دستاورد توافق ایران و عربستان، دور شدن آمریکا از معادلات منطقه است

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: توافق ایران و عربستان با محوریت چین، موجب حذف آمریکا از معادلات منطقه میشود.

جعفر قنادباشی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا با اشاره به توافق ایران و عربستان گفت: این توافق در چندین بُعد می‌تواند نتایج بسیار خوب، کلیدی و راهبردی داشته باشد. یکی از نتایج این است که چین با نقشی که در فراهم شدن این توافق ایفا کرد، کوشش‌ و اقدامات خود را در عرصه دیپلماسی آغاز کرد و شاید برای اولین بار است که چین عملا وارد عرصه دیپلماسی می‌شود.

وی افزود: چینی‌ها پیش از این در عرصه تجارت و اقتصاد فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دادند. در بحث تسلیحات هم توانستند توانمندی‌های خوبی در تولید و به‌کارگیری تسلیحات بسیار پیشرفته به‌کار گیرند و شاید بتوان گفت برای رسیدن به قدرت برتر و جهانی ورودشان به عرصه دیپلماسی یکی از لوازم و مراتبی بود که باید کسب می‌کردند.

سفیر اسبق ایران در لیبی بیان کرد: با توجه به اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران حذف آمریکا از معادلات منطقه، کنار زدن و تنگ کردن جای این کشور در معادلات سیاسی منطقه است ورود چین به این عرصه می‌تواند از این نظر بسیار مثبت باشد و اختیاری که آمریکایی‌ها و کشورهای غربی که سال‌های سال در حوزه دیپلماسی منطقه دارند و به صورت انحصاری در آن مداخله می‌کنند را سلب می‌کند.

قنادباشی عنوان کرد: مهمتر اینکه چین با نقش‌آفرینی که در این توافق انجام داد تنش‌هایی را که پیش از این آمریکا و کشورهای غربی بیشترین سود را از آن‌ می‌بردند را از میان برد و از این جهت هم در راستای سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی است چراکه چینی‌ها در عرصه عمل به تنش‌زایی که آمریکایی‌ها و دنیای غرب می‌کنند مبادرت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: بنابراین آنچه که در ارتباط با چین در این توافق اتفاق افتاده موضوع ورود این کشور به عنوان قدرت اقتصادی، تنگ شدن جای آمریکا و کنار زدن آمریکا از صحنه دیپلماسی و همچنین ایجاد تنش‌زدایی و به موجب آن آرامش در منطقه است و این موضوع از سیاست‌های راهبردی است که موجب به‌حداقل رساندن تنش‌ها در منطقه می‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تاثیر توافق ایران و عربستان در تقویت مناسبات و امنیت منطقه‌ گفت: در میان کشورهای منطقه و کشورهای جنوب خلیج‌فارس، عربستان آخرین حلقه از کشورهایی است که روابط خود را با جمهوری اسلامی برقرار می‌کند.

قنادباشی افزود: ما با همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس یعنی اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در سطح سفیر ارتباط داریم لذا عربستان آخرین کشوری است که حلقه روابط ما را با کشورهای عربی جنوبی خلیج‌فارس تکمیل می‌کند.

وی تصریح کرد: عربستان پیش از این توانمندی‌هایی داشت که می‌توانست با سیاست‌های خود در کشورهای منطقه تاثیر بگذارد و سیاست‌های منطقه را تعیین تکلیف کند اما این توافق موجب کاهش قدرت عربستان در تاثیرگذاری بر سیاست منطقه شده است.

سفیر سابق ایران در لیبی خاطرنشان کرد: آنچه که توافق تهران و ریاض در پی خواهد داشت، کاهش مداخلاتی است که عربستان در کشورهای مختلف انجام ‌داده است. عربستان به طور غیررسمی - نه در چهارچوب غیردیپلماتیک چراکه توانمندی‌های دیپلماتیک این کشور بسیار کاهش ‌پیدا کرده است- به رشد و تقویت گروه‌های غیرقانونی و مسلحانه در منطقه اقدام و آنها را تغذیه تفکر، ایدئولوژیک مالی می‌کرد.

قنادباشی یادآور شد: زمانی که عربستان وارد عرصه توافق با جمهوری اسلامی ایران شود نباید به خودش اجازه بدهد که سیاست‌های خصومت‌ورزی قبلی‌اش را نسبت به تهران و کشورهای محور مقاومت ادامه دهد.

وی افزود: دلیل قطع روابط تهران و ریاض هم اجرای سیاست‌های خصومت‌ورزانه‌ عربستان و مداخله در امور کشورهای محور مقاومت بود که در نهایت منجر به قطع این رابطه شد. زمانی که ارتباط میان تهران و ریاض برقرار شود عربستان باید اینگونه سیاست‌های خصومت‌ورزانه را کنار بگذارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ما همواره و از ابتدا خواستار ارتباط با عربستان بودیم. البته برقراری ارتباط با عربستان به هیچ عنوان به معنای همسویی با سیاست‌های این کشور نیست ما با سیاست‌های بسیاری از کشورها مانند فرانسه و امارات همسو نیستیم اما در عین حال ارتباط دیپلماتیک میان ما برقرار است.

قنادباشی اظهار کرد: لذا آنچه که اکنون اتفاق می‌افتد انعطافی است که عربستان در اجرای سیاست‌های خصمانه خود نشان می‌دهد و در بسیاری از زمینه‌ها از سیاست‌های خصمانه دست بر می‌دارد و زمینه برای برقراری روابط فراهم می‌شود.

سیاست دولت سیزدهم در گسترش همکاری‌ با کشورهای منطقه موفق است

وی درباره تاثیر سیاست همسایه‌محور دولت سیزدهم در ارتباط با توافق تهران و ریاض گفت: یکی از مصادیق روشن و بسیار خوب و موفقیت سیاست راهبردی دولت سیزدهم در گسترش همکاری‌ها با کشورهای منطقه و برقراری و گسترش همکاری‌ها توافق با عربستان است.

سفیر اسبق ایران در لیبی افزود: این موضوع نشان می‌دهد دولت سیزدهم موفق شد با توانمندی و اقتدار در این صحنه ظاهر شود و طرف‌هایی را که با دیکته‌ها و القائات غرب روبروی ایران ایستاده بودند را مجبور کند تا سیاست‌های خود را تغییر دهند.

قنادباشی ادامه داد: البته باید اشاره کرد توافق ایران و عربستان رویای رژیم صهیونیستی برای ایجاد درگیری نظامی میان ایران و عربستان را فرو ریخت. رویایی که صهیونیست‌ها در این چندین سال در سر می‌پروراندند و پیوسته در این عرصه اقداماتی انجام و سرمایه‌گذاری فراوانی انجام داده بودند که این رویا با این توافق فرو ریخت.

وی گفت: کابوسی که اکنون جایگزین رویای صهیونیست‌ها شده قرار گرفتن عربستان در مسیری غیر از چیزی که رژیم صهیونیستی خواهان آن است و یک موفقیت برای کشورهای محور مقاومت محسوب و شکستی فضاحت‌بار برای صهیونیست‌ها محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha