به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، نشست صمیمی کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و اصحاب رسانه عصر امروز، ۲۲ اسفندماه در دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
نظری در این نشست ضمن یک گپ و گفت صمیمانه با خبرنگاران و تشکر از زحماتشان گفت: هنر نمایش یک هنر آسیبپذیر و شکننده در کشور ما است که اگر یاری خبرنگاران برای ارتقای آن نباشد، دیده نمیشود. نگاه من به عنوان یک مدیر و یک معلم تئاتر هیچگاه نسبت به رسانهها منفی نبوده و ونیست و معتقدم نقد باعث رشد هنر تئاتر میشود. وی در ادامه ایستاده از زحمات خبرنگاران تشکر کرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد درباره برنامههای سال آتی اداره کل هنرهای نمایشی با ارائه یک پکیج و نشان دادن آن به خبرنگاران گفت: همه برنامهها در همه عرصهها مدون شده و ابتدای سال تقدیم رسانهها و هنرمندان میشود. اداره کل و رسانهها با هم میتوانند اتفاقات خوبی برای تئاتر کشور رقم بزنند و من از همینجا دست یاری به سوی شما دراز میکنم.
نظری با اشاره به اینکه قرار است جلسات نقد و بررسی آثار برتر نمایشی، تولید تئاتر در تئاتر شهر، سنگلج و تالار هنر ارائه شود، گفت: سال بعد بسیاری از جشنوارهها به قوت خود باقی است اما بنا داریم برخی از جشنوارهها را از گردونه خارج کنیم. جشنواره نمایش عروسکی هشتم تیرماه برگزار میشود، دبیر جشنواره فجر نیز به زودی برای آغاز فعالیتهای دبیرخانه مشخص میشود.
وی با اشاره به مشکلات بودجه تئاتر و پرداخت نشدن آن برای کمک هزینههای گروهها و جشنواره فجر گفت: تلاش داریم یک ردیف بودجه مجزا در مجلس برای تئاتر بگیریم و بودجه تئاتر را در سال آینده تقویت کنیم تا همه هنرمندان از آن بهرهمند شوند.
نظری با اشاره به وجود ۶۵۰ گروه نمایشی در کشور گفت: تئاتر باید در سبد فرهنگی کالاهای خانوادهها قرار بگیرند و این نگاه همه نباید از سوی دولت صورت بگیرد، تلاش داریم دولت را مجاب کنیم تا در شبکههای مجازی، صداوسیما و فعالیتهای دیگر برای شناساندن تئاتر فعال شوند.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره مرمت تئاتر شهر و مشکلات دیگر گفت: در حال حاضر کفپوشها و سرویسها در حال مرمت است و مسئله دیگر حریم اطراف تئاتر شهر است که در حال پیگیری آن هستیم تا بودجه بگیریم و حصار ایجاد کنیم، یک بخش کار جلو رفته، طراحی آن صورت گرفته و در دست شورای شهر است. خود وزیر فرهنگ پیگیر رفع این مشکل است.
نظری درباره قیمت بلیت تئاتر نیز گفت: اینکه فروش سازمانی برای تئاتر داشته باشیم، حل کننده مشکلات نیست باید دنبال بازار تئاتر باشیم یک واحد بازرگانی مثل تلویزیون داشته باشیم. من بارها به مدیران تئاتر گفتم که خود اطراف سالنها محل پخش تبلیغات تئاتر است که برای گروهها میتواند درآمدزایی داشته باشد. باید برندینگ تئاتر را ایجاد کنیم و این هم با مخاطب سنجی صورت میگیرد. نکته دیگر این است که باید به سمتی برویم که هر تئاتری تولید نشود و در این راستا نیز برنامه داریم که وبینارهایی بگذاریم تا درآمدزایی در تئاتر را به هنرمندان آموزش دهد.
در پایان این نشست نیز نظری از خبرنگاران فعال در طول یک سال گذشته با لوح تقدیر، تجلیل کرد.
نظر شما