تدارک بسته حمایتی برای بازیگران پرتعداد اکوسیستم نوآوری

تهران- ایرنا- معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: برنامه صندوق شناسایی بازیگران اصلی اکوسیستم نوآوری است تا بتواند متناسب با فعالیت آنها، بسته همکاری و حمایتی تدارک ببیند.

سیاوش ملکی فر در گفتگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره برنامه های صندوق برای توسعه همکاری با بازیگران اکوسیستم نوآوری در سطح ملی و بین‌المللی اظهار داشت: به عنوان مثال صندوق های پژوهش‌و فناوری یکی از کلیدی ترین بازیگران است. با این صندوق‌ها از طریق خط اعتباری همکاری می کنیم و تا ۶ برابر سرمایه اولیه آنها خط اعتباری می دهیم که در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهند.

وی ادامه داد:‌ همچنین تسهیلات جعاله در اختیار آنها قرار می دهیم که می توانند در چارچوب اساسنامه خرج کنند و سرمایه گذاری با نسبت یک به چهار با این صندوق ها از جنس خطرپذیر داریم که در طرح های فناورانه سرمایه گذاری می کنیم. بنابراین با این صندوق ها به این شکل همکاری می کنیم.

تدارک بسته همکاری و حمایتی برای بازیگران پرتعداد اکوسیستم نوآوری

ملکی فر پارک های علم و فناوری و مراکز رشد را یکی دیگر از بازیگران اکوسیستم نوآوری عنوان کرد و افزود: برای حمایت از پارک ها هم یک بسته مفصلی را در نظر گرفته ایم. بخشی از خدمات توانمند سازی صندوق در زمینه آموزش ها و مشاوره ها را به پارک ها سپرده ایم که براساس توافق نامه ای به نام توانمندسازی پارک ها بخشی از خدمات توانمندسازی ما را به شرکت های دانش بنیان می دهند و هزینه آن را تامین می کنیم. در واقع پارک ها عامل ارایه این خدمات هستند.

تدارک بسته همکاری و حمایتی برای بازیگران پرتعداد اکوسیستم نوآوری

ملکی فر شتاب دهنده ها را یکی دیگر از بازیگران اکوسیستم خواند و گفت: برای حمایت از شتاب دهنده‌ها هم یک بسته مفصلی تعریف کرده ایم که یکی از آن خدمات سرمایه گذاری است که براساس آن تا دو برابر آنچه که شتاب دهنده در یک طرح سرمایه گذاری می کند صندوق هم سرمایه گذاری می کند و تا حدود ۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه رهن می دهیم. بخش دیگر هم کارخانه های نوآوری هستند که تعدادی از آنها دانش بنیان شده اند که ما به آنها تسهیلات حمایتی داده ایم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، یکی دیگر از بازیگران این اکوسیستم را انجمن ها اعلام کرد و گفت: برای آنها هم برنامه داریم.

وی در ادامه تاکید کرد: پذیرش هیات های تجاری برنامه دیگری است که براساس آن مهمانی از خارج کشور برای مذاکره و ملاقات با شرکت های دانش بنیان به ایران دعوت می شود یا هیات هایی متشکل از شرکت های دانش بنیان به خارج از کشور اعزام می شوند و در توسعه بازارشان به آنها کمک می کنیم.

ملکی فر با بیان این که برنامه صندوق شناسایی بازیگران مختلف اکوسیستم است و برای بازیگران پرتعداد بسته همکاری تدارک دیده ایم، افزود: کاری که در صندوق انجام می دهیم این است که با گروه های مختلف مانند صندوق های پژوهش و فناوری، پارک ها، مراکز رشد و شتاب دهنده ها و کارخانه های نوآوری، ‌انجمن ها همکاری می کنیم.

پیش از این علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفته بود که صندوق بر این باور است که تبدیل کسب‌وکارهای دانش‌بنیان به موتورهای واقعی توسعه اقتصاد کشور، مستلزم تقویت تعامل بازیگران مختلف اکوسیستم است و فعالیت‌های پراکنده و جزیره‌ای بازیگران اثربخشی چندانی ندارد.

تدارک بسته همکاری و حمایتی برای بازیگران پرتعداد اکوسیستم نوآوری

وی تاکید کرد: از این رو به منظور تأمین مالی هوشمندانه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی پررنگ‌تر در توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری، درصد هستیم علاوه بر تحکیم و تعمیق روابط خود با شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل تأمین مالی توسعه فناوری در این شرکت‌ها، تعامل خود را با سایر بازیگران زیست‏ بوم اکوسیستم فناوری و نوآوری مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری، شتاب دهنده‌ها، «وی.سی‌ها»، سرمایه‌گذاران خصوصی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، دانشگاه‌ها و کارگزاران مالی و تجاری‏ سازی و بانک ‏ها را گسترش دهیم و برنامه‌های مختلفی برای تعامل نظام‌مند و هدفمند با آن‌ها تدارک دیده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha