن استفاده شده توسط شرکتهای دانشبنیان طراحی و به اجرا درآمده است.
وی ادامه داد: این ساختمان در زمینی به مساحت یکهزار و ۲۰۰ مترمربع با کاربری برج مراقبت دریایی(VTS)، مرکز جست وجو و نجات دریایی(MRCC) و فضاهای خدماتی طراحی و اجرا شده است.
بندر شهید رجایی از حساسترین و پرترافیکترین مراکز دریایی کشور و همچنین مرکز جستجو و نجات دریایی (MRCC) استان هرمزگان افزون بر ۶۰ درصد از عملیات های جستجو و نجات دریایی و شرایط استقرار را در پهنههای آبی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده استعباس نژاد افزود: این بنا با ارتفاع ۶۳.۲ متر در حال حاضر مرتفعترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر کشور محسوب میشود و به دلیل اهمیت راهبردی بندر شهید رجایی و پیچیدگی عملکردی میتواند به عنوان نماد بنادر و دریانوردی کشور جایگاه ویژهای را برای خود کسب کند.
وی در خصوص فاز سوم بندرشهید رجایی نیز یادآورشد: هماینک ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی ۶ میلیون TEU در سال است که با بهرهبرداری از فاز سوم طرح توسعه این بندر این ظرفیت به هشت میلیون TEU در سال افزایش مییابد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ادامه داد: فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی شامل سه پست اسکله و ۵۱ هکتار اراضی پسکرانه با استفاده از مدرنترین تکنولوژی بندرسازی و سازههای دریایی و حدود سه میلیون مترمکعب لایروبی است.
آغاز طرح سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲ دربندرعباس با دستور وزیر راه
طرح سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲ و فعالیت کمیته خدمات حمل و نقل دریایی نیز از امروز بیستم اسفندماه به صورت رسمی با دستور وزیر راه وشهرسازی در بندرعباس آغاز شد.
رییس کمیته خدمات حمل و نقل سفرهای دریایی هرمزگان در این رابطه بیان کرد: طرح سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲ در این استان تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه داد.
وی افزود: طی این مدت ۸۶ شناور مسافری و لندینگ کرافت در مسیرهای دریایی استان هرمزگان تردد خواهند داشت.
عباسنژاد ادامه داد: از این تعداد ۳۷ شناور مسافری نیز از مرکز استان (بندرعباس به قشم، هرمز، ابوموسی و برعکس) در قالب سه هزار و ۹۹۳ صندلی آماده جابه جایی مسافران نوروزی در ۱۲ مسیر دریایی هستند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به خدمات رسانی یکهزارو ۸۰۰ نفر در اجرای مطلوب خدمات و تامین ایمنی سفرهای دریایی در ایام نوروز بیان کرد: در اجرای این طرح، ۳۶ شناور مسافری استاندارد با سه هزار و ۷۰۸ صندلی از مقصد بندر حقانی بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور در مسیر قشم، هرمز، لارک و بالعکس مهیا و خدماترسانی خواهد شد.
استان هرمزگان که همه شاخههای حمل و نقل (راه زمینی، هوایی، دریایی و ریلی) را در اختیار دارد، از یک سو به آبهای بین المللی و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و از سوی دیگر با استانهای سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و بوشهر همسایه است و بالاترین ظرفیت تبادل مرزی و تجاری در بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است.
حدود ۴۰ درصد جمعیت استان هرمزگان بویژه در شهر بندرعباس در مناطق حاشیهای و بافت فرسوده ساکن هستند که افتتاح طرح های مسکن و راهداری و راه روستایی در جریان سفر یکروزه مهرداد بذرپاش به استان، میتواند تا حدی از دغدغه در این زمینه بکاهد.
نظر شما