ضرورت رعایت توصیه‌های پزشکی در دید و بازدید نوروزی

شهرکرد -ایرنا- ابتلای مردم به ویژه سالمندان و کودکان به بیماری های تنفسی در روزهای اخیر باعث افزایش بار مراجعات بیماران به بیمارستان‌ها، کلینیک‌های سرپایی خصوصی و دولتی شده است.

به گزارش ایرنا، از چند هفته پیش گزارش‌هایی مبنی بر افزایش ابتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری منتشر شد به گونه‌ای که علی احمدی سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رییس مرکز بهداشت نسبت به ۲ رقمی شدن بستری های کرونایی در استان هشدار داد.(لینک خبر)

به گفته این مقام مسوول دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، سطح ایمنی عموم جامعه به ویژه سالمندان و افراد دارای بیماری مزمن در برابر ابتلا به آنفلوآنزا و ویروس‌های تنفسی پایین آمده به همین دلیل این قشر از افراد در معرض مبتلا شدن به این بیماری‌ها هستند و در احتمال دارد شاهد طغیان این ویروس‌های تنفسی باشیم.

همچنین به گفته دکتر محسن آقایی سرپرست مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، بار مراجعات بیماران به بیمارستان‌ها، کلینیک‌های سرپایی خصوصی و دولتی استان در روزهای اخیر زیاد شده و با مراجعه مردم و ازدحام در درمانگاه‌ها مواجه هستیم.

از مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی پرهیز شود

سرپرست مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در این پیوند گفت: شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی و افزایش بار مراجعات بیماران به بیمارستان‌ها، کلینیک‌های سرپایی خصوصی و دولتی استان هستیم.

محسن آقایی ادامه داد: توصیه می‌شود که همه افراد به ویژه افرادی که دارای علایم سرماخوردگی هستند از ماسک استفاده کنند و این افراد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستورکار خود قرار دهند.

وی اظهار داشت: این افراد باید حتی در منزل از ماسک استفاده و فاصله فیزیکی خود را با سایر اعضای خانواده حفظ کنند تا از انتقال بیماری به سایر افراد پیشگیری کنند.

آقایی با بیان اینکه در بیماری‌های ویروسی دوره کمون و بروز علایم بیماری بین سه تا هفت روز است، یادآور شد: بسیاری از علایم این بیماری‌ها مشترک است بنابراین اصول پیشگیری از این بیماری‌ها یکسان است.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سال نو و انجام دید و بازدید های نوروزی تاکید کرد: افراد دارای علایم سرماخوردگی تا زمان بهبودی کامل به هیچ وجه از منزل خارج نشوند و به دید و بازدید عید نروند.

این پزشک خاطر نشان کرد: برخی از بیمارمان مبتلا به بیمارهای تنفسی روزهای اخیر مبتلا به آنفلوانزا هستند و آنفلوآنزا یک بیماری عفونی تب‌دار است که دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به شدت واگیردار است و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، کودکان و سالمندان نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

تشابه علایم ابتلا به بیماری های تنفسی

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به تشابه علایم ابتلا به بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی و کرونا گفت: این علایم می‌توانند در برخی خفیف و در برخی از افراد با شدت بیشتری بروز کند.

علی احمدی افزود: طی 2 هفته گذشته در سطح استان چهارمحال و بختیاری ۴۳۴ نفر به بیماری کرونا مبتلا و از این تعداد در حال حاضر ۵۴ بیمار در بخش‌های بیمارستانی استان بستری هستند.

وی تصریح کرد: تعداد بیماران کرونایی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان های اُستان در حال حاضر چهار نفر است.

احمدی اظهار داشت: شاهد افزایش ابتلا به کرونا از سویه‌های اُمیکرون و زیر سویه‌های قبلی آن در اُستان هستیم و همچنان راه‌های انتقال و پیشگیری از این بیماری همان راه های اعلام شده قبلی است.

ضرورت رعایت توصیه‌های پزشکی در دید و بازدید نوروزی

خود درمانی و مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها روند بهبود را طولانی‌تر می‌کند

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در این پیوند گفت: کوتاه‌تر شدن دوره کمون بیماری و سرعت بالای ابتلا به این بیماری از تفاوت‌های بارز این سویه است و خود درمانی و مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها، روند بهبود را طولانی‌تر می‌کند.

احمدی تصریح کرد: از نشانه‌های بیماری‌های تنفسی شایع روزهای اخیر، بروز علایم سرماخوردگی، حالت تهوع، تب، سردرد، استفراغ، علایم گوارشی ماننده دل درد و دل پیچه است و در صورت طولانی شدن تب و بهبود نیافتن حال عمومی، بیمار باید به پزشک مراجعه کند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف مایعات و غذاهای مقوی و گرم، استفاده از ماسک، شستشوی مکرر دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی، خودداری از شرکت در تجمعات و محل‌های پر تردد و پرهیز از دید و بازدیدهای نوروزی را برای پیشگیری از انتقال بیماری به اطرافیان توصیه کرد .

احمدی با اشاره به خطر جدی و حتی مرگ این بیماری‌ها برای سالمندان و افراد دارای بیماری مزمن گفت: این افراد ضرورت دارد تا حد امکان از حضور در محل‌های پر تردد و به ویژه سربسته خودداری کنند.

وی با بیان اینکه راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا مانند کروناست یادآور شد:، استفاده از ماسک به ویژه در اماکن تجمعی و بدون تهویه و شستشوی مرتب دست‌ها راهکار موثری برای پیشگیری است و رعایت فاصله‌گذاری می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: از هرگونه ساده انگاری در خصوص بیماری کرونا خودداری شود چرا که کرونا همچنان در کمین است.

رعایت شیوه‌نامه‌های مقابله با کرونا کمرنگ شده است

در حالی که کارشناسان، کمرنگ شدن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را یکی از دلایل اوج گرفتن بیماری‌های تنفسی در روزهای اخیر می‌دانند یک پزشک عمومی در این زمینه گفت: مردم پس از ۲ سال از همه گیری کووید-۱۹ از رعایت کردن این شیوه نامه‌ها خسته شده‌اند و در ماه‌های گذشته که شرایط بهتر شد، بیشتر افراد رعایت پروتکل‌ها را بکلی فراموش کردند.

دانش‌آموخته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه همه گیری کرونا برای برخی از مردم عادی شده است و بیشتر افراد ترس و واهمه‌ای از ابتلا به بیماری‌های تنفسی ندارند، افزود: برخی از مردم اعتقاد دارند که کرونا و آنفلوآنزا خطرات سال‌های قبل را ندارند و این در حالی است که در کشورهای غربی شاهد افزایش قابل توجه مرگ و میرهای کرونایی در ماه‌های گذشته بودیم.

علی مهوری ادامه داد: رسانه‌ها باید خطرات بیماری‌های تنفسی را برای مردم تشریح کنند و مانع ساده‌انگاری و عادی‌سازی این ویروس برای مردم شوند و امروز برخی افراد از رعایت کردن شیوه نامه‌های بهداشتی طفره می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین روش‌ها برای جلب اعتماد مردم و تشویق کردن آنها به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استفاده از ظرفیت جوانان، دانش آموزان و افراد مورد اعتماد جامعه برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی در این زمینه است.

به گزارش ایرنا، براساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان در حال حاضر شهرستان کیار به لحاظ شیوع بیماری کووید۱۹ در وضعیت قرمز یا بسیار پرخطر، شهرستان‌های سامان، کوهرنگ و فارسان به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت نارنجی یا پرخطر و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، بن، اردل و خانمیرزا به لحاظ شیوع این ویروس در وضعیت نارنجی یا به نسبت پر خطر قرار گرفته‌اند و تنها شهرستان لردگان نیز به لحاظ شیوع این بیماری در وضعیت آبی یا وضعیت عادی قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha