۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۳۰
کد خبر: 85054852
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق ایران و عربستان با نقش آفرینی چین، در کانون توجه جهان

تهران- ایرنا- خبرگزاری رسمی چین «شینهوا» روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به بازتاب بین المللی وسیع توافق ایران و عربستان به میزبانی پکن و استقبال جهانی گسترده از این رویداد مهم نوشت: تلاش‌های صلح چین به طور گسترده مورد توجه جهان قرار گرفته زیرا توافق عربستان و ایران، برای همه مردم دنیا مهم است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری شین هوا، اعلام احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی که روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک با چین اعلام شد، با استقبال گسترده‌ای در سراسر جهان به عنوان پیروزی برای صلح و گفت‌وگو مواجه شده است.

تحلیلگران و رسانه ها چین را به دلیل نقشش به عنوان یک میانجی صلح و تلاش برای تسهیل گفت و گو میان دو دولت، تحسین کردند.

پیروزی برای صلح

تهران و ریاض با قدردانی از کمک چین، برای باز کردن فصل جدیدی در روابط ابراز امیدواری کرده اند.

مساعد بن محمد العیبان، نماینده عربستان و مشاور امنیت ملی این کشور، ضمن ابراز ارزش و قدردانی از نقش مستمر و مثبت جمهوری خلق چین در این زمینه گفت: ما برای توافقی که به دست آوردیم ارزش قائل هستیم و امیدواریم به گفت و گوی سازنده ادامه دهیم.

علی شمخانی، همتای ایرانی وی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گفت: رفع سوء تفاهم‌ها و نگاه به آینده در روابط تهران-ریاض، موجب توسعه ثبات و امنیت منطقه و افزایش همکاری‌های کشورهای منطقه می‌شود.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، شمخانی در ادامه از نقش سازنده چین در حمایت از توسعه روابط بین کشورها که برای حل چالش‌ها، افزایش صلح و ثبات و ارتقای همکاری‌های بین‌المللی ضروری است، قدردانی کرد.

کشورها و طرف های مختلف خاورمیانه از جمله مصر، امارات، اردن و عراق نیز از توافق پکن استقبال کردند. «انور قرقاش»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور امارات متحده عربی در توییتر نوشت: ما از توافق بین عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک استقبال می‌کنیم و از نقش چین در این زمینه استقبال می‌کنیم.

وی گفت: امارات به اهمیت ارتباطات و گفت‌وگوی مثبت میان کشورهای منطقه برای تحکیم مفاهیم حسن همجواری و شروع از یک زمینه مشترک برای ساختن آینده‌ای باثبات‌تر برای همه معتقد است.

در همین حال، سازمان ملل متحد توافق عربستان و ایران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک را تحسین کرد و از نقش چین در این روند قدردانی کرد.

«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل ضمن قدردانی از تلاش‌های سایر کشورها مانند عمان و عراق گفت: دبیرکل از جمهوری خلق چین به خاطر میزبانی این مذاکرات اخیر و ترویج گفت‌وگو بین دو کشور قدردانی کرده است.

چرا چین؟

تحلیل‌گران خاطرنشان کردند که چین به جایگاه کشورهای منطقه احترام می گذارد و با رقابت ژئوپلیتیکی در خاورمیانه مخالف است. چنین رویکردی به چین کمک کرده تا در منطقه اعتبار پیدا کند.

«لیو لانیو»، کارشناس مسائل ایران در موسسه مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای دانشگاه چینگ‌هوا چین، به شین‌هوا گفت: چین ابتکارات عملی در امنیت جهانی ارائه کرده است که به منافع همه طرف‌ها احترام می‌گذارد و آنها را در نظر می‌گیرد.

لیو با بیان اینکه چین سابقه استعمار یا مداخله در خاورمیانه را ندارد، افزود: کشورهای منطقه مانند ایران و عربستان سعودی در حال حاضر چین را به عنوان ارائه‌دهنده راه‌حل امنیتی برای صلح می‌پذیرند.

«محمدرضا منافی»، سردبیر میز خبری آسیا و اقیانوسیه خبرگزاری رسمی ایران(ایرنا) نیز به به شینهوا گفت: جامعه بین المللی باید از نقش چین به عنوان کشوری که برای صلح و ثبات در جهان تلاش می کند قدردانی کند.

منافی گفت: چین معتقد است که همه کشورها در کنار هم و با همکاری هم می توانند به توسعه و پیشرفت مشترک و منافع مشترک و متقابل دست یابند. پکن بر این باور است اگر صلح و دوستی بین کشورهای جهان برقرار شود به نفع همه مردم در سراسر جهان است و جنگ و خصومت هرگز سودی برای بشریت نخواهد بود.

«توماس اس. واریک»، کارشناس ارشد غیرمقیم در مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت شورای آتلانتیک، گفت: نقش عمومی چین در بیانیه امروز نشان‌دهنده علاقه این کشور به انجام کاری است که کمتر کشور دیگری می‌توانست انجام دهد: جلب اعتماد هر دو طرف.

«جاناتان فولتون»، کارشناس ارشد غیرمقیم برنامه های خاورمیانه در شورای آتلانتیک، گفت: پکن توانسته است روابط را در هر دو طرف خلیج فارس بهبود ببخشد و در عین حال سرمایه دیپلماتیک را در یک منطقه ایجاد کند، راهی که دیگر قدرت های فرامنطقه ای نمی توانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha