۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۰۶
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85056043
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

وزیر انگلیسی خرید شعبه بانک "سیلیکون ولی" را ضروری دانست

تهران – ایرنا – وزیر دارایی انگلیس از اقدام یکی از بزرگترین بانک‌های این کشور در خرید شعبه بانک تعطیل شده آمریکایی "سیلیکون ولی" (اس‌وی‌بی) حمایت کرد و آن را "ضروری" دانست.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز امروز دوشنبه به نقل از جرمی هانت نوشت که "نجات" شعبه انگلیس این بانک و خریداری آن از جانب بانک اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) برای محافظت از برخی از مهمترین شرکت‌های فن‌آوری انگلیسی لازم بود.

وی در گفت‌وگو با گزارشگران اظهار داشت: ما با وضعیتی روبرو هستیم که ممکن بود برخی از مهمترین شرکت‌ها و راهبردی‌ترین آنها نابود شوند. این رخداد ممکن بود بی‌نهایت خطرناک باشد.

وزیر دارایی انگلیس تاکید کرد که وضعیت کنونی شعبه انگلیسی بانک "سیلیکون ولی" نظام مالی انگلیس را با خطر مواجه نمی‌کند.

رگولاتورهای آلمانی و انگلیسی پیشتر اعلام کرده بودند که در حال رصد پیامدهای تعطیلی این بانک بوده و پیش بینی می‌کنند که فعالیت‌های بین‌المللی این بانک آسیب چندانی از وضعیت آن در خاک آمریکا نبیند.

گروه بانکی سیلیکون ولی شعبی در دو کشور مذکور به همراه ایرلند، دانمارک و سوئد داشته و تنها سه درصد از سپرده‌های آن به مشتریان خارجی تعلق دارد.

جمعه ۱۹ اسفند، ارزش سهام بانک سیلیکون ولی در پی شدت فروش هیجانزده سهامداران به شدت سقوط کرد و رگولاتوری فدرال کنترل آن را در دست گرفت.

چنین سقوطی در ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته و به نظر می‌رسد که از پیامدهای سیاست های بانک مرکزی آمریکا بر نهادهای وابسته به صنعت فن‌آوری ارتباطات این کشور ناشی شده باشد.

از سال گذشته میلادی که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای کاهش نرخ تورم، نرخ بهره را افزایش داد، سهام شرکت‌های حوزه آی‌تی که سهم عمده‌ای از سرمایه‌گذاری اس‌وی‌بی را به خود اختصاص داده بودند، با افت ارزش روبرو شدند.

با بحرانی شدن فشارهای مالی ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی، این بانک هفته پیش اعلام کرد که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان‌های وارده را جبران کند.

این بیانیه موجب شد تا علاوه بر مشتریان عادی، سرمایه‌گذران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه‌های خود زنند.

مقام‌های فدرال ساعاتی پیش بانک زیانده سیگنچر (Signature Bank) (فعال در حوزه رمز ارز) را تعطیل و مصادره کردند. این بانک مستقر در نیویورک تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی و ۸۸ میلیارد دلار سپرده را ثبت کرده و در روزهای اخیر همانند "اس‌وی‌بی" با افزایش خروج سپرده‌ها روبرو شده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha