آمریکا در مسیر تشدید "چین‌هراسی"

۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۴۹
کد خبر: 85055622
آمریکا در مسیر تشدید "چین‌هراسی"

تهران- ایرنا- دو قانونگذار ارشد آمریکایی در ادامه سیاست «چین‌هراسی» آمریکا، با هشدار درباره گسترش نفوذ اطلاعاتی چین در این کشور از طریق برنامه «تیک‌ تاک»، پکن را یک تهدید نظامی و اطلاعاتی علیه امنیت ملی آمریکا عنوان کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه خبری «ای‌ بی‌ سی ‌نیوز»، مایک ترنر رییس جمهوریخواه کمیته اطلاعات مجلس نماینده آمریکا در برنامه «این هفته» این شبکه گفت که جو بایدن رییس‌ جمهوری این کشور از تحریک‌ کردن پکن می‌هراسد.

وی در تشریح آنچه «تهدید فزاینده از سمت چین» خواند، با اشاره به پیشرفت زرادخانه‌های هسته‌ای چین، توسعه صنایع کشتی سازی این کشور و «افزایش سرقت‌های اطلاعاتی با استفاده از شبکه اجتماعی تیک‌تاک»، افزود: تهدید نظامی [چین] بر تمام اعضای کمیته اطلاعات آشکار است.

روزنامه نیویورک پست نیز در رابطه با گفت‌گوی ترنر با ای‌بی‌سی نیوز نوشت: به اعتقاد او، بایدن در رویکرد با چین، در حال تکرار اشتباهی همان است که در مورد روسیه در ماه‌های اولیه جنگ اوکراین مرتکب شده بود.

ترنر، مواضع ابتدایی کاخ سفید در مورد حمله روسیه به اوکراین را «بسیار بزدلانه» دانست و با بیان اینکه آن‌ها اکنون از تحریک کردن چین می‌هراسند، تاکید کرد: آمریکا باید پاسخ [چین را] دهد و باید بسیار محکم پاسخ دهد.

عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، اقدام قدرتمندتر جو بایدن رییس‌ جمهوری دموکرات این کشور را خواستار شد.

بر اساس این گزارش،‌ مارک وارنر رییس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا نیز در این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: ما در رقابتی بسیار گسترده با چین هستیم. امنیت ملی دیگر تنها در مورد کشتی‌ها و تانک‌ها نیست،‌ رقابت در بخش فناوری است. اینکه چه کسی در مبارزه هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و زیست‌شناسی مصنوعی پیروز خواهد شد.

وارنر که یکی از قانونگذاران گروه دو حزبی است که لایحه‌ای در گسترش حوزه اختیارات رئیس جمهور به منظور محدود یا حتی ممنوع کردن TikTok ارائه کرده‌اند، گفت که به باور او فراگیری استفاده از تیک‌تاک در جامعه آمریکایی یک تهدید امنیتی است و این برنامه چینی باید غیرقانونی اعلام شود.

مایک ترنر در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به توافق سیاسی مهم صورت گرفته میان ایران و عربستان سعودی و نقش چین به عنوان میانجی در شکلی گیری این توافق، گفت این که ریاض به تهران روی آورد، هم ناامیدکننده و هم غیرمنتظره بود.

ترنر،‌ توافق مذکور را بازتاب بی‌اعتنایی رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدام در راستای نگرانی‌های نظامی عربستان سعودی و «کلمات تند» بایدن در روزهای آغازین دوره ریاست‌جمهوری خود دانست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha