۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۰۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85057017
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا به شیوه‌های تهاجمی برای مجازات الیگارش‌های روس متوسل شد

تهران- ایرنا- خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: آمریکا به بهانه خنثی کردن حمله به اوکراین، به شیوه‌های جدید و تهاجمی‌تری برای تحت فشار قرار دادن اقتصاد روسیه و به ویژه الیگارش‌های این کشور متوسل شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این خبرگزاری آمریکایی نوشت: مقام های آمریکایی- از وزارت خزانه داری گرفته تا دادگستری- تلاش های خود را برای تبدیل اموال الیگارش های روس به پول نقد با استفاده از شیوه های قانونی و گسترش جرائم مالی علیه عاملان تسهیل نقض تحریم ها بکار بسته اند و به دنبال بستن مفرهای قانونی هستند که به الیگارش ها اجازه می دهد با استفاده از شرکت های کاغذی (Shell companies) از سیستم مالی آمریکا بهره مند شوند.

شرکت های موسوم به کاغذی فقط بر روی کاغذ وجود دارد و هیچ دفتر یا کارمندی ندارند، اما ممکن است حساب بانکی داشته باشند و در سرمایه‌گذاری های غیرفعال مشارکت کنند. شرکت‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری برای نقل و انتقالات مالی یا فرار مالیاتی و پولشویی توسط افراد ناشناس استفاده شوند.

آندرو ادامز رئیس کارگروه ویژه دولتی آمریکا که از سوی وزارت دادگستری برای اجرای محدودیت های اقتصادی علیه روسیه و متحدان ثروتمند آن تشکیل شده است، به آسوشیتدپرس گفت که این گروه تلاش برای شناسایی افرادی را در اولویت قرار داده است که به روسیه برای دور زدن تحریم ها و نقض مقررات کنترل صادرات کمک می کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا هفته پیش گزارش داد، تاکنون بیش از ۵۸ میلیارد دلار از دارایی هایِ تحریم شده روس ها در سراسر جهان مسدود یا توقیف شده است. این اموال و دارایی ها دو قایق تفریحی لوکس هر کدام به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار در سن دیگو و فیجی و ۶ ملک در نیویورک و فلوریدا به ارزش ۷۵ میلیون دلار متعلق به ویکتور وکسلبرگ (Viktor Vekselberg) الیگارش تحریم شده روس را شامل می شود.

آمریکا تلاش هایی را برای تنبیه همدستان و مدیران دارایی های الیگارش ها آغاز کرده است و دادگاه فدرال آمریکا در پرونده وکسلبرگ، علیه ولادیمیر ورونچنکو (Vladimir Voronchenko) به بهانه کمک به حفظ اموال وکسلبرگ اعلام جرم کرد. وی در فوریه به اتهام همدستی برای نقض و دور زدن تحریم آمریکا متهم شد.

محققان در مطالعه انجام شده از سوی دانشگاه دارتموث نشان دادند که هدف قرار دادن تعداد معدودی از مدیران دارایی های روسیه بیش از تحریم انفرادی الیگارش ها به این کشور ضربه خواهد زد.

تلاش های دیگری که اقتصاد روسیه را تحت فشار قرار خواهد داد، شامل تبدیل اموال و دارایی های متعلق به الیگارش ها و دیگر مقامات کرملین از جمله قایق های تفریحی به نقدینگی است تا از آن برای کمک به اوکراین استفاده شود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مدتهاست که انتقال دارایی های روسیه به اوکراین را خواستار شده است و دالیپ سینگ (Daleep Singh) مقام سابق دولت جو بایدن در ۲۸ فوریه (۹ اسفند) به کمیته بانکی سنا گفت که مصادره میلیاردها دارایی روسیه که در اختیار آمریکاست، «چیزی است که ما باید دنبال کنیم».

آدامز که همچنین معاون دستیار دادستان کل آمریکا است در این زمینه گفت: کارگروه متبوعش تلاش می کند قایق‌های تفریحی و سایر دارایی‌های روس‌ها را بفروشد هر چند که قانون اجازه نمی دهد اموالی که دسترسی صاحبان آن مسدود شده است فروخته شود.

وی خاطرنشان کرد کارگروه ویژه در همکاری با کنگره و افرادی در قوه مجریه در کسب مجوز برای انتقال برخی وجوه ضبط شده به وزارت امور خارجه موفق بوده است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که دولت در حال «هموارسازی راه» برای دریافت ۵ میلیون و ۴۰۰ میلیون دلار از وجوه توقیف شده روسیه برای ارسال کمک خارجی به اوکراین است.

به گفته مقامات، علاوه بر این، تقویت قوانینی که به رفع خلاهای قانونی ناقضان تحریم ها کمک می کنند نیز در اولویت نهادهای فدرال خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha