۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۱۹
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85056340
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نقش چین در رابطه ایران و عربستان و رهایی از دخالت آمریکا در غرب آسیا

تهران-ایرنا- به عقیده کارشناسان برقراری مجدد رابطه ایران و عربستان بیشتر به دلیل اعتماد کشورهای غرب آسیا به چینی‌ها و عدم دخالت آمریکا در امور داخلی کشورشان است.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، توافق ایران و عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، چین را در نقشی پیشرو در سیاست غرب آسیا قرار داده است. این نقش را سال‌های گذشته آمریکا و روسیه ایفا می‌کردند، اما به نظر می‌رسد نفوذ سیاسی چین مثل نوع اقتصادی آن در غرب آسیا در حال افزایش است.

به اعتقاد کارشناسان، در دوران رهبری شی جین پینگ رئیس جمهور کنونی چین، نقش این کشور در عرصه جهانی پررنگ‌تر شده است که اوج آن بعد از موضوع تایوان، مانورهای دریای جنوبی و امتناع از محکومیت روسیه در موضوع برقراری مجدد رابطه ایران و عربستان نمود پیدا کرد که در واقع جنبه متفاوتی از دیپلماسی چینی را نشان داد.

به نظر می رسد شی جین پینگ با میزبانی از رئیس جمهور ایران در پکن در ماه گذشته، نقش مستقیمی در مذاکرات داشته است. وی همچنین در ماه دسامبر از ریاض پایتخت عربستان سعودی برای دیدار با کشورهای عربی نفت خیز خلیج فارس که برای تامین انرژی چین حیاتی هستند، دیدار کرد.

این توافق به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای چین تلقی می‌شود، زیرا کشورهای عرب خلیج فارس آمریکا را به عنوان مداخله کننده در خاورمیانه می‌بینند.

جون توفل درایر، استاد علوم سیاسی دانشگاه میامی آمریکا اعتقاد دارد دولت چین از سال‌های گذشته درصدد افزایش نفوذ سیاسی در میان کشورهای منطقه بوده است.

درایر می‌گوید: اصطکاک آمریکا و عربستان شکافی را ایجاد کرد که به زودی پکن را جایگزین آن کرد.

البته چینی‌ها در اظهارات روزهای گذشته خود اعلام کردند که هیچ منفعتی از رابطه ایران و عربستان دنبال نمی‌کنند ولی خود کشورهای غرب آسیا هم کشور چین را در امور داخلی خود بی‌طرف می‌بینند.

وانگ لیان، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه پکن، می‌گوید: این توافق نشان داد که چین تلاش می‌کند تا در دیپلماسی خارجی با آمریکا رقابت کند و به نظر می‌رسد کشورهای منطقه نیز به چین اعتماد دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha