۸۱ هزار جهیزیه برای مددجویان کمیته امداد تهیه شده است

تهران - ایرنا - رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: دولت در تامین اعتبار برای تهیه ۸۱ هزار جهیزیه کمک‌های بسیاری کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، سید مرتضی بختیاری امروز در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بنیاد مستضعفان و خیرین کمک‌های بسیاری برای تهیه جهیزیه به ما کرده‌اند و بسته های جهیزیه شامل یخچال، ماشین لباس‌شویی تمام اتومات، گاز ۵ شعله، جاروبرقی و تلویزیون تهیه شد.

وی افزود: همچنین در بودجه ۱۴۰۲ که در شورای نگهبان است، برخی اشکالات در اجرایی بند ک تبصره ۱۵ برای معافیت از پرداخت هزینه مصرف برق و آب و گاز رفع شد.

رییس کمیته امداد همچنین درباره اقدام این نهاد برای ریشه کن کردن فقر و همچنین درصد افزایش مستمریها در سال ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه کرد.براساس دستور رییس جمهور تفاهم نامه‌ای میان وزیر کشور، وزیر وقت تعاون و رییس کمیته امداد امضا شد و ماموریت را پیش گرفتیم.

بختیاری افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ رقمی پیش بینی شده که امیدواریم بتوانیم بخش قابل توجهی از افراد را تحت پوشش بگیریم و مشکل برخی را با تسهیلات قرض الحسنه اشتغال برطرف کنیم.

وی درباره راه اندازی صندوق ضمانت برای اشتغال مددجویان توضیح داد: یکی از مشکلات در بحث اشتغال، ضمانت بود که این مشکل حل شد اما در این خصوص باید گفت زنان سرپرست خانوار در اولویت هستند.

به گفته وی، دغدغه جدی وجود دارد که محصولات مددجویان به فروش رسد، مددجو وام گرفته و وارد تولید شده و موفق بوده اما نمی‌تواند محصول را به بازار برساند بنابراین تمهیدات جدی برای این مسئله اندیشیده شده است.

رییس کمیته امداد همچنین درخصوص مستمری مددجویان کمیته امداد در سال ۱۴۰۲، گفت: براساس تصویب بودجه ۱۴۰۲، افزایش ۴۰ درصدی مستمری‌ها صورت گرفته و درصورتی که شورای نگهبان تایید کند، در بودجه ۱۴۰۲، مستمری‌ها ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

بختیاری درباره پرداخت «عیدی» به مددجویان نیز گفت: در سنوات گذشته نیز چیزی به نام عیدی پایان سال برای مددجویان وجود نداشت اما سعی می‌کنیم با کمک خیران و خیریه‌ها عیدی داده شود.

وی همچنین درباره اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره) درحوزه مسکن اظهار کرد: بخشی از خانه سازی ما از سوی خیرین انجام می‌شود و خیرین تمایل دارند این اقدامات برای نیازمندان بکارگرفته شود برسد بنابراین نظارت داریم تا برای مددجویان واقعی کمک‌ها استفاده شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ در کل روستاها مددجوی بدون مسکن نخواهیم داشت، افزود: در شهرها نیز رایزنی صورت گرفته است.

بختیاری اظهار کرد: الکترونیکی شدن و بکارگیری فناوری باعث شده تا مراجعات کاهش یابد اما ارتباط ما با مددجو نباید قطع شود.

وی ادامه داد: در شورای عالی اشتغال ۵۰۰ هزار شغل سهمیه برای کمیته امداد مشخص کرده بودند و همچنین در سال ۱۴۰۲ برنامه جدی برای خودکفایی اشتغال داریم.

حسین خدرویسی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز افزود: براساس آخرین داده و آمارها در سامانه امداد هوشمند ما، ۲ میلیون ۲۷۵ هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد ۹۲۴ هزار خانوار تک نفر، ۷۰۴ هزار دو نفری، ۳۳۴ هزار نفر سه نفر، ۳هزار و ۸۴۰ خانوار ۴ نفره و حدود ۱۱۹ خانوار پنج نفره و بیشتر هستند.

معاون کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: جدول سرانه پرداختی‌های ما برای خانواده یک نفره، ۵۵۰ هزار تومان، دو نفره ۷۸۰ هزار تومان، سه نفره یک میلیون و ۹۰ هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و پنج نفره و بالاتر یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان است، همچنین اینکه در سال جاری ۵۰ درصد افزایش مستمری نقدی داشتیم.

خدرویسی اظهار داشت: پرداخت مستمری نقدی یکی از خدمات به مددجویان است، بیش از ۱۲۰ خدمت برای مددجویان داریم، شاید برخی از خانواده‌ها در طول یک ماه بیش از ۵۰ میلیون تومانی امداد در حوزه بهداشت و مسکن هزینه دارند.

وی گفت: مجموع پرداخت مستمری تا پایان بهمن ماه بیش از بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان است و بیش از ۲.۵ میلیون خانواده پالایش شدند و امسال برای اولین بار بیش از ۴۶۰ هزار خانواده جابه جا شدند و ۴۶۰ هزار خانواده جدید را تحت خدمات امداد آوردیم.

خدرویسی یادآورشد: شاید ادعا می‌کنیم خانواده دهک یک، ۲ و سه نداریم که پشت نوبت باشند. این ظرفیت و توانایی ایجاد شده که هر خانواده‌ای در دهک یک، ۲ و سه را می‌توانیم تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: یکی از خدمات دولت و نظام، تخفیف انشعابات برق، آب و گاز است، شماره اشتراک آب و برق و گاز از اطلاعات پایه مددجویان نیست اما به سرعت این کار انجام شد، با توجه به اینکه شروطی در این آیین نامه آمده است، لیست مددجویان با نامه رسمی امداد در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و مددجو با توجه به رعایت شروط می‌ تواند از معافیت در این حوزه استفاده کند.

همچنین مرتضی فیروزآبادی معاون اشتغال کمیته امداد در این نشست خبری گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی پیش بینی اولیه برای برنامه ۱۴۰۲ ایجاد ۴۰۰ هزار اشتغال جدید است، تقاضای ما از مجلس ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع با سرانه حدود ۱۵۰ میلیون تومانی بود که ۳۵ هزار میلیارد تومان در مجلس تصویب شد.

وی افزود: تاکنون بیش از ۴۱۰ هزار فرصت شغلی معادل ۸۲ درصد محقق شده است و پیش بینی منابعی که برای کمیته امداد در حوزه اشتغال صورت گرفته بود.

معاون کمیته امداد یادآور شد: ۲۵ هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۶ قانون بودجه بود که با همکاری نظام بانکی تا امروز ۲۱ هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان معادل ۸۵ درصد جذب شده است.

فیروزآبادی ادامه داد: مقدمه اشتغال را مسئله آموزش می‌دانیم، در سال ۱۴۰۰، ۴۰ هزار آموزش مهارتی داشتیم و امسال به آموزش مهارتی توجه ویژه می‌شود و در سال ۱۴۰۱ آموزش مهارتی ۲.۵ برابر شد.

وی عنوان کرد: قصد داریم عرصه آموزش‌های مرتبط با اشتغال را به سنین پایین تر و حوزه دانش آموزی وارد شود، بیش از ۷هزار و ۵۰۰ نفر در عرصه دانش آموزی آموزش مهارتی انجام دادیم و بیش از ۱۴ هزار آموزش عمومی کسب و کار داشتیم.

معاون کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه صندوق تضمین اشتغال اقدام مهم دیگر در سال ۱۴۰۱ بود، گفت: اساسنامه تصویب و مراودات لازم با بانک مرکزی انجام شد. با ایجاد صندوق تلاش می‌شود که بخشی از مسئله ضمانت را در سال ۱۴۰۲ مرتفع کنیم.

فیروزآبادی ادامه داد: باتوجه به شرایط اقتصادی، پیش بینی اولیه برای برنامه ۱۴۰۲ ایجاد ۴۰۰ هزار اشتغال جدید است.وی افزود: تقاضای ما از مجلس ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع با سرانه حدود ۱۵۰ میلیون تومانی بود. ۳۵ هزار میلیارد تومان در مجلس تصویب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha