۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۱۲
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85054219
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 هزاران نفر در جمهوری چک خواهان پایان حمایت نظامی این کشور از اوکراین شدند

تهران-ایرنا- هزاران نفر روز شنبه در اعتراض به تورم بالا در خیابان‌های پراگ اعتراض کرده و خواهان پایان حمایت نظامی این کشور از اوکراین شدند.

به گزارش شنبه شب ایرنا از خبرگزاری "فرانسه", جمهوری چک یک سال است که به دلیل افزایش قیمت انرژی ناشی از جنگ در اوکراین، با تورم بی‌سابقه مواجه شده است.

تورم در این کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو که ۱۰.۵ میلیون نفر جمعیت دارد، در ماه فوریه، به ۱۶.۷ درصد رسید.

راهپیمایی روز شنبه با نام «مردم چک علیه فقر» توسط یک حزب سیاسی جدید سازماندهی شد.

معترضان از دولت پتر فیالا نخست وزیر چک خواستند، استعفا دهد، در حالی که جیندریچ راچل، رهبر حزب موسوم به "پی آر او" گفت که او خواهان رهبرانی در کشور چک است که "در درجه اول به منافع شهروندان خود اهمیت می‌دهند. "
منتقدان دولت فیالا را متهم کرده‌اند که از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ با ارسال کمک‌های نظامی و بشردوستانه قابل توجه به اوکراین، مشکلات این کشور را نادیده گرفته است.


معترضان همچنین از ناتو انتقاد کردند و رسانه‌های چک گزارش دادند که تعدادی از معترضان سعی کردند پرچم اوکراین را از ساختمان موزه ملی در میدان ونسلاس در پراگ پایین بکشند.

به گزارش ایرنا, ماه گذشته نیز مردم چک در اعتراض به حمایت نظامی این کشور از اوکراین اعتراض کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، در چک شورای احیای ملی تشکیل شده که امیدوار است مشکلات کشور را برطرف کند و به عنوان جایگزین دولت عمل کند که نتوانست این کشور شرق اروپا را از بحران انرژی، زیست محیطی و اقتصادی رها کند.

در اواسط شهریورماه، مطالعه‌ای که به سفارش رادیو چک انجام شد، نشان داد که بیش از نیمی از شهروندان چک به دولت فیالا اعتماد ندارند و ۴۵ درصد اذعان داشتند که «بی شک» از اقدامات دولت در مورد افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی ناراضی هستند.

بهای بالای انرژی که به دلیل جنگ در اوکراین ایجاد شده، فشار زیادی را بر دولت‌های سراسر اروپا وارد کرده است. رهبران اروپا در تلاشند که از وارد شدن فشار افزایش هزینه انرژی به مردم و کسب‌وکارها جلوگیری کنند.

مردم اروپا، افزایش بهای انرژی و مواد غذایی را ناشی از حمایت رهبرانشان از جنگ اوکراین می‌دانند و با وجود کاهش نسبی بهای گاز از تابستان امسال و تمهیداتی که دولت‌ها برای حمایت مالی از مردم و کسب‌وکارها در نظرگرفته‌اند، اعتراض اروپایی‌ها به سیاست‌های دولت‌ها در برابر جنگ اوکراین و افزایش هزینه‌ها همچنان ادامه دارد.

در هفته‌های گذشته برخی کشورهای اروپایی از جمله رومانی، فرانسه، آلمان،‌ انگلیس، ایتالیا، جمهوری چک و مولداوی هر کدام به گونه‌ای صحنه اعتراض‌های مردمی و اعتصاب‌های گسترده بوده‌اند.

رسانه آمریکایی ای‌بی‌سی‌ نیوز نیز هفته گذشته در گزارشی نوشته بود: در سراسر اروپا، تورم فزاینده به نیروی محرکه اعتراض‌های مردمی و اعتصاب‌ها بدل شده که نشان دهنده گسترش نارضایتی‌ها از افزایش هزینه‌های زندگی در این قاره است. این موج می‌تواند آغازگر آشفتگی سیاسی در قاره سبز باشد.

در گزارش ای‌بی‌سی‌ نیوز آمده است:‌ رشد بهای انرژی، نرخ تورم در حوزه یورو را به ۹.۹ درصد رسانده و این امر تامین مایحتاج اساسی را برای مردم اروپا دشوار کرده، تاجاییکه برای عده‌ای چاره‌ای جز پناه بردن به خیابان‌ها باقی نگذاشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha