۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۲۴
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85055979
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بحران بانکی آمریکا، بازار بورس اروپا را قرمزپوش کرد

تهران – ایرنا - در پی تعطیلی بانک "اس وی بی"، بازارهای سرمایه کشورهای اروپایی هفته کاری را با افت شدید ارزش آغاز کردند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شاخص اف تی اس ای ۱۰۰ (FTSE ۱۰۰) بورس لندن امروز با کاهش ارزش ۱.۸ درصدی به ۷ هزار و ۶۰۸.۷۵ واحد کاهش یافت.

شاخص دکس (DAX) بازار بورس فرانکفورت نیز با افتی ۲.۴ درصدی به ۱۵ هزار و ۵۲.۳۴ واحد نزول کرد. شاخص کک ۴۰ (CAC ۴۰) بورس پاریس نیز ۲.۲ درصد نزول کرد و به ۷ هزار و ۶۲.۲ واحد کاهش یافت.

در این میان شاخص بانکی استاکس (STOXX) اروپا نیز با ۴.۳ درصد افت، در ادامه افت ۳.۷۸ درصدی جمعه روند نزولی خود را ادامه داد. بانک های "کامرسبانک" آلمان و "کردیت سوئیس" سوئیس به ترتیب با ۷.۵ و ۷.۸ درصد نزول بیشترین کاهس ارزش سهام را در معاملات امروز ثبت کردند.

جمعه ۱۹ اسفند، ارزش سهام بانک سیلیکون ولی در پی شدت فروش هیجانزده سهامداران به شدت سقوط کرد و رگولاتوری فدرال کنترل آن را در دست گرفت.
چنین سقوطی در ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته و به نظر می رسد که از پیامدهای سیاست های بانک مرکزی آمریکا بر نهادهای وابسته به صنعت فن آوری ارتباطات این کشور ناشی شده باشد.
از سال گذشته میلادی که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای کاهش نرخ تورم، نرخ بهره را افزایش داد، سهام شرکت های حوزه آی تی که سهم عمده ای از سرمایه گذاری «اس وی بی» را به خود اختصاص داده بودند، با افت ارزش روبرو شدند.
با بحرانی شدن فشارهای مالی ناشی از سیاست های بانک مرکزی، این بانک هفته پیش اعلام کرد که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان های وارده را جبران کند. این بیانیه موجب شد تا علاوه بر مشتریان عادی، سرمایه گذران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه های خود زنند.

مقام های فدرال همچنین ساعاتی پیش بانک زیانده سیگنچر (Signature Bank) (فعال در حوزه رمز ارز) را تعطیل و مصادره کردند. این بانک مستقر در نیویورک تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی و ۸۸ میلیارد دلار سپرده را ثبت کرده و در روزهای اخیر همانند «اس وی بی» با افزایش خروج سپرده ها روبرو شده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha