از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

تهران-ایرنا- آغاز نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق، اذعان مقام سابق آمریکایی بر احتمال احیای گفت‌وگوهای برجام، کشته و زخمی شدن ۵۳۵ روسی در اوکراین، فروپاشی در اقتصاد اسرائیل و بحران مشروعیت تل‌آویو مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته است.

**بحران مشروعیت تل‌آویو و فشار بر بایدن برای تجدیدنظر در حمایت از رژیم صهیونیستی
شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا با اشاره به بحران دموکراتیک در دولت رژیم صهیونیستی گزارش داد که فشار بر دولت آمریکا برای تجدید نظر در حمایت ها از رژیم صهیونیستی در حال افزایش است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

شبکه تلویزیونی آمریکایی ان بی سی نیوز روز شنبه به وقت محلی گزارش داد: دولت جو بایدن با درخواست‌های فزاینده‌ای برای اقدام در مورد لفاظی‌های افراطی سیاستمداران صهیونیستی در حمایت از خشونت علیه فلسطینی‌ها و برنامه‌های دولت اسرائیل برای تضعیف قوه قضائیه مواجه است.

دانیل کورتزر که در زمان جورج دبلیو بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا سفیر این کشور در اسرائیل بود، گفت: واشنگتن باید با اقدام مشخص به نگرانی های ما پاسخ دهد.

او در مصاحبه‌ای گفت که آمریکا باید برنامه‌های دوجانبه خود با اسرائیل را محدود کند اما به کمک‌های امنیتی خود به این رژیم ادامه دهد.

سفیر پیشین آمریکا در سرزمین های اشغالی تصریح کرد که آمریکا باید حمایت از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در انتقاد از اسرائیل را در نظر بگیرد، درحالی که پیش از این واشنگتن از این قطعنامه ها حمایت نمی کرد.

او گفت: «شاید زمان ارسال این نوع پیام به اسرائیل فرا رسیده باشد».

هفته گذشته کورتزر که اکنون در پرینستون است، به همراه ۱۵۰ سفیر فعلی و سابق آمریکا، خاخام ها و رهبران سازمان یهودی نامه ای را امضا کرد که با سفر ببزالل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم اسرائیل به آمریکا مخالفت می کند.

برخی دیگر فعالان آمریکایی از دولت بایدن خواسته اند تا از صدور روادید برای اسموتریچ خودداری کند. اگرچه وزارت خارجه آمریکا اظهارات این سیاستمدار صهیونیست افراطی در خصوص نابود کردن یک روستای فلسطینی را مورد انتقاد قرار داده است اما سخنگوی اسموتریچ روز پنجشنبه به رسانه های اسرائیلی گفت که وی روادید دیپلماتیک برای ورود به آمریکا دریافت کرده است.

با این حال، به نظر می رسد مقامات دولت بایدن این سفر اسموتریچ را تحریم کنند. یکی از مقامات شورای امنیت ملی به شبکه ان بی سی گفت که هیچ مقام دولتی آمریکا قصد دیدار با او را ندارد.
https://irna.ir/xjLXwG
**اسپانیا: ایران و عربستان دو کشور کلیدی برای امنیت خاورمیانه هستند
اسپانیا روز شنبه با استقبال از توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک تاکید کرد که تهران و ریاض دو کشور کلیدی برای امنیت خاورمیانه هستند.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

وزارت امور خارجه اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت اسپانیا از تصمیم عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک استقبال می‌کند و هر دو کشورهای کلیدی برای امنیت و همکاری در منطقه هستند.

این وزارتخانه بر تعهد اسپانیا برای ادامه کمک فعالانه به ثبات خاورمیانه «از طریق مشارکت در عملیات صلح بین‌المللی و روابط دوستانه و همکاری با همه کشورهای منطقه» تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است که این جنبه‌ها از اولویت‌های مادرید در دوره بعدی آن در شورای اتحادیه اروپا است.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند. به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLXwX
**امضای تفاهمنامه همکاری میان بنیاد علمی اکو و دانشگاه آزاد اسلامی در پاکستان
دانشگاه آزاد اسلامی ایران و بنیاد علمی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در پاکستان با هدف توسعه روابط مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی یادداشت تفاهمنامه همکاری امضا کرده اند.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

این تفاهمنامه همکاری در جریان سفر هیات دانشگاه آزاد اسلامی به اسلام‌آباد توسط «جلال درخشه» معاون بین الملل دانشگاه و «سید کمیل طیبی» رئیس بنیاد علمی اکو مستقر در پاکستان امضا شده است.

در این مراسم "احسان خزاعی" رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان، "محسن مرادی" رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد، "علی سروری مجد" مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها و "مسعود اکبری زاده" رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان حضور داشتند.

رئیس بنیاد علمی اکو هدف از امضای تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی را گسترش مبادلات علمی از جمله اشتراک گذاری نشریات علمی، یافته‌های تحقیقاتی و مبادله دانشمندان و پژوهشگران کشورهای عضو اکو دانست.

وی همچنین به مبادله اطلاعات مربوط به کنفرانس ها، نشست ها، کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی و برگزاری همایش های مشترک در سطح منطقه اکو اشاره کرد و کاوش در زمینه‌های جدید پژوهشی، توسعه پروژه های پژوهشی مشترک و به اشتراک گذاری بهترین شیوه ها در زمینه های مورد علاقه طرفین را نیز از محورهای مورد توافق دانست.

کمال طیبی اظهار کرد: تشویق به مشارکت کشورهای عضو اکو از طرف مقابل برای شرکت در جلسات مشترک، کارگاه ها و کنفرانس ها در مورد موضوعات مورد توافق طرفین و همکاری با یکدیگر برای بهبود شیوه های آموزش علم و فناوری و فعالیت های پژوهشی را جزء اهداف این تفاهم نامه معرفی نمود.

جلال درخشه، معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم، ضمن تشریح فعالیت های بین المللی این دانشگاه گفت: امضاء این تفاهم نامه نقطه عطفی در توسعه روابط بین المللی دانشگاهی با بنیاد علمی اکو است.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه های متنوع و منطقه ای این بنیاد، دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم دارد تا برنامه اجرایی این تفاهم نامه در اولین فرصت تنظیم و با مشارکت بنیاد علمی اکو اجرایی نماید.

احسان خزاعی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان در این مراسم با اشاره به ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه بین الملل گفت: رایزنی فرهنگی ایران آمادگی دارد تا در چارچوب برنامه ریزی و تعامل با سازمان های بین المللی و منطقه ای که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آن ها حق عضویت پرداخت می کند، تسهیلات لازم را برای همکاری مشترک دو نهاد را در زمینه های علمی و دانشگاهی بیش از پیش فراهم آورده و مفاد برنامه های مورد تفاهم را نیز مورد پیگیری قرار دهد.

براساس تفاهم نامه دانشگاه‌ آزاد اسلامی ایران و بنیاد علمی اکو علاوه بر ارتقای مبادله دانشمندان و دانش پژوهان و تسهیل تبادل تخصصی و ظرفیت سازی در زمینه علم، فناوری و نوآوری (STI)، همکاری‌های دوجانبه با یکدیگر برای بهبود آموزش علم و فناوری و نیز فعالیت های پژوهشی تقویت خواهد شد.
https://irna.ir/xjLXx۹
**۱۰ هزار کشاورز هلندی علیه سیاست‌های دولت کشورشان تظاهرات کردند
بیش از ۱۰ هزار کشاورز هلندی با حضور در خیابان‌های لاهه علیه طرح‌های دولت کشورشان برای کاهش آلاینده‌های نیتروژنی تظاهرات کردند.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

تظاهرات روز شنبه توسط گروه «نیروی مدافع کشاورزان» سازماندهی شده بود و بسیاری از شرکت‌کنندگان پرچم ملی کشورشان را در اعتراضی نمادین بصورت سروته در دست گرفته بودند.

آنان همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: اگر کشاورزی نباشد هیچ غذایی نخواهد بود. چیزی به نام مساله نیتروژن وجود ندارد.

تعداد زیاد دام‌ها و استفاده زیاد از کودها موجب بالا رفتن اکسیدهای نیتروژن در آب و خاک هلند و بلژیک شده است بطوری که از استانداردهای اتحادیه اروپا بسیار بالاتر رفته است.

کشاورزان می‌گویند که دولت در مورد مشکل نیتروژن بزرگنمایی کرده و راه‌های ارائه شده برای آن، غیرمنصفانه و غیرموثر است.

از سوی دیگر، هزاران نفر از هواداران محیط زیست در لاهه با برگزاری اعتراضاتی بدون مجوز علیه قوانین مالیاتی که استفاده از سوخت‌های فسیلی را ترغیب می‌کند، تظاهرات کردند. پلیس برای متفرق کردن گروهی از این معترضان از خودروهای آبپاش استفاده کرد.

فعالان محیط زیست خواستار لغو معافیت مالیات سوخت در پالایشگاه‌های نفت و کارخانه و معادن زغال سنگ و صنایع هوانوردی و کشتیرانی هستند.

تظاهرات شنبه در حالی برگزار شد که قرار است هفته آینده انتخابات منطقه‌ای در هلند برگزار شود. این انتخابات در ترکیب سنای آینده هلند تاثیرگذار خواهد بود.

دولت‌های محلی که بعد از انتخابات هفته آینده بر سر کار خواهند آمد می‌توانند تاثیر زیادی در مورد نحوه اجرای سیاست‌های دولت فدرال هلند نقش مهمی ایفا کنند.
https://irna.ir/xjLXx۶
**ایران: از سرگیری روابط با عربستان، دستیابی به آتش‌بس در یمن را سرعت می‌بخشد
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که از سرگیری روابط سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، دستیابی به آتش‌بس در یمن را سرعت می‌بخشد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد: روابط ایران و عربستان سعودی در سه سطح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مهم است.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: از سرگیری روابط سیاسی دو کشور در هر سه سطح از جمله منطقه و جهان اسلام مثبت خواهد بود.

نمایندگی ایران همچنین گفت: "به نظر می رسد از سرگیری روابط سیاسی میان ایران و عربستان، دستیابی به آتش بس در یمن، آغاز گفتگوهای مردمی یمن و تشکیل یک دولت ملی فراگیر در این کشور را سرعت می بخشد."

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه ای در خصوص توافق از سرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودیگفته است: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، در اجرای عملی دکترین سیاست خارجی متوازن ، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در مسیر عینیت بخشیدن به سیاست همسایگی و در تکمیل گام های موثر قبلی، یک گام مهم دیگر به پیش نهاد و در نتیجه مذاکرات فشرده و عملگرایانه، توافق پکن را به منظور قرار گرفتن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مسیر طبیعی محقق نمود.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران با این تحرک نشان داد در مسیر تامین منافع ملت ایران و نیز ملت‌های مسلمان، دوست و همسایه منطقه و همچنین بکارگیری ظرفیتهای منطقه‌ای برای تحقق و تحکیم صلح و ثبات فراگیر و تأمین منافع مشترک و جمعی دولت‌ها و ملتهای منطقه، عزم جدی داشته و گام های موثر و رو به جلو طراحی کرده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است: با ابراز اطمینان نسبت به نقش و آثار مثبت این توافق در تأمین منافع مشترک دو ملت ایران و عربستان و دیگر ملت های منطقه، لازم می داند از ابتکار، میزبانی و نقش جمهوری خلق چین در تحقق این توافق و نیز از نقش مؤثر دولت‌های دوست و همسایه، عراق و عمان در این زمینه قدردانی نماید.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند. به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ؤگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLXwZ
**نیروهای واگنر به مرکز شهر باخموت نزدیک شدند
یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر با بیان اینکه نیروهای روس به مرکز باخموت در اوکراین نزدیک شده‌اند، خواستار دریافت تسلیحات بیشتر برای تصرف کامل این شهر شد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

پریگوژین شنبه شب ویدیویی از خودش منتشر کرد که وی را بر بام ساختمان بلندی در باخموت نشان می‌دهد.

وی در حالی که با دست به سمت یک ساختمان دیگر اشاره می‌کند، می‌گوید: آنجا ساختمان اداری شهر است؛ مرکز شهر. یک کیلومتر و دویست متر فاصله دارد.

پریگوژین در این پیام ویدیویی گفت که مهم‌ترین مساله در حال حاضر دریافت مهمات از ارتش روسیه و «حرکت به جلو» است.

واگنر پیشتر گفته بود که بخش شرقی باخموت را تصرف کرده است. آژانس اطلاعات ارتش انگلیس اعلام کرده که رودخانه باخموتکا در مرکز شهر اکنون به خط مقدم جنگ تبدیل شده است.

باخموت به طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد در جریان جنگ بیش از یک ساله اوکراین تبدیل شده و آژانس اطلاعات ارتش انگلیس هشدار داده که پیشروی بیشتر روس‌ها در این شهر همچنان «بسیار چالش‌برانگیز» خواهد بود.

برخی کارشناسان نیز نسبت به منطقی بودن مقاومت نیروهای اوکراین در باخموت ابراز تردید کرده‌اند اما مقام‌های این کشور هشدار داده‌اند که سقوط این شهر منجر به پیشروی بیشتر روسیه در شرق خواهد شد.
https://irna.ir/xjLXxj
**معترضان سوئیسی خواستار حفظ سیاست بی‌طرفی کشورشان شدند
حدود سه هزار معترض سوئیسی در برن پایتخت این کشور با برگزاری تظاهراتی مقابل ساختمان پارلمان به صادرات تسلیحات جنگی و تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه اعتراض کردند.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

این تظاهرات روز شنبه و از سوی ائتلافی از منتقدان راستگرا از جمله حزب مردم سوئیس و گروه‌های محافظه‌کار جامعه مدنی سازماندهی و برگزار شد.

معترضان در تظاهرات خود خواستار پایبندی شدید دولت سوئیس به سیاست بی‌طرفی این کشور در قبال جنگ اوکراین شدند.

هفته گذشته تظاهرات دیگری با حضور ۲ هزار معترض در برن برگزار شد و معترضان خواستار حمایت بیشتر از مردم اوکراین، اجرای تحریم‌های موثرتر علیه روسیه و سیاست فعالانه سوئیس برای برقراری صلح در اوکراین شدند.

دبیرخانه امور اقتصادی دولت سوئیس (SECO) اعلام کرد که صادرات تسلیحات این کشور در سال ۲۰۲۲ با افزایشی ۲۹ درصدی به ۹۵۰ میلیون فرانک سوئیس (بیش یک میلیارد دلار آمریکا) رسید.

در همین حال، آلن برست رئیس جمهوری سوئیس هفته گذشته تاکید کرد که کشورش با صادرات سلاح به اوکراین مخالف است.

اما کمیسیون امنیت پارلمانی سوئیس دوم اسفند ماه با ۱۳ رای موافق در برابر ۱۲ رای مخالف تصمیم گرفت از طرحی که امکان صادرات مجدد تسلیحات تولیدی سوئیس را به کشورهایی که از حق دفاع مشروع خود استفاده می کنند، حمایت کند.

سوئیس بعنوان کشوری که همواره پایبند سیاست بی‌طرفی بوده در ماه‌های گذشته تغییراتی در رویکرد خود ایجاد و از اوکراین در مقابل روسیه حمایت کرده است.

دولت سوئیس در راستای اجرای تحریم‌های غرب علیه روسیه ۸.۱ میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور را مسدود کرده و به تحریم‌های غرب علیه نفت و محصولات پتروشیمی روسیه نیز محلق شده است.
https://irna.ir/xjLXxC
**سنای فرانسه اصلاحات جنجالی قانون بازنشستگی را تصویب کرد
سنای فرانسه به رغم اعتراض های میلیونی مردم، طرح جنجالی امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور در زمینه اصلاح قانون بازنشستگی را تصویب کرد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

سنا شنبه شب با ۱۹۵ رای موافق در مقابل ۱۱۲ رای مخالف این لایحه را تصویب کرد.

این طرح به کمیته مشترک مجلسین فرستاده می شود و احتمالا روز چهارشنبه در این کمیته بررسی خواهد شد.

اگر این طرح در کمیته مشترک مجلسین نیز تایید شود احتمال می رود که سنا و مجمع ملی روز پنجشنبه رای‌گیری نهایی را درباره آن انجام دهند.

اما نتیجه رای‌گیری در مجمع ملی (مجلس سفلی) در هاله‌ای از ابهام قرار دارد زیرا حزب مکرون برای تصویب این طرح به جلب آرای سایر احزاب نیاز دارد.

در صورتی که دولت مکرون به این نتیجه برسد که آرای کافی در مجمع ملی برای حمایت از این طرح نخواهد داشت، ممکن است که بدون رای‌گیری پارلمانی آن را تصویب و اجرا کند.

مهمترین محور این طرح افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال است؛ موضوعی که با مخالفت‌های بسیار شدیدی مواجه شده است و شنبه نیز هزاران نفر را بار دیگر برای اعلام مخالفت به آن به خیابان‌ها کشاند.

این تظاهرات در هفته‌های گذشته تا ۲ میلیون نفر را به خیابان‌ها آورد اما طبق آمار وزارت کشور فرانسه، شمار معترضان در تظاهرات سراسری شنبه ۳۶۸ هزار نفر بود.
https://irna.ir/xjLXxH
**کره شمالی تدابیر عملی برای بازدارندگی جنگی اتخاذ کرد
کره شمالی اعلام کرد که حزب حاکم کارگران این کشور در پاسخ به اقدامات آمریکا و کره جنوبی، تدابیر عملی و مهمی برای بازدارندگی جنگی اتخاذ کرده است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

خبرگزاری کره شمالی بامداد یکشنبه نوشت که این تصمیم در جلسه حزب کارگران به ریاست کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اتخاذ شد.

این خبرگزاری به جزییات بیشتری در این باره اشاره نکرد.

رهبر کره شمالی جمعه گذشته نیز به ارتش این کشور دستور داد تا رزمایش‌های بیشتری برای آمادگی در یک «جنگ واقعی» انجام دهد.

او تاکید کرد که واحدهای تهاجمی ارتش باید برای اجرای کامل دو ماموریت راهبری آماده باشند: اول جلوگیری از جنگ و دوم بدست گرفتن ابتکار جنگ از طریق افزایش رزمایش‌هایی برای جنگ واقعی.

این هشدارها در حالی است که رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا قرار است روز دوشنبه آینده شروع شود و به مدت ۱۰ روز ادامه داشته باشد. پیونگ یانگ پیش از این، به سئول و واشنگتن درباره برگزاری رزمایش مشترک هشدار داده بود.

کره شمالی پنج‌شنبه در واکنش به رزمایش آینده کره جنوبی و آمریکا، یک موشک بالستیک به سمت دریای زرد شلیک کرد.

قانونگذاران کره جنوبی سه شنبه گذشته اعلام کرده بود که احتمالا کره شمالی تمرینات نظامی گسترده‌ای با حضور موشک بالستیک بین قاره‌ای جدید خود در ماه مارس یا آوریل انجام خواهد داد.

کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی ۱۶ اسفند ماه در بیانیه‌ای هشدار داد که اگر آمریکا علیه آزمایش‌های موشکی کره شمالی اقدام نظامی انجام دهد، پیونگ یانگ آن را اعلان جنگ تلقی خواهد کرد.
https://irna.ir/xjLXxK
**کولبا خواهان صادرات تسلیحات بیشتر آلمان به اوکراین شد
"دیمیترو کولبا" وزیر امور خارجه اوکراین خواهان صادرات تسلیحات آلمان و آموزش خلبانان اوکراینی با جت‌های جنگنده غربی شد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه با روزنامه بیلد آلمان اعلام کرد که کمبود مهمات مشکل شماره یک در تلاش اوکراین برای دفع تهاجم روسیه است.

وی در ادامه افزود که سازندگان تسلیحات آلمانی ماه گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ به او گفته بودند که آماده تحویل (تسلیحات) هستند اما دولت باید قرارداد صادرات را امضاکند.

وزیر خارجه اوکراین با اشاره به بی توجهی متحدان غربی در تامین تسلیحات تصریح کرد که انتظار ندارد متحدان غربی به این زودی جت‌های جنگنده‌ای را که اوکراین درخواست کرده است، در اختیار کی یف بگذارند اما خلبانان اوکراینی باید به هر حال آموزش ببینند، بنابراین پس از اتخاذ این تصمیم آماده خواهند بود.

کولبا همچنین خاطر نشان کرد که اوکراین به دفاع از شهر باخموت، مرکز حمله روسیه در شش ماه گذشته، ادامه خواهد داد.

وی در ادامه گفت: "عقب نشینی از باخموت بهمعنای استقرار و اشغال این شهر از سوی نیروهای روسیه است وسپس چاسیو یار سقوط خواهد کرد. بنابراین هر شهر پشت باخموت ممکن است به همان سرنوشت دچار شود.
https://irna.ir/xjLXxP
**اتحادیه اروپا خواهان کنترل شدید صادرات فناوری به روسیه شد
نشریه بلومبرگ گزارش داد که اتحادیه اروپا از شرکای تجاری خود می خواهد تا بر صادرات نظارت بهتری داشته باشند، تا از نقض تحریم‌ها و فروش فناوری‌های ممنوعه به روسیه جلوگیری شود.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

صادرات کالاهای نیمه هادی پیشرفته و فناوری های دو منظوره از اتحادیه اروپا و کشورهای گروه هفت به روسیه از زمان اعلام دور تحریم ها علیه مسکو به دلیل درگیری در اوکراین بشدت کاهش یافته است.

براساس این گزارش، اما صادرات کالاهای اتحادیه اروپا به کشورهای شریک تجاری روسیه مانند ترکیه، امارات متحده عربی و برخی از اقتصادهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی در همان دوره افزایش یافته است که نشان از صادرات این کالاها به روسیه است.

به نوشته بلومبرگ، اتحادیه اروپا و متحدانش انتظار دارند که بزودی اقلام ممنوعه صادر شده به روسیه پایان یابد و آنان بشدت دنبال آن هستند تا با بستن منافذ صادرات مجدد اقلام حساس به روسیه جلوگیری کنند.

پیش از این والی آدیمو معاون وزیر خزانه داری آمریکا به چین در مورد دور زدن تحریم ها و صادرات کالا به روسیه هشدار داد.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که واشنگتن از تحریم شرکت‌های چینی که از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند، ترسی نخواهد داشت،

برایان نلسون افزود: شرکت‌های چینی باید بین فعالیت در کشورهای متحد ما که ۵۰‌ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند و انجام کسب‌وکار با روسیه که هر روز منزوی‌تر از قبل می‌شود، یکی را انتخاب کنند.
https://irna.ir/xjLXxM
**رسانه آمریکایی: توافق ایران با عربستان، آب سردی بر جاه‌طلبی‌های نتانیاهو است
یک رسانه آمریکایی توافق ایران و عربستان را یکی از چشمگیرترین تغییرات در دیپلماسی خاورمیانه در سالهای اخیر دانست و گفت که این توافق آب سردی بر جاه طلبی‌های بنیامین نتانیاهو است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در تازه ترین تحلیل خود درباره توافق ایران و عربستان نوشت: از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و ایران به عنوان رقبای دیرینه منطقه‌ای، موجی از شوک در خاورمیانه ایجاد کرد و ضربه نمادینی به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل وارد کرد که تهدید ناشی از تهران را اولویت دیپلماسی عمومی و جنگ شخصی خود قرار داده است.

خبرگزاری آشوشیتدپرس روز شنبه به وقت محلی افزود: این تحول که نقطه اوج بیش از یک سال مذاکرات در بغداد و مذاکرات اخیر در چین است در سیاست داخلی اسرائیل نیز انعکاس داشت و اختلافات درون حزبی در این لحظات بحرانی از رژیم صهیونیستی را نشان داد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: این توافق نشان دهنده یکی از چشمگیرترین تغییرات در دیپلماسی خاورمیانه در سال های اخیر است. توافق میان ایران و عربستان، در اسرائیل ناامیدی و نارضایتی را به دنبال داشت.

آسوشیتدپرس ادامه داد: کارشناسان می گویند توافقی که روز جمعه بدست آمد آب سردی بر جاه طلبی های بنیامین نتانیاهو برای عادی سازی روابط با عربستان است. تصمیم عربستان سعودی برای تعامل با رقیب منطقه‌ای‌اش، اسرائیل را تا حد زیادی تنها گذاشته است، زیرا این رژیم کارزار انزوای دیپلماتیک ایران و تهدید به حمله نظامی یکجانبه علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را رهبری می کند.

یوئل گوزانسکی، کارشناس خلیج فارس در موسسه مطالعات امنیت ملی، یک اندیشکده اسرائیلی گفت: این توافق ضربه ای به تصور و تلاش های اسرائیل در سال های اخیر برای تشکیل یک جبهه ضد ایران در منطقه است. اگر خاورمیانه را یک بازی برد و باخت برای ایران و اسرائیل درنظر بگیریم، یک برد دیپلماتیک برای ایران خبر بسیار بدی برای اسرائیل است.

دنی دانون، متحد نتانیاهو و سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل که اخیراً توافق صلح با عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ را پیش بینی کرده بود، ناامید به نظر می رسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این توافق به شانس به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط عربستان آسیب می زند، گفت: این توافق میان ایران و عربستان تلاش های ما را با مشکل مواجه می کند.

اعلام توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، در روز جمعه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ برای از سرگیری روابط پس از هفت سال تنش، بازتاب گسترده ای در آمریکا به ویژه در میان مقامات و تحلیلگران آمریکایی داشته است.

به گزارش ایرنا ، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند. به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ؤگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLXxR
**عطوان: توافق ایران و عربستان پایانی برای سلطه آمریکا و انگلیس در خاورمیانه است
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای "رأی الیوم" در سرمقاله روز شنبه خود نوشت که توافق ایران و عربستان با نظارت چین آغاز یک پایان برای سلطه ۸۰ ساله انگلیس و آمریکا در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است و نقش پکن به عنوان یک بازیگر راهبردی مهم در این مناطق را به رخ کشیده است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

عطوان در این باره نوشت: عربستان با این توافق، چراغ خاموش و توسل به گفت وگو، توانست مانع از هدر رفتن منابع مالی نظامی هنگفتی شود که در جنگ مستقیم یا غیر مستقیم با ایران هدر می داد.

وی ادامه داد؛ این کشور با این اقدام می تواند میلیاردها دلار را پس انداز کرده و از آن برای توسعه قدرت و سرمایه گذاری در طرح‌های آینده خود استفاده کند و به وسیله آن به قدرت مالی و اقتصادی و شاید نظامی تبدیل شود که بتواند به خودکفایی نظامی برسد و منابع درآمدی خود را گسترش و از تکیه بر تنها فروش نفت بکاهد.

عطوان افزود: این توافق مهم ترین نشانه‌های ضعف دو جانبه آمریکا و اسرائیل در منطقه و جهان را برملا کرد و آغازی بر فروپاشی طرح‌های این ائتلاف بزرگ است که بزرگ‌ترین آن تأسیس یک ائتلاف میانه رو به رهبری حکام و کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج [فارس] بود، همچنان که این توافق تمام نقشه‌هایی را درهم شکست که از ایران ساخته بودند تا بوسیله آن بتوانند به لحاظ نظامی و امنیتی بخواهند از این کشورها باج خواهی کنند، اقدامی که موجب ادامه سلطه آنان و تعمیق آن شده بود.

این نویسنده فلسطینی تأکید کرد: اسرائیل در ۲۰ سال گذشته، تمام توان، روابط و لابی‌های یهودی خود را برای مبارزه، تضعیف ایران به کار گرفته و تلاش کرده تا یک دیواری در برابر تهران در کشورهای عربی ایجاد کند، همچنان که برای حمله به ایران و تخریب برنامه هسته‌ای آن نقشه‌ها ریخته، اما نتایج آن کاملا عکس شده است.

وی افزود: بعید نیست که عربستان پس از این توافق، بخواهد در زمینه صنایع نظامی بویژه این که ایران در تولید موشک‌های نقطه‌زن، فرا صوت، پهپاد و زیردریایی پیشرفته است، از توانمندی نظامی تهران بهره ببرد، چرا که ایران برخلاف پاکستان که تسلیم سلطه آمریکا، دیکته‌ها و محدودیت‌های واشنگتن است، بصورت مستقل تصمیم گیری می کند.

عطوان نوشت: عربستان تمام برنامه‌های خود برای چرخش به شرق؛ چین و شمال؛ روسیه را از دیگر کشورهای عربی مخفی کرد، اقدامی که برآمده از نگاه راهبردی دوراندیشانه و مبتنی بر پژوهش‌های عمیق ریاض بوده که ارکان آن را این موضوع تشکیل می دهد که دوران آمریکا و رهبری جهان روبه پایان است و باید به سرعت به نظام جدید جهانی به رهبری چین و روسیه پیوست.

سردبیر رأی الیوم افزود: توافق صلح آبراهام که رژیم صهیونیستی برای تقویت سلطه خود بر منطقه و ثروت‌های آن حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده بود و منتظر میوه آن؛ یعنی پیوستن عربستان به آن بود. اکنون پس از توافق ریاض و تهران حال خوشی ندارد و بسان بیماری است که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

عطوان افزود: زمانی که رهبران عربستان با روسیه و چین تشکیل یک ائتلاف بدهند و ریاض به سازمان بریکس بپیوندد، دیگر چه نیازی به اسرائیل، آمریکا، گنبد دروغین آهنین یا موشک‌های افتضاح پاتریوت خواهد داشت، چرا که جایگزین آن موجود است و می‌تواند از موشک‌های اس ۵۰۰ و جنگنده‌های پیشرفته سوخو ۳۵ روسیه بهره ببرد.

سردبیر رأی الیوم در بخش دیگری از یادداشت خود به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل طعنه زد و نوشت که آنها که مدعی هستند که حتی حرکت مورچه‌ها را در منطقه به دقت زیر نظر دارند و در این راه ده‌ها میلیارد دلار از برخی کشورها بابت اعزام کارشناس می‌گیرند، اکنون پرسش این است که چرا از مذاکرات عربستان و ایران و پیشرفت آن از همان دوره‌های نخست مذاکرات ابتدا در عراق و در عمان و سپس در چین را اطلاع نداشتند؟

عطوان ادامه داد: ایران کشوری مسلمان، همسایه است که نمی توان جایگاه جغرافیایی و نقش تمدنی و تاریخ امپراتوری آن را که بیش از ۸ هزار سال قدمت دارد، نادیده گرفت.

وی افزود: عربستان درحال خارج شدن از محور آمریکا است که تمام توطئه‌ها علیه عرب برآمده از آن و در راستای سلطه و برتری طلبی اسرائیل استوار است، همچنان که انتظار داریم بزودی جنگ یمن پایان یابد، مذاکرات حوثی‌ها با ریاض آغاز شود، اسرای دوطرف مبادله شوند، توافق آتش بس با نظارت بین المللی امضا شود.

سردبیر رأی الیوم نوشت: عربستان به لحاظ راهبردی درحال تغییر است و چین نیز به بازیگر راهبردی در خلیج فارس و خاورمیانه و از دروازه ورود به عربستان تبدیل شده است. این ورود پکن با توجه به کاهش نفوذ آمریکا رخ داده است.

عطوان در پایان نوشت: ما دربرابر یک نقطه عطف تاریخی در منطقه هستیم و امیدواریم که این روند ادامه یابد و عمیق شود، این توافق نوید بخش یک نهضت جدید بر اساس گفت وگو و توافق است که به ۸۰ سال هژمونی و سلطه آمریکا و غربی‌ها در این منطقه پایان خواهد داد.
https://irna.ir/xjLXxy
**اقتصاددان برجسته آمریکایی: اقتصاد اسرائیل در حال فروپاشی است
اقتصاددان و سیاستمدار آمریکایی- یهودی شنبه شب نسبت به خطر فروپاشی اقتصادی رژیم صهیونیستی در نتیجه طرح کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای اجرای قانون اصلاح "نظام قضایی" هشدار داد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

بن شالوم برننکی به خبرنگار این شبکه در نیویورک نسبت به تأثیرات کودتای قضایی نتانیاهو و پیامدهای ناشی از آن بر اقتصاد اسرائیل هشدار داد.

وی گفت: اقتصاد اسرائیل به تجارت بین الملل و سرمایه گذاری کشورهای دیگر گره خورده است و این کودتا آسیب زیادی به امنیت سرمایه گذاری خارجی، شرکای تجاری آنان و صاحبان کسب و کار اسرائیلی آنها وارد خواهد کرد.

برننکی گفته که این اقدام کابینه نتانیاهو خطرات قضایی و سیاسی جدیدی را ایجاد خواهد کرد، همچنان که حقوق اقلیت‌ها را نیز به خطر خواهد انداخت.

این اقتصاددان برجسته تأکید کرد: برای تضمین ادامه موفقیت اقتصادی، اسرائیل باید بسیار به کندی و با اجماعی گسترده به موضوع تغییر کلیدی در نظام قضایی‌اش دست بزند.

برننکی، اقتصاددان و سیاستمدار آمریکایی و یکی از اعضای برجسته نهاد بروکینگز است که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ در دو دوره به عنوان چهاردهمین رئیس فدرال رزرو خدمت کرد.

او در سال ۲۰۰۶ جانشین آلن گرینسپن و جایگزین وی در سال ۲۰۱۴، جنت یلن شد.

وی یکی از پرنفوذترین اقتصاددادان آمریکایی-یهودی است که بحران جهانی ۲۰۰۸ را پیش بینی کرد.

برننکی از شخصیت‌های مورد احترام نتانیاهوست و وی سال گذشته میلادی به دنبال آن بود که وی را به عنوان رئیس بانک مرکزی اسرائیل منصوب کند.

وی سال گذشته نیز موفق به کسب جایزه نوبل اقتصاد شد.

در لایحه کابینه نتانیاهو موسوم به "اصلاح قانون قضایی" که ساکنان سرزمین‌های اشغالی از آن به کودتای قانون اساسی تعبیر می‌کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه دستگاه اجرایی و قانونگذاری در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این لایحه همچنین اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و همچنین اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه در جلسه کنست (پارلمان) که چند هفته پیش برگزار شد، در شور اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف به تصویب رسید.

این لایحه برای آن که تصویب و به قانون تبدیل شود، باید در شور دوم و سوم نیز به رأی گذاشته شود و در کمیسیون‌های تخصصی رأی آورد و در در صورت تصویب نهایی به قانون تبدیل خواهد شد.

نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با همین لایحه «اصلاح نظام قضایی» از محاکمه فرار کند.

ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز افشا کرد که تلاش نتانیاهو و حزب وی برای اصلاحات در دستگاه قضایی که صهیونیست‌ها از آن به عنوان کودتا یاد می‌کنند، برای تبرئه بنیامین نتانیاهو از محاکمه است.
https://irna.ir/xjLXxF
**فنلاند جنگنده های از رده خارج را به اوکراین می دهد
"سنا مارین" نخست وزیر فنلاند اعلام کرد هلسینکی جنگنده هایی را که در سال ۲۰۲۵ از رده خارج می شوند به اوکراین تحویل دهد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

مارین نخست وزیر فنلاند در جریان سفر خود به کی‌یف گفت که فنلاند می‌تواند درباره تامین جنگنده‌های از کار افتاده به اوکراین گفت و گو کند.

مارین در مصاحبه با روزنامه فنلاندی گفت: به نظر من فنلاند بعنوان بخشی از جامعه کشورهای متحد می تواند به اوکراین در تقویت دفاع هوایی خود کمک کند و در مورد جنگنده ها، فنلاند ظرف چند سال آینده تجهیزات جایگزینی دریافت خواهد کرد، بنابراین لازم است در مورد استفاده بیشتر از تجهیزات از کار افتاده بحث شود.

نخست وزیر فنلاند افزود جامعه بین المللی باید تسلیحات سنگین بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهد.

نیروی هوایی فنلاند در حال حاضر دارای ۶۲ فروند جنگنده مک دانل داگلاس F/A-۱۸ هورنت است که انتظار می رود از سال ۲۰۲۵ بتدریج از رده خارج شده و جت های جنگنده جدید لاکهید مارتین F-۳۵A Lightning II جایگزین آن می شوند.
https://irna.ir/xjLXxV
**ادعای اوکراین: روسیه در باخموت ۲۲۱ کشته و ۳۱۴ زخمی داشت
ارتش اوکراین مدعی شد که در ۲۴ ساعت گذشته در شهر باخموت ۲۲۱ نظامی روسیه کشته و ۳۱۴ نفر دیگر زخمی شدند.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

سرهی چرواتی سخنگوی ارتش اوکراین شنبه شب با اعلام این آمار افزود که روس‌ها در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ حمله در باخموت انجام دادند و در مجموع ۲۳ درگیری میان دو طرف رخ داد.

درگیری‌های روسیه و اوکراین بر سر باخموت ماه‌هاست که جریان دارد و به طولانی‌ترین و خونین‌ترین برخورد نظامی دو طرف از آغاز جنگ تاکنون تبدیل شده است.

دو طرف به تحمل تلفات سنگین در این شهر اذعان کرده‌اند. برخی مقام های اوکراینی پیشتر از احتمال خروج از باخموت و کنترل روسیه بر آن سخن گفته بودند اما یک مشاور رئیس جمهوری اوکراین جمعه گفت که نیروهای این کشور به نبرد در باخموت ادامه می‌دهند زیرا جنگ در این شهر در حال فرسوده کردن بهترین واحدهای روسیه است.

روسیه اعلام کرده است که تصرف باخموت حفره‌ای در خط دفاعی اوکراین ایجاد خواهد کرد و به تصرف کامل منطقه صنعتی دنباس منجر خواهد شد.

یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر شنبه شب با بیان اینکه نیروهای روس به مرکز باخموت در اوکراین نزدیک شده‌اند، خواستار دریافت تسلیحات بیشتر برای تصرف کامل این شهر شد.

واگنر پیشتر گفته بود که بخش شرقی باخموت را تصرف کرده است. آژانس اطلاعات ارتش انگلیس اعلام کرده که رودخانه باخموتکا در مرکز شهر اکنون به خط مقدم جنگ تبدیل شده است.
https://irna.ir/xjLXxT
**رسانه آمریکایی: توافق ایران وعربستان با میانجیگری چین، زنگ خطری برای آمریکا است
رسانه آمریکایی هیل در تحلیلی درباره توافق ایران و عربستان سعودی با بیان اینکه توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین زنگ خطری برای آمریکا است، نوشت که این موفقیت دیپلماتیک و سیاسی برای پکن بود که اخیراً طرح صلحی را برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

تارنمای خبری هیل روز شنبه به وقت محلی در تحلیلی درباره توافق ایران و عربستان سعودی نوشت: توافق ایران و عربستان سعودی در روز جمعه برای برقراری مجدد روابط که با میانجیگری چین به عنوان رقیب اصلی واشنگتن در جهان انجام، توجه‌ها را به نقش آمریکا در خاورمیانه معطوف کرده است.

این رسانه آمریکایی افزود: این توافق دیپلماتیک که پس از چهار روز مذاکره با مقامات ارشد امنیتی در پکن به دست آمد، تنش بین قدرت‌های خاورمیانه را پس از هفت سال خصومت کاهش می‌دهد.

الکس وطن خواه مدیر برنامه ایران در موسسه خاورمیانه، گفت که توافق ایران و عربستان سعودی یک توافق مهم برای منطقه است. وی همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا این توافق می تواند خشونت در یمن را متوقف کند؟

وطن خواه ابراز عقیده کرد: باید دید که آیا تهران و ریاض می توانند به یک گفتگوی معنادار دست پیدا کنند؟ بازگشایی سفارت‌ها به معنای گفت‌وگوی معنادار نیست. دو کشور با سفری پر پیچ و خم مواجه خواهند بود.

هیل نوشت: خبر روز جمعه یک موفقیت دیپلماتیک و سیاسی برای پکن بود که اخیراً نیز طرح صلحی را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین منتشر کرد.

وطن خواه ادامه داد که ایران و عربستان سعودی در چند سال گذشته به دنبال کاهش تنش بوده‌اند.

در حالی که این تحلیلگر سیاسی از نقش چین به عنوان یک میانجی شگفت زده شده بود، توضیح داد که این توافق در درازمدت "یک ضرر بزرگ" برای واشنگتن محسوب نمی شود.

وی تصریح کرد: این توافق به طور نمادین آمریکا را به عنوان کشوری نشان می دهد که نقش کلیدی ندارد.اما قرار نیست خاورمیانه تحت سلطه چین باشد.

تارنمای هیل وابسته به کنگره آمریکا ادامه داد: در مقایسه با چین، آمریکا برای دهه‌ها روابط تیره‌ای با ایران داشته است و میانجیگری واشنگتن برای یک توافق عادی سازی روابط مشابه میان تهران و ریاض تقریبا غیرممکن بود.

برخی کارشناسان هشدار داده اند که چین در حال آغاز دوره جدیدی از تعامل دیپلماتیک در خاورمیانه است، درحالی که پیش از این، پکن بیشتر روابط اقتصادی با کشورهای این منطقه داشت.

اعلام توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، در روز جمعه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ برای از سرگیری روابط پس از هفت سال تنش، بازتاب گسترده ای در آمریکا به ویژه در میان مقامات و تحلیلگران آمریکایی داشته است.

به گزارش ایرنا ، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند. به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ؤگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLXxW
**وزیر جنگ پیشین اسرائیل به نتانیاهو: بروید به جهنم
آویگدور لیبرمن وزیر جنگ و اقنصاد پیشین کابینه بنیامین نتانیاهو شنبه شب خطاب به اعضای کابینه رژیم صهیونیستی گفت: بروید به جهنم.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

لیبرمن که در شهر نتانیا در تظاهرات سرزمین های اشغالی شرکت کرده بود، افزود: اطرافم را جستجو کردم تا آشوب طلب را ببینم، اما تنها ساکنان اسرائیل را دیدم، به همین خاطر دوست دارم به همه افراد کابینه نتانیاهو بگویم: برین به جهنم.
در دهمین هفته متوالی در سرزمین های اشغالی، ساکنان فلسطین اشغالی بار دیگر شنبه شب هزاران نفر در اعتراض به قانون "اصلاح نظام قضایی" به خیابان ها ریختند و علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و کابینه وی به ویژه وزیر دادگستری شعار دادند.
رسانه ها اعلام کرند که شمار تظاهر کنندگان به ۳۰۰ هزار تن رسیده که علیه قانون اصلاح نظام قضایی درحال تظاهرات هستند.

از سوی دیگر، خبر می رسد که ۵۰ هزار تن دیگر نیز در شهر بندری "حیفا" علیه سیاست های نتانیاهو و کابینه وی دست به تظاهرات گسترده زدند.

"ایتامار بن گویر" وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز تظاهرکنندگان در سرزمین های اشغالی را آشوب طلب خواند و مدعی شد که وی به دنبال ریختن خون نیست، اما گروهی از آشوب طلب ها بزرگ ترین جاده حیاتی اسرائیل را به مدت سه ساعت مسدود کرده بودند.

در لایحه کابینه نتانیاهو موسوم به "اصلاح قانون قضایی" که ساکنان سرزمین‌های اشغالی از آن به کودتای قانون اساسی تعبیر می‌کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه دستگاه اجرایی و قانونگذاری در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این لایحه همچنین اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه در جلسه کنست (پارلمان) که هفته‌های گذشته برگزار شد، در شور اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف به تصویب رسید.

این لایحه برای آن که تصویب و به قانون تبدیل شود، باید در شور دوم و سوم نیز به رأی گذاشته شود و در کمیسیون‌های تخصصی رأی آورد و در در صورت تصویب نهایی به قانون تبدیل خواهد شد.

نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با همین لایحه «اصلاح نظام قضایی» از محاکمه فرار کند.

ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز افشا کرد که تلاش نتانیاهو و حزب وی برای اصلاحات در دستگاه قضایی که صهیونیست‌ها از آن به عنوان کودتا یاد می‌کنند، برای تبرئه بنیامین نتانیاهو از محاکمه است.
https://irna.ir/xjLXy۳
**رسانه آمریکایی: واشنگتن برنامه‌ای برای دیدار با اسموتریچ ندارد
رسانه آمریکایی "ان بی سی" نیوز شنبه شب در گزارشی بار دیگر اعلام کرد که اعضای دولت جوبایدن رئیس جمهوری آمریکایی هیچ برنامه‌ای برای دیدار با "بزالل اسموتریچ" وزیر دارایی اسرائیل ندارند.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

اسموتریچ پس از یورش اخیر شهرک‌نشینان صهیونیست به دهستان حواره در جنوب نابلس و انجام چند عملیات ضد صهیونیستی در پاسخ به این جنایت، خواستار محو کلی این شهرک شده بود، اظهاراتی که موجی از محکومیت و انزجار را در سراسر جهان از جمله در آمریکا به دنبال داشت.

پیش از این نیز کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا دیدار با وزیر تندرو دارایی رژیم صهیونیستی را که قرار است به واشنگتن سفر کند، تحریم کرده است.

کاخ سفید رسما اعلام کرد، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا با بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل در واشنگتن دیدار نخواهد کرد.

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهارات اسموتریچ درباره "محو دهستان حواره" را "غیر مسؤولانه، توهین آمیز و نفرت انگیز" دانست.

اسموتریچ امروز یکشنبه برای نخستین بار از زمان انتصابش به عنوان وزیر در کابینه بنیامین نتانیاهو برای شرکت در کنفرانس سازمان "Bunds" که مسؤول جمع آوری کمک‌های مالی یهودیان در جهان برای اسرائیل است، به واشنگتن سفر می‌کند.

چند سازمان، از جمله سازمان‌های یهودی نیز خواستار جلوگیری از سفر اسموتریچ به واشنگتن و عدم اعطای ویزا برای ورود به آمریکا شده‌اند.
https://irna.ir/xjLXy۵
**مقام سابق آمریکایی: تعجب آور نیست اگر خبر بعدی احیای گفتگوهای برجام باشد
مقام پیشین آمریکایی و مدیر ارشد مرکز رفیق حریری و برنامه های خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک درباره توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین گفت: تعجب آور نیست اگر خبر بعدی احیای گفتگوهای ایران و آمریکا در مورد برجام باشد که بار دیگر با میانجیگری چین انجام خواهد شد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

ویلیام وکسلر مدیر ارشد مرکز رفیق حریری و برناهای خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک و معاون پیشین دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در عملیات ویژه و مبارزه با تروریسم روز شنبه به وقت محلی درباره توافق ایران و عربستان افزود: تعجب آور نیست اگر خبر بعدی احیای گفتگوهای ایران و آمریکا در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد که بار دیگر با میانجیگری چین انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این زمینه تردید دارد، گفت: چنین خبری در واشنگتن مورد استقبال قرار خواهد گرفت اما در اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان کاهش و تقلیل بازدارندگی آمریکا و اسرائیل علیه ایران تلقی خواهد شد.

مدیر ارشد مرکز رفیق حریری و برنامه های خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک معتقد است توافق ایران و عربستان در مقطعی زمانی حاصل شده است که حاوی دو هشدار برای آمریکا است که سوالات راهبردی مهمی را مطرح می کند.

این تحلیلگر ارشد و مقام پیشین آمریکایی تصریح کرد: اولین هشدار این است که چین دو طرف را کنار یکدیگر گرد آورده است آن هم در زمانی که شی جین پینگ رئیس‌جمهور این کشور سومین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: پس از سالها اعلام موضع از سوی چین مبنی بر اینکه این کشور خواهان ایجاد روابط اقتصادی در خاور میانه است و به دنبال نفوذ سیاسی نیست، اکنون می‌توانیم بگوییم که آن مواضع غلط بودند.

وچسلر اظهار داشت: در واقع، چین به مدت دو دهه به طور پیوسته در حال افزایش نفوذ سیاسی منطقه‌ای خود بوده است که اخیراً با سفر شی جین پینگ به ریاض در ماه دسامبر و سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به پکن در ماه گذشته، این نفوذ برجسته شد.

مدیر مرکز برنامه های خاورمیانه اندیشکده آتلانتیک تصریح کرد: این توافق هنگامی حاصل شده است که آمریکا و اسرائیل با رزمایش‌های نظامی مشترک در حال هماهنگی نزدیک برای پاسخ بالقوه به برنامه هسته‌ای ایران هستند و مشاور امنیت ملی اسرائیل پس از سفر نتانیاهو به اروپا این هفته از کاخ سفید بازدید می‌کند.

این سیاستمدار سابق آمریکایی در عین حال ادامه داد: در حالی که کاخ سفید ممکن است از تنش‌زدایی در خاورمیانه استقبال کند، اسرائیل از این تحولات استقبال نخواهد کرد، زیرا کاهش تنش در منطقه را به عنوان اقدامی برای کاهش تهدید اقدام نظامی علیه ایران تفسیر می‌کند.
تحلیلگر ارشد آمریکایی: توافق ایران و عربستان، تصمیم گیری عملگرایانه در سیاست خارجی خاورمیانه است

"جورجیو کافیرو" تحلیلگر ارشد آمریکایی و مدیر اجرایی موسسه تحلیل وضعیت خلیج فارس نیز گفت که توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین باید از دریچه تحولات از سال ۲۰۲۰ در خاورمیانه به سمت "تصمیم گیری عملگرایانه سیاست خارجی و تعامل دیپلماتیک میان کشورهایی که مشکلات عمده ای در روابط خود داشته اند" درنظر گرفته شود.

این تحلیلگر آمریکایی مسایل خاورمیانه روز شنبه به وقت محلی درباره توافق ایران و عربستان افزود: که چنین مانورهای دیپلماتیک شامل بهبودی روابط ترکیه، سوریه و امارات با رقبای منطقه ای خود است.

مدیر موسسه تحلیل وضعیت خاورمیانه اضافه کرد: «کشورهای خاورمیانه به‌جای اصرار بر اهداف خاص و طرح های ایدئولوژیک، در حال تبدیل شدن به کشورهایی معامله‌گرتر و دوری از ایده‌پردازی در سیاست خارجی خود هستند.»

وی ادامه داد: من علاقه مند به پی بردن به دیدگاه بحرین در مورد توافق عربستان سعودی و ایران هستم. بحرین، بسیار بیشتر از هر کشور دیگر در شورای همکاری خلیج فارس، ایران را تهدیدی جدی برای امنیت داخلی خود می داند. نمی دانم که چگونه روابط ایران و عربستان سعودی ممکن است بر درک بحرین از تهران تأثیر بگذارد.

اعلام توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، در روز جمعه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ برای از سرگیری روابط پس از هفت سال تنش، بازتاب گسترده ای در آمریکا به ویژه در میان مقامات و تحلیلگران آمریکایی داشته است.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند. به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ؤگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLXy۹
**تداوم اعتراض‌ها به اصلاحات جنجالی قانون بازنشستگی در سراسر فرانسه
معترضان به اصلاحات دولتی قانون بازنشستگی فرانسه دیروز (شنبه) هم به خیابان‌ها آمدند تا تصویر دیگری از اعتراضات را به ثبت برسانند اما شمار آنان کمتر از پیش‌بینی برگزارکنندگان بود.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

دیروز هفتمین روز اعتراض خیابانی و اعتصاب سراسری در فرانسه در واکنش به اصلاحات جنجالی قانون بازنشستگی در سراسر فرانسه برگزار شد.

به نوشته روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، معترضانی که دیروز در اعتراض به افزایش دو ساله سن بازنشستگی به خیابان‌های شهرهای بزرگ و کوچک فرانسه آمدند از پیش‌بینی اتحادیه‌های دعوت‌کننده کمتر بود.

هرچند در شهری چون «تولوز» تعداد معترضان از اعتراضات قبلی که ۷ مارس (۱۶ اسفند) برگزار شد، بیشتر شد اما به نظر می رسد در مجموع معترضان کمتری در سراسر فرانسه به خیابان‌ها آمدند.

اتحادیه‌ها با توجه به مناقشه مجلس ملی بر سر این اصلاحات تجمع جمعیت بیشتری را انتظار می‌کشیدند.

کنفدراسیون عمومی کار (CGT) مهم‌ترین و بزرگترین اتحادیه کارکنان و کارگران شما شرکت کنندگان در اعتراضات دیروز را یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد. این در حالیست که وزارت کشور فرانسه این تعداد را بسیار کمتر و ۳۶۸ هزار نفر اعلام کرد.

وزارت کشور فرانسه شمار معترضان در خیابان‌های پاریس را ۴۸ هزار نفر تخمین زدند. کنفدراسیون کار این تعداد را ۳۰۰ هزار نفر اعلام می‌کند. و به هر روی این تعداد رقمی کمتر از شروع اعتراضات از ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) را نشان می‌دهد.
در آن روز که نخستین اعتراض سراسری و مردمی به اصلاحات قانون بازنشستگی بود، جمعیت معترضان در پاریس ۴۴۰ هزار نفر بنابر آمار پلیس پاریس و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به گفته کنفدراسیون عمومی کار، اعلام شده بود.

در آن روز اتحادیه‌ها توانستند با ثبت رکورد یک میلیون و ۲۸۰ هزار معترض بنابر اعلام وزارت کشور و سه میلیون نفر به گفته کنفدراسیون عمومی کار، همانطور که انتظار داشتند، کشور را فلج کنند.

لو فیگارو نوشت: تظاهرات کنندگان دیروز یا به دلیل تسلیم شدن و یا امید به عقب نشینی دولت پس از اعتراضات پی در پی آنطور که انتظار می‌رفت خیابان ها را پر نکردند. این در حالی بود که این اعتراض برای روزهای تعطیل پایان هفته برنامه‌ریزی شده بود تا کارمندان برای حضور در آن نیازی به اعلام اعتصاب نداشه باشند.

در اعتراضاتی که در ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) در فرانسه برگزار شده بود، ۹۶۳ هزار نفر به گفته وزارت کشور و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بنابر اعلام کنفدراسیون عمومی کار به خیابان‌ها آمده بودند.

ادامه اعتراضات در صورت تصویب قانون جدید

مطالعات مرکز نظرسنجی «اودکسا» به سفارش لو فیگارو نشان می‌دهد که فرانسویان تصمیم ندارند حتی با تصویب قانون جدید دست از اعتراض بردارند.

پیشتر فیلیپ مارتینز رهبر کنفدراسیون کار گفته بود حتی در صورت تصویب این قانون در ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) اعتراض به آن ادامه یابد.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نیمی از فرانسویان (۵۹درصد) با آن موافق هستند و از آن حمایت می‌کنند.

این در حالیست که دولت که از گفت‌وگو با اتحادیه ‌ها سرباز می‌زند امیدوار است معترضان از ادامه اعتراض خسته شوند.

دولت امانوئل مکرون که گفته می‌شود پرچالش‌ترین روزهای دور دوم ریاست جمهوری را تجربه می‌کند، با توسل به ابزاری قانونی موفق شد طرح جنجالی خود را دیشب در مجلس سنا به تصویب برساند.
رسانه‌های فرانسوی معتقدند الیزابت بورن نخست وزیر در ارائه طرح اصلاحات به مجلس ملی انتخاب دشواری پیش رو خواهد داشت: رای گیری در مجلسی که اکثریت قاطع آن از دولت حمایت نمی کند یا توسل به ماده ۴۹.۳ قانون اساسی که اجازه می دهد متنی بدون رای تصویب شود. گزینه دوم خطر اعلام رای عدم اعتماد به نخست وزیر را برای توسل پیاپی به این ابزار قانونی در بر خواهد داشت.

در پارلمان و دولت فرانسه همه نگاه‌ها به روزهای آتی است که قرار است سرنوشت مهم‌ترین اصلاحات دوره دوم ریاست جمهوری مکرون را که افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال، تعیین می کند. گروهی از سناتورها و نمایندگان ابتدا باید روز چهارشنبه در یک کمیته مشترک (CMP) در مورد پیش‌نویس مصالحه بین دو مجلس ملاقات کنند و سپس روز بعد باید به طور جداگانه در مورد این متن رأی گیری کنند.
https://irna.ir/xjLXyM
**اتحادیه عرب: توافق ایران و عربستان نویدبخش مرحله جدیدی از روابط است
دبیرکل اتحادیه عرب با استقبال از توافق ایران و عربستان، آن را نویدبخش مرحله جدیدی از روابط میان دو کشور توصیف کرد و افزود: این توافق به تنش های میان تهران و ریاض که بیش از هفت سال تداوم داشت، پایان می دهد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

«احمد ابوالغیط»، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که توافق ایران و عربستان نویدبخش مرحله جدیدی از روابط مثبت میان دو کشور است که در تحقق ثبات در منطقه سهیم خواهد بود.

وی در ادامه از تلاش های چین، عراق و سلطنت عمان برای رسیدن به این توافق تقدیر کرد.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه اعلام شد.

وزارت امور خارجه کشورمان نیز شنبه شب بیانیه ای در خصوص توافق با عربستان منتشر کرد که در آن آمده است: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، در اجرای عملی دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در مسیر عینیت بخشیدن به سیاست همسایگی و در تکمیل گام های موثر قبلی، یک گام مهم دیگر به پیش نهاد و در نتیجه مذاکرات فشرده و عملگرایانه، توافق پکن را به منظور قرار گرفتن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مسیر طبیعی محقق کرد.

در این بیانیه تصریح شده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز اطمینان نسبت به نقش و آثار مثبت این توافق در تأمین منافع مشترک دو ملت ایران و عربستان و دیگر ملت های منطقه، لازم می داند از ابتکار، میزبانی و نقش جمهوری خلق چین در تحقق این توافق و نیز از نقش مؤثر دولت‌های دوست و همسایه، عراق و عمان در این زمینه قدردانی نماید.
https://irna.ir/xjLXyY
**شهادت ۳ جوان فلسطینی در نابلس
ارتش رژیم صهیونیستی سه جوان فلسطینی را در شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن به شهادت رساند.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

ارتش رژیم صهیونیستی صبح امروز یکشنبه اعلام کرد که سه جوان فلسطینی را شنبه شب در درگیری در نزدیک چهار راه «جیت» در شهر نابلس به شهادت رسانده است.

به نوشته سایت صهیونیستی «واللا»، نیروهایی از تیپ «گولانی» ارتش رژیم صهیونیستی به سمت جوانان فلسطینی در نزدیک یک پست ایست و بازرسی خود در نزدیک شهرک صهیونیست نشین «کدومیم» در حوالی چهار راه جیت آتش گشودند که به شهادت سه نفر و بازداشت یک نفر دیگر منجر شد.

تاکنون هیچ یک از گروههای مبارز فلسطینی به این خبر واکنش نشان نداده و جزئیات بیشتری در این باره اعلام نکرده اند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.
https://irna.ir/xjLXBg
**حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه طرطوس و حماه در سوریه
یک منبع نظامی سوریه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی حومه استان های طرطوس و حماه در سوریه را هدف حمله هوایی قرار داد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

یک منبع نظامی سوریه اعلام کرد: حدود ساعت ۷:۱۵ صبح امروز، دشمن صهیونیستی در تجاوز هوایی خود، موشک هایی را از سمت شمال لبنان شلیک کرده و برخی نقاط در حومه استان های طرطوس و حماه را هدف قرار داد.

وی افزود: سامانه های پدافند هوایی ارتش سوریه با موشک های متجاوزان مقابله کرده و بعضی از آنها را سرنگون کردند.

این منبع افزود: در این حمله سه نظامی زخمی و برخی خسارت های مادی به بار آمد.

این تجاوزهای هوایی رژیم اسرائیل در حالی است که دولت سوریه بارها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل این حملات را محکوم و خواستار توقف آن شده است.
https://irna.ir/xjLXBn
**توانمندی‌های معدنی ایران فرصتی برای توسعه همکاری با همسایگان است
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با اشاره به توانمندی‌های قوی جمهوری اسلامی ایران در حوزه خدمات مهندسی و فنی گفت ایران آماده تبادل تجربیات و صادرات خدمات مهندسی به همسایگان از جمله پاکستان است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

«رضا بستامی» روز یکشنبه و در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت و معدن پاکستان در شهر «کراچی» طی مصاحبه با ایرنا گفت: شرکت‌های ایرانی حضور فعالی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی پاکستان دارند و این فرصتی برای تبیین دستاوردهای کشورمان در حوزه‌های معدن، ماشین آلات و صنایع معدنی فولاد است.

وی افزود: ایران در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن ظرفیت بسیار قوی دارد. ما در کشور ۸۱ تنوع معدنی با ذخیره بالغ بر ۶۰ میلیارد تن و حدود ۱۲ هزار پروانه بهره‌برداری، ۷ هزار معدن فعال و ۱۷ هزار صنایع معدنی وابسته به معدن داریم.

بستامی حوزه معدنی را ظرفیت قوی برای آغاز همکاری‌های جدید با کشور همسایه پاکستان دانست و گفت: با توجه به توانمندی‌های بالای جمهوری اسلامی در حوزه معدن و حوزه خدمات مهندسی همراه با ۴۵ هزار عضو در رشته مهندسی معدن، زمین شناسی، مهندسی متالوژی و مهندسی نقشه برداری و ۱۲ هزار پروانه اشتغال می توانیم برای کشورهای همسایه یک فرصت طلایی مهیا کنیم که از توان تخصصی و تجربه غنی ایران در حوزه فنی بهره‌گیری نمایند.

وی افزود: تجربه ارزشمند متخصصان ایرانی و صنعتگران و مهندسین ما این آمادگی را فراهم کرده است که می توانیم آن را با همسایگان از جمله پاکستان به اشتراک بگذاریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که با ۱۶ کشور همسایه و مرز مشترک دارد. و با توجه به ۳ مرز فعال با پاکستان آمادگی داریم تا خدمات مهندسی را به پاکستان صادر کرده و همچنین صنعتگران، معدنکاران و مهندسان این کشور همسایه را آموزش بدهیم.

وی گفت: شرکت‌های معدنی ایران می توانند مواد اولیه مورد نیاز صنایع پاکستان به ویژه در حوزه فلز را تامین و برای سرمایه‌گذاری در استان‌های پاکستان نیز مشارکت داشته باشند.

بستامی با ابراز خرسندی از میزبانی مسوولان پاکستانی و همچنین تلاش‌های سرکنسولگری ایران در کراچی برای کمک به شناسایی راه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه، افزود: استقبال از غرفه‌های ایران در نمایشگاه بسیار عالی و همزمان جلسات خوبی نیز با مسوولان نهادهای صنعتی و تجاری دولت ایالتی برگزار شد.

براساس این گزارش، نمایشگاه بین‌المللی صنعت، معدن و انرژی‌ با حضور فعال صنعتگران و همراهی ۱۲ شرکت‌ مطرح جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در شهر «کراچی» به عنوان قلب اقتصادی پاکستان گشایش یافت و تا امروز به کار خود پایان می‌دهد.

این رویداد اولین همکاری مشترک دو همسایه دوست و برادر پس از امضای سند همکاری میان سازمان‌های توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان محسوب می‌شود که دیماه سال در شهر کراچی صورت گرفت.
https://irna.ir/xjLXzw
**راشا تودی: توافق پکن گامی به سوی تضمین امنیت خاورمیانه است
شبکه تلویزیونی راشا تودی در گزارشی از توافق اخیر ایران و عربستان، به نقل از کارشناسان خود اعلام کرد: تحول جدید گامی بسیار عالی و نویدبخش به سوی تضمین صلح، ثبات و امنیت در خاورمیانه است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

کارشناسان این شبکه دولتی روسیه گفتند: توافق تهران و ریاض برای رفع اختلافات و از سرگیری روابط دیپلماتیک که با میانجیگری پکن نهایی شد، نه تنها در خاورمیانه بلکه در سیاست خارجی چین نیز اهمیت فراوانی دارد.

صاحبنظران راشا تودی آمریکا را محرک اصلی بی ثباتی و درگیری نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در شرق اروپا دانسته و خاطرنشان کردند: به این دلیل روز به روز تعداد کشورهایی که از سیاست های آمریکا فاصله می گیرند، افزایش می یابد.

بر اساس گزارش راشا تودی، آمریکا در ۴۰ سال گذشته جنگ های فراوانی در جهان به راه انداخت و دستکم یک میلیون نفر در خاورمیانه زیر آتش آمریکا کشته شدند. اکنون مردم دنیا به این درک رسیده اند که استیلای آمریکا باید هر چه زودتر پایان یابد.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ ای را به‌ منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه ‌جانبه ‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه اعلام شد.

تاکنون بسیاری از کشورها و سازمان های جهانی و منطقه ای از توافق پکن استقبال و نسبت به نتایج آن ابراز خوشبینی کرده اند.
https://irna.ir/xjLXBD
**نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
پنجمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق در هتل الرشید بغداد آغاز شد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

هیات ۶۰ نفره جمهوری اسلامی ایران به ریاست «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصاد و دارایی در این نشست ها با طرف های عراقی در راس ۵ کمیته شرکت خواهد کرد.
«عبدالامیر ربیهاوی» رایزن بازرگانی ایران در بغداد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این ۵ کمیته شامل کمیته های تجارت، حمل و نقل جاده ای، بانکی-مالی، سرمایه گذاری و انرژی در این نشست قرار است با مقام های عراقی در جهت توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری دو کشور در حوزه های متنوع دیدار و اسناد همکاری را امضا کنند.
دیدارها از امروز ۲۱ تا ۲۳ اسفند ماه در بغداد پایتخت عراق برگزار می‌شود. اثیر داوود سلمان وزیر بازرگانی عراق ریاست هیات و کمیسیون های متناظر عراقی را در این دیدار بر عهده دارد.

امروز یکشنبه «علی فکری» معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با عامر معاون بانک مرکزی عراق دیدار خواهد داشت و یکی از مسائل مورد رایزنی و گفت گو، مطالبات مالی بانکی ایران از عراق خواهد بود.
«احمد اسد زاده» معاون بین الملل وزیر نفت کشورمان نیز با «باسم الخضیر» معاون استخراج وزیر نفت عراق دیدار خواهد کرد و سپس متن پیش نویس توافقات توسط روسای کمیته های ۵ گانه تهیه خواهد شد.
احسان خاندوزی وزیر اموز اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران نیز فردا دوشنبه با وزیر دارایی عراق دیدار خواهد کرد.
قرار است «میعاد صالحی» معاون وزیر راه و شهرسازی ایران نیز فردا با «یونس الکعبی» مدیرعامل شرکت راه آهن عراق دیدار داشته باشد.
«حجت عبدالملکی» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز با «حیدر قاسم » معاون مدیر کل مناطق آزاد عراق دیدار خواهد کرد.
همچنین «وحید جلال زاده» رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و «محمد رضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با «محسن المندلاوی» نایب رئیس اول پارلمان عراق دیدار خواهند کرد.
جلال زاده قرار است با «عامر حسین جاسم» رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان عراق دیدار کند.
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای سلامی نیز با «احمد سلیم عبدالرحمن» رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق دیدار می کند.
در برنامه های دیدارها، ملاقات «حسن چنارانی» دبیر کمیسیون اقتصادی هیات دولت نیز با «حازم الخالدی» مشاور نخست وزیر عراق پیش بینی شده و ظهر فردا دوشنبه، سند صورتجلسه پنجمین اجلاس کمیسیون های مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عراق توسط وزرای دو کشور امضا و سپس کنفرانسی مطبوعاتی برگزار خواهد شد.
پیش تر «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه در این باره گفت: هیئت ایرانی متشکل از نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی به ویژه جمعی از تجار و فعالان اقتصادی ایران به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی به بغداد سفر می کنند تا در این اجلاس موضوعات مهم همکاری در زمینه های مختلف از جمله بانکی، حمل و نقل و ترانزیت، کشاورزی، سرمایه‌گذاری، بیمه، تجاری و بازرگانی، صدور خدمات‌ فنی و مهندسی، انرژی، علمی، ورزشی و ... را مورد بررسی قرار داده و اسناد مختلف در زمینه تعمیق همکاری های دو جانبه را امضا کنند.

حجم تجارت ایران و عراق در ۱۰ ماه گذشته سال ۱۴۰۱، حدود ۹ میلیارد دلار بوده و در این مدت، صادرات ایران با ۲۳ درصد رشد، به ۸ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار و واردات از عراق با ۸۴ درصد کاهش به ۱۴۶ میلیون دلار رسید.

چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک بین ایران و عراق دی سال ۱۳۹۹ در تهران به میزبانی وزارت نیرو برگزار شد.
https://irna.ir/xjLXBw
**مقام سابق آمریکا: توافق تهران-ریاض زنگ هشدار برای آمریکا در خاورمیانه است
مدیر پیشین اداره اطلاعات ملی آمریکا (DNI) با بیان اینکه توافق تهران و ریاض در پکن، ضعف دولت بایدن را به نمایش می‌گذارد، گفت: این توافق زنگ هشدار تحولات دردسرساز برای آمریکا در خاورمیانه را به صدا در می‌آورد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

جان راتکلیف سیاستمدار جمهوریخواه آمریکایی در گفت‌وگو با این شبکه خبری توافق ریاض و تهران را یک «تحول وحشتناک» دانست و گفت: در نتیجه این توافق، چین و ایران قدرتمندتر هستند، آمریکا و اسرائیل ضعیف‌تر و خاورمیانه آسیب‌پذیرتر.

وی که دولت بایدن را برای این مساله سرزنش می‌کند با اشاره دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اظهار داشت: تصور کنید اکنون ۲ سال به عقب برگردیم، «پیمان‌های صلح ابراهیم» [ عادی سازی روابط دیپلماتیک اسرائیل با کشورهای عربی از جمله امارات، بحرین، مراکش و سودان] رو به گسترش و صلح در خاورمیانه برقرار بود،‌ ایران نیز ضعیف‌ و ناتوان‌تر، کمترین اثرگذاری را در منطقه داشت.

راتکلیف ادامه داد: عربستان سعودی احتمالا کشور بعدی بود که به پیمان‌های ابراهیم می‌پیوست و روابط ریاض و تل آویو تقویت می‌شد.

مدیر اطلاعات ملی دولت ترامپ در بخش بعدی از تصویر سازی‌ خود، به شرح وضعیت آمریکا در دوره بایدن پرداخت و گفت: اما با گذشت ۲ سال از ریاست جمهوری بایدن، او عربستان سعودی را کنار زده و آن را دولت «منفور» خوانده است. اکنون سعودی‌ها روابط خود با ایران را عادی سازی می‌کنند؛ کشوری که از آن تنفر دارند و قرن‌ها است که با هم در جدال هستند. توافقی که با میانجی گری چین دشمن اول آمریکا صورت گرفت.

به اعتقاد این جمهوریخواه آمریکایی، سیاست‌های خارجی‌ دولت بایدن و مواضع او در برابر چین، امنیت ملی آمریکا را در معرض خطر قرار داده است.

در همین رابطه، بهنام بن طالب لو کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با تاکید بر اهمیت واسطه‌گری چین در حصول این توافق به فاکس نیوز گفت که این مساله می‌تواند پیچیدگی‌های سیاسی عمیق‌تری ایجاد کند.

ربکا کوفلر افسر سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیز به فاکس نیوز گفت که این توافق یکی دیگر از شاخص‌های تغییرات در حال وقوع در ساختار جغرافیای سیاسی جهان است.

بر اساس این گزارش، احیای روابط سیاسی میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین انتخاب شی جین‌پینگ به عنوان رییس‌جمهوری خلق چین در حالی رخ می‌دهد که هشدارهای قانونگذاران و کارشناسان آمریکایی درباره تهدید فزاینده چین برای این کشور نیز روند افزایشی دارد.
https://irna.ir/xjLXyQ
**ونزوئلا: توافق ایران- عربستان، گامی در راستای ایجاد جهانی چندقطبی
دولت ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای، توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین را یک «دستاورد دیپلماتیک مهم» توصیف و ابراز امیدواری کرد که این امر، گامی بیشتر در راستای ساختن جهانی چند قطبی باشد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا با انتشار بیانیه‌ای از طریق صفحه رسمی خود در توییتر، از استقبال دولت ونزوئلا از توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، از سرگیری روابط دیپلماتیک و تصمیم بازگشایی سفارت‌های دو کشور در بازه زمانی دو ماهه خبر داد.

دولت ونزوئلا، این توافق با میانجیگری چین را «دستاورد دیپلماتیک مهم» توصیف کرد که نشان می‌دهد گفت‌وگو میان ملت‌ها، محور اساسی در اجرای دیپلماسی بر اساس اصول منشور سازمان ملل متحد است.

در متن این بیانیه آمده است: مردم و دولت بولیواری امیدوارند توافق حاصل شده بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی راهی برای تقویت صلح و امنیت منطقه و گامی بیشتر در ساختن جهانی چند مرکزی و چند قطبی باشد.
همچنین دیروز (شنبه) برونو رودریگز وزیر امور خارجه کوبا نیز در واکنش به خبر توافق میان تهران و ریاض، از طریق پیامی در صفحه توییتر خود اعلام کرد: ما از بیانیه مشترک سه‌جانبه عربستان سعودی، ایران و چین ابراز خرسندی می‌کنیم که در آن تصمیم ریاض و تهران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها را اعلام کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کوبا تاکید کرد: امیدواریم این گام به ثبات و امنیت منطقه کمک کند.

به‌دنبال سفر بهمن ماه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری کشورمان به پکن، امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران- ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

روز جمعه (۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ ) در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای شمخانی، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، عنوان شد که در پاسخ به ابتکار شایسته شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت‌وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل‌وفصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پایبندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
https://irna.ir/xjLXzF
**جزئیاتی از مذاکرات دولت نجات ملی یمن در ژنو
یک منبع مطلع در جنبش انصارالله یمن جزئیاتی از مذاکرات تبادل اسرا بین دولت نجات ملی یمن با دولت مستعفی یمنیِ مورد حمایت عربستان در ژنو را فاش کرد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

شبکه المسیره یمن به نقل از یک منبع مطلع به جزئیاتی از مذاکرات تبادل اسرا میان دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن که روز گذشته در ژنو آغاز شده است، پرداخت.

وی گفت که در این دور از مذاکرات برای افزایش تعداد اسیران جهت مبادله براساس قرارداد تبادل اسرا که سال گذشته امضا شد، تلاش می شود

این منبع تاکید کرد که جلساتی درخصوص بررسی مسائل مورد توافق درخصوص پرونده اسرا که در دور ششم مذاکرات عمان انجام شده بود، برگزار شد.

وی گفت که در این نشست ها برخی اشکالات توافق قبلی بررسی و اصلاح شد.

این منبع با اشاره به توافق انجام شده در ماه مارس گذشته مبنی بر تبادل ۲۲۲۳ اسیر تاکید کرد: قرار است لیست های جدیدی برای بالا بردن تعداد اسرا رد و بدل شود و امیدواریم که توافق اجرایی شود.

وی گفت که مذاکرات ژنو برای تبادل اسرا میان دولت نجات ملی یمن و ریاض و نمایندگان آن است.

این منبع در ادامه گفت که هیات طرف مقابل شامل سه مسئول سعودی و چند نماینده از دولت مستعفی یمن است که روز جمعه وارد ژنو شد.

بر اساس این گزارش نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن روز گذشته (شنبه )اعلام کرد که دور جدید مذاکرات تبادل اسرا میان هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و دولت مستعفی مورد حمایت سعودیها آغاز شد.

«هانس گراندبرگ» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن در این باره گفت: امیدوارم طرف‌های درگیر در یمن به توافقی برای تبادل شمار قابل توجهی از اسرا دست یابند.

وی در ادامه خواستار مشارکت همه طرف‌ها در مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بر سر آزادی اسرا همزمان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان شد.

گراندبرگ همچنین از همه طرف‌ها خواست تا به تعهدات متقابل در راستای آزادی اسرا و بازگشت آنها به آغوش خانواده‌هایشان پایبند باشند.

صبح روز شنبه «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن گفت: دور جدیدی از مذاکرات پیرامون پرونده تبادل اسرا با حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار می‌شود.

وی افزود: هیات کمیته ملی امور اسرای وابسته به دولت نجات ملی یمن برای شرکت در دور جدید مذاکرات پیرامون پرونده تبادل اسرا که تحت نظارت سازمان ملل برگزار می‌شود، روز پنجشنبه فرودگاه صنعا را به مقصد ژنو سوئیس ترک کرد.

رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن اظهار امیدواری کرد که این دور از مذاکرات در این پرونده بشردوستانه تعیین کننده باشد.
https://irna.ir/xjLXBV
**مایک پنس: تاریخ، ترامپ را مسئول یورش به کنگره خواهد شناخت
مایک پنس معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا در تندترین انتقادها علیه دونالد ترامپ گفت که درنهایت تاریخ وی را مسبب و مسئول واقعه تروریستی حمله هواداران سفید پوست آمریکایی ترامپ به کنگره آمریکا در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ ( ۱۷دی ماه ۱۳۹۹) خواهد شناخت.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

مایک پنس یکی از تندترین انتقادها تا به امروز را علیه رئیس سابق خود دونالد ترامپ درمورد حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا را بر زبان راند.

بنابراین گزارش پنس،۶۳ساله، شب گذشته (شنبه)در نشست سالانه «باشگاه گریدیرون» ( the Gridiron Club ) یکی از قدیمی‌ترین انجمن های روزنامه نگاران در آمریکا، مستقر در واشنگتن دی.سی پایتخت آمریکا، در انتقاد شدیدی از رئیس سابق خود درباره این واقعه تروریستی، گفت: رئیس جمهوری (سابق آمریکا) ترامپ اشتباه می کرد، من حق تغییر و ابطال (نتیجه) انتخابات را نداشتم، اظهارات بی ملاحظه گونه وی زندگی خانواده‌ام و هر فرد دیگری که آنروز در عمارت کنگره بود را به مخاطره افکند و من می دانم که (سرانجام) تاریخ دونالد ترامپ را مسئول (این واقعه تروریستی) خواهد شناخت.

وی در ادامه گفت: آنچه که در آن روز رخداد یک رسوایی و شرمساری بود وجلوه دادن آن به هرنحو دیگری بدور از شان ونجابت است.
رویترز افزود: مایک پنس که در حال بررسی اعلام نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است، ماه ها پس از واقعه حمله ۶ ژانویه به ندرت در مورد این حمله سخن می گفت اما اخیرا در مصاحبه های خود به شدت علیه ترامپ در این باره به انتقاد پرداخته و در مصاحبه ای در ماه نوامبر سال گذشته میلادی به صراحت دونالد ترامپ را متهم کرد که رفتار و سخنانش در آن روز موجب شد تا خانواده‌اش با خطر مواجه شوند.

این گزارش می افزاید: زمانی که هزاران نفر از هواداران (سفیدپوست آمریکایی) ترامپ به عمارت کنگره حمله بردند و تلاش داشتند تا تایید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که ترامپ به رقیب دموکرات خود جو بایدن باخته بود را متوقف کنند، مایک پنس به همران نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان در آن به سر می برد و توسط نیروی های امنیتی به محل امنی (زیرزمین کنگره و محل تخلیه بار) منتقل شد.
درجریان این واقعه تروریستی دونالد ترامپ درحالی که دیگر سمت ریاست جمهوری آمریکا را عهده دار نبود از سوی کنگره برای دومین بار استیضاح شد اما مانند قبل تبرئه گردید، اکنون کمیته تحقیق ۶ ژانویه کنگره درصدد محاکمه اوست.
https://irna.ir/xjLXCf
**راهبرد جدید امنیت سایبری بایدن پول مالیات‌دهندگان آمریکایی را هدر می‌دهد
تارنمای هیل نوشت: راهبرد جدیدی که دولت جو بایدن در حوزه امنیت سایبری ارائه داده است پاسخگو نیست، تاثیر فوری ندارد و به هدر رفت پول مالیات‌دهندگان آمریکایی منجر می‌شود.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

این رسانه آمریکایی در مطلبی به قلم گری بارلت کارشناس مسائل عملیات سایبری نیروی دریایی این کشور با اشاره به پیشرفت های یک دهه گذشته در حوزه سایبری، به نقایص راهبرد ملی امنیت سایبری دولت بایدن پرداخته است.

در راهبرد جدید دولت آمریکا عنوان می شود که تا پایان دهه کنونی، کشور می تواند گام های جسورانه ای به سمت آینده ای دیجیتال بردارد که به نفع همگان است.

کاخ سفید در جدیدترین تلاش خود برای تقویت امنیت سایبری از یک راهبرد جدید امنیت سایبری با مقررات سختگیرانه‌تر رونمایی کرد.

این راهبرد که برای هدایت سیاست‌های آینده در نظر گرفته شده است، بر مقررات سختگیرانه‌تر در زمینه رویه‌های امنیت سایبری کنونی در سراسر صنایع و بهبود همکاری میان دولت و بخش خصوصی تاکید دارد.

نویسنده این مقاله اشاره می کند به عنوان کسی که ۲۰ سال در زمینه عملیات سایبری تجربه دارد، امیدی به موثر بودن این طرح ندارد هر چند که برنامه هایی درباره نحوه تقویت مقاومت سایبری کشور و زیرساخت های حیاتی ارائه می دهد.

وی معتقد است با توجه به پیشرفت های سایبری از حالا نمی شود برای ۱۰ سال آینده، برنامه ریزی کرد. آمریکا باید بیش از نگرانی درباره سال ۲۰۳۳ نگران اوضاع در سال ۲۰۲۴ (سال آینده میلادی) باشد.

در این گزارش آمده است: واشنگتن سالانه میلیاردها دلار صرف باج افزارها می کند اما این راهبرد تاثیر فوری و در کوتاه مدت تاثیر مثبتی ندارد. موضوع امنیت سایبری در آمریکا یک بحران محسوب می شود و به پاسخگویی بحران نیاز دارد. سال گذشته نهادهای مالی آمریکا یک میلیارد دلار هزینه حملات بدافزارها کردند که چهاربرابر سال قبل از آن بود.

راهبرد امنیت سایبری دولت بایدن در واکنش به تلاش‌ هکرهای داخلی و خارجی علیه آمریکا در بحبوحه جنگ اوکراین ارائه شد و طبق این راهبرد، چین و روسیه برجسته‌ترین تهدیدها علیه امنیت سایبری آمریکا توصیف شده اند.

این کارشناس عنوان کرده که ضرر مالی تنها نکته راهبرد جدید بایدن نیست. ساختار زندگی روزمره آمریکایی ها در خطر است. به صورت هفتگی حملات باج افزاری سامانه های مراقبت های بهداشتی، زنجیره غذایی، شبکه های مخابراتی، زیرساخت های انرژی و موسسات مالی را هدف قرار می دهند و بخش خدمات را که زندگی همه مردم به آن وابسته است دچار اختلال می کند. اگر راهبردهایی عملی و دارای قابلیت پاسخگویی با تاثیرات فوری ارائه نشود، اوضاع بدتر خواهد شد.

به اعتقاد وی، این راهبرد جدید در اصل اهدافی قوی را از جمله در زمینه تقویت همکاری بین بخش های مختلف، نوسازی سامانه های فدرال، پیگیری مهاجمان و اختلال در فعالیت آنها، تقویت زنجیره تامین نرم افزارها و غیره را دنبال می کند اما از نظر تاکتیکی، منابع و زمانبندی دچار کمبودهایی است و دقیقا مشخص نمی کند این اهداف چه زمانی محقق خواهند شد.

این کارشناس گفت این راهبرد شدت و جدیت چشم انداز تهدید کنونی را نشان نمی دهد. آمریکا به راه حلی قوی برای رفع مشکلات در حوزه سایبری نیاز دارد. راهبرد کنونی کامل نیست و به جزییات نمی پردازد. ما به تمرکز قوی از سوی کنگره و صنایع مربوطه برای حل مشکلات نیاز داریم. آمریکا با توجه به تهدیدها علیه این کشور به ایده های قوی تر و جسورانه تر، تامین منابع، سرمایه گذاری و پاسخگویی و واقع گرایی در این حوزه نیاز دارد. در غیر این صورت، طرح های این چنینی نه تنها قابل دسترس نخواهد بود بلکه عمدتا غیرموثر هستند و تنها دلارهای مالیات‌دهندگان را هدر خواهند داد.
https://irna.ir/xjLXCN
**پنج نکته کلیدی توافق ایران و عربستان از نگاه رسانه آمریکایی
تارنمای هیل در گزارشی با بیان اینکه توافق میان تهران و ریاض پیشرفت بزرگی در دیپلماسی بین‌المللی است، به پنج نکته کلیدی در این میان پرداخته‌ است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

توافق میان ایران و عربستان با ایفای نقش چین، پیشرفتی بزرگ در دیپلماسی بین‌المللی است که روز جمعه رسانه ای شد.

به نوشته این رسانه، سه کشور ایران ،عربستان و چین روز جمعه در بیانیه ای مشترک خبر توافق تهران- ریاض را اعلام کرده و گفتند که ایران و عربستان سعودی به عنوان دو کشور مهم خاورمیانه روابط دیپلماتیک خود را بار دیگر از سر خواهند گرفت و سفارتخانه ها نیز طی دو ماه آینده بازگشایی می شوند.

براساس مطلب درج شده در تارنمای هیل، این توافق که پس از قطع روابط دو کشور در سال ۲۰۱۶ رخ می دهد، به طور حتم تاثیرات پایداری در سراسر خاورمیانه و سایر نقاط جهان به دنبال خواهد داشت.

هیل در ادامه به پنج نکته کلیدی در مورد وساطت چین میان تهران- ریاض برای دستیابی به این توافق پرداخته است؛

تنش دو قدرت منطقه ای خاورمیانه کاهش می یابد

براساس این گزارش،؛ اگرچه بالاگرفتن تنش میان ایران و عربستان در سال ۲۰۱۶ در نهایت منجر به بسته شدن سفارتخانه های دو کشور شد، اما مشکلاتی که تهران و ریاض دارند، عمیقا ریشه در تاریخ و مذهب دارد.

عربستان سعودی در طول تاریخ سنی مذهب بوده و ایران شیعه. این امر به ویژه پس از انقلاب ۱۳۵۷ و رهبری مذهبی اسلام شیعه زیر نظر آیت الله خمینی و حمایت از گروه‌های شیعه دیگر کشورهای منطقه، عربستان سعودی را بر آن داشت تا در مقابل ایران ارتباطات سنی خود را تقویت کند.

به نوشته این رسانه، از آن زمان تاکنون، ایران و عربستان سعودی اگرچه هرگز به طور مستقیم با یکدیگر وارد جنگ نشده اند اما در درگیری های نیابتی مقابل هم قرار داشته اند. عربستان سعودی در طول جنگ ۸ ساله ایران و عراق، از بغداد حمایت کرد و در سالهای اخیر هم در جنگ داخلی سوریه و یمن مقابل ایران که حامی گروه های شیعه این دو کشور بوده، قرار گرفته است.

نفوذ فزاینده چین در صحنه جهانی

به اعتقاد نویسنده این مطلب، عامل دیگر توافق، این واقعیت است که چین نقش میانجی را میان تهران و ریاض برعهده داشت و توافق میان این دو کشور پس از چهار روز گفتگوهای پخش نشده در پکن حاصل شد. چین سال‌هاست تلاش می‌کند نقش آمریکا را به عنوان ابرقدرت به چالش بکشد و لذا موفقیت آن در این نقش، موقعیت آمریکا را در منطقه تضعیف می‌کند.

بی تردید آمریکا با وجود روابط پرتنشی که از انقلاب ۵۷ تاکنون با ایران داشته، نمی توانست نقش میانجی را در این میان بازی کند. اما چین از یک سو به عنوان یکی از خریداران نفت عربستان و از سوی دیگر به عنوان یکی از نزدیکان تهران با هر دو کشور روابط نزدیکی دارد. از همین رو برخی کارشناسان این توافق را نشانگر مشارکت بیشتر چین در تعامل دیپلماتیک با خاورمیانه دانسته اند.

«جاناتان پانیکوف» از اعضای ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک نقش چین در توافق تهران- ریاض را هشداری برای واشنگتن خواند که اگر خاورمیانه را رها کند و متحدان دیرینه را کنار بگذارد، آن خلا به سادگی توسط چین پر خواهد شد.

نکته سوم حائز اهمیت در توافق میان ایران و عربستان از نگاه این تارنمای خبری آمریکایی، بروز پیچیدگی در عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل است .

به عقیده کارشناسان، نزدیکی تهران و ریاض می تواند امکان شکل‌گیری یکی از توافق‌های بین‌المللی که همان عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل است را دشوارتر کند.

اسرائیل به تازگی سطح روابط با چندین همسایه عرب را از طریق پیمان ابراهیم افزایش داده است؛ پیمانی که در سال ۲۰۱۹ منجر به عادی سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین شد. بلافاصله پس از آن هم سودان و مراکش روابط دیپلماتیکی با اسرائیل برقرار کردند. از این رو، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل اکنون خواستار برقراری روابط عادی با عربستان شده است.

بنابراین روابط نزدیک‌تر ریاض و تهران که دشمنی سرسختی با اسرائیل دارد، می تواند منجر به بروز پیچیدگی هایی در عادی سازی روابط ریاض- تل آویو شود.

ممکن است به تقویت دولت اسد در جنگ داخلی سوریه منجر شود

دولت سوریه پس از اعلام توافق ایران و عربستان، آن را تحسین کرد و این توافق را منتج به ثبات در خاورمیانه دانست. اما به عقیده ناظران این توافق می‌تواند یک مزیت استراتژیک برای بشار اسد در پی داشته باشد و منجر به تقویت حضور وی در گرماگرم جنگ داخلی در این کشور شود.

برخی کارشناسان با اشاره به اینکه اسد در حال حاضر بخش های وسیعی از کشور را از شورشیان پس گرفته، بر این باور هستند که هرگونه عقب نشینی عربستان در حمایت از شورشیان سوری پس از توافق با ایران می تواند به وی کمک کند تا قدرت را حفظ کند.

توافق تهران- ریاض به پایان جنگ در یمن کمک کند

به نوشته این تارنمای خبری آمریکایی، جنگ داخلی در یمن یکی از همان درگیری هایی است که ایران و عربستان را مقابل یکدیگر قرار داده است. این نبرد هشت ساله که باعث یک بحران عظیم انسانی شده، تاکنون جان ده ها هزار نفر را گرفته و میلیون ها نفر را در گرسنگی و بیماری قرار داده است.

بنابراین توافق دو حامی کلیدی طرف‌های درگیر، می‌تواند به دولت و شورشیان برای دستیابی به توافقی جهت پایان خشونت ها در یمن منجر شود.
https://irna.ir/xjLXDd
**زنگ خطر برای آمریکا به صدا در آمد
اندیشکده ها و کارشناسان روابط بین الملل در آمریکا اعتقاد دارند توافق تنش زدایی تهران و ریاض هشداری برای واشنگتن است زیرا نشان می دهد چین تلاش دارد با گسترش نقش آفرینی خود در منطقه غرب آسیا ، ضمن تضمین امنیت، عرصه بازی ایالات متحده را محدود کند.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

اگرچه از سال گذشته عراق برای برقراری روابط ایران و عربستان تلاش های بسیاری را انجام داده بود اما اعلام ناگهانی گام عملی تنش زدایی بین تهران و ریاض آن هم با میانجیگری چین پیام های گوناگونی را برای منطقه و جهان داشت.

اتاق های فکر و کارشناسان مختلف غربی دیدگاه های مختلفی را به موضوع بیان داشتند که یکی از مهمترین محورها ناکامی بزرگ ایالات متحده و موفقیت چین و ایران برای طراحی یک خاورمیانه ای جدید بوده است.

در یکی از صریح ترین اظهارنظرها «مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی اندیشکده «بنیاد دفاع از دمکراسی ها» مجبور به اعتراف شد که «برقراری روابط میان ایران و سعودی که در نتیجه میانجیگری چین صورت گرفت به معنی یک باخت تمام عیار برای آمریکا و منافع آن است.»

وی تاکید کرد: این توافق نشان می دهد که سعودی ها به واشنگتن برای حمایت از خودشان اعتماد ندارند و اکنون ایران فرصتی مطلوبی را یافته است تا به اتحاد این کشور با ایالات متحده پایان دهد.

اندیشکده «شورای آتلانتیک» نیز در تحلیل این تحول بزرگ خاورمیانه‌ای ارزیابی تعدادی از کارشناسان خود را جویا شد که در بخش زیر نظرات برخی از آن ها به طور خلاصه آمده است.

هراس ایالات متحده از قدرت چین در خاورمیانه

«جاناتان پانیکوف» کارشناس شورای آتلانتیک و معاون سابق اطلاعات ملی برای خاور نزدیک در شورای اطلاعات ملی ایالات متحده معتقد است که نقش چین در این توافق هشداری برای آمریکا است پس واشنگتن نباید خاورمیانه را رها کند.

وی تاکید دارد تصمیم ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و تبادل سفیران، بیش از هر چیز نشان دهنده تمایل عربستان سعودی برای کاهش تنش است. تمرکز اساسی و استراتژیک ریاض، تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور از هیدروکربن‌ ها است و برای دستیابی به این هدف، امنیت و اطمینان از عدم اختلال در حفاری، حمل و نقل و فروش نفت و اینکه کشور به عنوان مکانی امن برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی بلندمدت، برایش بسیار مهم می داند. توافق اخیر می تواند زمینه این اطمینان خاطر را ایجاد نماید.
این مقام سابق اطلاعاتی در بخشی از تحلیل خود آورده است: قابل توجه ترین بخش این تحول، ممکن است نقشی باشد که چین در کمک به میانجیگری این معامله ایفا کرد. در ایالات متحده بحث اصلی در مورد خاورمیانه، این بود که چین فقط منفعت اقتصادی را در منطقه دنبال می کند و از تضمین های امنیتی ایالات متحده بهره می برد. اما روابط اقتصادی و تجاری اغلب به سطح تعامل سیاسی ارتقا می یابد و در نهایت می تواند به همکاری اطلاعاتی و امنیتی منجر شود.

پانیکوف تصریح کرد: حال ممکن است شاهد ظهور نقش آفرینی سیاسی چین در منطقه باشیم و این هشداری برای سیاستگذاران ایالات متحده است که اگر خاورمیانه و روابط با متحدان را رها کنید، به سادگی خلائی را برای چین ایجاد می کنید. خاورمیانه ای که در آن چین موقعیت برتر را داشته باشد در کل امنیت تجاری، انرژی و ملی ایالات متحده را تضعیف خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی مخالف تنش‌زدایی در منطقه

«ویلیام وکسلر» مدیر ارشد مرکز رفیق حریری و برنامه های خاورمیانه در شورای آتلانتیک و معاون سابق وزیر دفاع ایالات متحده در عملیات ویژه و مبارزه با تروریسم معتقد است تجربه های قبل نشان داده است که خبرها در مورد برقراری دوباره روابط دیپلماتیک بین این دو کشور پس از توافق سال گذشته بین امارات متحده عربی و ایران می تواند تحولی مثبت باشد.

وی در تحلیل خود افزود: با این حال، توافق دو پیام مخاطره آمیز را هم برای کاخ سفید به همراه دارد که هر یک از آن ها سوالات راهبردی مهمی را برای واشنگتن مطرح می کنند. عینی ترین مورد این است که چین دو طرف را گرد هم آورد. این اتفاق همزمان با آغاز سومین دوره ریاست جمهوری «شی جین پینگ» رخ داد. در واقع پس از سال‌ ها که پکن تنها بر روابط اقتصادی خود در خاورمیانه متمرکز بود و درظاهر نفوذ سیاسی را دنبال نمی کرد، تحول اخیر اوج دو دهه تلاش پیوسته چین برای افزایش نفوذ سیاسی منطقه‌ای بود که با سفر شی به ریاض و سفر «ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهوری ایران به پکن در ماه گذشته برجسته شد.

این تحلیلگر نکته مهم دوم را اینگونه بیان کرد که توافق درحالی صورت گرفت که ایالات متحده و اسرائیل در زمینه خط مشی احتمالی به برنامه هسته ای هماهنگ می شوند. در حالی که کاخ سفید ممکن است از تنش‌زدایی در خلیج فارس استقبال کند، دولت اسرائیل چنین روندی را نمی پسندد.

چین بازیگر اصلی خاورمیانه می شود

«احمد عبودوه» کارشناس برنامه های خاورمیانه در شورای آتلانتیک نیز بر این باور است که بلندپروازی های چین برای میانجیگری بین عربستان سعودی و ایران امر تازه ای نیست. طرح پنج ماده ای که چین دو سال پیش توسط دیپلمات ارشد چینی «وانگ یی» اعلام کرده بود چشم انداز مورد نظر پکن را برای امنیت منطقه ای ترسیم کرد. همان زمان هدف پکن برای تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در منطقه خاورمیانه نشان داده شد.
وی افزود: اکنون دستیابی به این توافق، به چین مشروعیت قابل توجهی را به عنوان یک میانجی دیپلماتیک وزین که قادر به حل سخت ترین رقابت های ژئواستراتژیک منطقه است، می بخشد. این نخستین لازمه برای تغییر موازنه استراتژیک در چارچوب رقابت با ایالات متحده در خلیج فارس ایجاد کند.

عبودوه تصریح دارد ممکن است در آینده جاه طلبی های کنونی چین به عنوان یک صلح ساز معتبر گسترده تر هم شود و به درگیری ها در سوریه، لیبی و یمن همه تسری یابد. این می تواند برای واشنگتن مشکل ساز باشد. تردید ایالات متحده برای خرج نکردن سرمایه سیاسی بیشتر برای میانجیگری در مناقشات خاورمیانه به عنوان دلیلی بر افول قدرت ایالات متحده و تمرکز آن بر رقابت با چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام دیده می شود.

این تحلیلگر معتقد است: توافق تهران و ریاض همچنین می ‌تواند گزینه‌ های استراتژیک‌تری را برای چین فراهم کند، زیرا تنش‌زدایی بین ریاض و تهران، امنیت و ثبات لازم برای صادرات نفت به چین، خطوط ارتباطی دریایی تجاری و سرمایه‌گذاری‌ های کمربند و جاده چین را ایجاد می‌ کند.

طبق دیدگاه این تحلیلگر، مفاد توافق تهران و ریاض نشان داد که حتی عربستان سعودی هم نسبت به رویکردهای دولت بایدن به منطقه ناخرسند است. در هر صورت، باوجود میزبانی عراق در بیشتر مراحل این تحول، تمایل چین برای رهبری مذاکرات، با تمایل ریاض و تهران برای به دست آوردن یک پیروزی دیپلماتیک همراه شد که نشانه ای آشکار از نفوذ فزاینده چین بر دو قدرت بزرگ خلیج فارس است.
https://irna.ir/xjLXzT
**توافق ایران و عربستان و چشم انداز صلح در یمن
نشریه نیوزویک با انتشار گزارشی در مورد توافق ایران و عربستان که با نقش آفرینی چین به سرانجام رسید، چشم انداز دستیابی به صلح در یمن را بسیار محتمل ارزیابی کرد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

در گزارش این نشریه آمده است: توافق تاریخی که روز جمعه اعلام شد نشان دهنده پایان ۷ سال اختلاف بین دو قدرت منطقه‌ای بود. این توافق با سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به عربستان در ماه دسامبر و سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به پکن در ماه گذشته میلادی همراه بود.

براساس این گزارش، ایران، چین و عربستان در بیانیه مشترکی ضمن اعلام دستیابی به توافق برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران بیان کردند که این توافق زمینه را برای دیپلمات‌های ارشد تهران و ریاض فراهم می‌کند تا در مورد "تقویت روابط دوجانبه" و همچنین اجرای توافقنامه همکاری امنیتی بین آنها با یکدیگر گفتگو کنند.

به نوشته این رسانه، چنین همکاری منطقه ای نه تنها می‌تواند در کاهش تنش‌ها موثر باشد، بلکه می‌تواند در تحقق پیشرفت تلاش ها برای پایان جنگ داخلی ۹ ساله یمن نقش کلیدی ایفا کند.

این جنگ در پی جنبش اعتراضی سراسری در منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد که در نهایت به برکناری علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن انجامید. معاون او، عبد ربه منصور هادی نیز همانند سلف خود با همان مسائل ریشه‌دار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مواجه بود. همزمان با این مشکلات یک درگیری داخلی بین گروه‌های مختلف در یمن به اوج خود رسید.

انصارالله از اردوگاه شیعیان یمن در نهایت در اواخر سال ۲۰۱۴ پایتخت کشور را تحت کنترل خود گرفت. در ماه مارس سال بعد، عربستان سعودی مداخله‌ در جنگ یمن را با حمایت از دولت منصور هادی آغاز کرد.

گروه‌های دیگری از جمله شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات و گروه‌های تروریستی مانند القاعده در شبه جزیره عربستان و داعش از دل این درگیری بیرون آمدند.

براساس این گزارش، دخالت مستقیم عربستان سعودی در این جنگ، از جمله از طریق حملات هوایی، با حملات موشکی بالستیک و پهپادهای انصارالله علیه این کشور همراه شد که ریاض، ایران را به ارسال تسلیحات به این گروه مقاومت متهم می‌کرد. آتش بس شکننده‌ای که سال گذشته میلادی برقرار شد در ماه اکتبر پایان یافت و در حالی که جنگ هنوز به اوج نرسیده بود سایه یک خشونت جدید بر سر کشوری که از تعدادی بحران‌های اقتصادی، انسانی و سیاسی متداخل رنج می‌برد، سنگینی می‌کرد.

با این حال، با توجه به تعامل مستقیم مجدد ایران و عربستان سعودی با یکدیگر ایران پیشرفت بیشتر در جهت پایان دادن به درگیری در یمن را پیش بینی کرده است.

دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد به نیوزویک گفت: روابط ایران و عربستان سعودی در سه سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی قابل توجه است. از سرگیری روابط سیاسی دو کشور به نفع هر سه حوزه از جمله منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

این نمایندگی دیپلماتیک گفت که "به نظر می رسد از سرگیری روابط سیاسی به پیشرفت برقراری آتش بس یمن، آغاز گفتگوهای یمنی- یمنی و تشکیل یک دولت ملی فراگیر سرعت می‌بخشد."

نیوزویک همچنین به نقل از شن شیوی، روزنامه نگار و تحلیلگر با سابقه معاملات تجاری چین در آفریقا و خاورمیانه، نوشت: از سرگیری روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و ایران یک نقطه عطف تاریخی برای صلح در منطقه به ویژه برای یمن و سوریه و تنش‌ها بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران است. این نشان می‌دهد که عربستان سعودی و ایران، دو کشور بزرگی که به دلیل عوامل پیچیده ژئوپلیتیک و تاریخی در تضاد هستند، فرصتی را برای توسعه دوستی بر اساس حسن همجواری ایجاد کرده‌اند.

این تحلیلگر چینی افزود: از دیدگاه من، شاید تا حدی به همین دلیل است که ترکیه و قطر که هر دو روابط نزدیک با تهران دارند، بلافاصله پس از انتشار بیانیه سه جانبه در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عربستان سعودی این توافق را تبریک گفتند.
https://irna.ir/xjLXFK
**مادورو: آمریکا با افول تاریخی مواجه است
رئیس‌جمهوری ونزوئلا همزمان با اعلام برگزاری انتخابات در این کشور در سال ۲۰۲۴، در انتقاد از رویکرد آمریکا در قبال آمریکای لاتین گفت «ایالات متحده در مرحله افول تاریخی قرار دارد و همه سیاست‌های آن‌ها دچار پس‌رفت است».

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد در آمریکای لاتین و کارائیب، یک موج مترقی جدید به راه افتاده است و ائتلاف‌ها و سیاست‌های آمریکا در ارتباط با کشورهای منطقه، هیچ چیزی را ارائه نمی‌دهند و دچار پس‌رفت هستند.

مادورو در گفت‌وگویی تلویزیونی خاطر نشان کرد: امپراتوری ایالات متحده در مرحله افول تاریخی است و آن‌ها دیگر چیزی برای ارائه به نفع مردم آمریکای لاتین و کارائیب ندارند؛ بر عکس، همه سیاست‌های آن‌ها دچار پس‌رفت هستند... همه اتحادهای آن‌ها عقب مانده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با استقبال از ظهور موج چپگرایی در این منطقه یادآور شد که آمریکا بخش‌های دموکراتیک و مترقی آمریکای لاتین را تحقیر کرده است.

وی تصریح کرد: به راه افتادن یک موج جدید مترقی، موج دوم، من را شگفت‌زده نکرده است. من واقعا معتقدم که فرسودگی نئولیبرالیسم به عنوان یک فرمول و تحمیل الیگارشی‌ها به آمریکای لاتین کاملا کنار زده شده است.

نیکلاس مادورو با اشاره به روی کارآمدن دولت‌های جدید در این قاره یادآورد شد که ونزوئلا از زمان روی کار آمدن لولا داسیلوا در برزیل و گوستاوو پترو در کلمبیا، روابط با کلمبیا و برزیل را با قدرت زیاد فعال کرد.

وی گفت: من به این موج جدید مترقی و آینده آمریکای لاتین بسیار خوشبین هستم که گام‌های ضروری برای ایجاد آمریکای لاتین جدید با شرایط عادلانه‌تر و برابر و نیز برخوردار از قدرت حاکمیت بیشتر است. این سناریویی است که در انتظار ماست.

رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین اطمینان داد که در سال ۲۰۲۴ انتخابات ریاست جمهوری در این کشور کارائیب برگزار خواهد شد و پس از آن، هرکس که انتخاب شود در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۵ سوگند یاد خواهد کرد و کشور در صلح و در دموکراسی به کار خود ادامه خواهد داد.

مادورو با اشاره به حمایت آمریکا و اروپا از خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا از سال ۲۰۱۹، زمانی که وی خود را رئیس‌جمهوری دولت به اصطلاح موقت ونزوئلا خواند، گفت: این یک طرح ناموفق و شکست‌خورده بود.

«دولت موقت» که دارایی‌های خارج از کشور ونزوئلا را کنترل می‌کرد و طرفدار تحریم‌های بین‌المللی علیه دولت مادورو بود، در ژانویه گذشته با تصمیم اکثریت مخالفانی که چهار سال پیش، از گوایدو حمایت کردند، منحل شد.

در حال حاضر، اپوزیسیون ونزوئلا در حال آماده شدن برای انتخابات مقدماتی داخلی است که قرار است ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر ۱۴۰۲) برگزار شود. با برگزاری این انتخابات، مخالفان دولت مادورو، نامزد مورد نظر خود برای رقابت با حزب حاکم را انتخاب خواهند کرد.

این هفته اعلام شد که گوایدو و انریکه کاپریلس فرماندار سابق در میان نامزدهای انتخابات داخلی ضد دولتی خواهند بود.
https://irna.ir/xjLXFS
**گردشگران چینی در راه ایران؛ پکن مجوز سفر گروهی صادر کرد
در یکی دیگر از گام های دولت چین بعد از کاهش محدودیت های کرونایی در این کشور ، وزارت فرهنگ و گردشگری چین اعلام کرد صدور مجوز سفرهای گردشگری گروهی برای شهروندانش را از تاریخ ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) به ۴۰ کشور دیگر از جمله ایران از سرگرفته است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

وزارت فرهنگ و گردشگری چین اعلام کرد صدور مجوز تورهای گردشگری گروهی برای شهروندانش را به ۴۰ کشور دیگر از جمله نپال، ویتنام، ایران، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، یونان و برزیل از ۱۵ مارس ( ۲۴ اسفند) را از سرگرفته است. این دومین بسته مقصدهای گردشگری در برنامه راهنمای چین برای تورهای گردشگری گروهی است که پس از بازگشایی مرزها پس از دوران همه گیری ویروس کرونا اعلام شد. بسته نخست برای ۲۰ کشور و منطقه در تاریخ ۶ فوریه ( ۱۷ بهمن ) اعلام شده بود.

ماه گذشته نیز خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) دو گزارش تصویری از جاذبه های گردشگری در ایران(شیراز و یزد) منتشر کرد؛ کشوری که به دلیل برخورداری از جاذبه های گردشگری متنوع و فراوان، از جذابیت خاصی نزد چینی ها برخوردار است.

این اقدام اخیر دولت چین برای افزایش تعداد مقاصد گردشگری پس از آن اتفاق افتاد که صنعت گردشگری خارجی چین به سرعت در مسیر بازسازی و بهبود پس از همه گیری ویروس کرونا طی چند ماه اخیر است. بسیاری از کشورها امیدوارند تا با پشتیبانی گردشگری چین از نظر اقتصادی به شرایط پیش از همه گیری کرونا بازگردند. کارشناسان معتقدندانتظار می رود بازگشت بیشتر مسافران چینی صنعت گردشگری جهانی را تقویت کند و خوش بینی هایی را در اقتصاد جهانی بوجود آورد.

بدین ترتیب شرکت های مسافربری و گردشگری آنلاین از روز جمعه آماده ارائه خدمات و آغاز به کار شدند. براساس داده های شرکت علی بابا در چین جستجوها برای خرید بلیط های پرواز بین المللی ۱۸۵ درصد در یک ساعت در روز جمعه افزایش یافت. کشورهای آسیایی در میان محبوب ترین مقاصد گردشگری هستند و با افزایش ۸۰ درصدی رشد تورهای گروهی گردشگری از ۲۷ فوریه تا ۵ مارس مواجه شدند.

با اضافه شدن ۴۰ کشور دیگر در بسته دوم برنامه گردشگری چین که از کشورهای آسیا، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین هستند آمار کلی کشورها مقصد چین را به ۶۰ کشور و منطقه می رساند. در این میان کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و آمریکا که در سال ۲۰۱۹ و پیش از همه گیری ویروس کرونا در ۱۵ رتبه برتر مقاصد گردشگری خارجی چین بودند، اکنون در بسته دوم نیز قرار نگرفتند.
https://irna.ir/xjLXF۹
**اراده جدی بین تهران و بغداد برای راه اندازی راه آهن شلمچه-بصره وجود دارد
«محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد که اراده جدی بین دو کشور برای راه اندازی راه آهن شلمچه به بصره وجود دارد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

آل صادق روز یکشنبه در حاشیه نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق در هتل الرشید بغداد با اشاره به جدیت کمیته های ۵ گانه همکاری های اقتصادی دو کشور افزود: این کمیته ها کار مقدماتی را انجام می دهند و فردا دوشنبه این توافقات در صورتجلسه ای به امضا خواهد رسید.
وی گفت: اراده ای جدی در دو کشور برای راه اندازی راه آهن شلمچه-بصره می بینم.
آل صادق تصریح کرد: در سفر «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به ایران، این مهم (راه اندازی راه آهن شلمچه به بصره) مورد تاکید قرار گرفت و شخص نخست وزیر بعد از سفر، کمیته ای تشکیل داد و اقدامات دو کشور به شکل جدی در جریان است.
سفیر ایران در عراق ادامه داد: دو طرف اکنون در حال اجرایی کردن التزامات خود در خصوص راه آهن است و امیدواریم به زودی این اقدامات منجر به نتیجه و خط راه آهن شلمچه- بصره افتتاح شود.
هیات ۶۰ نفره جمهوری اسلامی ایران به ریاست «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصاد و دارایی و نیز «سید موسی طباطبایی» نماینده وزارت امور خارجه ایران در این نشست ها با طرف های عراقی در راس ۵ کمیته شرکت خواهند کرد.
«عبدالامیر ربیهاوی» رایزن بازرگانی ایران در بغداد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این ۵ کمیته شامل کمیته های تجارت، حمل و نقل جاده ای، بانکی-مالی، سرمایه گذاری و انرژی در این نشست قرار است با مقام های عراقی در جهت توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری دو کشور در حوزه های متنوع دیدار و اسناد همکاری را امضا کنند.
دیدارها از امروز ۲۱ تا ۲۳ اسفند ماه در بغداد پایتخت عراق برگزار می‌شود. «اثیر داوود سلمان» وزیر بازرگانی عراق ریاست هیات و کمیسیون های متناظر عراقی را در این دیدار بر عهده دارد.
امروز یکشنبه «علی فکری» معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با عامر معاون بانک مرکزی عراق دیدار خواهد داشت و یکی از مسائل مورد رایزنی و گفت گو، مطالبات مالی بانکی ایران از عراق خواهد بود.
«احمد اسد زاده» معاون بین الملل وزیر نفت کشورمان نیز با «باسم الخضیر» معاون استخراج وزیر نفت عراق دیدار خواهد کرد و سپس متن پیش نویس توافقات توسط روسای کمیته های ۵ گانه تهیه خواهد شد.
احسان خاندوزی وزیر اموز اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران نیز فردا دوشنبه با وزیر دارایی عراق دیدار خواهد کرد.
قرار است «میعاد صالحی» معاون وزیر راه و شهرسازی ایران نیز فردا با «یونس الکعبی» مدیرعامل شرکت راه آهن عراق دیدار داشته باشد.
«حجت عبدالملکی» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز با «حیدر قاسم » معاون مدیر کل مناطق آزاد عراق دیدار خواهد کرد.
همچنین «وحید جلال زاده» رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و «محمد رضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با «محسن المندلاوی» نایب رئیس اول پارلمان عراق دیدار خواهند کرد.
جلال زاده قرار است با «عامر حسین جاسم» رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان عراق دیدار کند.
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای سلامی نیز با «احمد سلیم عبدالرحمن» رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق دیدار می کند.
در برنامه های دیدارها، ملاقات «حسن چنارانی» دبیر کمیسیون اقتصادی هیات دولت نیز با «حازم الخالدی» مشاور نخست وزیر عراق پیش بینی شده و ظهر فردا دوشنبه، سند صورتجلسه پنجمین اجلاس کمیسیون های مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عراق توسط وزرای دو کشور امضا و سپس کنفرانسی مطبوعاتی برگزار خواهد شد.
حجم تجارت ایران و عراق در ۱۰ ماه گذشته سال ۱۴۰۱، حدود ۹ میلیارد دلار بوده و در این مدت، صادرات ایران با ۲۳ درصد رشد، به ۸ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار و واردات از عراق با ۸۴ درصد کاهش به ۱۴۶ میلیون دلار رسید.
چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک بین ایران و عراق دی سال ۱۳۹۹ در تهران به میزبانی وزارت نیرو برگزار شد.
https://irna.ir/xjLXHD
**ناامیدی کی‌یف از دریافت جنگنده‌های غرب در آینده نزدیک
خودداری آمریکا، آلمان و سایر قدرت‌های غربی برای ارسال جنگنده به اوکراین به رغم درخواست‌های مکرر کی‌یف از متحدان غربی‌اش و اذعان پنتاگون بر فرسوده بودن ناوگان هوایی این کشور، اوکراین را نسبت به دریافت این تسلیحات در آینده نزدیک ناامید کرده است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

وزیر امور خارجه اوکراین روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه آلمانی بیلد، گفت: به دلیل مشکلاتی فنی و لجستیکی انتظار ندارد که این جنگنده ها در آینده نزدیک به کی‌یف تحویل شود.

دیمیتری کولبا افزود: به همین دلیل تاکید داریم که آموزش خلبان های اوکراینی باید از هم اینک آغاز شود.

وی توضیح داد: وقتی تصمیمی برای ارائه این هواپیماها اتخاذ شود باید چند ماه را صرف آموزش خلبان ها کنیم.

کولبا که کشورش در ماه های اخیر فشار بر آمریکا و غرب را برای تامین این جنگنده ها افزایش داده است، در نیمه دوم ماه فوریه (بهمن) اعلام کرد: هنوز از سوی هیچ کشوری به کی یف قول تامین این جت ها ارایه نشده است.

پیشتر دولت آلمان گفته بود مساله ارسال جت های جنگنده به اوکراین در دستور کار این کشور نیست.

در همین پیوند اندری دودا رئیس جمهور لهستان در مصاحبه اخیر خود با سی ان ان گفت که کشورش آماده ارسال جنگنده میگ ۲۹ به اوکراین به عنوان بخشی از ائتلاف بین المللی است.

لهستان و اسلواکی از متحدان خود خواسته اند جنگنده ها را در اختیار کی یف قرار دهند.

به رغم درخواست های مکرر اوکراین هنوز نشانه ای دال بر تمایل کشورهای بزرگتری هچون آمریکا و انگلیس برای ارسال جنگنده های خود به اوکراین وجود ندارد.

در پنتاگون، مقامات ارشد ایالات متحده اذعان دارند که اوکراین باید در نهایت نیروی هوایی فرسوده خود را با جت های جنگنده جدید مدرنیزه کند. اما در حال حاضر، مقامات بر ارسال سلاح های مورد نیاز کی یف برای مبارزه فوری و قریب الوقوع متمرکز شده اند.
https://irna.ir/xjLXJF
**گوترش و زرداری بر اهمیت افغانستان صلح‌آمیز تاکید کردند
بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با موضوعات مختلف، از جمله اهمیت افغانستان صلح‌آمیز و باثبات گفتگو کردند.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده و درباره موضوعات مختلف، از جمله وضعیت افغانستان گفت‌وگو کردند.

دو طرف در مورد اهمیت افغانستان صلح‌آمیز و باثبات توافق کردند.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنان نسبت به وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده و تلاش‌های پاکستان برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه و ارتقای ثبات، از جمله حمایت از سفر «آمنه محمد»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به افغانستان و تلاش‌ها برای لغو محدودیت‌های اخیر تحصیل و کار زنان را تشریح کرد.

دبیرکل سازمان ملل از نقش پاکستان به عنوان رییس سازمان همکاری اسلامی و پایان موفقیت‌آمیز ریاست این کشور بر گروه ۷۷ (کشورهای در حال توسعه) و چین قدردانی کرده است.
https://irna.ir/xjLXLV
**نماینده پارلمان بلژیک خواستار تحریم رژیم اسرائیل شد
یکی از نمایندگان پارلمان بلژیک خواستار تحریم رژیم صهیونیستی به سبب ارتکاب جنایت علیه ملت فلسطین شد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

سیمون موتکین در سخنانی در جلسه پارلمان بلژیک تاکید کرد که موضع این کشور و اتحادیه اروپا در قبال آنچه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین رخ می‌دهد، به منزله دادن مجوز به رژیم صهیونیستی برای کشتن فلسطینی هاست.

وی افزود: حملات ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان در جنین، حواره و نابلس بی‌وقفه ادامه دارد و سال ۲۰۲۳ تا این لحظه خونین‌ترین سال برای ملت فلسطین بوده است.

موتکین تاکید کرد: تمامی این جنایات در سایه روی کار آمدن تندروترین کابینه رژیم صهیونیستی اتفاق می‌افتد و کار به جایی رسیده که شهرک‌نشینان تندرو وزیر شده‌اند.

وی اضافه کرد: این افراد به صلاحیت‌هایی در رابطه با اراضی فلسطینی دست یافته‌اند و بدون هیچ تردیدی اعلام می‌کنند که به دنبال قتل و کشتار فلسطینیان هستند.

شهادت سه جوان فلسطینی

منابع فلسطینی گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی صبح امروز یکشنبه اعلام کرد که سه جوان فلسطینی را شنبه شب در درگیری در نزدیک چهار راه «جیت» در شهر نابلس به شهادت رسانده است.
بر اساس این گزارش تیپ نیروهایی از تیپ «گولانی» ارتش رژیم صهیونیستی به سمت جوانان فلسطینی در نزدیک یک پست ایست و بازرسی خود در نزدیک شهرک صهیونیست‌نشین «کدومیم» در حوالی چهار راه جیت آتش گشودند که به شهادت سه نفر و بازداشت یک نفر دیگر منجر شد.

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین از «محمد الشامی»، «عدی عثمان الشامی» و «محمد الدبیک» به عنوان شهدایی نام برد که امروز به دست نیروهای ارتش صهیونیستی در نابلس به شهادت رسیدند.

تیراندازی به سمت کشاورزان فلسطینی

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین همچنین گزارش داد که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی صبح امروز به سمت کشاورزان فلسطینی در شمال نوار غزه تیراندازی کردند.
منابع محلی اعلام کردند که نظامیان صهیونیست اقدام به تیراندازی به سمت کشاورزان فلسطینی در منطقه «ابو صفیه» در شرق جبالیا و آن‌ها را وادار به ترک زمین‌های خود کردند.

بر اساس این گزارش در این تیراندازی به کسی آسیبی وارد شده است.
https://irna.ir/xjLXMV
**نتایج فاجعه‌بار مداخله‌گرایی آمریکا در خاورمیانه
به دنبال تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر رد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، بحث‌ها پیرامون سیاست خارجی جنگ‌طلبانه واشنگتن به راه افتاده و کارشناسان معتقدند که کاخ سفید، کاری جز ایجاد بحران‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و هرج‌ومرج در خاورمیانه نکرده است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

مت گاتز قانونگذار جمهوری‌خواه در ماه فوریه طرحی را مطرح کرد تا بر اساس آن، ۹۰۰ نفر از نیروهای ارتش ایالات متحده ظرف ۱۸۰ روز از سوریه خارج شوند. این قانون پیشنهادی با ۱۰۳ رای موافق و ۳۲۱ رای مخالف رد شد.

استدلال قانونگذار آمریکایی اما اسفبار بود: ایالات متحده آمریکا در سوریه هیچ نقشی ندارد. ما یک قدرت خاورمیانه نیستیم. ما سعی کرده‌ایم دموکراسی را از شن، خون و شبه‌نظامیان عرب بسازیم. کاری که انجام می‌دهیم، هرج‌ومرج را کاهش نمی‌دهد. (این امر) اغلب باعث هرج‌ومرج می‌شود، همان هرج‌ومرجی که بعداً به تروریسم منجر می‌شود.

این پیشنهاد بحث‌های داغی را در مورد عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه به راه انداخت.

پیامدهای فاجعه‌بار

مویسس گاردونیو (Moisés Garduño) کارشناس ارشد مطالعات آسیایی و آفریقایی و دکترای مطالعات عربی و اسلامی از دانشگاه خودمختار مادرید در گفت‌وگو با اسپوتنیک تاکید کرد که مداخله‌های ایالات متحده در خاورمیانه، پیامدهای فاجعه‌باری داشته‌است. عواقب این امر، فساد، بیکاری، خشونت، عدم حکومت‌پذیری (ایجاد ناتوانی در دولت‌ها برای حکمرانی) و مهم‌تر از همه، گسیختگی بزرگ در بافت اجتماعی بوده است.

این تحلیلگر خاطر نشان کرد: ما ازهم‌گسیختگی بافت اجتماعی، به ویژه در دو کشور عراق و افغانستان و همچنین ناکارآمدی نهادی و عدم حاکمیت در بسیاری دیگر از کشورها مانند سوریه و لیبی را شاهد هستیم که مسئولیت این امر، بیش از همه بر دوش ناتو است.

گاردونیو افزود: در عراق و افغانستان، گروه‌های زیادی تلاش کرده‌اند تا برای خلاء قدرت ناشی از سقوط رژیم «صدام حسین» و همچنین دولت «اشرف غنی» در قضیه افغانستان مبارزه کنند و این اختلاف بر سر قدرت مستلزم مجموعه‌ای از مذاکرات برای امنیت و آینده این کشورها است.

هدیه‌ای برای تروریسم

گاتز قانونگذار آمریکایی در سخنرانی هشتم مارس (۱۷ اسفند) خود اذعان کرد که سوریه و عراق دو کشور روی سیاره زمین هستند «که ما بیشترین تلاش را برای تامین مالی داعش در آن‌ها انجام داده‌ایم».

وی گفت: ما به این به اصطلاح شورشیان میانه‌رو سلاح می‌دهیم و معلوم می‌شود که آن‌ها چندان میانه‌رو نیستند. گاهی اوقات شورشی‌هایی که ما برای مبارزه با اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) تامین مالی می‌کنیم، پرچم داعش را برافراشته می‌کنند و بنابراین خیلی احمقانه است که بگوییم ما باید خروج از این کشور را برای متوقف کردن داعش انجام دهیم، در حالی که حضور ما در سوریه در برخی موارد بزرگ‌ترین هدیه به داعش بوده است. ما بیابان‌های خاورمیانه را به اندازه کافی به خون آمریکایی آغشته کرده‌ایم، زمان آن رسیده است که نیروهای نظامی خود را به خانه بازگردانیم.

گاردونیو تاکید کرد که در واقع، دخالت ایالات متحده در تشکیل گروه‌هایی مانند داعش تاثیرگذار بوده است.

آمریکایی‌ها در سوریه چه ماموریتی را انجام دادند؟

آرماندو باسورتو (Armando Basurto) دکترای مطالعات سیاسی و کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است بحث در مورد خروج نیروهای آمریکا از سوریه، بیشتر به سیاست داخلی ایالات متحده مربوط می‌شود تا سیاست این کشور در قبال این کشور عربی.

راشا صلاح (Rasha Salah) یک دانشجوی سوری در مقطع دکترا که در حال حاضر در مکزیک به سر می‌برد نیز به اسپوتنیک گفت که اولین چیزی که می‌توان پرسید این است که آمریکایی‌ها در کشور او چه کردند؟ وی تاکید کرد: هیچ وقت نمی‌توان گفت که این یک مداخله مسالمت آمیز بوده است و من فکر نمی‌کنم کمکی به این امر کرده باشد: مداخله مسالمت‌آمیز در منطقه نفتی که پایگاه نظامی آمریکا در آن واقع شده است.

وی افزود: این حضور نظامی چگونه کمک کرد، همانطور که چند سال پیش در عراق اتفاق افتاد و اخیراً در افغانستان؟ «ما ماموریت را انجام دادیم» اما آن‌ها چه ماموریتی را انجام دادند؟ چقدر کمک کردند؟ خیلی مشخص نیست. امیدوارم آمریکایی‌ها سوریه را ترک کنند و همه پایگاه‌های نظامی را خارج کنند، ما بخشی از قلمرو خود را تحت شکل‌دیگری از استعمار از دست دادیم.

این کارشناس سوری خاطر نشان کرد: من احساس می‌کنم که آن‌ها کشور را به صحنه جنگ بین کشورها تبدیل کرده‌اند و بدون در نظر گرفتن خواسته‌های مردم و حقوق بشر، تصمیم‌گیری می‌کنند.

صلاح در انتقاد از بحث‌های قانونگذاران آمریکایی برای خروج از سوریه در این برهه زمانی نیز گفت: اینکه آمریکایی‌ها در شرایطی که مردم سوریه بعد از ۱۲ سال جنگ، تحت تاثیر زلزله قرار گرفته‌اند و این بحث‌ نظامی را مطرح می‌کنند، بی انصافی است. یک ماه پس از زلزله در سوریه این بحث را به راه انداخته‌اند در حالی که تقریبا کمک‌های بشردوستانه نمی‌رسند.
https://irna.ir/xjLXKZ
**عملیات گسترده الحشد الشعبی در استان نینوای عراق
سازمان الحشد الشعبی عراق از آغاز عملیات گسترده امنیتی در استان نینوا در شمال غربی این کشور خبر داد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

در بیانیه سازمان الحشد الشعبی عراق آمده است که در این عملیات یگان هایی از ارتش عراق و تیپ های ۳۳،۲۱،۵۳،۴۴،۲۵ سازمان الحشد الشعبی و همچنین بخش های عملیات و اطلاعات این سازمان مشارکت دارند.

این عملیات در کوه های شیخ ابراهیم، عدایه و مناطق عین الجحش و همچنین جاده استراتژیک به سمت غرب استان نینوا انجام می شود.

در ماه ژانویه فرماندهی پلیس نینوا اعلام کرد که تقریبا ۷ هزار موشک و بمب به جا مانده از گروهک تروریستی داعش را در مناطقی در استان نینوا کشف کرده است.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی داعش را اعلام کرد اما عناصر و هسته‌های پراکنده و خفته این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.
https://irna.ir/xjLXNk
**توافق ایران و عربستان با نقش آفرینی چین، در کانون توجه جهان
خبرگزاری رسمی چین «شینهوا» روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به بازتاب بین المللی وسیع توافق ایران و عربستان به میزبانی پکن و استقبال جهانی گسترده از این رویداد مهم نوشت: تلاش‌های صلح چین به طور گسترده مورد توجه جهان قرار گرفته زیرا توافق عربستان و ایران، برای همه مردم دنیا مهم است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

اعلام احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی که روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک با چین اعلام شد، با استقبال گسترده‌ای در سراسر جهان به عنوان پیروزی برای صلح و گفت‌وگو مواجه شده است.

تحلیلگران و رسانه ها چین را به دلیل نقشش به عنوان یک میانجی صلح و تلاش برای تسهیل گفت و گو میان دو دولت، تحسین کردند.

پیروزی برای صلح

تهران و ریاض با قدردانی از کمک چین، برای باز کردن فصل جدیدی در روابط ابراز امیدواری کرده اند.

مساعد بن محمد العیبان، نماینده عربستان و مشاور امنیت ملی این کشور، ضمن ابراز ارزش و قدردانی از نقش مستمر و مثبت جمهوری خلق چین در این زمینه گفت: ما برای توافقی که به دست آوردیم ارزش قائل هستیم و امیدواریم به گفت و گوی سازنده ادامه دهیم.

علی شمخانی، همتای ایرانی وی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گفت: رفع سوء تفاهم‌ها و نگاه به آینده در روابط تهران-ریاض، موجب توسعه ثبات و امنیت منطقه و افزایش همکاری‌های کشورهای منطقه می‌شود.

شمخانی در ادامه از نقش سازنده چین در حمایت از توسعه روابط بین کشورها که برای حل چالش‌ها، افزایش صلح و ثبات و ارتقای همکاری‌های بین‌المللی ضروری است، قدردانی کرد.

کشورها و طرف های مختلف خاورمیانه از جمله مصر، امارات، اردن و عراق نیز از توافق پکن استقبال کردند. «انور قرقاش»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور امارات متحده عربی در توییتر نوشت: ما از توافق بین عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک استقبال می‌کنیم و از نقش چین در این زمینه استقبال می‌کنیم.

وی گفت: امارات به اهمیت ارتباطات و گفت‌وگوی مثبت میان کشورهای منطقه برای تحکیم مفاهیم حسن همجواری و شروع از یک زمینه مشترک برای ساختن آینده‌ای باثبات‌تر برای همه معتقد است.

در همین حال، سازمان ملل متحد توافق عربستان و ایران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک را تحسین کرد و از نقش چین در این روند قدردانی کرد.

«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل ضمن قدردانی از تلاش‌های سایر کشورها مانند عمان و عراق گفت: دبیرکل از جمهوری خلق چین به خاطر میزبانی این مذاکرات اخیر و ترویج گفت‌وگو بین دو کشور قدردانی کرده است.

چرا چین؟

تحلیل‌گران خاطرنشان کردند که چین به جایگاه کشورهای منطقه احترام می گذارد و با رقابت ژئوپلیتیکی در خاورمیانه مخالف است. چنین رویکردی به چین کمک کرده تا در منطقه اعتبار پیدا کند.

«لیو لانیو»، کارشناس مسائل ایران در موسسه مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای دانشگاه چینگ‌هوا چین، به شین‌هوا گفت: چین ابتکارات عملی در امنیت جهانی ارائه کرده است که به منافع همه طرف‌ها احترام می‌گذارد و آنها را در نظر می‌گیرد.

لیو با بیان اینکه چین سابقه استعمار یا مداخله در خاورمیانه را ندارد، افزود: کشورهای منطقه مانند ایران و عربستان سعودی در حال حاضر چین را به عنوان ارائه‌دهنده راه‌حل امنیتی برای صلح می‌پذیرند.

«محمدرضا منافی»، سردبیر میز خبری آسیا و اقیانوسیه خبرگزاری رسمی ایران(ایرنا) نیز به به شینهوا گفت: جامعه بین المللی باید از نقش چین به عنوان کشوری که برای صلح و ثبات در جهان تلاش می کند قدردانی کند.

منافی گفت: چین معتقد است که همه کشورها در کنار هم و با همکاری هم می توانند به توسعه و پیشرفت مشترک و منافع مشترک و متقابل دست یابند. پکن بر این باور است اگر صلح و دوستی بین کشورهای جهان برقرار شود به نفع همه مردم در سراسر جهان است و جنگ و خصومت هرگز سودی برای بشریت نخواهد بود.

«توماس اس. واریک»، کارشناس ارشد غیرمقیم در مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت شورای آتلانتیک، گفت: نقش عمومی چین در بیانیه امروز نشان‌دهنده علاقه این کشور به انجام کاری است که کمتر کشور دیگری می‌توانست انجام دهد: جلب اعتماد هر دو طرف.

«جاناتان فولتون»، کارشناس ارشد غیرمقیم برنامه های خاورمیانه در شورای آتلانتیک، گفت: پکن توانسته است روابط را در هر دو طرف خلیج فارس بهبود ببخشد و در عین حال سرمایه دیپلماتیک را در یک منطقه ایجاد کند، راهی که دیگر قدرت های فرامنطقه ای نمی توانند.
https://irna.ir/xjLXMk

**هلاکت ۲۲ تروریست داعش در الأنبار عراق
رئیس دستگاه مقابله با تروریسم عراق از هلاکت ۲۲ تروریست داعش از جمله چند سرکرده آن در یک عملیات منحصر به فرد در استان الأنبار خبر داد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

عبد الوهاب الساعدی روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی، اظهار داشت: فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور انجام عملیاتی منحصر به فرد را در شمال منطقه «الرطبه» در استان الأنبار صادر کرد و پس از تکمیل داده‌های دستگاه اطلاعات، برای اجرای چنین عملیاتی برنامه ریزی شد.

وی گفت: این عملیات در ۲ مرحله انجام شد و انتقال نیروها و تجهیزات به مدت ۶ ساعت به طول انجامید و بخشی از نیروها با عملیات هلی‌برن به منطقه منتقل شدند.

الساعدی ادامه داد: منطقه عملیات صعب العبور و دسترسی به آن دشوار بود و علاوه بر این عناصر داعش نیز کمربند انتحاری بر تن داشتند.

این مقام عراقی گزارش داد: ۲۲ تروریست از جمله چند سرکرده سرشناس آنها در این عملیات به هلاکت رسیدند و این عملیات همچنان ادامه دارد.

الساعدی اظهار داشت: این عملیات محرمانه بود و با مشارکت دستگاه اطلاعات و دستگاه مقابله با تروریسم انجام شد.

نیروهای عراقی در روزهای اخیر تمرکز قابل توجهی بر فعالیت‌های اطلاعاتی و عملیاتی فوری با پشتیبانی حملات هوایی علیه تروریست‌ها در استان‌هایی مانند دیالی، کرکوک، نینوا، صلاح الدین و الانبار کرده‌اند؛ مناطقی که همچنان برای امنیت ملی عراق با فعالیت‌های خونبار گاه به گاه از سوی هسته‌های پراکنده داعشی، نقاط داغ و پرخطر به شمار می‌آید.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی داعش را اعلام کرد اما عناصر و هسته‌های پراکنده و خفته این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد فعال هستند.

گرچه کارشناسان امنیتی عراق اعتقاد دارند که تروریست‌های داعش در این مرحله همانند گذشته توانمندی و نیروی کافی برای سلطه بر زمین و اشغال قلمرو ندارند و بیشتر برای تبلیغات رسانه‌ای دست به این حملات می‌زنند، اما در عین حال این حملات نگرانی‌های جدی در عراق به دنبال داشته است.
https://irna.ir/xjLXR۵
**دعوتنامه آیت‌الله رئیسی تسلیم رئیس جمهور عراق شد
«عبداللطیف جمال رشید»‌ رئیس جمهوری عراق امروز (یکشنبه) پیام کتبی از سوی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد که شامل دعوت رسمی برای سفر به تهران است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری این کشور امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: این دعوتنامه امروز توسط محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در عراق در کاخ بغداد تسلیم رئیس جمهور این کشور شد.

رئیس جمهور عراق با تشکر از رئیس جمهور ایران و افتخار از این دعوت محبت‌آمیز تاکید کرد که در اولین فرصت به این دعوت پاسخ داده خواهد شد.

جمال رشید همچنین از توافق جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی برای از سرگیری روابط فی مابین ابراز خوشحالی کرد.

رئیس جمهور عراق ابراز امیدواری کرد که تحولات مثبت بیشتری در سطح منطقه و بین المللی حاصل شود.

وی بر اهمیت همکاری و هماهنگی مشترک دو کشور به نحوی که امنیت و ثبات در منطقه را تقویت کند و بر لزوم تلاش جدی برای توقف درگیری‌ها و دستیابی به صلح و امنیت جهانی تاکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز از تلاش‌های بغداد برای میزبانی از دورهای مذاکرات بین تهران و ریاض و اهمیت آن‌ها در توافق حاصل شده برای از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی، تشکر و قدردانی کرد.

آل صادق بر علاقه مندی و اشتیاق ایران برای ادامه همکاری مشترک با عراق به نحوی که تضمین کننده ارتقای روابط دوجانبه در راستای تامین منافع عالی دو کشور باشد، تاکید کرد.
https://irna.ir/xjLXS۷
**مقاومت فلسطین: خون‌ شهدای انتفاضه مقابله با صهیونیست‌ها را تشدید می‌کند
جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس در بیانیه‌هایی جداگانه با تسلیت شهادت سه جوان فلسطینی به دست صهیونیست‌ها در نابلس تاکید کردند که خون این شهدا بیهوده به هدر نخواهد رفت و انتفاضه مقابله با رژیم اسرائیل را تشدید خواهد کرد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

در بیانیه جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این باره آمده است: خون شهدا تقابل را تشدید خواهد کرد و مردم ما مصمم به ادامه راه خود با جانفشانی‌های فراوان هستند.

این جنبش تاکید کرد که مقاومت فلسطین آماده پاسخگویی متناسب با ابعاد جنایت صهیونیست‌ها است.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: ما با شهدا تجدید میثاق می‌کنیم و به رویکرد جهادی آن‌ها وفادار خواهیم بود.

جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: خون شهدای ما هدر نخواهد رفت و تشدید جنایات دشمن علیه مردم ما و هتک حرمت مقدسات ما با استقامت و مقاومت بیشتری مواجه خواهد شد.

حماس خاطرنشان کرد: ملت ما پشت مقاومت خود هستند و به دشمن غاصب تا زمان نابودی آن در سراسر سرزمین‌های اشغالی ضربه خواهند زد.

ارتش رژیم صهیونیستی صبح امروز یکشنبه اعلام کرد که سه جوان فلسطینی را شنبه شب در درگیری در نزدیک چهار راه «جیت» در شهر نابلس به شهادت رسانده است.

به نوشته سایت صهیونیستی «واللا»، نیروهایی از تیپ «گولانی» ارتش رژیم صهیونیستی به سمت جوانان فلسطینی در نزدیک یک پست ایست و بازرسی خود در نزدیک شهرک صهیونیست نشین «کدومیم» در حوالی چهار راه جیت آتش گشودند که به شهادت سه نفر و بازداشت یک نفر دیگر منجر شد.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.
https://irna.ir/xjLXSx
**میقاتی: لبنان تحمل بحران بلندمدت را ندارد
نخست وزیر پیشبرد امور لبنان گفت که کشورش تحمل طولانی مدت بحران را ندارد و باید در انتخاب رییس جمهوری عجله کرد.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

نجیب میقاتی روز یکشنبه در سخنانی تصریح کرد: بر شهروندان لبنانی پوشیده نیست که بحران کنونی در یک لحظه به وجود نیامده است بلکه حاصل تراکم مشکلات در طول سال های گذشته است.

وی اضافه کرد: من همواره و پیش از رسیدن به نخست وزیری نیز تاکید کرده‌ام که اقداماتی که در حال انجام است، موضعی است و وضعیت بحرانی لبنان در آستانه انفجار قرار دارد و باید تا پیش از رسیدن به نقطه بدون بازگشت، اصلاحات بنیادین آغاز شود.

به گزارش روسیا الیوم، میقاتی گفت: تسریع در انتخاب رئیس جمهوری به لبنان این فرصت را می دهد که اصلاحات لازم را نیز همزمان آغاز کند و اوضاع کشور رو به بهبود برود.

وی تصریح کرد: دولت نمی تواند مسوولیت فقدان ریاست جمهوری را برعهده بگیرد اما با وجود همه انتقادها و اعتراض هایی که از سوی جریان های مختلف از جمله تیم میشل عون رئیس جمهوری سابق و جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد می‌شود، این دولت به جلسات خود ادامه می دهد.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان گفت: مواضع سیاسی مخالف یک حق است ولی مرزهای اعتراض باید مصلحت لبنان و اولویت، پیشبرد امور ملت و خواسته های آن ها باشد.

میقاتی افزود: کسانی که به اقدامات دولت، اعتراض و انتقاد دارند باید به صورت جدی برای انتخاب رئیس جمهوری جدید در سریع ترین زمان تلاش کنند تا همه این مشکلات از بین برود.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه ما از ابتدا، خطرناک بودن اوضاع را می دانستیم، اقدامات لازم را برای مذاکره با صندوق بین المللی پول انجام دادیم زیرا این تنها منبع مالی پیش روی لبنان است.

میقاتی اضافه کرد: تاخیر در انجام اصلاحات موردنظر صندوق بین المللی به سود لبنان نیست و باید هرچه سریع تر این اصلاحات را انجام دهیم تا از فروپاشی و رسیدن اوضاع به لبه پرتگاه جلوگیری کنیم.
https://irna.ir/xjLXSP
**نخست وزیر یمن: عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها نپذیرفتنی است
نخست وزیر دولت نجات ملی یمن گفت: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی همه آزادگان جهان اسلام محکوم و غیرقابل پذیرش است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

عبدالعزیز بن حبتور روز یکشنبه در دیدار با معاون نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در یمن افزود: موضوع فلسطین در وجدان فرزندان امت های عربی و اسلامی زنده است و خواهد ماند و عادی سازی یک اصطلاح بیگانه است.

وی بر موضع اصولی ملت یمن در یاری فلسطین و حمایت و پشتیبانی از حقوق قانونی ملت فلسطین تاکید کرد.

بن حبتور نقش جنبش حماس در مقاومت و مبارزه با طرح های دشمن صهیونیستی و توطئه های آن ها که امنیت منطقه و ملت های آن را نشانه رفته است، ستود.

معاذ ابوشماله جانشین نماینده جنبش حماس نیز در این دیدار از مواضع مردمی و رسمی یمن در پشتیبانی و حمایت از فلسطین قدردانی کرد.
https://irna.ir/xjLXTX
**ادعای العربیه: آمریکا حدود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی ایران را آزاد می‌کند
خبرنگار شبکه العربیه ادعا کرد که آمریکا در آزادی ۳ زندانی، منابع مالی ایران را که حدود ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، آزاد می‌کند.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

وی در ادامه مدعی شد، «وجوه ایرانی که واشنگتن آزاد می‌کند برای اهداف بشردوستانه اختصاص خواهد یافت».

خبرنگار العربیه تأکید کرد، «پول‌های ایران که واشنگتن آزاد خواهد کرد در عراق، ژاپن و کره مسدود شده است».

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه از تلاش این کشور برای آزادسازی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران خبر داد و اعلام کرد که «ما بی وقفه برای آزادی سه آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت هستند در تلاش هستیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به اظهارات امروز امیرعبداللهیان درباره دستیابی به توافق با آمریکا بر سر موضوع تبادل زندانیان و توافق برای آزادسازی سه زندانی آمریکایی در ایران را رد کرد.
https://irna.ir/xjLXVv
**مسئول اسبق موساد: برای نابودی «اسرائیل» لازم نیست ایران کاری انجام دهد
یکی از مسئولان اسبق سازمان موساد درباره خطرات بی‌سابقه پیش روی فلسطین اشغالی هشدار داد و گفت که برای نابودی رژیم صهیونیستی نیازی نیست ایرانی ها کاری انجام دهند، زیرا این رژیم خود از درون در حال فروپاشی است.

از دعوت رسمی رئیس جمهور عراق به ایران تا اذعان آمریکا به احتمال احیای برجام

«تامیر باردو» رئیس اسبق موساد در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد که «اسرائیل» وارد مرحله بسیار خطرناکی شده و به سبب تضعیف دستگاه قضایی، به نقطه بدون بازگشت نزدیک شده است و بدین ترتیب به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود.

باردو اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی را فاجعه‌بار خواند و افزود: اگر یک یا دو سال پیش کسی به من در مورد وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی اطلاع می‌دادند، باور نمی کردم، زیرا هرگز تصور نمی کم که اوضاع به چنین سمتی پیش برود و اسرائیل اکنون با بزرگ ترین خطر وجودی از زمان تاسیس مواجه است.

رئیس اسبق موساد اظهار داشت که برای نابودی «اسرائیل» نیازی به بمب اتم نیست و برای تجزیه و نابودی این رژیم لازم نیست ایرانی ها کاری انجام دهند، زیرا این رژیم خود از درون در حال فروپاشی و نابودی است.
https://irna.ir/xjLXVH

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha