فرسایش خاک در برخی مناطق لرستان به ۷۰ تن در هکتار می‌رسد

خرم‌آباد - ایرنا - سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: فرسایش و رسوب خاک به طور متوسط در ایران ۱۶.۷ تن در هکتار می باشد در حالیکه این رقم در برخی مناطق لرستان به ۷۰ تن در هکتار رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا "حسین میرزایی" روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود:‌ متوسط فرسایش خاک در لرستان ۲۵ تن در هکتار است اما در برخی نواحی به ۵۰ و مناطقی مانند نوژیان به ۷۰ تن در هکتار هم افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: لرستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و ۸۰۰ هزار هکتار مرتع دارد که باید دست کم ۱.۵ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در این مناطق انجام می شد در حالیکه تاکنون تنها ۶۲۰ هزار هکتار انجام شده است.

وی با بیان اینکه لرستان نخستین استان جنگلی در زاگرس و چهارمین استان در سطح کشور می باشد اضافه کرد: توسعه منابع طبیعی؛ احیای مراتع و مقابله با بیان زایی از اهداف مهمی است که برای این مهم طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال طی چهار سال در دستور کار قرار گرفته است و سهم لرستان از این رقم ۳۰ میلیون اصله خواهد بود.

مبرزایی گفت: ظرفیت تولید سالانه ۱۲.۵ میلیون اصله نهال در لرستان وجود دارد و با توجه به اینکه ۲۵ درصد مساحت استان شیب بالای ۴۰ درصد دارد نگهداری نهال ها بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: ۱۳ هزار همیار طبیعت در لرستان فعال هستند که باید ساماندهی شوند و از ظرفیت آنها برای رصد و پایش جنگل های استان استفاده شود.

وی همچنین در خصوص اطفای حریق در جنگل های زاگرس اظهار داشت: با توجه به شرایط جغرافیایی و کوهستانی منطقه؛ در بسیاری از موارد نیروهای انسانی کارایی بیشتری نسبت به بالگرد برای خاموش کردن آتش دارند بنابراین برنامه ریزی برای ساماندهی و تعریف تیم های حرفه ای ۹۰۰جنگلبان افتخاری در دستور کار قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha