آمادگی ایران برای تقویت دیپلماسی سلامت با کشورهای دوست و همسایه 

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر آمادگی ایران برای تقویت دیپلماسی سلامت با کشورهای دوست و همسایه در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و آموزش‌های بهداشت تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، بهرام عین‌اللهی روز دوشنبه در دیدار با وزیر بهداشت بورکینافاسور که در محل ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: بورکینافاسور را یک کشور دوست و همراه می‌دانیم و باید این دوستی به شکل عملیاتی در همه سطوح خود را نشان دهد.

وی اظهار داشت: دوستی ما عمیق است و روابط قوی اقتصادی، سیاسی و سلامت با این کشور داریم؛ با توجه به اینکه ایران کشوری انقلابی است و در شرایط بسیار بد تحریم قرار دارد، دانشمندان ایرانی دست بکار شدند و با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مسیر خودکفایی را پیش گرفتند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز با وجود تحریم‌ها، ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز را تولید می‌کنیم و پیشرفت‌های خوبی در حوزه تجهیزات و لوازم پزشکی داریم و بسیاری از آنها را داخل کشور تامین می‌کنیم.

به گفته وی، ۶ واکسن مقابله با کرونا را تولید کردیم و می‌توانیم نیاز بسیاری از کشورها را از این لحاظ تامین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: هفت هزار دانشجوی خارجی در کشور در مقاطع مختلف در حال تحصیل هستند همچنین ۹۶ واحد مجری علوم پزشکی آزاد اسلامی علاوه بر دانشگاهای علوم پزشکی دولتی داریم.

عین اللهی اظهارداشت: نظام سلامت جمهوری اسلامی با تایید سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های بین‌المللی از نظام‌های پیشرو است؛ همه خدمات درمانی، تحقیقات سلامت، درمان بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، دارو و تجهیزات پزشکی به صورت خودکفا انجام می‌شود و به خاطر پیشرفته بودن نظام درمانی ایران، بسیاری از بیماران خارجی به خصوص همسایگان برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند.

وی تاکید کرد: در همه حوزه‌های سلامت، پیشرفت‌های خوبی به خصوص در حوزه خون و فرآورده‌های خونی، آموزش‌های بهداشت، مادران و نوزادان داریم و خوشحال می‌شویم با کشورهای دوست همکاری داشته باشیم و جنبه اجرایی داشته باشد و باید برنامه عملیاتی جامع تدوین شود که لازم است در این زمینه نمایندگانی برای همکاری مشخص شود و توافقاتی را در حوزه سلامت داشته باشیم.

وزیر بهداشت اظهارداشت: ۲۰۰ هزار دز واکسن کرونای ایرانی نیز به علت روابط خوب ایران با کشور بورکینافاسور، به این کشور هدیه می‌شود.

روبرت کارگوگو وزیر بهداشت بورکینافاسو نیز در این دیدار بر همکاری در حوزه سلامت با ایران تاکید کرد و گفت: ما آماده هرگونه همکاری در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن هستیم.

وی افزود: ایران در حوزه سلامت سرآمد است و بیمارستان‌های خوبی دارد و می‌توانیم از تجریبات و خدمات درمانی بهره ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha