آتشی که شاد نمی‌سوزد

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۲۶
کد خبر: 85056708
آتشی که شاد نمی‌سوزد

سمنان- ایرنا- چهارشنبه آخر سال در نزد نیاکان ما بهانه‌ای برای دورریختن کینه‌ها، وقت گذراندن کنار هم و داشتن لحظات شاد در کنار آتش‌روشن کردن بود، اما دیگر آن آتش شاد نمی‌سوزد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارشنبه آخر سال به عنوان یکی از آیین های استقبال از سال نو در گذشته بر پایه شادی و جمع شدن خانواده ها و دوستان در کنار یکدیگر بود، اما امروزه این آیین دچار تحریف و در مواردی بیشتر تبدیل به آیینی همراه با خسارت های جانی و مالی شده است، در حالیکه در واقع چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ملی ایرانیان برای پیشواز از نوروز بود که به طور معمول شامگاه آخرین روز سه‌شنبه هر سال برگزار می‌شد و فال ‌گوش، قاشق‌زنی، کوزه‌شکنی، گره‌ گشودن و قفل‌گشایی، شال‌اندازی و پختن آش‌، از جمله رسومی است که کماکان به مناسبت چهارشنبه‌سوری در برخی نقاط ایران از جمله استان سمنان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس باورهای فرهنگی، کارکرد آیین چهارشنبه سوری باید دورریختن کینه ها و دشمنی ها، ایجاد آشتی، همدلی و تجدید روابط با خویشاوندان باشد، اما در سال های اخیر این ارزش ها، جای خود را به استفاده از مواد محترقه داده که گاه به دنبال این شادی مخرب، آسیب های جسمی، روحی و روانی جدی و گاه دائمی ایجاد می شود و آگاهی و اطلاع رسانی، فرهنگسازی و آموزش برای برگشتن به اصل این آیین و پرهیز از انجام کارهای پرخطر در چهارشنبه سوری یک اصل ضروری است.

آتشی که شاد نمی‌سوزد


اما این روزها متاسفانه آیین‌های زیبای گفته شده جای خود را به استفاده از انواع مواد خطرناک محترقه و آتش‌زا داده است که در برخی مواقع نه تنها شادی خلق نمی‌کند، بلکه خانواده‌ای را نیز داغ‌دار می‌کند، امسال نیز مانند سال‌های گذشته مسوولان استان با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه به دنبال تامین امنیت و نظم جامعه در این شب هستند.

دستگیری ۲۵ نفر در رابطه با کشف مواد محترقه در استان سمنان

فرمانده انتظامی استان سمنان با اشاره به اینکه شناسایی و برخورد با سرشبکه‌های فروش مواد محترقه از بهمن ماه آغاز شد، اظهار کرد: ۲۵ نفر از عاملان اصلی تاکنون دستگیر شدند و ۱۰۳ هزار فقره انواع مواد منفجره نیز کشف شده است.

سرهنگ جلیل موقوفه‌ئی با بیان اینکه امنیت و سلامت شهروندان خط قرمز پلیس است، اظهار داشت: مجموعه انتظامی با عاملان خرید، فروش، نگهداری، حمل و استفاده از موادمحترقه غیرمجاز و خطرناک که امنیت جانی، مالی و روانی شهروندان را به خطر می‌اندازند، برخورد قانونی می‌کند.

وی با اشاره به اجرای دقیق و قاطعانه قوانین جزائی مرتبط با چهارشنبه آخر سال، گفت: خانواده‌ها با کنترل و نظارت بر فرزندان خود در آخرین چهارشنبه سال می‌توانند از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنند.

فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: پلیس با هنجارشکنان چهارشنبه آخرسال بدون چشم‌پوشی برخورد می‌کند.

آتشی که شاد نمی‌سوزد

افراد دستگیر شده در چهارشنبه‌سوری تا ۱۵ فروردین در زندان می‌مانند

فرمانده انتظامی استان سمنان با بیان اینکه پلیس با هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال مطابق قانون برخورد قاطع می‌کند، خاطرنشان کرد: افرادی که در شب آخرین چهارشنبه سال اقدام به سلب آسایش عمومی و برهم زدن نظم جامعه کنند، تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۲ در بازداشت می‌مانند.

سرهنگ موقوفه‌ئی به برخورد با رانندگان متخلف و ناهنجار در شب چهارشبه آخر سال اشاره کرد و افزود: خودروی آن دسته از رانندگانی که در این شب اقدام به برهم زدن نظم عمومی کنند تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در توقیف می‌ماند.

فرمانده انتظامی استان سمنان از شهروندان خواست در صورت اطلاع از خرید و فروش موادمحترقه مراتب را از طریق سامانه پلیسی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

وی با اشاره به آمادگی همه جانبه پلیس در چهارشنبه آخر سال بیان کرد: پلیس مخالف شادی مردم نیست و تمام توان و تلاش در چهارشنبه آخر سال تامین امنیت مردم است. پلیس در شب چهارشنبه آخر سال در نقاط مختلف شهر حضور خواهد داشت و با مخلان امنیت برخورد می‌کند.

آتشی که شاد نمی‌سوزد

تشکیل شعبه‌های ویژه رسیدگی به حوادث چهارشنبه آخر سال در استان سمنان

رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: شعبه‌های ویژه و فعال برای رسیدگی خارج از وقت و به صورت فوق‌العاده در مورد حوادث چهارشنبه آخر سال تشکیل شد.

محمدجعفر عبدالهی افزود: با توجه به نزدیک شدن به آخرین چهارشنبه پایان سال، مسئولان قضایی سراسر استان سمنان با سازماندهی کارگروه پیشگیری از وقوع جرم متشکل از نهادهای امنیتی، انتظامی و قضایی استان، ضمن رصد کامل تحرکات افراد سودجو و منفعت‌طلب پس از شناسایی و دستگیری برهم‌زنندگان نظم و آرامش جامعه در شعبه‌های ویژه و فعال ، خارج از وقت و به صورت فوق‌العاده رسیدگی می‌کنند.

وی با تأکید بر تقویت و افزایش گشت های نظارتی در آخرین چهارشنبه پایان سال گفت: با شناسایی مناطق پرخطر و آسیب‌پذیر و نیز استقرار یگان های انتظامی می توان از وقوع جرائم و آسیب های احتمالی جانی و مالی پیشگیری کرد.

رییس شورای قضایی استان سمنان تصریح کرد: شعبه‌های کشیک با حضور کارکنان قضایی و اداری در مراجع قضایی فعال و همراه با سرعت و دقت به گزارش های واصله از ضابطین رسیدگی و دستورات قانونی لازم را صادر می‌کنند.

وی با هشدار به برهم زنندگان نظم و آسایش جامعه به علت وقوع حوادث جبران ناپذیر ناشی از ناتوانی در کنترل هیجانات چهارشنبه پایان سال یا چهارشنبه‌سوری، بیان کرد: دستگاه قضایی استان با برهم زنندگان نظم و آسایش جامعه بدون چشم‌پوشی رفتار می‌کند.

وی خطاب به مسئولان قضایی استان سمنان خاطرنشان کرد: به مدارس و نهادهای آموزشی توصیه شود در جلسه ای با حضور اولیاء و مربیان پیرامون احصاء چالش های چهارشنبه پایان سال، والدین را از اتفاقات و تحرکات فرزندانشان در اثر غفلت بر رفت و آمدهای آنان آگاه شوند تا از بروز حوادث تلخ و ناگوار در پایان سال جلوگیری شود.

رییس کل دادگستری استان سمنان در این دستور قضایی تاکید کرد: برخی از اصناف و مشاغل به فروش و توزیع مواد محترقه اقدام می‌کنند که باید در این ایام از عرضه آن وسایل و ادوات خودداری کنند و امید است با فرهنگسازی صحیح ، تمامی اقشار جامعه با مسئولان و ضابطین همکاری لازم را داشته باشند تا شاهد بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیر نباشیم.

آتشی که شاد نمی‌سوزد

تمهیدات ویژه شهرداری سمنان برای مقابله با حوادث چهارشنبه سوری
معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت: نیروهای این سازمان برای مقابله با حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال در آماده‌باش هستند.

رضا رهایی اظهار داشت: سازمان آتش نشانی شهرداری سمنان مانند سال‌های گذشته با تمام ظرفیت نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات لازم در آماده‌باش کامل برای مقابله با حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال است.

وی تصریح کرد: شناسایی مناطق پرخطر و جمع آوری لاستیک‌های فرسوده، ضایعات شاخ و برگ درختان و سایر مواد قابل اشتعال با همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری سمنان و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، در اختیار قرار دادن دستگاه اطفا حریق پودری برای مقابله با حوادث احتمالی به نیروی انتظامی و حراست شهرداری، از جمله تمهیدات اندیشیده برای چهارشنبه آخر سال در سمنان است.

معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان خاطر نشان کرد: شهروندان توجه داشته باشند تا هرگونه مواد آتش‌زا از جمله نفت و بنزین را از دسترس کودکان و نوجوانان دور نگه دارند و در صورت بروز آتش‌سوزی و هرگونه حادثه با حفظ خونسردی، بی‌درنگ کودکان و افراد مسن را از محل حادثه دور و با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته و نشانی دقیق محل و نوع حادثه را اعلام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha